خانه / کتابخانه و کتابدار 2.0 / آموزش و مهارتهای 2.0 / ۵۰ ایده برای استفاده خلاقانه از اپلیکیشن های تلفن همراه در خدمات کتابخانه – بخش اول

۵۰ ایده برای استفاده خلاقانه از اپلیکیشن های تلفن همراه در خدمات کتابخانه – بخش اول

امکانات زیادی برای استفاده خلاقانه از اپلیکیشن ها در کتابخانه ها وجود دارد. در دوره های آموزشی آنلاین من با نام «کتاب به منزله اپلیکیشن های آیپد »، یکی از تکالیف شرکت در فعالیت بارش افکار مجازی در مورد این موضوع می باشد. در دوره آموزشی من، کتابدارانی از کتابخانه مدارس، کتابخانه دانشگاه و کتابخانه های عمومی حضور دارند و این فهرست بر اساس ایده های خلاقانه آنها ایجاد شده است. از این رو، این دوره آموزشی بر اپلیکیشن های کتاب های تعاملی تمرکز نموده و ایده های آن بیشتر در مورد این موضوع می باشند.

این فهرست در مقوله های ذیل گروه بندی شده است:

  1. رویدادها، برنامه ها و آموزش
  2. ایجاد محتوا و نشر
  3. ایجاد مجموعه کتاب ها و مرجع سازی
  4. بررسی اپلیکیشن های تلفن همراه
  5. توسعه حرفه ای.

چرا اپلیکیشن ها؟ کتابداران علاقمندند تا همگان به اطلاعات دسترسی داشته باشند و رابط های تلفن همراه دسترسی به همه چیز را برای افراد آسان تر کرده اند. حال، زمان بسیار خوبی ست تا کتابداران در جوامع خود، در کاربرد اپلیکیشن ها تخصص بیابند.

رویدادها، برنامه ها و آموزش

۱. استفاده از آیپدها در زمان داستان خوانی با استفاده از اپلیکیشن های کتاب تصویری تعاملی . ارتباط پرستاران و بچه ها برای خواندن در کنار هم یا طرح ریزی اپلیکیشن بر روی یک صفحه نمایش بزرگ. ارائه رویدادها در جایی که نوجوانان آن را توسط اپلیکیشن های آیپد برای بچه ها می خوانند

۲. معرفی رمان های گرافیکی بصورت چاپی و بر روی دستگاه های تلفن همراه ، ارائه آنها توسط آیپد و پروژکتور

۳. برخورداری از اپلیکیشنی برای به اشتراک گذاری رویداد- هر کس اپلیکیشن های را به اشتراک می گذارد که در زندگی روزمره اش مفید بوده است. کتابداران برای شروع فهرستی از آیپد اپلیکیشن ها را ارائه می نمایند. این فرایند را «ساعات آیپد یکشنی» می نامند.

۴. داشتن کلاس هایی برای والدین در مورد بهترین اپلیکیشن های آیپد برای کودکان در سطوح سنی مختلف.

۵. برگزاری جلسات اطلاعاتی در مورد اپلیکیشن های کتاب های تعاملی برای نشان دادن چیزهایی که در دسترس آنها قرار دارد.

۶. برگزاری جلسات عمومی برای سرگرم شدن با آیپد(دربردارنده مطالب بسیار عالی).

۷. ویترین اپلیکیشن کتاب – کتابخانه محلی می باشد که در آن می توانید اپلیکیشن های کتاب را قبل از خرید امتحان نمایید.

۸. باشگاه های میزبان اپلیکیشن-مانند باشگاه های کتاب اما بصورت اپلیکیشن

۹. سخنرانی در مورد بهترین اپلیکیشن مورد نظر در بخش های آموزشی خاص دانشگاه تان

۱۰. دعوت از نویسنده یک اپلیکیشن کتاب تعاملی برای انجام سخنرانی

۱۱. استفاده از یک اپلیکیشن کتاب تعاملی به عنوان یکی از کتاب های مورد بحث در باشگاه کتاب های سنتی. در درسترس قرار دادن آن برای اعضایی که دارای آیپد می باشند، به منظور امانت گرفتن یا استفاده از آن در کتابخانه.

۱۲. سازماندهی باشگاه های نقد و بررسی برای کودکان و نوجوانان. آیپد هایی که این اپلیکیشن ها در آنها بارگذاری شده را می توان به اشتراک گذاشت و کودکان باید به آنها امتیاز بدهند و آنها را بازبینی نمایند- انتقادات خود را در خبرنامه محلی منتشر نمایند.

۱۳. ایجاد بر نامه توسعه برای افراد ساکن در خانه سالمندان. استفاده از اپلیکیشن های ایجاد محتوایی که سالمندان بتوانند در آن داستان زندگی خود را بگویید و بتوان مصاحبه ها را ضبط نمود . انجام سخنرانی در مورد زمان های خاص در تاریخ، با استفاده از اپلیکیشن های مربوط به آن موضوع.

۱۴. ارائه جلسه ای در مورد اپلیکیشن های کاربردی جستجوی شغل و شبکه.

۱۵. در اختیار داشتن آموزش و رابط کتابداری برای کاوش و بررسی اپلیکیشن هایی که به بخش ها و حوزه های موضوعی مربوط اند . ایجاد صفحه نمایش (آنلاین یا آفلاین) با تصاویر، توضیحات و لینک های اپلیکیشن.

۱۶. گنجاندن اپلیکیشن در فهرست منابع توصیه شده به دانش آموزان.

۱۷. ارائه جلسات آموزشی تخصصی با استفاده از اپلیکیشن های خاص.

۱۸. آموزش تکنولوژی به کارکنان کتابخانه: معرفی بهترین اپلیکیشن ها برای کارتان و در حوزه های موضوعی متفاوت.

۱۹. دعوت از هنرمندان محلی، موسیقی دانان، عکاسان و نویسندگانی که از این اپلیکیشن ها برای نشان دادن آنچه که انجام می دهند استفاده می نمایند و بیان اینکه از جه اپلیکیشن هایی استفاده می کنند.

 

این نوشته، ترجمه مطلبی با این عنوان است: ۵۰ideas for creative uses of mobile apps in library services

مترجم: نازنین مؤمن زاده

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): نازنین مؤمن زاده
عنوان مقاله: ۵۰ ایده برای استفاده خلاقانه از اپلیکیشن های تلفن همراه در خدمات کتابخانه – بخش اول
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۲
شماره مجله(Issue): ۲
سال(Year): ۱۳۹۵
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/4214
Download PDF

درباره ی نازنین مؤمن زاده

کتابدار کتابخانه عمومی اوحدی مراغه ای- مدرس مدعو دانشگاه پیام نور مراغه

۲ دیدگاه

  1. مریم پاکدامن

    سرکار خانم مومن زاده
    با سلام و روزبخیر
    ضمن سپاس از ترجمه ارزنده جنابعالی، پیشنهاد میشود مصاحبه ای با خانم نیکل هنیگ داشته باشید . چرا که ایشان از متخصصان موضوعی اپلیکیشن های کتابی هستند و آن مصاحبه ارزش ترجمه ای بسیار خواهد داشت

    در پناه حق، بهشتی باشید

پاسخ دادن به مریم پاکدامن لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *