خانه / کارآفرینی / خلاقیت / کتابخانه‌هایی با طراحی کاربر محور

کتابخانه‌هایی با طراحی کاربر محور

SJPL_teenhqافتتاح بزرگ تین اچ کیو[۱] در کتابخانه دکتر مارتین لوتر کینگ
عکس مردمی از کتابخانه عمومی سن خوزه

این روزها، قبل از مرحله طراحی یک ساختمان جدید یا نوسازی یک کتابخانه، جمع‌آوری ورودی‌های عمومی عمیق (اطلاعات، منابع و خدمات مورد نیاز جامعه کتابخانه) با استفاده از روش‌های مختلف اعم از گروه‌های متمرکز برای توسعه جامعه تا رسانه‌های اجتماعی الزامی است؛ اما تعداد کمی از کتابخانه‌ها این مورد را برای مرحله بعدی در نظر می‌گیرند، نه‌تنها می‌فهمند کاربران چه چیزی نیاز دارند یا چه چیزی را ارزیابی می‌کنند و نظر کتابداران و تخصص طراحان کتابخانه را بر اساس نیاز کاربران محدود می‌سازند، همچنین به کاربران نیز اجازه می‌دهند به‌طور مستقیم در همکاری با افراد حرفه‌ای در مورد طراحی، تصمیم‌گیری کنند.

معماری و طراحی شرکت ژیروسکوپ این رویکرد را هم‌زمان با توسعه تین اچ کیو پذیرفت، تین اچ کیو فضایی برای نوجوانان است که در ماه اوت در کتابخانه دکتر مارتین لوتر کینگ (یک کتابخانه مشترک اداره شده به‌وسیله‌ی شرکایی از کتابخانه عمومی سن خوزه و دانشگاه ایالتی سن خوزه) افتتاح شد.

لوئیس مکی طراح نمایشگاه ژیروسکوپ گفت: نوجوانانی که فضا را خوب مورد استفاده قرار خواهند داد، در فرآیند طراحی تین اچ کیو در طبقه همکف حضور داشتند. در یک دوره از کارگاه‌ها و جلساتی که حدود یک سال طول کشیدند، طراحان ژیروسکوپ با تیمی از حدود ده کاربر جوان کتابخانه کار می‌کردند تا بفهمند فضا چه نقشی باید بازی کند، چه منابعی باید فراهم کند و چگونه باید باشد و چطور به نظر بیابد.

«محو خطوط میان نوجوانان به‌عنوان طراحان، مشتریان، کاربران و طرفداران برای طراحی فضا، واقعاً سرگرم‌کننده بود و انرژی مثبت زیادی ایجاد کرد،» مکی به LJ گفت: «این کار مانند یک همکاری واقعاً سالم احساس شد».

پس از ایده پردازی نوع فعالیت‌ها و منابعی که آن‌ها می‌خواستند در تین اچ کیو ایجاد کنند، نوجوانان، طراحان و کتابداران به‌طور مساوی به‌وسیله نوارچسب و جعبه‌ها روی طرح‌های مختلف ممکن مدل‌های آزمایشی کار کردند. طراحان بعداً این پیش‌نویس‌ها را به مدل‌های سه‌بعدی تغییر دادند و آن‌ها را اصلاح کردند تا اینکه نوجوانان در یک طرح نهایی قرار گرفتند- چیزی که آن‌ها به هیئت‌مدیره کتابخانه ارائه کردند. نتیجه، یک فضای بسیار متفاوت نسبت به چیزی بود که کارکنان کتابخانه در شروع کار انتظار داشتند.

اریک برمن، کتابدار نوجوان کتابخانه کینگ گفت: «استودیوی ضبط در این فضا، به‌عنوان‌مثال، یک مقدار بسیار بزرگ‌تر از چیزی که ما پیش‌بینی کردیم، شد». «ما به‌عنوان کتابدار می‌دانیم چه چیزی می‌خواهیم و چه چیزی می‌توانیم ارائه دهیم؛ اما زمانی که برای فهمیدن نیاز کاربران کتابخانه به میان گروهی از آن‌ها برویم، با فضای بسیار بهتری به نتیجه می‌رسیم.» ارتباط بین کاربران و طراحان، راه را برای فرآیندی ساده‌تر هموار کرد.

مکی گفت: «من طبقات متعدد بوروکراسی را از دست ندادم». «ارتباط مستقیم هم با کاربران و هم با مشتری، خودبه‌خود با طراوت و کارآمد بود.»

در تین اچ کیو کتابخانه عمومی سن خوزه، طراحان جوان، همکاران حرفه‌ای خودشان را با پیشنهاد‌های خلاق مانند استفاده از مربع‌های نمونه برای فرش کردن فضای جدید، دادن یک نمای شطرنجی ویژه به کف اتاق و ذخیره پول در معامله، شگفت‌زده کردند.

اجرای عملی

در یک مقیاس (و بودجه) کوچک‌تر، دبیرستان پل سنگی در اشبرن، ویرجینیا، یک فرایند طراحی کاربر محور مشابه را به عهده گرفت. کتابخانه، یک تغییر شکل با ورودی‌های دانش‌آموزی ایجاد کرد- و عمل را با کار سخت همان دانش آموزان و دوستان آن‌ها انجام داد.

کتابداران کارن فرزین و کاساندرا دوناهو به LJ. گفتند: «دانش آموزان برای چیزهایی مانند ایستگاه‌های شارژ و مکان‌های ساکت و آرام درخواست دادند.»

کارکنان سعی کردند تا این نیازها را به‌وسیله مرتب‌سازی مجدد قفسه‌بندی موجود و سرمایه‌گذاری در مبلمان متحرکی که انعطاف‌پذیری بیشتری به طراحی جدید می‌دهد، برآورده کنند تا نیازهای دانش آموزان تیزهوش را برطرف کنند. آن‌ها گفتند که پاسخ ایده آل بوده است.

«مکان‌های نشستن جدید و سازه‌های قابل‌حمل به‌کرات استفاده می‌شوند، همان‌طور که ما انتظار داشتیم.»

پانویس:
[۱]TeenHQ

منبع:
این نوشته ترجمه مطلبی با این عنوان است: User-Designed Libraries | Design4Impact

مترجم: فاطمه کرمی

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): فاطمه کرمی
عنوان مقاله: کتابخانه‌هایی با طراحی کاربر محور
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۳
شماره مجله(Issue): ۱
سال(Year): ۱۳۹۶
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/7954
Download PDF

درباره ی فاطمه کرمی

کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *