خانه / آرشیو / دوره سوم (1396) / تحلیل رویکردها و تحولات نوین سال ۲۰۱۶ از دیدگاه شرکت دلویت

تحلیل رویکردها و تحولات نوین سال ۲۰۱۶ از دیدگاه شرکت دلویت

مقدمه مترجم
طبق آینده­‌نگری­‌های صورت گرفته پیش­‌بینی می­‌شود که شاهد ظرفیت­‌ها و فناوری­‌های اطلاعاتی جدیدی تا سال ۲۰۲۵ باشیم. برخی شرکت­‌ها و مؤسسات بزرگ تجاری همواره به تجزیه و تحلیل پدیده­‌های نوظهور و به خدمت گرفتن فناوری­‌ها توصیه داشته­‌اند و درنهایت معتقدند که با آنالیز رویکردهای نوین می­‌توان چالش­‌ها و فرصت‌­های موجود را بررسی کرد و به عملکرد مؤثر و ارزش‌افزوده شرکت تجاری خویش یاری رسانید. ترجمه حاضر بر این نکته اساسی تأکید می‌­کند که در آینده­‌ای نزدیک، بینش و استعداد ذاتی انسان سبب تکمیل فناوری ماشین محور خواهد شد.

تحلیل رویکردها و تحولات نوین سال ۲۰۱۶ از دیدگاه شرکت دلویت[۱]با توجه به تحولات نوین در حوزه کسب‌وکار، مبرهن است که برخی از روندهای قدیمی در حال منسوخ شدن است. به نسبت رشد و تکامل سریع پدیده‌­های تجاری، مردم نیز هرساله خواستار چشم‌­اندازهای تازه‌ای هستند.
در سال ۲۰۱۶، ما از یک سازه ترکیبی شامل هر دو رویکردها­ی قدیمی و جدید استفاده کردیم و یک «آنالیز جهانی» را انجام دادیم که محتوی داده‌­ها و استدلال­‌های برگرفته از فرایند تصمیم­‌گیری­­‌های روزانه سازمان است. این آنالیز در قالب شش رویکرد مهم ارائه می­‌شود:

شش رویکرد

1

رویکرد اول: همیاری ابهام‌­آمیز بین انسان و ماشین
همگام با رشد قابلیت­‌های ادراکی (شناختی) در این عرصه، آیا هنوز جایگاه مناسبی برای انسان باقی مانده است؟! هیچ جای نگرانی وجود ندارد چرا که هنوز هم یک جای خالی برای ما وجود دارد! در آینده­ای نزدیک، بینش و استعداد ذاتی انسان سبب تکمیل فناوری ماشین محور خواهد شد. باید منتظر ماند و نظاره­‌گر آینده همیاری بین انسان و ماشین شد.

۱ بیلیون دلار بودجه تنها برای سرمایه­‌گذاری در بخش فناوری­‌های ادراکی محور (شناخت محور) در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵
انتظار می‌­رود در سال ۲۰۲۵ ، تخصیص درآمد بازار به فناوری‌­های ادراکی محور (شناخت محور) به مرز بیش از ۶۰ بیلیون دلار برسد.

انسان و ماشین روش‌­های جدیدی را برای همکاری با هم در پیش گرفته­‌اند و مکمل یکدیگر هستند.

  • انسان­­‌ها فناوری­‌های ادراکی را تکمیل می­‌کنند.
  • انسان‌­ها باید از روند فرایندهای کاری و اجرایی ماشین اطمینان حاصل کنند.
  • انسان‌­ها برخلاف کامپیوتر قادر به خلاقیت، همدلی و مراقبت هستند.

راه پیش­رو برای رویکرد اول: همیاری ابهام‌­آمیز بین انسان و ماشین

  • بررسی فرایندهای دانش‌محور برای تعیین وظایف ماشین و انسان
  • برنامه‌­ریزی برای سطوح بازآموزی

تأثیرات شگرف همیاری ابهام‌آمیز بین انسان و ماشین روی حوزه­‌های:

  • اجتماعی……تأثیر زیاد
  • مشاغل تجاری……….. تأثیر زیاد
  • صنایع (مراقبت و درمان، خدمات حرف‌ه­ای و آنلاین و خرده‌­فروشی)
  • بازاریابی
  • فناوری اطلاعات

نکته: انتظار می­رود هر پنج سال یک‌بار تأثیرات این رویکرد به اوج خود برسد.

———————————————————————————————-

رویکرد دوم: تجزیه‌وتحلیل توسعه سازمانی

دومین رویکرد نوظهور هدف قرار دادن «سازمان بینش محور» است. بدین معنا که از این پس می­‌بایست تغییر و تبدیل و کوچک‌سازی سازمانی را عملکردی به سمت صنعتی شدن در نظر گرفت.

ظهور یک هدف جدید: سازمان بینش محور (IDO)

  • چشم‌انداز دیروز: پیاده‌سازی و یا بهبود قابلیت تجزیه‌وتحلیل هدفمند در چند زمینه کلیدی
  • چشم‌انداز فردا: ترکیب مقتدرانه­‌ای از استراتژی، مردم، فرآیندها، داده‌­ها و فن‌آوری ارائه می‌­شود که بینش و نبوغ را هر روز، در همه جای سازمان گسترش می­‌دهند.
  • شکل دادن به آینده IDO با تصمیم­‌گیری­‌های امروز

برخی از رهبران قبلاً در مورد «تجزیه و تحلیل و تحول» و «تجزیه و تحلیل صنعتی» بحث می­‌کردند.
تصمیم‌گیری در مورد مسائلی مانند انبار داده‌ها و داده­‌های بزرگ باید در زمینه آینده IDO شکل گیرد.

راه پیشروی رویکرد دوم:

  • ارائه طرح­‌های تحلیلی و مقیاس‌­بندی کردن آن­ها به سطوح سازمانی
  • هدف: توسعه آنالیزها و قابلیت‌­ها در سراسر شرکت

میزان تأثیرات رویکرد دوم:

  • اجتماعی……تأثیر متوسط
  • مشاغل تجاری………تأثیر زیاد
  • صنایع (مراقبت و درمان، خدمات حرف‌ه­ای و آنلاین و خرده­‌فروشی)
  • بازاریابی
  • فناوری اطلاعات

نکته: انتظار می­‌رود هر سه سال یک‌بار این­‌گونه تأثیرات به اوج خود رسند.

———————————————————————————————-

رویکرد سوم: امنیت سایبری: یک دفاع خوب است اما کافی نیست.

تجربه سال گذشته حاکی از به خطر افتادن ارزش و اعتبار سازمان‌­ها است که می­تواند ناشی از خطاهای امنیتی باشد. برخی از سازمان­‌ها به‌­شدت نیازمند امنیت سایبری و ایده­‌ها و روش‌­های جدید در این زمینه هستند.

پایداری و تکامل

  • طراحی نرم‌افزارها و سایر آی­پی­‌ها (IP) برای حفاظت از اطلاعات در برابر سرقت و خرابکاری ارزشمند هستند، البته این مورد فقط بخشی از چالش­‌ها است و کنترل جرائم سایبری در حال پیشرفته‌­تر شدن است.

پویش و چشم‌­انداز امنیت سایبری

  • رهبران قدم‌­هایی را در جهت گسترش آن بردارند و رفتارهای انفعالی از خود بروز ندهند.
  • افزایش پویش‌­های خودکار اینترنتی برای مقابله با تهدیدات آینده

راه پیش رو رویکرد سوم:

  • تقویت همکاری بین متخصصین سایبری و آنالیزگر
  • اتخاذ رویکردهای پیش­بینی گویانه برای مقابله با تهدید اطلاعات و جاسوسی

نرخ رشد سرمایه‌­گذاری در امنیت سایبر
آزانس دولتی ایالات متحده به تنهایی ۱۴.۵ بیلیون دلار را در سال ۲۰۱۵ صرف امنیت سایبری فناوری اطلاعات کرده است.
صنایع خدمات مالی جهان گستر نیز در سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۲۷.۴ بیلیون دلار را صرف امنیت اطلاعات و مقابله با کلاه‌برداری­‌ها کرده است.

تأثیرات رویکرد سوم:

  • اجتماعی……تأثیر زیاد
  • مشاغل تجاری………تأثیر زیاد
  • دولت محلی و فدرال و خرده‌­فروشی….. تأثیر زیاد
  • امنیت و فناوری اطلاعات

نکته: انتظار می­رود هر سه سال یک‌بار این­گونه تأثیرات به اوج خود رسند.

———————————————————————————————-

رویکرد چهارم: اینترنت اشیاء و مردم

با ظهور اینترنت اشیاء می‌­توانیم شاهد تولید ابزارهای مکانیزه بسیار جذاب و تولید مدل­‌های تجاری جدیدی باشیم.

ابزارهای برتر

  • با به وجود آمدن وسایل مکانیکی جدید، مردم به‌­طور مستقیم امکان دسترسی به نیازهای اطلاعاتی و اولویت­‌های شخصی خویش را پیدا خواهند کرد و فرایند تسهیم اطلاعات بین کارکنان به­‌راحتی میسر می­‌شود.

منبع جدید نوآوری

اطلاعات تولید شده توسط سرمایه اینترنت اشیاء، جمع­‌آوری می‌­شود و برای ایجاد محصولات و خدمات جدید مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌­گیرد.
کسب بیشترین مزایا از رویکرد اینترنت اشیاء برای جامعه بزرگ به احتمال زیاد ماحصل صرف انرژی و زمان بیشتر است و درنهایت به شفافیت بیشتر، خدمات دولتی مقرون‌به‌صرفه منتهی می­‌شود.

راه پیش ر برای رویکرد چهارم:

  • ساخت زیرساخت­‌های موجود: توانمندسازی اینترنت اشیاء در مکان موردنظر
  • ایجاد انگیزه به مردم برای مشارکت در اینترنت اشیاء مانند بیمه سلامت که تخفیف ویژه‌ای را به مشتری در ازای استفاده صحیح از ابزارها ارائه می‌­دهد.

رشد بازار جهان­‌گستر اینترنت اشیاء انتظار می‌­رود از سقف ۶۵۵.۸ بیلیون دلار در سال ۲۰۱۴ به ۱.۷ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۰ برسد.

تأثیرات اینترنت اشیاء:

  • اجتماعی……تأثیر زیاد
  • مشاغل تجاری………تأثیر زیاد
  • ارائه محصولات به مشتری، بیمه، نفت و گاز، دولت محلی و دولتی
  • خدمات­دهی به مشتری، فناوری اطلاعات و توسعه محصولات

نکته: انتظار می‌­رود هر پنج سال یک‌بار این­گونه تأثیرات به اوج خود رسند.

———————————————————————————————-

رویکرد پنجم: شرکت­‌ها پلی برای شکوفایی استعدادها

دنیای کسب‌وکار امروزی دائماً در حال استخدام و بهره­‌برداری از نیروی خلاق و استعدادهای نهان است، انتظار می‌رود رهبران آنالیزگر در سال ۲۰۱۶ روش­‌های نوینی را ارائه کنند.

کمبودها

  • دانشگاه­‌ها نمی‌­توانند به سرعت پاسخگوی نیازهای اطلاعاتی محققان و تقاضاهای تجاری باشند.
  • طبق گزارش‌های تحلیلی ۱۷ درصد از شرکت‌­هایی که دچار چالش شده‌­اند، اعلام داشته‌­اند که از استعدادهای نهان موردنیازشان برخوردار هستند.
  • برنامه‌­ریزی­‌ها در حوزه علم اطلاعات و آنالیزگری در دانشگاه­‌ها در حال افزایش است.
  • آنالیزگران استعدادیابی، نیز اغلب در حوزه­‌های بسیار تخصصی مانند هوش کسب‌وکار، تجزیه‌وتحلیل پیش­‌بینی، علم اطلاعات و فن‌‌آوری شناختی در حال افزایش هستند.

راه پیش­رو

  • استخدام: همکاری بسیار نزدیک با برنامه­‌های دانشگاهی در جهت اجرای پروژه­‌های دانشجویی و کارورزی
  • اکوسیستم استعدادیابی: ترویج اکوسیستم­‌هایی که مهارت­‌های تحلیل بیرونی را آموزش می­‌دهند.

شرکت اطلاعات بین­‌المللی پیش‌­بینی می‌­کند که بیش از ۱۸۱ هزار نفر از مردم تا سال ۲۰۱۸ از مهارت­‌های آنالیزگری پیشرفته بهره­‌مند می‌شوند.

تأثیرات رویکرد پنجم:

  • اجتماعی……تأثیر متوسط
  • مشاغل تجاری………تأثیر زیاد
  • محصولات مشتری، دولت محلی و دولتی، بهداشت و درمان
  • دامنه­‌های تجاری که به فناوری اطلاعات و اچ ار (HR) منتهی می­‌شود.

نکته: انتظار می‌­رود هریک سال یک‌بار این­گونه تأثیرات به اوج خود رسند.

———————————————————————————————-

رویکرد ششم: تجارت­‌های برگرفته از علم

طی سال­‌های اخیر، دانشمندان تکنیک‌­های تحلیلی پیشرفت‌ه­ای را برای مقابله با چالش­‌های عمیق از زیست مولکولی گرفته تا فیزیک نجومی به کار گرفته‌­اند. هم‌­اکنون، بخش‌­های از تجارت جهانی از این تکنیک­‌ها برای اهداف شخصی­‌شان استفاده می­‌کنند.

  • حوزه آنالیز، حوزه جدیدی نیست، بلکه دانشمندان تکنیک­‌های آنالیزی را برای ده­‌ها سال است که توسعه دادند.
  • تکنیک­‌ها به‌منظور اهداف علمی توسعه داده شدند تا با چالش­‌های عمده و بالقوه تجاری مقابله کنند.
  • آنالیزها برای تحقیقات دی.ان.ای (DNA) و طرح­‌های آنالیز متن به کار برده می­‌شود.
  • یک شرکت خصوصی برجسته، نیمی از محققان دانشگاه تحقیقاتی بزرگ را به خدمت می­‌گمارد.

راه پیش­رو برای رویکرد ششم:

  • اقتباس از حوزه­‌های متعدد مانند آمار، زیست­‌شناسی و علوم فیزیک
  • تبیین و گسترش حرفه‌­ها برای محققان اطلاعاتی
  • برای شرکت­‌هایی با فناوری نه‌چندان بالا: تعیین اینکه آیا شرکت شما قادر به رقابت با استارت-آپ‌­ها و سایر صنایع پیشرفته در جهت رفع مهارت­‌های مورد نیاز شما است.

تأثیرات رویکرد ششم:

  • اجتماعی……تأثیر متوسط
  • مشاغل تجاری………تأثیر زیاد
  • مشاغل صنعتی: خدمات مالی به مشتری، بهداشت و درمان، خرده­فروشی، ارتباطات از راه دور و مسافرت
  • دامنه­‌های تجاری که به خدمات­‌دهی به مشتری، مالی، بازاریابی و زنجیره عرضه منتهی می­‌شود.

نکته: انتظار می‌­رود هریک پنج سال یک‌بار این­گونه تأثیرات به اوج خود رسند.

پانویس:
[۱]. Deloitte

منبع:
To learn more, visit www.deloitte.com/us/AnalyticsTrends
Follow@ DelloitteBA in Twitter
Share your thoughts with the hashtag#AnalyticsTrends2016

مترجمین: سمیه پناهی – حسین حیدری

Share

درباره ی سمیه پناهی

کارشناس زبان و ادبیات انگلیسی - ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی از دانشگاه قم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *