مقدمه مترجم
طبق آیندهنگریهای صورت گرفته پیشبینی میشود که شاهد ظرفیتها و فناوریهای اطلاعاتی جدیدی تا سال ۲۰۲۵ باشیم. برخی شرکتها و مؤسسات بزرگ تجاری همواره به تجزیه و تحلیل پدیدههای نوظهور و به خدمت گرفتن فناوریها توصیه داشتهاند و درنهایت معتقدند که با آنالیز رویکردهای نوین میتوان چالشها و فرصتهای موجود را بررسی کرد و به عملکرد مؤثر و ارزشافزوده شرکت تجاری خویش یاری رسانید. ترجمه حاضر بر این نکته اساسی تأکید میکند که در آیندهای نزدیک، بینش و استعداد ذاتی انسان سبب تکمیل فناوری ماشین محور خواهد شد.
تحلیل رویکردها و تحولات نوین سال ۲۰۱۶ از دیدگاه شرکت دلویت[۱]با توجه به تحولات نوین در حوزه کسبوکار، مبرهن است که برخی از روندهای قدیمی در حال منسوخ شدن است. به نسبت رشد و تکامل سریع پدیدههای تجاری، مردم نیز هرساله خواستار چشماندازهای تازهای هستند.
در سال ۲۰۱۶، ما از یک سازه ترکیبی شامل هر دو رویکردهای قدیمی و جدید استفاده کردیم و یک «آنالیز جهانی» را انجام دادیم که محتوی دادهها و استدلالهای برگرفته از فرایند تصمیمگیریهای روزانه سازمان است. این آنالیز در قالب شش رویکرد مهم ارائه میشود:
شش رویکرد
رویکرد اول: همیاری ابهامآمیز بین انسان و ماشین
همگام با رشد قابلیتهای ادراکی (شناختی) در این عرصه، آیا هنوز جایگاه مناسبی برای انسان باقی مانده است؟! هیچ جای نگرانی وجود ندارد چرا که هنوز هم یک جای خالی برای ما وجود دارد! در آیندهای نزدیک، بینش و استعداد ذاتی انسان سبب تکمیل فناوری ماشین محور خواهد شد. باید منتظر ماند و نظارهگر آینده همیاری بین انسان و ماشین شد.
۱ بیلیون دلار بودجه تنها برای سرمایهگذاری در بخش فناوریهای ادراکی محور (شناخت محور) در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵
انتظار میرود در سال ۲۰۲۵ ، تخصیص درآمد بازار به فناوریهای ادراکی محور (شناخت محور) به مرز بیش از ۶۰ بیلیون دلار برسد.
انسان و ماشین روشهای جدیدی را برای همکاری با هم در پیش گرفتهاند و مکمل یکدیگر هستند.
- انسانها فناوریهای ادراکی را تکمیل میکنند.
- انسانها باید از روند فرایندهای کاری و اجرایی ماشین اطمینان حاصل کنند.
- انسانها برخلاف کامپیوتر قادر به خلاقیت، همدلی و مراقبت هستند.
راه پیشرو برای رویکرد اول: همیاری ابهامآمیز بین انسان و ماشین
- بررسی فرایندهای دانشمحور برای تعیین وظایف ماشین و انسان
- برنامهریزی برای سطوح بازآموزی
تأثیرات شگرف همیاری ابهامآمیز بین انسان و ماشین روی حوزههای:
- اجتماعی……تأثیر زیاد
- مشاغل تجاری……….. تأثیر زیاد
- صنایع (مراقبت و درمان، خدمات حرفهای و آنلاین و خردهفروشی)
- بازاریابی
- فناوری اطلاعات
نکته: انتظار میرود هر پنج سال یکبار تأثیرات این رویکرد به اوج خود برسد.
———————————————————————————————-
رویکرد دوم: تجزیهوتحلیل توسعه سازمانی
دومین رویکرد نوظهور هدف قرار دادن «سازمان بینش محور» است. بدین معنا که از این پس میبایست تغییر و تبدیل و کوچکسازی سازمانی را عملکردی به سمت صنعتی شدن در نظر گرفت.
ظهور یک هدف جدید: سازمان بینش محور (IDO)
- چشمانداز دیروز: پیادهسازی و یا بهبود قابلیت تجزیهوتحلیل هدفمند در چند زمینه کلیدی
- چشمانداز فردا: ترکیب مقتدرانهای از استراتژی، مردم، فرآیندها، دادهها و فنآوری ارائه میشود که بینش و نبوغ را هر روز، در همه جای سازمان گسترش میدهند.
- شکل دادن به آینده IDO با تصمیمگیریهای امروز
برخی از رهبران قبلاً در مورد «تجزیه و تحلیل و تحول» و «تجزیه و تحلیل صنعتی» بحث میکردند.
تصمیمگیری در مورد مسائلی مانند انبار دادهها و دادههای بزرگ باید در زمینه آینده IDO شکل گیرد.
راه پیشروی رویکرد دوم:
- ارائه طرحهای تحلیلی و مقیاسبندی کردن آنها به سطوح سازمانی
- هدف: توسعه آنالیزها و قابلیتها در سراسر شرکت
میزان تأثیرات رویکرد دوم:
- اجتماعی……تأثیر متوسط
- مشاغل تجاری………تأثیر زیاد
- صنایع (مراقبت و درمان، خدمات حرفهای و آنلاین و خردهفروشی)
- بازاریابی
- فناوری اطلاعات
نکته: انتظار میرود هر سه سال یکبار اینگونه تأثیرات به اوج خود رسند.
———————————————————————————————-
رویکرد سوم: امنیت سایبری: یک دفاع خوب است اما کافی نیست.
تجربه سال گذشته حاکی از به خطر افتادن ارزش و اعتبار سازمانها است که میتواند ناشی از خطاهای امنیتی باشد. برخی از سازمانها بهشدت نیازمند امنیت سایبری و ایدهها و روشهای جدید در این زمینه هستند.
پایداری و تکامل
- طراحی نرمافزارها و سایر آیپیها (IP) برای حفاظت از اطلاعات در برابر سرقت و خرابکاری ارزشمند هستند، البته این مورد فقط بخشی از چالشها است و کنترل جرائم سایبری در حال پیشرفتهتر شدن است.
پویش و چشمانداز امنیت سایبری
- رهبران قدمهایی را در جهت گسترش آن بردارند و رفتارهای انفعالی از خود بروز ندهند.
- افزایش پویشهای خودکار اینترنتی برای مقابله با تهدیدات آینده
راه پیش رو رویکرد سوم:
- تقویت همکاری بین متخصصین سایبری و آنالیزگر
- اتخاذ رویکردهای پیشبینی گویانه برای مقابله با تهدید اطلاعات و جاسوسی
نرخ رشد سرمایهگذاری در امنیت سایبر
آزانس دولتی ایالات متحده به تنهایی ۱۴.۵ بیلیون دلار را در سال ۲۰۱۵ صرف امنیت سایبری فناوری اطلاعات کرده است.
صنایع خدمات مالی جهان گستر نیز در سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۲۷.۴ بیلیون دلار را صرف امنیت اطلاعات و مقابله با کلاهبرداریها کرده است.
تأثیرات رویکرد سوم:
- اجتماعی……تأثیر زیاد
- مشاغل تجاری………تأثیر زیاد
- دولت محلی و فدرال و خردهفروشی….. تأثیر زیاد
- امنیت و فناوری اطلاعات
نکته: انتظار میرود هر سه سال یکبار اینگونه تأثیرات به اوج خود رسند.
———————————————————————————————-
رویکرد چهارم: اینترنت اشیاء و مردم
با ظهور اینترنت اشیاء میتوانیم شاهد تولید ابزارهای مکانیزه بسیار جذاب و تولید مدلهای تجاری جدیدی باشیم.
ابزارهای برتر
- با به وجود آمدن وسایل مکانیکی جدید، مردم بهطور مستقیم امکان دسترسی به نیازهای اطلاعاتی و اولویتهای شخصی خویش را پیدا خواهند کرد و فرایند تسهیم اطلاعات بین کارکنان بهراحتی میسر میشود.
منبع جدید نوآوری
اطلاعات تولید شده توسط سرمایه اینترنت اشیاء، جمعآوری میشود و برای ایجاد محصولات و خدمات جدید مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد.
کسب بیشترین مزایا از رویکرد اینترنت اشیاء برای جامعه بزرگ به احتمال زیاد ماحصل صرف انرژی و زمان بیشتر است و درنهایت به شفافیت بیشتر، خدمات دولتی مقرونبهصرفه منتهی میشود.
راه پیش ر برای رویکرد چهارم:
- ساخت زیرساختهای موجود: توانمندسازی اینترنت اشیاء در مکان موردنظر
- ایجاد انگیزه به مردم برای مشارکت در اینترنت اشیاء مانند بیمه سلامت که تخفیف ویژهای را به مشتری در ازای استفاده صحیح از ابزارها ارائه میدهد.
رشد بازار جهانگستر اینترنت اشیاء انتظار میرود از سقف ۶۵۵.۸ بیلیون دلار در سال ۲۰۱۴ به ۱.۷ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۰ برسد.
تأثیرات اینترنت اشیاء:
- اجتماعی……تأثیر زیاد
- مشاغل تجاری………تأثیر زیاد
- ارائه محصولات به مشتری، بیمه، نفت و گاز، دولت محلی و دولتی
- خدماتدهی به مشتری، فناوری اطلاعات و توسعه محصولات
نکته: انتظار میرود هر پنج سال یکبار اینگونه تأثیرات به اوج خود رسند.
———————————————————————————————-
رویکرد پنجم: شرکتها پلی برای شکوفایی استعدادها
دنیای کسبوکار امروزی دائماً در حال استخدام و بهرهبرداری از نیروی خلاق و استعدادهای نهان است، انتظار میرود رهبران آنالیزگر در سال ۲۰۱۶ روشهای نوینی را ارائه کنند.
کمبودها
- دانشگاهها نمیتوانند به سرعت پاسخگوی نیازهای اطلاعاتی محققان و تقاضاهای تجاری باشند.
- طبق گزارشهای تحلیلی ۱۷ درصد از شرکتهایی که دچار چالش شدهاند، اعلام داشتهاند که از استعدادهای نهان موردنیازشان برخوردار هستند.
- برنامهریزیها در حوزه علم اطلاعات و آنالیزگری در دانشگاهها در حال افزایش است.
- آنالیزگران استعدادیابی، نیز اغلب در حوزههای بسیار تخصصی مانند هوش کسبوکار، تجزیهوتحلیل پیشبینی، علم اطلاعات و فنآوری شناختی در حال افزایش هستند.
راه پیشرو
- استخدام: همکاری بسیار نزدیک با برنامههای دانشگاهی در جهت اجرای پروژههای دانشجویی و کارورزی
- اکوسیستم استعدادیابی: ترویج اکوسیستمهایی که مهارتهای تحلیل بیرونی را آموزش میدهند.
شرکت اطلاعات بینالمللی پیشبینی میکند که بیش از ۱۸۱ هزار نفر از مردم تا سال ۲۰۱۸ از مهارتهای آنالیزگری پیشرفته بهرهمند میشوند.
تأثیرات رویکرد پنجم:
- اجتماعی……تأثیر متوسط
- مشاغل تجاری………تأثیر زیاد
- محصولات مشتری، دولت محلی و دولتی، بهداشت و درمان
- دامنههای تجاری که به فناوری اطلاعات و اچ ار (HR) منتهی میشود.
نکته: انتظار میرود هریک سال یکبار اینگونه تأثیرات به اوج خود رسند.
———————————————————————————————-
رویکرد ششم: تجارتهای برگرفته از علم
طی سالهای اخیر، دانشمندان تکنیکهای تحلیلی پیشرفتهای را برای مقابله با چالشهای عمیق از زیست مولکولی گرفته تا فیزیک نجومی به کار گرفتهاند. هماکنون، بخشهای از تجارت جهانی از این تکنیکها برای اهداف شخصیشان استفاده میکنند.
- حوزه آنالیز، حوزه جدیدی نیست، بلکه دانشمندان تکنیکهای آنالیزی را برای دهها سال است که توسعه دادند.
- تکنیکها بهمنظور اهداف علمی توسعه داده شدند تا با چالشهای عمده و بالقوه تجاری مقابله کنند.
- آنالیزها برای تحقیقات دی.ان.ای (DNA) و طرحهای آنالیز متن به کار برده میشود.
- یک شرکت خصوصی برجسته، نیمی از محققان دانشگاه تحقیقاتی بزرگ را به خدمت میگمارد.
راه پیشرو برای رویکرد ششم:
- اقتباس از حوزههای متعدد مانند آمار، زیستشناسی و علوم فیزیک
- تبیین و گسترش حرفهها برای محققان اطلاعاتی
- برای شرکتهایی با فناوری نهچندان بالا: تعیین اینکه آیا شرکت شما قادر به رقابت با استارت-آپها و سایر صنایع پیشرفته در جهت رفع مهارتهای مورد نیاز شما است.
تأثیرات رویکرد ششم:
- اجتماعی……تأثیر متوسط
- مشاغل تجاری………تأثیر زیاد
- مشاغل صنعتی: خدمات مالی به مشتری، بهداشت و درمان، خردهفروشی، ارتباطات از راه دور و مسافرت
- دامنههای تجاری که به خدماتدهی به مشتری، مالی، بازاریابی و زنجیره عرضه منتهی میشود.
نکته: انتظار میرود هریک پنج سال یکبار اینگونه تأثیرات به اوج خود رسند.
پانویس:
[۱]. Deloitte
منبع:
To learn more, visit www.deloitte.com/us/AnalyticsTrends
Follow@ DelloitteBA in Twitter
Share your thoughts with the hashtag#AnalyticsTrends2016
مترجمین: سمیه پناهی – حسین حیدری
مشخصات استناددهی به این مقاله | |
نویسنده(ها): | سمیه پناهی |
عنوان مقاله: | تحلیل رویکردها و تحولات نوین سال ۲۰۱۶ از دیدگاه شرکت دلویت |
عنوان مجله: | کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0) |
دوره مجله(Vol): | ۳ |
شماره مجله(Issue): | ۲ |
سال(Year): | ۱۳۹۶ |
شناسه دیجیتال(DOI): | |
لینک کوتاه: | http://lib2mag.ir/8361 |