خانه / آرشیو / دوره دوم (1395) / نوجوانان چه بخوانند؟ چه نخوانند؟ نوجوانان با مرغ کانون پرواز می کنند!

نوجوانان چه بخوانند؟ چه نخوانند؟ نوجوانان با مرغ کانون پرواز می کنند!

برای این که عادت به مطالعه در کسی شکل بگیرد باید از کودکی کتاب خوانی را آغاز کند. اگر شما هم مادر یا پدر یا مربی هستید که به دنبال تهیه کتاب برای فرزندتان هستید، بدون شک دغدغه این را دارید که: این کتاب برای سن کودک من مناسب است؟ موضوع آن چطور است؟ با فرهنگ ما همخوانی دارد؟ نکند کتاب حاوی نکات نامناسب پیدا و پنهانی باشد؟ تصاویر کتاب، محتوای کتاب، قطع کتاب، موضوع، داستان، ساختار، شخصیت ها… همه ی اینها مواردی است که والد یا مربی باید قبل از تهیه ی کتاب در نظر بگیرد.Teen-reading

ناشران کمی هستند که “کتاب بد” یا “کتاب نامناسب” ندارند. به صورتی که مطمئنید که اگر یک کودک یا نوجوان را به فروشگاه این ناشران ببرید، می توانید او را رها کنید تا خودش کتابش را انتخاب کند. یکی از این ناشران، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شاید آشناترین نام در دنیای ادبیات کودک و نوجوان باشد. سابقه فعالیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که با هدف ایجاد امکانات لازم جهت رشد و پرورش فکری و ذوقی کودکان و نوجوانان تاسیس شده است به میانه دهه چهل شمسی در سال ۱۳۴۴ باز می گردد و عرصه فرهنگ، ادب، تعلیم و تربیت و هنر ایران در این سالها شاهد رشد، بالندگی و تکامل  این نهاد تاثیرگذار بوده است.

کودکان و نوجوانان دیروز ایران زمین با مرغک کانون پرواز را به تجربه نشسته اند و امروز به مردان و زنان رشید، آگاه، اندیشمند و فرهیخته ای  تبدیل گشته اند  که ایران به آنان افتخار می ورزد.

میلیونها کودک و نوجوان هر روز صفحه های کتاب های کانون را ورق می زنند، پای قصه ها و داستان ها، تمثیل ها و ضرب المثل های ایرانی می نشینند و صفحات پاک ذهن و قلب خویش را با جوهر دانش و آگاهی رقم می زنند، به همین خاطر است که تمام تلاش و سعی کانون بر برقراری ارتباط صمیمانه و زیباتری در میان کتاب هایش با کودکان است. با وجود انتشار کتاب های خوب و با کیفیت و داشتن کتابخانه های فعال در سطح کشور، شاید نتوان در کل ایران کسی را پیدا کرد که با کانون آشنایی نداشته باشد. اما شاید هنوز افرادی از قدم بسیار موثر و بزرگی که کانون در ادبیات نوجوان برداشت خبر نداشته باشند!Untitled

از سال ۱۳۹۰ برترین نویسنده های نوجوان گرد هم جمع شدند و مجموعه ای از کتاب ها را با فروست «رمان نوجوان امروز» منتشر کردند که به جرئت می توان گفت بهترین مجموعه از کتاب های تالیفی برای این گروه سنی است. کتاب هایی از هر نظر مناسب، از طرح جلد و قطع و حجم، تا محتوا و موضوع و طرح و فضا و پیام کلی داستان و جذابیت برای نوجوانان.

 مژگان کلهر نویسنده ی یکی از کتاب های این مجموعه با نام “دختری با روبان سفید” در مصاحبه ای اظهار داشته است: من فکر می‌کنم انتشار رمان‌های طرح «رمان نوجوان امروز» یکی از مهم‌ترین اتفاقات سال ۹۰ بود.

قبل از سال ۹۰ و در واقع پیش از انتشار این مجموعه از کتاب ها، کتاب تالیفی مناسب برای نوجوان ایرانی به ندرت پیدا می شد. ناشران بزرگ کتاب های خوبی ترجمه و تالیف می کردند ولی نوجوانان ما به کتاب هایی احتیاج دارند که در بستر فرهنگ خودشان اتفاق بیفتد تا بتوانند با آنها ارتباط بهتری بر قرار کنند.

رمان های این مجموعه هم تنها IMAGE634763026878728750منحصر به یک فرهنگ یا یک قشر از مردم نیست. داستان این کتاب ها ممکن است در سطح تهران اتفاق بیفتد مثل«زیبا صدایم کن»  یا در شهرهای مرزی مانند«بازگردانده شده» یا در جنوب ایران مثل«هستی»، در دریا مثل «ناروال نهنگ تک شاخ» یا در یکی از قصه های هزار و یک شب مثل «بردیا و ملکه سرزمین عاج» و حتی ممکن است مثل «صندلی برای یک نفر و نصفی» در گرمین (سرزمین گربه های سخن گو) اتفاق بیفتد. ممکن است درون مایه ی آنها از احترام به محیط زیست سخن بگوید مثل«سایه هیولا» و ممکن است درون مایه فلسفی داشته باشد همچون «یک جعبه پیتزا برای ذوزنقه کباب شده» . . . در واقع این رمان ها محدود به یک موضوع و یک داستان نیستند و تنها نقطه اشتراک همگی آنها این است که داستان از نگاه یک نوجوان ایرانی روایت می شود و همین موضوع برای مخاطب این کتاب حائز اهمیت است و احتمالا بیشتر دغدغه ها را درباره محتوا و جذابیت داستان یک تنه پاسخ می دهد.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دوست با وفایی است که کودک ایرانی را تا آخر نوجوانی رها نمی کند و دوستی که با او دست یاعلی داده، در بزرگسالی هم به خوبی می تواند کتاب خوب را از بد تفکیک کند…  

نویسنده: معصومه سعادت

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): معصومه سعادت
عنوان مقاله: نوجوانان چه بخوانند؟ چه نخوانند؟ نوجوانان با مرغ کانون پرواز می کنند!
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۲
شماره مجله(Issue): ۵
سال(Year): ۱۳۹۵
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/7060
Download PDF

درباره ی معصومه سعادت

کارشناس علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه الزهرا (س) تهران - دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات کودک و نوجوان دانشگاه شهید بهشتی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *