خانه / آرشیو / دوره سوم (1396) / به بهانه موفقیت نشریات دانشجویی علم اطلاعات و دانش‌شناسی درجشنواره تیتر۱۰

به بهانه موفقیت نشریات دانشجویی علم اطلاعات و دانش‌شناسی درجشنواره تیتر۱۰

نشریات دانشجویی: پلی میان فرهنگ و دانش

دانشگاه‌ها علاوه بر تربیت دانشجویانی فعال و کوشا در عرصه علم، باید آن‌ها را برای ورود به عرصه‌های فرهنگی آماده کنند. نشریات دانشجویی از مهم‌ترین رسانه‌ها در جهت برقراری ارتباط میان علم و فرهنگ در محیط دانشگاه هستند و فعالیت‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی دانشجویان را به تصویر می‌کشند. با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری درباره فرهنگ، لازم است تا درباره وضعیت این رسانه در دانشگاه‌ها سخن فراتر برده شود.

طی سالیان اخیر نشریات دانشجویی نیز همراه با توسعه تکنولوژی، دگرگون شده‌اند. امروزه اغلب این نشریات علاوه بر نسخه چاپی، به‌صورت الکترونیکی نیز منتشر می‌شوند از این رو بیش‌ازپیش در دسترس مخاطبان خود قرار دارند. وجود شبکه‌های اجتماعی و ابزارهای وبی موجب تبلیغات گسترده و دسترس‌پذیری فراوان گردیده است.

برگزاری جشنواره‌های نشریات دانشجویی، با ایجاد رقابت و گسترش خلاقیت، موجب ارتقای کیفیت نشریات دانشجویی می‌شود. هرساله جشنواره نشریات دانشجویی کشوری به میزبانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، برگزار می‌گردد. امسال نیز این جشنواره به میزبانی وزارت بهداشت برگزار می‌گردد.

نشریات پس از ارسال به دبیرخانه جشنواره در بخش‌های مختلف، مقاله، یادداشت، تیتر، خبر، گزارش، سایت و وبلاگ، کانال تلگرام، شعارسال، نشریات برگزیده، طراحی جلد و صفحه‌آرایی شرکت می‌کنند. پس از طی فرایند داوری در مرحله اول ۵۰ نشریه برتر انتخاب می‌شوند. در مرحله دوم نیز ۱۰ نشریه برتر منتخب‌شده و در مرحله پایانی داوری، ۵ نشریه برگزیده، انتخاب شدند.

جشنواره امسال با عنوان تیتر ۱۰، از نظر داوری، سوگیری واضحی داشت. بیشتر برگزیدگان از گروه‌های پزشکی و حوزه‌های مربوطه بودند اما علی‌رغم این امر، دو نشریه از حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی در میان برگزیدگان حضور داشتند.

فصلنامه آرشیو دانشگاه الزهرا، به‌عنوان تنها فصلنامه دانشجویی حوزه آرشیو و فصلنامه دانش نما دانشگاه تبریز در بخش مقالات علمی گروه علوم انسانی در میان ۵ اثر برگزیده، شناخته شد. این امر نشانگر این است که در گروه علوم انسانی، حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی از قدرت فراگیری بیشتری برخوردار است.

فصلنامه علمی دانشجویی آرشیو، از سال ۱۳۹۳ توسط دانشجویان فعال مطالعات آرشیوی منتشر شد. فرزانه بهارلو مدیرمسئول و سارا سلطانی سردبیر کنونی فصلنامه هستند. تاکنون ۱۳ شماره از فصلنامه منتشر شده است. تمامی شماره‌های منتشرشده، در وبلاگ فصلنامه به آدرس http://alzahra-archive-journal.blog.ir در دسترس همگان است.

فصلنامه دانش نما، توسط انجمن علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تبریز به مدیرمسئولی محسن ملک‌زاده و سردبیری سحر اکبری منتشرشده است. تاکنون ۵ شماره از این فصلنامه منتشر شده است. مطالب هر شماره در وبلاگ نشریه به آدرس http://www.daneshnoma.ir در دسترس همگان است.

نویسنده: فرزانه بهارلو

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): فرزانه بهارلو
عنوان مقاله: به بهانه موفقیت نشریات دانشجویی علم اطلاعات و دانش‌شناسی درجشنواره تیتر۱۰
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۳
شماره مجله(Issue): ۳
سال(Year): ۱۳۹۶
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/8629
Download PDF

درباره ی فرزانه بهارلو

دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات آرشیوی دانشگاه الزهرا ، سردبیرنشریه آرشیو دانشگاه الزهرا ، عضو انجمن علم اطلاعات ودانش شناسی دانشگاه الزهرا ، عضو انجمن علمی کتابداری واطلاع رسانی ایران ، کتابدار کتابخانه دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *