خانه / کارآفرینی / خلاقیت / ابتکار عمل در کتابخانه

ابتکار عمل در کتابخانه

ابتکار عمل در کتابخانه
هویت برند، نقشه راه

گرافیک‌های محیطی در برنامه‌ای برای ساخت یا بازسازی کتابخانه‌ها در مدارس دولتی شهر نیویورک

در سال ۲۰۰۰، از شرکت پنتاگرام[۱] برای همکاری با بنیاد برجستۀ رابین‌هود در یک طرح خلاقانه دعوت به عمل آمد: یک ابتکار عمل برای ساخت کتابخانه‌های جدید آموزشگاهی در مدارس ابتدایی سرتاسر پنج ناحیه‌ی شهر نیویورک. تیم همکاری متشکل از طیف وسیعی از معماران مستعد در بخش طراحی کتابخانه‌ها؛ شرکت‌های خصوصی اهداکننده‌ی کتاب و نیز‌ تأمین‌کننده‌ی سرمایه‌های مالی؛ و شرکت طراحی پنتاگرام که ارائه‌دهنده‌ی طراحی گرافیکی شامل نمادها، نقشه راه و یک برند اصلی ارتباط‌دهنده‌ی تمام پایگاه‌ها به همدیگر است.

تیم طراحی در طول مسیر به موارد جالبی پی برد. کتابخانه‌ها معمولاً در ساختمان‌های قدیمی‌تر با سقف‌های بلند قرار دارند، اما قفسه‌های کتابخانه‌ها نمی‌تواند بلندتر از محل دسترسی بچه‌ها ساخته شود. این بدان معناست که فضایی بین قفسه فوقانی و سقف، حداکثر تا ۱۸۲.۸۸ سانتی‌متر به‌صورت نواری در اطراف اتاق وجود دارد که فقط می‌تواند به چیزهای خاصی اختصاص یابد؛ که در نهایت به نقاشی‌های دیواری اختصاص یافت؛ و نتایج این کار هم اکنون در همۀ مدارس سراسر نیویورک قابل مشاهده است، از جمله در پنج برند جدید در ناحیه برانکس که نقاشی‌های رافائل اسکوئر[۲]، مایرا کالمن[۳]، کریستوف نیمان[۴]، استفان ساگمیستر[۵]، یاکو شیمیزو[۶] و چارلز ویلکن[۷] را نمایش می‌دهند.

دوازده معمار بر روی این پروژه از زمان شروع آن در سال ۲۰۰۰  تا بحال کارکرده‌اند، از جمله تاد ویلیامز[۸] و بیلی سین[۹]، مرین وایس[۱۰] و مایکل مانفردی [۱۱]، جارد دلاواله[۱۲] و اندرو برنهایمر[۱۳]، هنری مایربرگ[۱۴] و دبورا برک[۱۵]. اولین نقاشی دیواری، شامل مجموعه‌ای از نقاشی‌های دوروتی کرس[۱۶] بود که در کتابخانۀ‌ مدرسۀ پی. اس ۱۸۴ واقع در بروکلین که توسط ریچارد لوئیس[۱۷] طراحی شده بود نصب شد. که فوراً مورد استقبال دانش‌آموزان، کتابداران و معلمان واقع شد. و در گام بعدی نصب و راه‌اندازی، چهار نقاشی از پیتر آرکل[۱۸] و لین پائولی[۱۹] بود که کشیدن آنها سه هفته به طول انجامید.

آخرین مجموعه نقاشی‌های دیواری نصب‌شده را شاید بتوان جاه‌طلبانه دانست. رندی کندی[۲۰] در سخنان خود درنیویورک تایمز، آنها را «تداعی‌کننده‌ی نقاشی‌های دیواری ارائه شده در آژانس پیشرفت کار[۲۱]» می‌داند. تیم پنتاگرام، طراحان و تصویرگران را انتخاب کردند، با بنیاد رابین‌هود و مدارس همکاری کردند تا هنرمندان مناسب را با هر کتابخانه تطبیق دهند، فرآیند تولید را با معمارِ پروژه ریچارد لوئیس هماهنگ نمودند و در طول تمام فرایند به‌عنوان کارگردان‌های خلاق فعالیت داشتند. علا رغم بودجه‌ نسبتاً کم این پروژه، اسکوئر، کالمن، نایمن، ساگمایستر، شیمیزو و ویلکین آثاری هنرمندانه خلق کردند که سالیان سال برای دانش‌آموزان سرگرم‌کننده و الهام‌بخش خواهند بود.

تا به امروز، بنیاد رابین‌هود  بیش از ۶۰ کتابخانه جدید در مدارسی در محله‌های محروم در سرتاسر شهر نیویورک باهدف معرفی دنیای کتاب‌خوانی به نسل‌های جدید دانش‌آموزان ایجاد کرده است. جوآن دیویس[۲۲] به‌عنوان کتابدار کتابخانۀ مدرسۀ پی. اس ۴۷ به تایمز گفت که تعداد زیادی از دانش‌آموزان این مدرسه هرگز در یک کتابخانه آموزشگاهی یا حتی در یک کتابخانه عمومی نبوده‌اند. مدیر اجرایی بنیاد رابین‌هود، دیوید سالزمن[۲۳] می‌گوید که میزان اثرگذاری هر کتابخانه آموزشگاهی «روی ۵ % از املاک و مستغلات مدرسه ولی روی۱۰۰% دانش آموزان آن» است. این بدین معناست که طرح ابتکار عمل در کتابخانه شاهدی بر مدعای قدرت طراحی و یکی از پروژه‌های مورد علاقه شرکت طراحی پنتاگرام است.

پانویس:
[۱]. ستاره پنج پر یا پنتاگرام یکی از مهم‌ترین، قدرتمندترین و ماندگارترین سمبل‌ها در تاریخ بشر است. این علامت در فرهنگ و تمدن باستانی مایاهای آمریکای لاتین، هند، چین، مصر و یونان از مهم‌ترین و پرمعناترین علامت‌ها بوده است. ابتدایی‌ترین شکل پنتاگرام بر روی دیوارهای غارهای عصر حجر کنده کاری شده بود؛ و در نقاشی‌های مردم بابل به‌عنوان الگوی ترسیم سیاره ونوس به چشم می‌خورد.
[۲]. Rafael Esquer
[۳]. Maira Kalman
[۴]. Christoph Niemann
[۵]. Stefan Sagmeister
[۶]. Yuko Shimizu
[۷]. Charles Wilkin
[۸]. Tod Williams
[۹]. Billie Tsien
[۱۰]. Marian Weiss
[۱۱]. Michael Manfredi
[۱۲]. Jared Della Valle
[۱۳]. Andrew Bernheimer
[۱۴]. Henry Myerberg
[۱۵]. Deborah Berke
[۱۶]. Dorothy Kresz
[۱۷]. Richard Lewis
[۱۸]. Peter Arkle
[۱۹]. Lynn Pauley
[۲۰]. Randy Kennedy
[۲۱]. Works Progress Administration
[۲۲]. Joanne Davis
[۲۳]. David Salzman

منبع:
The L!brary Initiative

مترجم: لیا عرفانی

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): لیا عرفانی
عنوان مقاله: ابتکار عمل در کتابخانه
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۳
شماره مجله(Issue): ۳
سال(Year): ۱۳۹۶
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/8650
Download PDF

درباره ی لیا عرفانی

کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی ، کارمند کانون پرورش فکری شاغل در واحد کانون زبان ایران

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *