خانه / آرشیو / دوره دوم (1395) / نوجوانان چه بخوانند؟ چه نخوانند؟ نوجوان کتاب مورد علاقه‌اش را در پیدایِش، پیدایَش می‌کند!

نوجوانان چه بخوانند؟ چه نخوانند؟ نوجوان کتاب مورد علاقه‌اش را در پیدایِش، پیدایَش می‌کند!

هر سال بیش از هزار عنوان کتاب برای نوجوانان در سرتاسر دنیا منتشر می‌شود. کتاب‌هایی که بعضی از آن‌ها در صدر پرفروش‌ترین کتاب‌های دنیا قرار می‌گیرند و در مقابل نام خیلی از آن‌ها در کشور محل نشرشان هم به گوش کسی نمی‌رسد.

از بین این همه کتاب، یافتن آنچه با معیارهای فرهنگی و دینی کشور ما همخوان بوده و نوجوان ایرانی بتواند به‌خوبی با آن ارتباط برقرار کند، بسیار کم است. برخی ناشران دست به انتشار هر کتاب پر فروشی می‌زنند و برخی دیگر بدون ملاحظات اجتماعی، فرهنگی و دینی ما دست به ترجمه‌ی کتاب می‌زنند، برخی کتاب‌ها را با imagesوضع نامناسب منتشر می‌کنند و برخی در ترجمه آن‌قدر بی‌دقت هستند که لطف کتاب از بین می‌رود و در واقع تعداد کمی از ناشران برای انتشار کتاب نوجوان معیارهایی دارند که واقعاً محصول آن برای نوجوانان مناسب، جذاب، آموزنده و پُر کشش است.

نشر پیدایش طی چند سال اخیر مجموعه‌ای از کتاب‌های ترجمه شده را با فروست رمان‌هایی که باید خواند منتشر کرده؛ این مجموعه از کتاب‌ها نه نویسنده و نه مترجم مشترک دارند، نه در یک کشور اتفاق افتاده و نه به یک زبان نوشته شده‌اند، اما آن‌ها چند وجه مشترک دارند. همه‌ی آن‌ها جوایز متعدد خارجی و بیشتر آن‌ها جوایز داخلی مانند لاک‌پشت پرنده هم گرفته‌اند. قهرمان تمام این کتاب‌ها یک نوجوان است که به نحوی از پس مشکلات زندگی‌اش بر می‌آید. در تمام این کتاب‌ها فیلم‌ها و کتاب‌ها و نویسنده‌های بزرگی معرفی شده که در دنیا مطرح هستند. تمامی این کتاب‌ها فصل‌های کوتاه دارند که باعث می‌شود کتاب خسته کننده نبوده و تمام این کتاب‌ها ترجمه‌های روان و ساده و مناسبی دارند که باعث می‌شود مخاطب ایرانی به‌راحتی بتواند با فضای کتاب و داستان ارتباط برقرار کند.

کتاب‌های این مجموعه یا درباره نوجوانانی با شرایط فیزیکی ویژه است مانند «اعجوبه» یا درباره نوجوانانی است که والدین آن‌ها وضعیت مناسبی ندارند، مانند 7293a47c0f4cdddd46ff10bcf3d23287_M«یکی برای خانواده مورفی» و «کوچک اندازه فیل»، بعضی از کتاب‌های این مجموعه شرایط مردم در فضای جنگ را به تصویر می‌کشد مثل «جنگ چهارشنبه‌ها» و «سوسک طلایی پرواز کن» و برخی از آن‌ها تخیلی هستند مثل «کتاب گورستان» و «نیروی برتر لاکی». بعضی از آن‌ها درباره نوجوانانی است باهوش خارق‌العاده مانند «هفت‌تا هفت‌تا» و «فعلاً خوبم» و طی داستان بعضی از آن‌ها گره‌هایی وجود دارد که انسان را واقعاً حیرت‌زده می‌کند، مانند «چشم‌انداز شنبه‌ها» و «شش لول». این نکته هم قابل توجه است که همه‌ی کتاب‌های این مجموعه حجیم نیستند و «چتر تابستان» و «چطوری خیلی بدخط بنویسیم» کتاب‌هایی هستند با حجم کم که به اندازه‌ی کتاب‌های بلند این مجموعه دوست داشتنی و جذاب‌اند.

کتاب‌های خوب نشر پیدایش برای نوجوانان به همین مجموعه منحصر نمی‌شود. این ناشر یک مجموعه‌ی بسیار جذاب دیگر هم دارد که بین نوجوانان طرفداران بسیار زیادی دارد. مجموعه «علوم ترسناک» ، «طبیعت ترسناک» و «تاریخ ترسناک» بااینکه به‌نوعی کتاب علمی محسوب می‌شود و در آن آزمایش‌ها و حقایق علمی با لحن طنز و کمی هم ترسناک برای نوجوانان تشریح شده است، به خاطر عناوین جالب و تصاویر و شکل تازه‌ای که در بیان مسائل علمی در این کتاب‌ها استفاده شده، محبوبیت زیادی بین دانش آموزان مقطع متوسطه اول دارد.

به جز این دو مجموعه نشر پیدایش کتاب‌های بسیار خوب تألیفی از بزرگ‌ترین نویسندگان کودک و نوجوان دارد که تعداد زیادی از این کتاب‌ها هم جوایز بسیاری از انجمن‌ها و محافل ادبی کودک و نوجوان گرفته‌اند.  هم از مجموعه‌های پر طرفداری است که پیدایش دست به انتشار آن زده است و مجموعه‌ای است که نه‌تنها نوجوانان که در هر سنی می‌توان آن را خواند و لذت برد. کتاب‌های آموزش عکاسی، هنر، اطلاعات عمومی، تاریخی و روانشناسی نوجوانان، کتاب‌های علمی آموزشی، آموزش زبان و … هم در مجموعه کتاب‌های نشر پیدایش وجود دارند. کتاب‌های خوبی که رقبای کمی در عرصه‌ی نشر دارند.

نشر پیدایش شاید نام آشنایی برای بزرگ‌سالان نباشد، ولی برای نوجوان دوستی است که هر ماه یک کتاب خوب و درجه یک مهمانش می‌کند و او را به دنیایی می‌برد که شاید بدون خواندن آن کتاب‌ها، هرگز تجربه‌اش نکند…

نویسنده: معصومه سعادت

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): معصومه سعادت
عنوان مقاله: نوجوانان چه بخوانند؟ چه نخوانند؟ نوجوان کتاب مورد علاقه‌اش را در پیدایِش، پیدایَش می‌کند!
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۲
شماره مجله(Issue): ۶
سال(Year): ۱۳۹۵
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/7657
Download PDF

درباره ی معصومه سعادت

کارشناس علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه الزهرا (س) تهران - دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات کودک و نوجوان دانشگاه شهید بهشتی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *