Timothy D. Bowman
تیمودی استادیار دانشکده کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه واین دردترویت میشیگان[۱] میباشد(۱). وی دوره فوق دکترای خود را در تاریخ ۲۰۱۵ – ۲۰۱۶ در مرکز تحقیقات جامعهشناسی آموزش[۲] در دانشگاه تورکو فنلاند گذراند. تحقیقات وی در این مرکز معطوف به بررسی در زمینه منابع باز، ارتباطات علمی و آلتمتریکس در کنار دکتر کیم هولمبرگ و دکتر فرشته دیدهگاه بوده است(۳).
بورمن دارای مدرک دکترای کتابداری و اطلاعرسانی از دانشکده انفورماتیک و رایانه دانشگاه بولمینگتون[۳] هند در سال ۲۰۱۵ می باشد. وی مدرک فوق لیسانس خود را در همین زمینه در دانشگاه فوق در سال ۲۰۰۱ اخذ کرده است و پیشتر دارای مدرک لیسانس در سال ۱۹۹۹ در زمینه روانشناسی از دانشگاه ایالتی هند بوده است(۲).
بورمن به عنوان پژوهشگر تحقیقات زیادی در زمینههای ارتباطات علمی، کتابسنجی و آلتمتریکس در دانشگاه مونترال کانادا (۲۰۱۴ – ۲۰۱۵ ) انجام داده است. همچنین به عنوان دستیار پژوهش در کنار دکتر Cassidy Sugimoto در سالهای ۲۰۱۲ – ۲۰۱۴ به پژوهش در زمینه علوم انسانی دیجیتال[۶] پرداخت و از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ در کنار دکتر John A. Walsh و دکتر William R. Newman از اساتید دانشگاه ایندیانا هند در پروژهایی با عنوان Chymistry of Isaac Newton Project در آزمایشگاه فرهنگی دیجیتال دانشگاه ایندیانا مشغول بود. بورمن به عنوان دستیار پژوهش در آزمایشگاه نوروسایکولوژی دانشگاه هند در کنار دکتر Allen Butt در سالهای ۱۹۹۷ – ۱۹۹۹ به پژوهش در زمینه های نوروسایکولوژی و طراحی الگوریتمهای کامپیوتری پرداخته است. وی علاوه بر فعالیتهای تحقیقاتی، پستهای اجرایی مختلفی را تا کنون به عهده داشته است. از جمله مدیر وب، دانشگاه سنت ماری، سن آنتونیو، تگزاس[۴] (۲۰۰۱ – ۲۰۰۷)، مهندس خبره شرکت BowCor بلومینگتون ایندیانا[۵] (۲۰۰۰ – ۲۰۰۱)، مسئول وبسایت گروه کتابداری و اطلاع رسانی، دانشکده انفورماتیک و رایانه، دانشگاه ایندیانا (۲۰۰۰ – ۲۰۰۱)، کارشناس ارشد خوابگاه کتابخانه دانشگاه ایندیانا (۱۹۹۹ – ۲۰۰۰) و متخصص برجسته M3Studio، شرکت بلومینگتون (۱۹۹۸-۱۹۹۹) بوده است.
بورمن واحدهای زیادی از جمله مدیریت دانش و فرادادهها (عملی ، نظری) در دانشگاه Wayne State University از سال ۲۰۱۶ تا کنون و مدیریت اطلاعات، استانداردهای مختلف اطلاعات، برنامه نویسی، معماری اطلاعات برای وب، علوم انسانی دیجیتال و مقدمهایی بر جی آی اس را در مقاطع مختلف در Indiana University از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ تدریس کرده است. در این رابطه او واحدهای نظری و عملی را با شوق فراوان و در برخی موارد خارج از محیط دانشگاه جهت تحکیم و تداوم آموزههای خود برای دانشجویانش ارائه داده است (۳).
وی در سال ۲۰۱۵ موفق به اخذ جایزه پوستر برجسته از پانزدهمین کنفرانس بین المللی علمسنجی و اطلاعسنجی در استانبول ترکیه شد. همچنین موفق به اخذ کمکهای مالی از NSF[۸] and [۷]NEH جهت انجام پروژهایی در زمینههای علوم انسانی دیجیتال و ارتباطات علمی شده است(۲). در ادامه لیست جوایز وی قابل مشاهده است:
- Outstanding Poster Award, 15TH International Conference on Scientometrics & Informetrics, ۲۰۱۵
- Margaret Griffin Coffin Fellowship, IU Department of Information and Library Science, School of Informatics and Computing, 2013-2014
- Margaret I. Rufsvold Fellowship, IU Department of Information and Library Science, School of Informatics and Computing, 2010-2011
- Margaret Griffin Coffin Fellowship, IU Department of Information and Library Science, School of Informatics and Computing, 2008-2009
همچنین با تعداد زیادی مجله و سازمانهای معتبرهمکاریهای علمی داشته است. از جمله (۳):
- Aslib Journal of Information Management
- Digital Humanities Quarterly
- First Monday
- Graduate Journal of Social Science
- Information Research
- International Journal of Sport Management and Marketing
- Journal of Informetrics
- PLOS One
- SIG-SI 2012 best student paper award
- Social Theory in Information Systems Research (STIR ’۱۲) at the ۱۸th Americas Conference on Information Systems.
- Social Theory in Information Systems Research (STIR ’۱۱) at the ۱۷th Americas Conference on Information Systems.
- Social Theory in Information Systems Research (STIR ’۱۰) at the ۱۶th Americas Conference on Information Systems.
- Member. Center for Research on Mediated Interaction, Department of Information and Library Science, School of Informatics and Computing, Indiana University (2008-Present).
- Member. Stonecutters Digital Humanities Group, Department of Information and Library Science, School of Informatics and Computing, Indiana University (2011-Present).
زمینه های پژوهشی مورد علاقه بورمن شامل موضوعات: جامعه شناسی ، مطالعه ارتباطات علمی (درک ارتباطات افراد در شبکههایی همچون فیسبوک ، توییتر و مندلی و بررسی چگونگی فهم افراد از مطالب ارائه شده در فضاهای مجازی و تفسیر صحیح این ارتباطات(۱) )، دگرسنجیها یا آلتمتریکس، منابع باز، علوم انسانی دیجیتال و انفورماتیک اجتماعی(۲) میباشد و به طور کلی محور اصلی تحقیقات وی معطوف به استفاده از روشها و نظریههای اجتماعی، روانشناسی، زبانشناسی و تئوریهای فلسفی برای مطالعه ارتباطات علمی و آلتمتریکس و منابع باز و حضور در محیطهای آنلاین میباشد(۳). لذا رساله دکتری وی هم در زمینه مطالعه چهارچوبهای فنی و اجتماعی ارتباطات، برگرفته از تحلیل چارچوب Erving Goffman ( 1974) و چارچوب مدیریت برداشت (۱۹۵۹) و مفهوم کارایی Gibson‘s (1977) می باشد.
وی در رساله خود با عنوان «بررسی استفاده محققان از کارایی و چارچوبهای فنی جهت مدیریت برداشتهای شخصی و حرفهای در توییتر»[۹] (۳)، به بررسی درک افراد از جریان ارتباطات تحت وب پرداخته است. وی هم اکنون مشغول مطالعه ارتباطات علمی در توییتر و دیگر محیطهای رسانههای اجتماعی با استفاده از چارچوبهای به دست آمده از رساله دکتری خود میباشد. او میگوید «کار من با تحلیل ارتباطات شخصی و حرفهای محققان منجر به ایجاد مباحثی در زمینههای ارتباطات علمی، علمسنجی، دگرسنجی، و نظریه اجتماعی می شود». به طور کلی وی بیش از ۸ سال تجربه پژوهشی در زمینه ارتباطات علمی در محیط های آنلاین دارد که به طور گسترده ای در مجلات بین المللی منتشر شده است(۱).
بورمن نتایج پژوهشها و تحقیقات خود را در غالب کتاب، مقاله، ارائه در کنفرانسها، سخنرانی، گزارشات و کارگاههای متعدد عرضه کرده است. جهت مطالعه آثار وی لطفا به آدرس پیش رو مراجعه فرمایید: http://www.tdbowman.com/curriculum-vitae
References
- http://www.tdbowman.com/sample-page-
- http://slis.wayne.edu/faculty/bio.php?id=142817
- http://www.tdbowman.com/curriculum-vitae/
پانویس:
[۱] . http://slis.wayne.edu/faculty/bio.php?id=142817
[۲] . http://ruse.utu.fi/
[۳] . http://www.soic.indiana.edu/index.html
[۴] . St. Mary’s University, San Antonio, Texas
[۵] . BowCor, Inc., Bloomington, Indiana
[۶] . https://en.wikipedia.org/wiki/Digital_humanities
[۷] . https://www.neh.gov/
[۸] . https://www.nsf.gov/funding/
[۹] . Investigating the use of affordances and framing techniques by scholars to manage personal and professional impressions on Twitter.
گردآورنده: فیروزه دوخانی
مشخصات استناددهی به این مقاله | |
نویسنده(ها): | فیروزه دوخانی |
عنوان مقاله: | فعالیتهای TIMOTHY D. BOWMAN در حوزه ارتباطات علمی |
عنوان مجله: | کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0) |
دوره مجله(Vol): | ۳ |
شماره مجله(Issue): | ۱ |
سال(Year): | ۱۳۹۶ |
شناسه دیجیتال(DOI): | |
لینک کوتاه: | http://lib2mag.ir/8002 |