خانه / خواندنی ها / کلاس درس خلاقانه

کلاس درس خلاقانه

مقدمه مترجم
خلاقیت یک ویژگی صرفاً ذاتی نیست، بلکه همه انسان‌ها از این توانایی برخوردار هستند. خلاقیت را نمی‌توان به‌طور مسـتقیم آموزش داد، اما تجربه ‌آموزشی و پرورشـی می‌تواند روش‌ها، فرصت‌های آموزشی و محیط بـاروری را برای رویـش و پروراندن ذهن خلاق فراهم کنـد. پرورش تفکر خلاق همیشـه آسان نیسـت، ولی با اجرای برخی برنامه‌ها و فراهم کردن زمینه‌های بروز آن و نیز به‌کارگیری تجهیزات و امکانات مدرن و مؤثر می‌توان به رشد و پرورش هر چه بیشتر این مقوله در افراد مختلف امیدوار بود.

این کلاس درس خلاقانه، امکان ورزش و مطالعه را به‌طور هم‌زمان برای کودکان فراهم می‌کند

امروزه، مردم عادت دارند از ماشین‌آلات فقط برای تسهیل کارها استفاده کنند. ما ماشین‌ها را اختراع می‌کنیم و اجازه می‌دهیم که آن‌ها کار ما را انجام دهند. اگرچه ماشین‌ها برای ما معایبی دارند اما درواقع مزایایی هم دارند که اگر وجود نمی‌داشتند نمی‌توانستیم از زندگی لذت ببریم، درست مثل این تکنولوژی جدید که ما درصدد معرفی آن به شما هستیم.

اگر شما مطالعه را دوست دارید، بر روی یک صندلی می‌نشینید یا روی تخت خود دراز می‌کشید تا کتاب موردعلاقه خود را بخوانید و اگر بخواهید ورزش کنید به بیرون یا ورزشگاه می‌روید، اما چطور بود اگر می‌توانستید هر دو کار را باهم به‌طور هم‌زمان انجام دهید؟ خب، بله شما درحالی‌که مشغول رانندگی هستید به‌راحتی نمی‌توانید مطالعه کنید زیرا زمانی که بدن شما تماماً در حال تکان خوردن است نمی‌توانید چشمان خود را همچنان حفظ کنید؛ اما یک معلم از کارولینای شمالی راهی پیداکرده است.

این مربی ایده‌ای برای قرار دادن دوچرخه‌های ورزشی در کلاس درس برای دانش‌آموزان دارد تا به‌طور هم‌زمان مطالعه و ورزش کنند. او این کار را تنها با یک دوچرخه شروع کرد و سپس با اجرای یک نمایش در گرایجسلیست[۱] و شرکت در یک حراجی،و دانش‌آموزانش، موفق به تبدیل کل کلاس به یک سالن ورزشی و مطالعه موقتی شدند. بعدها معلمان می‌توانستند کلاس‌هایشان را برای پانزده تا بیست دقیقه بلوک زمانی در اتاق دوچرخه برگزار کنند و دانش‌آموزان موظف بودند که یک کتاب بیاورند یا یک مجله آموزشی را انتخاب کنند.

«بخوانید و برانید» زمانی که اسکات اورتل[۲] مشاور مدرسه ابتدایی در حال مطالعه یک کتاب و به‌طور هم‌زمان راندن یک دوچرخه ورزشی در ورزشگاه بود، متولد شد.

من فکر می‌کنم یک دسته از بچه‌ها ورزش و مطالعه هم‌زمان را بسیار جالب و سرگرم‌کننده خواهند یافت. او عقیده دارد ما می‌توانیم دوچرخه‌های ورزشی را تهیه کنیم و این کار را امتحان کنیم.

او گفت «هر وقت که من سر میز صبحانه می‌نشینم و کتابم را می‌خوانم، همیشه احساس غرور و افتخار می‌کنم که از زمان استفاده عاقلانه می‌کنم اگرچه تا حدودی می‌دانم که مطالعه راحت در یک قطار اساساً با نحوهٔ استفاده برخی مردم از ادبیاتشان قابل‌مقایسه نیست.»

نتیجه طرح او فوق‌العاده بود. نمرات آزمون و مهارت دانش‌آموزان افزایش یافت. این ثابت کرد که هر چه زمان مطالعه و دوچرخه راندن کودکان بیشتر شد نمراتشان نیز بهتر شد و در حال حاضر بسیاری از کشورهای سراسر ایالات‌متحده آمریکا به اجرای این طرح تمایل پیداکرده‌اند. معلمان و مدارس حتی از ابزارهای ورزشی بیشتری ازجمله توپ‌های ورزشی برای افزایش مطالعه کمک می‌گیرند تا کودکان بیشتر بخوانند.

اسکات گفت: در ابتدا من فکر می‌کردم این‌یک کار بیهوده است، اما بیشتر درباره دوران کودکی خود فکر کردم و درباره این ایده مطمئن‌تر شدم. من به‌عنوان یک کودک خواننده حریصی بودم اما می‌دانستم که بسیاری از بچه‌ها با اصول اولیه این کار مخالف هستند.

پانویس:
[۱].Craigslist
[۲]. Scott Ertl

منبع: این نوشته ترجمه مطلبی با این عنوان است:

This Innovative Classroom is getting Kids to Exercise and Read at the Same Time

مترجم: مهناز کریم زاده

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): مهناز کریم زاده
عنوان مقاله: کلاس درس خلاقانه
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۳
شماره مجله(Issue): ۵
سال(Year): ۱۳۹۶
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/9337
Download PDF

درباره ی مهناز کریم زاده

کارشناس کتابداری دانشگاه علامه طباطبایی - کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تربیت مدرس - کتابدار کتابخانه عمومی حکیم هیدجی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *