خانه / کارآفرینی / خلاقیت / ویترین ها در کتابخانه

ویترین ها در کتابخانه

همه‌ی کتابخانه ها ویترینی دارند که جلوی دید عموم است و همه‌ی کتابداران آرزو دارند این ویترین بی‌نظیر به نظر برسد. کتابداران همیشه سرشار از انرژی خلاق، دید هنری و ایده‌های ماهرانه هستند اما کمتر پیش می آید موفق شوند این ایده ها را در ویترین خود پیاده کنند.

کیت کلازن[۱]  کتابدار کتابخانه عمومی و مرکز ادبیات کودکان دانشگاه دومینیکان است. او طراح ویترینی است که نام آن را “بیست هزار مطالعه زیر دریا”[۲] گذاشته و مورد توجه عموم مردم قرار گرفته است. او در مقاله ای عنوان می کند:

images (3)

همه ی ما کتابداران آرزو داریم ویترین کتابخانه مان بی نظیر به نظر برسد. آرزو داریم، درست است؟ گاهی اوقات، احساس می‌کنم یک ایده واقعا خوب و یا یک تصویر در ذهنم دارم که دوست دارم آن را اجرا کنم. اما سرم آن قدر شلوغ است که اجرای ایده طراحی ویترین برایم به اندازه‌ی ابراز عشق لئوناردو دی کاپریو دور از ذهن به نظر می‌رسد!

اما این خانم خلاق، تجربیات خود را در اختیار سایر کتاب داران قرار داده است. او شش گام بسیار راحت برای داشتن یک ویترین قابل توجه و دوست داشتنی عنوان می کند:

  1. یک قالب داشته باشید. کتابخانه‌ی ما یک جای خالی دارد که هر ویترین با هر اندازه‌ای را شامل می‌شود. پس به راحتی می‌توانیم طرح خود را بریزیم. این کار واقعاً به ایده‌‌های طراحی، طوفان ذهنی و شکل چیدمان کمک می‌کند. 
  2. ببینید چه امکاناتی دارید؟ اگر شما یک شکل خاص از طراحی را در ذهن‌تان دارید، ناگزیر به خرید وسایلی هستید. اما بیشتر اوقات، بودجه‌ی ما برای طراحی ویترین صفر است! بنابراین همراهی صرفه جویی و خلاقیت با امکاناتی که در لحظه داریم ضروری است. آیا شما کاغذ سفید خالی دارید؟ رنگ؟ مقوا؟ ماژیک؟ اکریل؟ به معنی واقعی کلمه این امکانات بیشتر چیزی است که من برای طراحی ویترین “۲۰۰۰ مطالعه زیر دریا” استفاده کردم. من برای نقاشی موجودات دریایی کتاب‌ها و فضای مجازی را جستجو کردم، اما از نقاشی آکریلیک و ماژیک برای همه‌ی رنگ‌ها استفاده کردم. اگر شما هم چیز خاصی مد نظر دارید، از این مجموعه‌ی جذاب برای ویترین استفاده کنید.

    images (2)

  3. آن را با مجموعه، فصل یا جامعه ی خود وفق دهید. در جامعه‌ی شما جشنی برای یک رویداد خاص هست؟ تولد یک نویسنده یا تصویرگر محلی است؟ فکر کردن درباره جشن‌ها یا تم‌های محلی یا ملی به ایده‌ها کمک می‌کند.
  4. آن را تعاملی بسازید. بچه ها دوست دارند برای چیدن ویترین تعامل داشته باشند. برای مثال، سال گذشته من یک ویترین برای ماه داستان‌های خانوادگی اجرا کردم. من مقداری کاغذ برش دادم و آنها را درون سبدی کنار میز خدمات کودکان گذاشتم. در ویترین یک صفحه‌ی بزرگ بود که می‌پرسید: “جالبترین داستان خانوادگی تو چیه؟” کنار میز بایست و داستانت رو به مجموعه اضافه کن!” بچه ها دوست داشتند به داستان‌های خودشان فکر کنند، همچنین آنها دوست داشتند داستان دوستان خود را بشنوند.

    images (4)

  5. آن را همیشگی کنید. اگر کودکان و خانواده‌ها نتوانند ویترین را ببینند، چگونه قرار است احساس خوبی نسبت به کتابخانه پیدا کنند؟ اگر شما کتاب‌ها را نمایش می‌دهید، مطمئن شوید که تنوع و تعادل را از نظر جنسیت، زمینه‌های فرهنگی (نویسنده و شخصیت اصلی) و سبک کتاب رعایت کرده‌اید. اگر شما اشخاص را نمایش می‌دهید (با عکس‌شان یا با نقاشی) حواستان باشد که شامل چه افرادی می‌شود، همیشه برای تنوع تلاش کنید.
  6. بچه‌ها دوست دارند خلاق باشند. یک صندوق پیشنهادات بر روی میز خود برای دریافت نظرات داشته باشید. همچنین کودکان می‌توانند بیایند و در نقاشی، رنگ‌آمیزی و چیدمان کمک کنند. هر راهی برای درگیر کردن مستقیم آنها، یک گام مثبت است.

با انجام این شش مرحله به راحتی می توانیم ویترینی داشته باشیم که برای مدتی جالب توجه باشد و با نگاه کردن به آن خودمان هم انرژی بگیریم. فراموش نکنیم که ویترین یک مصیبت نیست! می توان آن را به یک استراحت کوتاه بین درگیری بودجه، وجین، برنامه ریزی و هر آنچه که ما انجام می دهیم تلقی کرد.

پانویس:

[۱] Kate Clausen

[۲] ۲۰,۰۰۰ Reads Under the Sea

منبع:

این نوشته ترجمه مطلبی با این عنوان است: Hints and Tips for Window Displays

مترجم: معصومه سعادت

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): معصومه سعادت
عنوان مقاله: ویترین ها در کتابخانه
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۲
شماره مجله(Issue): ۳
سال(Year): ۱۳۹۵
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/5159
Download PDF

درباره ی معصومه سعادت

کارشناس علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه الزهرا (س) تهران - دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات کودک و نوجوان دانشگاه شهید بهشتی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *