کتابخانه عمومی اوحدی مراغهای در سال ۱۳۳۴ تأسیس گردیده است با زیربنای کلی ۲۳۵۰ مترمربع و بخش کودک کتابخانه ۲۰ مترمربع از فضا را در برگرفته است. در حال حاضر موجودی منبع کتابی (پایان شهریور ۱۳۹۴) ۱۶۸۲ عنوان کتاب کودک در ۱۷۷۰ نسخه میباشد؛ و تجهیزاتش عبارتاند از یک دستگاه رایانه، ۴ میز و ۱۶ صندلی کودک که همهروزه از ۷:۳۰ لغایت ۱۸:۳۰ برای سیصد عضو فعال ارائه خدمت مینماید.
در دانشنامه کتابداری و اطلاعرسانی، کتابخانههای کودک اینگونه تعریف شده: کتابخانهای که منحصراً به کودکان اختصاص داشته باشد. این کتابخانهها معمولاً دارای بخشهای امانت کتاب، مرجع و پیایندها هستند. (سلطانی. ۱۳۸۱: ص ۳۳۹). اما در رویکردی جدید کتابخانههای کودکان فراتر از تعریف فوق میباشد. در این رویکرد کتابخانه کودکان، محلی است برای گردآوری، سازماندهی و ارائه و اشاعه مواد ویژه کودکان و خدماتی جهت تشویق کودکان به کتاب و کتابخوانی، ایجاد سرگرمی برای کودکان و آموزش آنها؛ و ازآنجاییکه کودکان گلهای باغ زندگی هستند که شایسته است به دست باغبانانی متعهد، متدین و دلسوز، رشد یافته و شکوفا شوند؛ و واقفیم به اینکه مطالعه کتاب در سنین کودکی و نوجوانی علاوه بر انتقال دانش، موجب کشف و پرورش استعدادهای نهفته در آنان نیز میشود. لذا سیاست انگیزشی برای جذب مخاطب کودک در قالب فعالیتهای فرهنگی راهگشای کار خواهد بود.
کتابخانه عمومی اوحدی مراغهای نیز در بخش کودک کوشیده با بهرهگیری از قرآن، احادیث و آموزههای دینی در مسیر رشد و تعالی این عزیزان گام بردارد تا فردایی روشن و پر امید را برای میهن عزیز اسلامی ما فراهم گردد. چراکه آینده کودکان بسته به تربیت صحیح و اسلامی آنهاست.
در این میان عمده فعالیتهای که در بخش کودک کتابخانه عمومی اوحدی مراغهای انجامگرفته است بدین قرار میباشد:
- برگزاری مسابقه نقاشی طرح شده نهاد کتابخانههای عمومی با موضوع کتاب در محیط کتابخانه، ایده از کتابدار، اجرا توسط کودک
- مطالعه ادبیات کهن در قالب قصهخوانی
- خلاصهنویسی کتاب کودک
- مطالعه کتب حیوانات همراه با ساخت ماسک توسط کتابدار و کودک
- برگزاری جشن بادبادکها، تهیه گروهی در کتابخانه
- برنامه کتاب سازی و قرار دادن کتب در قفسه مجزا و درج نام کتاب در آلبوم تصاویر کودک تهیه شده توسط کتابدار
- برگزاری کارگاه آموزشی با عنوان روشهای پژوهش در مقاطع پیشدبستانی، دبستان و پایه راهنمایی توسط مشاور در کتابخانه
- مسابقه هفتسین
- جشن آزادسازی ماهیها در ۱۴ فروردین، و مطالعه کتاب در همین موضوع
- معرفی منابع مرجع مختص کودک توسط کتابدار
- قصهگویی، نمایش خلاقیت تئاتر گونه
- برگزاری نشستهایی درباره کتابخوانی در مدرسهها با حضور کتابدار
- نشستهای هماندیشی کتابخانه با مدیران مهدکودکها
- برگزاری برنامههای بازدید مدارس از کتابخانه بهصورت دعوتنامهای
- حضور مسئول کتابخانه در مدرسهها و ارتباط با دانش آموزان برای ترویج و جذب کتابدار افتخاری برای انجام کارهای بخش کودک، از فعالیتهای گوناگون بخش کودک
- تهیه اسباببازی با توجه نقش اسباببازی در رشد خلاقیت کودکان
- ایجاد قفسه راهنمای مادر بخش کودک در کنار بخش کودک منجمله مجموعه کتابهایی در زمینه تعلیم و تربیت، روانشناسی، آشپزی
- قصهگویی جذاب و جالب برای کودکان مانند چیستان و یا نقل قصهای از طرف آنها
- تهیه ماکت از کره زمین و نقشه کشور و شهر
- نقاشی چهره کودکان با موضوع من و کتاب در قالب طرحی مثلاً مشابه تاج کودک ارائهشده توسط نهاد
- برگزاری کلاس خلاقیت ریاضی
- جشن روز کودک
- استفاده از برچسب صورتی در کتاب گروه سنی الف، برچسب آبی در کتاب گروه سنی ب و برچسب سبز در کتاب گروه سنی ج و کارت عضویت به همان رنگها برایشان
- قرارگیری نشریات کودکانه مثل پوپک، سروش و… در بخش کودک
- قرارگیری منابع مرجع کودک مثل دانشنامه کودک، دایره المعارف مدرسه و… در بخش کودک
- مسابقه پیادهروی از مدرسه تا کتابخانه برای دانش آموزان مدارس نزدیک کتابخانه
- نمایش فیلم سینمایی کودک
آدرس وبلاگ کتابخانه: http://www.maraghehpl.blogfa.com
امیدوارم همگی با عنایت پروردگار گام کوچکی در راستای ارتقاء مطالعه مفید در بین کودکان برداشته باشیم. باشد مفید واقع گردد.
نویسنده: نازنین مؤمن زاده
مشخصات استناددهی به این مقاله | |
نویسنده(ها): | نازنین مؤمن زاده |
عنوان مقاله: | معرفی بخش کودک کتابخانه عمومی اوحدی مراغه ای |
عنوان مجله: | کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0) |
دوره مجله(Vol): | |
شماره مجله(Issue): | |
سال(Year): | ۱۳۹۴ |
شناسه دیجیتال(DOI): | |
لینک کوتاه: | http://lib2mag.ir/684 |