خانه / خبرگزاری 2.0 / اخبار فناوری / نگاهی بر اس جی آر ۲۰۱۷

نگاهی بر اس جی آر ۲۰۱۷

نگاهی بر اس جی آر ۲۰۱۷
سایمگو[۱] یک پورتال عمومی شامل مجلات و شاخص‌های علمی کشورها است که اطلاعات خود را از پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس دریافت می‌کند؛ که به‌تازگی اطلاعات مربوط به سال ۲۰۱۶ را منتشر کرده است،
آخرین به‌روزرسانی سایمگو (۲۰۱۷) بر پایه اطلاعات سال ۲۰۱۶ شامل ۲۸۶۰۶ مجله از ۲۳۳ کشور است.

وضعیت تولیدات کشور ایران در جهان و خاورمیانه در سایمگو
ایران با تولید ۴۹۵۷۲ مدرک[۲] در سال ۲۰۱۶، با یک پله صعود نسبت به سال گذشته و با کسب رتبه‌ی مشابه سال ۲۰۱۴، در رتبه‌ی ۱۶ قرار گرفت، این در حالی است که کشورهایی مانند (آمریکا، چین، انگلستان، آلمان، هند، ژاپن، فرانسه، ایتالیا، کانادا، استرالیا، اسپانیا، کره‌ی جنوبی، روسیه، برزیل و هلند) به ترتیب در رتبه‌های ۱ تا ۱۵ قرار دارند و کشورهایی مانند ترکیه، سوئیس، لهستان، سوئد در رتبه‌های پایین تراز ایران یعنی در جایگاه ۱۷ تا ۲۰ قرار گرفته‌اند. ایران در طول سال‌های ۱۹۹۶- ۲۰۱۶ با تولید ۳۸۸۶۷۲ سند در جایگاه ۲۲ قرار دارد.

3و اما در خاورمیانه، ایران با تثبیت رتبه‌ی خود برای ششمین سال متوالی در رتبه‌ی اول و کشورهای ترکیه، عربستان صعودی، اسرائیل، مصر، امارات متحده عربی، قطر، اردن، عراق، لبنان، عمان، کویت، فلسطین، سوریه، بحرین و یمن، به ترتیب در رتبه‌های دوم تا شانزدهم قرار گرفته‌اند که اختلاف بین رتبه‌ی اول با رتبه‌ی آخر از نظر تعداد مدرک ۴۹۲۱۶ است.
در خاورمیانه، ایران هم از نظر تعداد مدارک، هم تعداد ارجاعات دریافتی و هم میزان خود استنادی در رتبه‌ی اول قرار گرفته است، ایران از نظر شاخص تعداد استناد برای هر مدرک[۳] با مقدار ۰.۹۶ در رتبه‌ی ۶ خاورمیانه (۸ پله صعود) و ۱۲۷ جهان (۳۷ پله صعود) قرار گرفته است و فلسطین با مقدار ۱.۷۵ در رتبه‌ی اول خاورمیانه قرار دارد. ایران با اچ ایندکس[۴]، ۲۳۴ در رتبه‌ی چهارم خاورمیانه و رتبه‌ی ۴۲ جهان قرار گرفته است. از لحاظ میزان خود استنادی نیز ایران در رتبه‌ی ۱۲ جهان (سه پله صعود نسبت به سال گذشته) قرار دارد، از لحاظ تعداد ارجاعات دریافتی ایران رتبه‌ی ۱۸ جهان را با یک پله صعود نسبت به سال گذشته دریافت کرده است.

4 وضعیت رتبه‌بندی مجلات ایرانی در سایمگو
از لحاظ رتبه‌بندی مجلات، تعداد مجلات ایرانی نمایه شده در پایگاه اسکوپوس از ۱۳۷ مجله در سال ۲۰۱۵ به تعداد ۱۴۰ مجله افزایش پیدا کرده است. ایران در سال جدید دارای ۵ مجله‌ی Q1 (کاهش ۱ مجله نسبت به سال گذشته)، ۳۲ مجله‌ی Q2 (5 مجله افزایش نسبت به سال قبل)، ۶۵ مجله‌ی Q3 (4 مجله افزایش نسبت به سال قبل)، ۳۸ مجله‌ی Q4 (5 مجله کاهش نسبت به سال قبل) است.

5برای مقایسه‌ی پیشرفت کشورها و مجلات در زمینه‌های موضوعی مختلف می‌توانید به آدرس زیر مراجعه و حوزه‌ی موضوعی خود را انتخاب نمایید:

http://www.scimagojr.com/

6پانویس:
[۱] (SCImago Journal & Country Rank(SJR
[۲] Document
[۳] Citation per Documents
[۴] H index

منبع: http://www.scimagojr.com

نویسنده: روناک حمزه ای

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): روناک حمزه ای
عنوان مقاله: نگاهی بر اس جی آر ۲۰۱۷
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۳
شماره مجله(Issue): ۲
سال(Year): ۱۳۹۶
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/8527
Download PDF

درباره ی روناک حمزه ای

دانش‌آموخته ی کارشناسی کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی همدان- کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شهید بهشتی- کارشناس واحد توسعه‌ی تحقیقات بالینی بیمارستان شهید بهشتی همدان

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *