خانه / آرشیو / دوره اول (1394) / شماره اول (مهر 1394) / نرم افزارهای مدیریت منابع

نرم افزارهای مدیریت منابع

نرم افزارهای مدیریت منابع از مهمترین ابزارهای مورد نیاز برای پژوهشگران می باشد، این نرم افزارها به پژوهشگران اجازه جمع آوری، مدیریت و حتی انتشار اطلاعات کتابشناختی یک مقاله یا تحقیق را می دهد.

در این زمینه شرکت‌های مختلف نرم افزارهای زیادی تولید و به بازار عرضه نموده اند که این نرم افزارها ممکن است بر روی یک سیستم کامپیوتری با سیستم عامل ویندوز نصب شود یا یک اپلیکیشن موبایل باشد و بر روی موبایل استفاده شود.

ایجاد یک لیست منابع بخشی جدایی ناپذیر از کار پژوهشی است که به مطالعه علمی اعتبار می بخشد. در کارهای علمی و با تعداد زیاد منابع، مدیریت این منابع و ایجاد فهرست منابع دشوار می شود و استفاده از نرم افزارهای مدیریت منابع کار را برای پژوهشگران آسان می سازد. در واقع، یکی از کارکردهای اساسی یک نرم افزار مدیریت منابع، ذخیره و سازماندهی یک لیست کتابشناختی منابع در یک کتابخانه شخصی می باشد.

نرم افزارهای مدیریت منابع بر روی کامپیوتر، لپ تاپ، موبایل و یا آنلاین:

اگر می خواهید به لیست منابع تان در هر زمان و مکان و با هر سیستم عاملی دسترسی داشته باشید نرم افزار RefWorks می‌تواند راه حل خوبی باشد.

با این حال، نرم افزار مدیریت مرجع بر روی کامپیوتر های شخصی به معنای استفاده منحصر بر روی این کامپیوتر شخصی نیست. بسیاری از این نرم افزارها نسخه تحت وب آنلاین یا همکاری بین تیمی را نیز فراهم می آورند. علاوه بر این، بسیاری از این نرم افزارها جهت تلفن همراه (iPad, iPhone, Android) موجود می باشند. همچنین با نسخه روی کامپیوترهای شخصی نیز همگام می شوند. بنابراین با نسخه وب و نسخه تلفن همراه این نرم افزارها، شما هم می توانید در هر زمان و مکان بر روی منابع خود دسترسی  داشته باشید.

logo-mendeley

به عنوان مثال، نرم افزار Mendeley نسخه وب، دسکتاپ (بر روی سیستم عامل های ویندوز، مکینتاش و لینوکس)، موبایل (iPad, iPhone, Android) را فراهم می کند.

p

مشابه آن Papers نیز نسخه وب، دسکتاپ (بر روی سیستم عامل های ویندوز، مکینتاش)، موبایل (iPad, iPhone) را در دسترس قرار داده است. جهت فراهم نمودن مدیریت منابع تحت وب Papers با iDisk و DropBox پیوند برقرار نموده است.

endnote

Endnote مدیریت مرجع را برای دسکتاپ (بر روی سیستم عامل های ویندوز، مکینتاش)، اپل (iPad) و نسخه تحت وب (EndNote Web) را ارائه داده است.

zotero_logo

Zotero، یک افزونه برای مرورگرهای وب فایرفاکس،گوگل کروم، و سافاری و همچنین، برای مدیریت منابع آنلاین از طریق نسخه های دسکتاپ (بر روی سیستم عامل های ویندوز، مکینتاش و لینوکس) فراهم نموده است.

ReadCube-Logo_600px_trans2

ReadCube نیز یک نرم افزار مدیریت منابع است که دارای نسخه های دسکتاب (ویندوز، مک)، و موبایلی (IOS, Android) تبلت آمازون کیندل فایر می باشد.

 

ردیف نرم افزار شرکت سازنده ویندوز لینوکس مکینتاش اندروید آیفون آیپد آنلاین وب سایت
۱ Endnote Thomson Reuters * * *  – * * endnote.com
۲ Mendely Mendely Ltd * * * * * *  mendeley.com
۳ Zotero Georg Mason University * * * zotero.org
۴ Papers Mekentosj B.V. * * * * * * * papersapp.com
۵ Sente  Third Street Software, Inc. * * *  thirdstreetsoftware.com
۶ RefWorks ProQuest * *  *  –  – *  refworks.com
۷ BibTex  Alexander Feder  *  * *  * *  * *  bibtex.org
۸ Refrence Manager Thomson Reuters * * *  –  –  *  * refman.com

  منابع:

http://blog.shazino.com/articles/science/reference-managers-benchmark/

https://www.mendeley.com/

http://www.thirdstreetsoftware.com/site/Sente.html

http://www.docear.org/2013/08/27/off-topic-which-one-is-the-best-reference-management-software-tool/

http://jabref.sourceforge.net

http://refman.com

نویسنده: میثم داستانی

Share

درباره ی میثم داستانی

کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گناباد

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *