خانه / کتابخانه و کتابدار 2.0 / آموزش و مهارتهای 2.0 / چگونه در قالب یک ویدئو کتابخانه‌تان را معرفی کنید؟

چگونه در قالب یک ویدئو کتابخانه‌تان را معرفی کنید؟

مقدمه مترجم:

شاید باورتان نشود ولی نوع برخورد شمای کتابدار خیلی مهم است. در کجا؟ عرض میکنم خدمتتان…

برخی مسائل به خودی خود، بشارت‌ دهنده فرصت یا منادی تهدید نیستند بلکه این مواجهه شماست که به ماهیت آن، معنا می‌دهد. اینکه انسان امروز، بصری شده و خواهان دریافت اطلاعات بیشتر در مدت زمان کمتری است، فرصت است اگر شما خودتان را به جای او بگذارید، همپای تغییرات جامعه پیش بروید و طرحی نو دراندازید. تا بلکه بتوانید یک مزیت رقابتی برای کتابخانه ایجاد کنید. چگونه؟

آیا برای ساخت محتوای تبلیغاتی جدید و جذاب دربارۀ کتابخانه‌تان که نیازی به تایپ در لپ‌تاپ یا چاپ پوستر ندارد، آماده‌اید؟ جوابتان مثبت است؟ بسیار خوب. دیوید لی کینگ اینجاست تا شما را برای ساخت یک فیلم ویدئویی راهنمایی کند.

این روزها بازاریابی ویدئویی، محبوبیت بسیاری پیدا کرده است. به نقل از سیسکو (شرکت تولیدکنندۀ تجهیزات شبکه و ارتباطات)، ویدئو در سال ۲۰۱۶، ۷۳% ترافیک آی‌پی جهان را به خود اختصاص داده بود و انتظار می‌رود این رقم تا سال ۲۰۲۱، به ۸۳% افزایش پیدا کند؛ بنابراین کاربران شما در واقع مشتری فایل‌های ویدئویی هستند و قالب ویدئو برای معرفی کتابخانۀ شما یکی از بهترین محمل‌ها به شمار می‌رود.

ساخت ویدئو می‌تواند راه مؤثری برای به اشتراک گذاشتن آنچه کتابخانۀ شما انجام می‌دهد باشد و خوشبختانه این کار، آسان است. در اینجا هفت مرحلۀ ساده وجود دارد که به شما کمک می‌کند شروع کنید:

  • کشف محتوا

برای کشف محتوا، به سؤالات زیر، به روش طوفان فکری و حداکثر در ۲۰ دقیقه پاسخ دهید:

«چه چیز جدید و هیجان‌انگیزی در کتابخانۀ ما وجود دارد؟»، «ما می‌خواهیم کاربرانمان چه چیزی را بیشتر انجام دهند یا بیشتر استفاده کنند؟»، «چه اتفاقی در ماه آینده در کتابخانۀ ما می‌افتد؟»

در پایان این مرحله، شما فهرست موضوعی ویدئوهایی را که می‌خواهید بسازید را در اختیار دارید.

سایر مواردی که می‌توانید از آن‌ها ویدئو تهیه کنید:

مثلاً اگر شروع به خدمت‌رسانی و فعالیت جدیدی کرده‌اید، در قالب یک ویدئو توصیف کنید که این خدمت چقدر برای کاربران مفید بوده است. یا شاید شما فقط یک فضای کاری جدید ایجاد کرده باشید، در این صورت می‌توانید تجهیزات جدید را با یک فیلم کوتاه نشان دهید و از افراد دعوت کنید تا از این مکان بازدید کنند.

یادتان باشد برای ساخت محتوا بهترین گزینه‌ای را که مناسب حال شماست، پیدا کنید. مثلاً شاید شما از فعالیت‌های انرژی بر خوشتان نیاید، پس می‌توانید در مصاحبه با همکارانی که از اشتراک ایده‌هایشان لذت می‌برند، ابتکار به خرج دهید و یا فهرستی از خدمات پر استفاده کتابخانه‌تان، سؤالات متداول در میز مرجع و یا شاید ۱۰ نکته مهمی را که مایل هستید بازدیدکنندگانِ کتابخانه‌تان در موردشان بدانند را در نظر بگیرید. طوفان فکری به شما در تصمیم‌گیری در مورد محتوای مورد نظرتان کمک خواهد کرد.

  • برنامه‌ریزی

آهسته پیش بروید. مثلاً برنامه بریزید که در هر ماه، یک ویدئو بسازید. این پروژه‌ها را به تقویم خود اضافه کنید و برنامه را به صورت دلخواه تنظیم کنید. در ضمن، افرادی با استعداد را که بتوان از ذوق و قریحه‌شان کمک گرفت و افرادی را برای فیلم‌برداری در نظر بگیرید. همچنین به وسایل صحنۀ نمایش هم فکر کنید.

  • ساخت ویدئو

بگذارید خیالتان را راحت کنم. شما برای ساخت یک ویدئو به تجهیزات تصویربرداری تجملی نیاز ندارید، تنها یک گوشی هوشمند و یا یک دوربین دیجیتال معمولی P&S کافی است. دوربین‌هایی نظیر «Canon PowerShot G7 X Mark II» و یا حتی «Sony Cyber-shot DSC-RX100 Mark VI». برای اینکه صدا واضح ضبط شود، با فاصله حداکثر دو متر از بلندگو قرار بگیرید و یک میکروفون چند جهتی مانند «BOYAS BY-M1» را بکار بگیرید تا در هر جهتی که صحبت کردید، امکان ضبط صدا فراهم شود. سپس خلاصه‌ای از آنچه قرار است اتفاق بیافتد را در اختیار فردی که جلوی دوربین حضور دارد، بگذارید. برای جذاب‌تر شدن ویدئو مطمئن شوید که آن فرد مستقیم به لنز دوربین نگاه می‌کند.

  • ویرایش

با استفاده از یک ابزار ویرایش ویدئو مانند آی مووی[۱] یا ادوب پریمیر المنت[۲]، قسمت‌های اضافی ابتدا و انتهای ویدئو را حذف کنید. پا به پای فیلم پیش بروید و کلمات اضافه‌ای نظیر «خب»، «امم» و … را حذف کنید. هدف شما این باشد که صدای افراد، طبیعی به نظر برسد و مکث کمتری اتفاق بیافتد. در پایان ویدئو، آرم و نشانی اینترنتی وب‌سایت کتابخانۀ خود را اضافه کنید تا بیننده بتواند اطلاعات بیشتری کسب کند.

سعی کنید مدت‌زمان ویدئوی شما کمتر از دو دقیقه باشد. دقت کنید که هر چه ویدئوی شما کوتاه‌تر باشد، احتمال بیشتری برای دیده شدن آن به‌طور کامل وجود دارد.

  • اشتراک‌گذاری

شما احتمالاً مایل هستید ویدئوی خود را در فضاهای مختلفی به اشتراک بگذارید. ابتدا آن را در یوتیوب آپلود کنید و سپس در وب‌سایت کتابخانۀ خود قرار دهید. در توییتر هم می‌توانید نشانی وب‌سایت را به ‌همراه یک اسکرین شات از ویدئو به اشتراک بگذارید. فایل ویدئویی را به صورت جداگانه در فیس‌بوک آپلود کنید، چرا که فضایی مناسب برای آپلود کردن ویدئوها به طور مستقیم است.

  • پاسخ به کامنتها

از بینندگان بخواهید تا نظر دهند. پس از دریافت بازخورد، به سرعت پاسخ دهید. اگر در پاسخ به نظرات لازم نیست چیزی بگویید، همین‌قدر که با عباراتی نظیر «بابت نظرتان متشکریم» و یا «از تماشای شما سپاسگزاریم» از آن‌ها تشکر کنید، کافی است؛ زیرا از تأیید شما سپاسگزار خواهند شد.

  • تکرار

حالا که قادرید محتوایی غنی برای کاربرانتان بسازید، چرا متوقف شوید؟ برای خودتان یک برنامه بریزید و از مرحلۀ دوم شروع به تولید ویدئوهای بیشتری کنید.

خبر خوش اینکه شما در حال حرکت به سوی ارائۀ محتوای ویدئویی مفید و جذاب برای کاربرانتان هستید! موفق باشید.

دربارۀ نویسنده:

دیوید لی کینگ، مدیر خدمات دیجیتال در کتابخانه عمومی واقع در منطقه توپیکا و شاونی[۳] در ایالت کانزاس است که در آن‌، مسئولیت برنامه‌ریزی، پیاده‌سازی و آزمایش‌های مربوط به روند فناوری‌های نوظهور را بر عهده دارد. او در سطح بین‌المللی در مورد روندهای در حال ظهور، مدیریت وب‌سایت، تجربه‌های دیجیتالی و رسانه‌های اجتماعی صحبت می‌کند و در بسیاری از نشریات مرتبط با کتابخانه، مقالاتی را منتشر کرده است. وی که در سال ۲۰۰۸ به عنوان فردی بانفوذ و تأثیرگذار در مجلات کتابداری لقب گرفت، نویسندۀ Face2Face است: به این معنا که استفاده از فیس‌بوک، توییتر و سایر ابزارهای رسانه‌های اجتماعی، برای ایجاد ارتباط‌های مؤثر با مشتریان (کاربران) ضروری است. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به وب‌سایت ایشان سری بزنید.

پانویس:
[۱] iMovie
[۲] Adobe Premiere Elements
[۳] Topeka, Shawnee County

منبع: این نوشته ترجمه مطلبی با این عنوان است: Making Library Videos

مترجم: معصومه انوری

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): معصومه انوری
عنوان مقاله: چگونه در قالب یک ویدئو کتابخانه‌تان را معرفی کنید؟
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۴
شماره مجله(Issue): ۶
سال(Year): ۱۳۹۷
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/10088
Download PDF

درباره ی معصومه انوری

کتابدار کتابخانه عمومی قلم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *