خانه / آرشیو / دوره سوم (1396) / کتابخانه‌های عمومی در جامعه دانایی محور (کتابخانه ی شماره ۵ از ۳۱)

کتابخانه‌های عمومی در جامعه دانایی محور (کتابخانه ی شماره ۵ از ۳۱)

کتابخانه عمومی استکهلم سوئد، در ۱۹۲۸ میلادی تاسیس شده که با داشتن مجموعه ای بالغ بر چهار میلیون و چهارصد هزار منبع، دویست کارمند و بودجه سالانه سیزده میلیون و چهارصد و هفت هزار دلار یکی از مشهورترین و بزرگترین کتابخانه های دنیاست.
کتابخانه عمومی استکهلم واقع در سوئد، در سال ۱۹۲۸ میلادی توسط معمار سوئدی گونار اسپلوند طراحی و یکی از قابل توجه ترین بناهای این شهر است. امروزه از این کتابخانه به عنوان کتابخانه اصلی شهر و همچنین کتابخانه وابسته به نظام شهرداری استکهلم یاد می شود.
کتابخانه مزبور شامل بیش از دو میلیون جلد کتاب، ۲,۴ میلیون نوار صوتی و سی دی و کتاب گویاست.
وب سایت کتابخانه به ۸ زبان زنده دنیا از جمله فارسی در دسترس است.
بخشی از مطالب وب سایت کتابخانه استکهلم به زبان فارسی:
حتما می دانید که کتابخانه همیشه باز است؟ چنانچه ازطریق رایانه، تلفن همراه، یا با آی پد به کتابخانه بروید. هر زمان در شبانه روز که مایل باشید می توانید ازخواندنی های جالب یا در مورد آنچه که در کتابخانه های مختلف شهر استکهلم رخ می دهد؛ اطلاعاتی کسب کنید. برای کسب راهنمایی از طریق اینترنت و یا شرکت در برنامه های کتابخانه ها نیازی به کارت کتابخانه ندارید.
“از طریق اینترنت، کتاب، فیلم، موزیک امانت گرفته یا روزنامه بخوانید” اگر بخواهید چیزی امانت بگیرید نیاز به کارت کتابخانه است، که دریافت آن هم مجانی می باشد. وقتی که کارت کتابخانه داشته باشید می توانید کتاب های الکترونیکی، فیلم، موزیک و یا مقالات روزنامه ها را مستقیما از رایانه خود، تلفن های همراه یا آی پدها امانت بگیرید.
شما همچنین می توانید کتاب ها، فیلم ها و صفحات موزیک را از همه کتابخانه های شهر استکهلم امانت بگیرید.
وقتی که کارت کتابخانه داشته باشید می توانید در بانک داده های کتابخانه جستجو کنید، یا از راه دور با رایانه خودتان، یا از طریق رایانه کتابخانه این کار را انجام دهید.
بانک داده ها شامل مقالات روزنامه های مختلف، اطلاعاتی پیرامون بورس های تحصیلی یا کمک به تحقیق پیرامون تاریخچه خانواده است.
“رایانه و دسترسی به اینترنت از طریق وای-فای در کتابخانه” آیا می دانید که تقریبا همه کتابخانه ها مجهز به رایانه هستند که با داشتن کارت کتابخانه می توانید از آن ها استفاده کنید؟ همه کتابخانه ها یک رایانه برای استفاده کوتاه مدت دارند. دربعضی از کتابخانه ها می توان رایانه را برای استفاده طولانی تر رزرو کرد. چنانچه رایانه ای از خود دارید می توانید از سیستم اینترنتی بی سیم کتابخانه بصورت رایگان استفاده کنید.
“چنانچه تحصیل می کنید توجه کنید” بعضی از کتابخانه ها جاهای مخصوص مطالعه دارند که شما می توانید برای مطالعه فردی یا به همراه دیگران رزرو کنید. بعضی از کتابخانه ها حتی اطاق های گروهی دارند. بعضی از کتابخانه ها برای انجام تکالیف درسی در ساعات خاصی به ارائه خدمات می پردازند.
کتابخانه بزرگ شهر استکهلم به سیستم اینترنتی بین المللی اِدوروآم متصل است. شما که دانشجو هستید و یا در استخدام دانشگاه و مدرسه عالی می باشید با سیستم اِدرروآم می توانید به شبکه اینترنتی کتابخانه وارد شوید.
“اگر می خواهید شرکت تأسیس کنید، توجه کنید” در برخی کتابخانه ها برای شما که سئوالاتی در مورد کارآفرینی داشته و یا برای تأسیس شرکت به کمک نیاز دارید؛ خدماتی وجود دارد. شما می توانید مشاوره فردی دریافت کرده، به سخنرانی ها گوش داده و برای جستجو در برخی از پایگاه داده های ویژه، از شرکت ها کسب اطلاع کنید. این خدمات را اطلاعات کارآفرینی می نامند.
“از کتابدار سئوال کنید!” کتابداران در پیدا کردن کتاب و دیگر رسانه ها به شما کمک می کنند. اگر کار دشوارتر و وقت گیری دارید در بعضی از کتابخانه ها می توان نزد کتابدار وقت رزرو کرد. برای شما که مشکل بینایی و یا خواندن دارید خدمات ویژه و فوق العاده وجود دارد.
“خدمات برای کودکان و پدر و مادرشان” کتابخانه برای کودکان خردسال فعالیت های مختلفی دارد، و اکثرا بخش خاصی برای کتاب های کودکان هست که در آن هم کودکان و هم بزرگسالان جای می گیرند. در اکثر کتابخانه ها کلاسهای آوازخوانی، تئاتر، نمایش فیلم و سایر سرگرمی ها در سرتاسر سال برگزار می شود. در هنگام تعطیلات مدارس، کتابخانه ها برنامه های فوق العاده برای بچه مدرسه ای ها فراهم می کنند.
“با خدمات مراجعان تماس بگیرید” سئوالات خود درمورد کتاب های امانت گرفته شده، برنامه های کتابخانه، کتاب های الکترونیکی یا کارهای دیگر مربوط به خدمات مراجعان را می توانید از خدمات مراجعان بپرسید. در بخش خدمات مراجعان به زبان های سوئدی و انگلیسی صحبت می شود. ساعات کاری خدمات مراجعان از دوشنبه تا جمعه از ساعت ۹ صبح الی ۱۹ بعدازظهر و شنبه ها ۱۱ صبح الی ۴ بعدازظهر است.
برای اینکه بتوانید از کتابخانه عمومی شهر استکهلم کتاب امانت بگیرید نیاز به کارت کتابخانه یا یک کد ورود دارید. این کارت رایگان است و در همه کتابخانه های سوئد معتبر است. از این کارت زمانی استفاده می کنید که
● در دستگاه های خودکار کتابخانه کتاب و یا رسانه های دیگری امانت می گیرید
● در وبگاه کتابخانه کتاب های الکترونیکی امانت می گیرید
● در وبگاه کتابخانه کتاب رزرو کرده و یا امانت کتاب را تجدید می کنید
● از منزل خود در بانک اطلاعاتی کتابخانه جستجو می کنید
● رایانه رزرو کرده یا از شبکه بی سیم اینترنتی در کتابخانه استفاده می کنید.

نویسنده: مهدیه ایرانشاهی

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): مهدیه ایرانشاهی
عنوان مقاله: کتابخانه‌های عمومی در جامعه دانایی محور (کتابخانه ی شماره ۵ از ۳۱)
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۳
شماره مجله(Issue): ۲
سال(Year): ۱۳۹۶
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/8178
Download PDF

درباره ی مهدیه ایرانشاهی

کارشناسی ارشد کتابداری - کتابدار کتابخانه عمومی شهدای هشتم شهریور غازیان بندرانزلی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *