خانه / آرشیو / دوره سوم (1396) / نوجوانان چه بخوانند؟ چه نخوانند؟ انتشارات قدیانی، دوست نوجوانی!

نوجوانان چه بخوانند؟ چه نخوانند؟ انتشارات قدیانی، دوست نوجوانی!

هر نوجوان نیازهای متنوعی دارد که برای حل و فصل آن‌ها دنبال راه‌حل می‌گردد. در واقع هر انسانی در هر سنی نیازهایی دارد، اما در کودکی با این نیازها آشنا نیست و وقتی پا به دنیای نوجوانی می­‌گذارد، تازه متوجه نیازهای خودش می­‌شود و دیگر پاسخ نیازهایش را در خانه و بین اعضای خانواده جستجو نمی­‌کند. نگاه او از اجتماع کوچک خانواده‌­اش به جامعه­ بزرگ­تر مدرسه و هم­سالانش معطوف می­‌شود و هرچه را می‌­بیند و می­‌شنود و کشف می­‌کند با دوستانش به اشتراک می­‌گذارد. در همین زمان است که می­‌توان دست او را گرفت و دوستی را به او معرفی کرد که همه چیز را می­ داند و سخاوتمندانه حاضر است دانسته­‌های خود را با هرکسی که دوستش داشته باشد و به او اعتماد کند در میان بگذارد. در همین زمان است که می­‌توان او را با دنیای هیجان‌انگیز کتاب‌ها آشنا کرد و دوستی ابدی به او هدیه داد.images

برای آغاز این دوستی باید کتاب­‌هایی انتخاب شود که نوجوان را با خود همراه کند. جلد و قطع و ظاهر مناسب، داستان گیرا و جذاب، حجم کم، ادبیات دل­نشین و ترجمه­ روان از مواردی است که باعث می­شود اولین برخورد یک نوجوان با کتاب به یاد ماندنی و پیوند بین آن‌ها ناگسستنی باشد. ناشران کودک و نوجوان کتاب­‌های زیادی منتشر می­‌کنند اما همه­ کتاب­‌های آن‌ها برای یک نوجوان ِ تازه کتاب‌خوان شده مناسب نیستند، ولی انتشارات قدیانی جایی است که می­‌توان گفت یک نوجوان می­‌تواند پاسخ نیازهای خودش را میان کتاب­‌های آن جستجو کند.635640004002443511

انتشارات قدیانی ناشری است که فعالیت خود را از سال ۱۳۵۵ به طور رسمی آغاز کرده و در حال حاضر دارای ۲۵۰۰ عنوان کتاب در حوزه  خردسال، کودک، نوجوان و جوان است.

با توجه به سابقه فعالیت وسیع در این حوزه، قدیانی در بخش تولید کتاب خردسال، کودک و نوجوان در سطح کشور مقام اول را کسب کرده و تاکنون هشت بار موفق به دریافت لوح ناشر نمونه کشور از سوی ریاست جمهوری شده است.

کتاب­‌های نوجوان نشر قدیانی در موضوعات رمان، داستان، قصه­‌هایی از تاریخ اسلام، شعر، علمی-آموزشی و تاریخ دسته‌بندی می­‌شوند. این ناشر تا کنون حدود ۵۰ عنوان رمان تک‌جلدی ایرانی و خارجی منتشر کرده که هر کدام از آن‌ها طرفداران زیادی بین قشر نوجوان کتاب­خوان دارد. شاید معروف‌ترین ِ آن‌ها کتاب «جام جهانی در جوادیه» برای نوجوانان امروز و «روبوت فراری» برای نوجوانان دهه ۷۰ باشد.

مجموعه­‌های چند جلدی انتشارات قدیانی هم طرفداران زیادی دارد. شاید معروف­ترین مجموعه­ این ناشر در بین نوجوانان، «قصه سرزمین اشباح (دارن شان)» باشد و بعد از آن مجموعه­‌هایی مثل «سرزمین دلتورا»، «ماجراهای ناگوار» و «ماجراهای نارنیا» عناوینی است که بین نوجوان و حتی بزرگ­سالان طرفداران زیادی دارد؛ و البته مجموعه­‌های جوان نشر قدیانی مثل «آن­  شرلی» هم بین نوجوانان بسیار محبوب است.1401896206

نزدیک ۳۰ جلد کتاب مجموعه داستان و رمان کوتاه توسط نشر قدیانی برای نوجوانان منتشر شده که «شازده کوچولو» ترجمه «مصطفی رحماندوست» پرطرفدارترین و مشهورترین کتاب این مجموعه است. «ماجراهای پسر سرکار عبدی» دوست داشتنی­‌ترین مجموعه داستان نشر قدیانی از دید نوجوانان است.

«محمدکاظم مزینانی» شاعر و نویسنده نیز ۵ مجموعه شعر نوجوان خود را به نام­‌های «نان و شبنم»، «یاس و پرنده»، «میوه­‌هایشان سلام…»، «تا خدا راهی نیست» و «ماری که شاعرم کرد» توسط انتشارات قدیانی منتشر کرده است.

مجموعه­‌های علمی-آموزشی انتشارات قدیانی حقیقتاً بی­ نظیر هستند. «مجموعه پرسش و پاسخ با نسل نو» به بیشتر سؤالات دینی نوجوانان با زبان خودشان پاسخ می‌­دهد. مجموعه ۶۵ جلدی «چرا و چگونه» نیز پاسخ­ گوی سؤالات علمی نوجوانان است. وقتی دانش­ آموزی به سراغ این کتاب­‌ها می­‌رود می‌­تواند در هر مبحثی از کتاب­‌های درسی‌اش، علاوه بر موضوعات کلی که در کلاس درس مطرح شده، در حوزه‌های مورد علاقه­ خودش بیشتر بداند. «چراهای تاریخ ایران» نیز مجموعه‌­ای ۱۱ جلدی است که تاریخ ایران را به تفصیل بررسی می­‌کند.

به علت تنوع بالای کتاب­‌های انتشارات قدیانی هر نوجوانی با هر نیازی می­‌تواند کتاب مناسب خود را در آن پیدا کند. چه رمان ترسناک دوست داشته باشد و چه رمان عاشقانه، چه داستان کوتاه دوست داشته باشد یا شعر، چه به کتاب‌های علمی علاقه داشته باشد یا تاریخی و اگر سؤالی دینی، یا درباره تاریخ دین داشته باشد، می­‌تواند در کتاب‌­های انتشارات قدیانی کتاب مورد نیاز و مورد علاقه­ خود را پیدا کند.

انتشارات قدیانی واسطه­ خوبی است برای آشنا کردن دو دوست (نوجوان و کتاب) به یکدیگر، برای داشتن یک دوستی پایدار و همیشگی…

نویسنده: معصومه سعادت

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): معصومه سعادت
عنوان مقاله: نوجوانان چه بخوانند؟ چه نخوانند؟ انتشارات قدیانی، دوست نوجوانی!
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۳
شماره مجله(Issue): ۱
سال(Year): ۱۳۹۶
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/8210
Download PDF

درباره ی معصومه سعادت

کارشناس علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه الزهرا (س) تهران - دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات کودک و نوجوان دانشگاه شهید بهشتی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *