خانه / کتابخانه و کتابدار 2.0 / آموزش و مهارتهای 2.0 / کدهای اخلاقی در کتابداری

کدهای اخلاقی در کتابداری

 کدهای اخلاقی[۱] در کتابداری
 کمیته اخلاق حرفه‌ای (کوپ)[۲] انجمن کتابخانه‌های امریکا (‌آ ال آ) با مدیریت سارا دالاس[۳] در حال بررسی و تکمیل کدهای اخلاقی برای کتابداران در سال ۲۰۱۷ است و با ارسال پرسشنامه‌ای برای کتابداران برای تصویب و اصلاح این کدها اقدام کرده است. در تارنمای این کمیته، کدهای اخلاقی این‌گونه معرفی شده‌اند:

این کمیته به‌طور قابل توجهی تحت تأثیر یا کنترل انتخاب، سازمان‌دهی، حفاظت و اشاعه اطلاعات است. در یک نظام سیاسی اجتماعی که بر پایه شهروندان آگاه بنیان می‌شود، اعضای یک حرفه، به صراحت به آزادی اندیشه[۴] و آزادی دسترسی به اطلاعات متعهد هستند و کمیته اخلاق حرفه‌ای برای اطمینان از جریان آزاد اطلاعات و ایده‌ها و ارائه به نسل‌های آینده وظیفه و تعهد خاص دارد.
اصول این کدها برای تصمیم‌گیری اخلاقی با گزاره‌های روشن و گسترده‌ای بیان شده‌اند. این گزاره‌ها دارای یک قالب و چارچوب است و نمی‌توانند دیکته شوند و برای یک موقعیت‌های خاص قابل انجام نیستند.

I. ارائه بالاترین سطح خدمات به تمام کاربران و استفاده کنندگان کتابخانه از طریق سازمان‌دهی مناسب و مفید منابع؛ اتخاذ سیاست‌های عادلانه ارائه خدمات؛ دسترسی عادلانه؛ و پاسخ دقیق، بی‌طرفانه و مؤدبانه به تمام درخواست‌ها

II. حمایت از اصول آزادی اندیشه و مقاومت در برابر تلاش برای سانسور منابع کتابخانه

III. حفظ حریم خصوصی هر کاربر کتابخانه و رعایت حرمت افراد نسبت به اطلاعات جستجو و بازیابی شده، مشاوره اطلاعاتی و منابع اطلاعاتی که امانت گرفته شده، درخواست شده یا فرستاده شده است.

IV. احترام به حقوق مالکیت معنوی و دفاع از توازن بین منافع اطلاعاتی کاربران و صاحبان حقوق مالکیت

V. با احترام رفتار کردن نسبت به همکاران خود و همکاران دیگر با رعایت انصاف و حسن نیت و طرفداری از شرایط کاری که در آن حقوق و رفاه همه کارکنان مؤسسات تأمین می‌شود.

VI. در هزینه‌های کاربران کتابخانه، همکاران و کارکنان مؤسسات، منافع شخصی در نظر گرفته نمی‌شود

VII. میان اعتقادات شخصی و وظایف حرفه‌ای تمایز قائل می‌شویم و اعتقادات شخصی ما باعث نمی‌شود تا بین ارائه بی‌طرفانه اهداف مؤسسات یا دسترسی به منابع اطلاعاتی آنان مداخله کنیم

VIII. با به‌روز کردن و ارتقاء دانش و مهارت‌های خود، تشویق توسعه حرفه‌ای همکاران خود، پرورش آرمان‌های اعضای بالقوه این حرفه، برای پیشرفت و تعالی در این حرفه تلاش می‌کنیم.

پانویس:
[۱] Code of Ethics
[۲] Committee on Professional Ethics (COPE)
[۳] Sara Dallas
[۴] intellectual freedom

منبع:
http://www.ala.org/groups/committees/ala/ala-profethic

مترجم: اکرم عینی

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): اکرم عینی
عنوان مقاله: کدهای اخلاقی در کتابداری
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۳
شماره مجله(Issue): ۲
سال(Year): ۱۳۹۶
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/8392
Download PDF

درباره ی اکرم عینی

رئيس اداره كتابحانه و مركز اسناد كتابخانه تخصصي سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي؛ دكتري كتابداري و اطلاع‌رسانی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *