خانه / کتابخانه و کتابدار 2.0 / آموزش و مهارتهای 2.0 / رونمایی از رتبه بندی جدید مجلات توسط الزویر (سایت اسکور اسکوپوس)

رونمایی از رتبه بندی جدید مجلات توسط الزویر (سایت اسکور اسکوپوس)

به تازگی (۸ دسامبر۲۰۱۶) الزویر از محصول جدیدی تحت عنوان ژورنال متریک Journal Metrics رونمایی کرده است. آنچه که در این محصول خودنمایی می کند فاکتور جدیدی است به نام “سایت اسکورCiteScore که الزویر ارائه داده است و به نوعی رقیب(ایمپکت فاکتور یا ضریب تأثیر) IF تامسون – رویترز محسوب می گردد.

هم اکنون ۲۲۲۵۶ عنوان نشریه (منظور فقط مجلات نیستند هر چیزی که به صورت پیوسته در حال ایندکس شدن در اسکوپوس می باشد اعم از مجلات، همایش نامه ها، انتشارات تجاری و book series) که در الزویر چکیده های مقالاتشان ایندکس شده است در وب سایت جدید، دارای “CiteScore” هستند و فعلا هم این ابزار به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته است.

سایت اسکور ترکر“CiteScore Tracker شاخص دیگریست که قرار است به صورت ماهیانه برای همان سال به روز رسانی شود. البته “سایت اسکور” فقط یک بار ارائه می شود و دیگر هم تغییر نمی کند ولی “سایت اسکور ترکر” به دلیل ماهیت به روز رسانی اش، نیازمند ۱۲ بار تغییر در سال است.(مثلا هم اکنون  “سایت اسکور” سال ۲۰۱۵ نشریه ی نیچر توسط اسکوپوس اعلام شده است و عدد ۱۴.۳۸ است که دیگر تغییر نمی کند. اما “سایت اسکور ترکر” همین مجله عدد ۱۱.۵۱ برای آپدیت دسامبر ۲۰۱۶ می باشد)

عدد ۱۴.۳۸ نشان می دهد که هر عنوان از اسناد منتشر شده در نشریه ی نیچر به طور متوسط ۱۴.۳۸ استناد در طول سه سال گذشته دریافت کرده است.

برای یادگیری اینکه چگونه “سایت اسکور” محاسبه می شود عکس زیر گویای این موضوع است. برای مثال “سایت اسکور ۲۰۱۵ نشریه ی نیچر” عدد ۱۰۸۷۵۷ در صورت کسر، تعداد استنادهایی که مقالات سالهای ۲۰۱۲، ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ در سال ۲۰۱۵ دریافت کرده اند بر عدد ۷۵۶۳ ( مخرج کس تعداد مقالات نیچر در سه سال بیان شده) تقسیم شده است.

citescore_example*نکته ای که باید باز هم توجه شما جلب شود این است که در اینجا همه ی انواع مدارک چاپی توسط نشریه مورد محاسبه قرار می گیرند اعم از سرمقاله، مقاله پژوهشی، مقاله ی مروری، مقاله ی کنفرانسی،سرمقاله و… (به جز Articles-in-press)

*This not only includes articles and reviews but also letters, notes, editorials, conference papers and other types indexed by Scopus

Natureو اما برای شاخص “سایت اسکور ترکر” که به صورت ماهیانه برای سال جاری ارائه می شود از اواخر ماه می میلادی May آغاز می گردد. یعنی اینکه ما در اینجا برای سال ۲۰۱۶ به صورت ماهیانه گزارش های ژوئن۲۰۱۶، جولای۲۰۱۶،…..اوریل ۲۰۱۷ و می ۲۰۱۷ خواهیم داشت. چرا که در حدود اواخر ماه می ۲۰۱۷ شاخص “سایت اسکور” تکمیل و ثابت خواهد شد. (اسکوپوس برای هر سال حدود ماه می شاخص CiteScore را ارائه می دهد).

CiteScoreTracker

برای خوانندگان به ویژه دانشجویان بسیار مهم است که تفاوت “سایت اسکور” و “سایت اسکور ترکر” را از روی مطالب نوشته شده در بالا درک کرده باشند.

در قسمت نهایی این بحث برای مقایسه دو نشریه در دو حیطه ی موضوعی مختلف می توانید از شاخص CiteScore Percentile استفاده کنید. مثلا برای نشریه ی نیچر عدد ۹۹ ارائه شده است و این بدان معنی است که این نشریه جزء ۱ درصد بالایی حوزه ی پزشکی محسوب می گردد. و حال اگر نشریه ای در حوزه ی مثلا مهندسی عدد ۴۰ ارائه شود یعنی جزو ۴۰ درصد پایینی نشریات آن حوزه است و لذا این دو نشریه با هم از نظر این شاخص قابل قیاس می شوند .

در صفحه ی اصلی هر مجله شاخص های دیگری هم به چشم می خورد که ان شاءالله در فرصت های بعدی نشریه بدان می پردازیم.

راهنمای رسمی journalmetrics را از اینجا مطالعه کنید.

نویسنده: حسین حیدری- شرکت نگاشت

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): حسین حیدری
عنوان مقاله: رونمایی از رتبه بندی جدید مجلات توسط الزویر (سایت اسکور اسکوپوس)
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۲
شماره مجله(Issue): ۵
سال(Year): ۱۳۹۵
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/7347
Download PDF

درباره ی حسین حیدری

رهبر و مدیر شرکت یابش (فعال در زمینه ی داده، اطلاعات، کتابخانه ها و علم سنجی) هستم، در زمینه های راه اندازی کسب و کار، استارت آپ ها و سوادهای نوظهور در حدی تجربه دارم و یک مربی در همین زمینه ها محسوب می شوم. سعی کردم که یک انرژی دهنده و الهام بخش برای دیگران باشم و نیز یک انسان.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *