خانه / کتابخانه و کتابدار 2.0 / آموزش و مهارتهای 2.0 / بررسی نیاز به کتابدار آموزشی برای مدیریت داده‌های پژوهشی

بررسی نیاز به کتابدار آموزشی برای مدیریت داده‌های پژوهشی

مقدمه

با افزایش حجم داده‌ها جهت استفاده بهینه، نیاز به مدیریت مطرح می‌شود. مدیریت داده‌ها مسئولیت جدیدی در کتابخانه‌ها برای کتابداران ایجاد می‌کند. کتابداران وظایفی که در کتابخانه‌ها دارند از جمله؛ حفظ و نگهداری مواد آموزشی در کتابخانه‌ها و ارائه خدمات آموزشی به کاربران، می‌توانند پیشرو در آموزش و پژوهش نیز باشند. مدیریت داده‌ها در کتابخانه‌ها توسط کتابداران آموزشی انجام می‌شود. کتابداران با مدیریت داده‌های پژوهشی، توزیع داده‌ها را در بین کاربران آسان‌تر می‌کنند تا داده‌های به اشتراک گذاشته شده، مورد استفاده سایر کاربران قرار ‌گیرند.

بسیاری از کتابداران در طول دورۀ زندگی‌شان در مؤسسات پژوهشی، مشارکت فعال داشته‌اند. تخصص کتابداران دریافت و کشف ماهرانه دانش، ثبت و مدیریت آن برای انتشارات بعدی و ایجاد مهارت‌ در خود به‌وسیلۀ انواع مدیریت داده‌های پژوهشی است. برای اینکه کتابداران به‌طور مؤثر بتوانند درخواست‌های مدیریت داده‌های پژوهشی را هدایت کنند، نیاز به آموزش و پشتیبانی از تمامی سطوح سازمانی دارند.

الزیور با سابقه‌ای ۱۶ ساله، کتابداران را تحت عنوان کتابخانۀ متمرکز گرد هم آورده است. این بهترین شیوه برای اشتراک‌گذاری و درک کتابداری و اطلاع‌رسانی و فنّاوری است. اخیراً تیم توسعۀ کتابداری الزویر شروع به تکامل این مدل مبتنی بر جامعه، در قالب محرک آگاهی و درک از تغییرات در جهت ایجاد مهارت‌ها و شایستگی برای برخی نقش‌ها و مسئولیت‌های جدید کتابداری، کرده است. این تغییرات برای همگام شدن با اکوسیستم علمی در حال تحول و چرخه حیات پژوهش داده مورد نیاز است.

چندین کتابخانۀ دانشگاهی اخیراً با الزویر جهت نیازسنجی حضور کتابدار آموزشی برای مدیریت داده‌های پژوهشی همکاری می‌کنند که این امر می‌تواند زمینه‌ساز آموزش آنلاین شود. این تیم شامل کتابداران مراکزی نظیر؛ دانشکده پزشکی هاروارد، علوم بهداشت توفتس، دانشگاه داروسازی و علوم بهداشتی ماساچوست، آموزشگاه پزشکی دانشگاه بوستون و دانشکدۀ سیمونز است. این پروژه زیر نظر الیاین مارتین، ام‌ال‌اس، دا، مدیر و رئیس ارشد اداری، کتابخانه پزشکی کنت‌وی، آموزشگاه پزشکی هاروارد و پژوهشگران ژاپنی، ام‌اس‌ال‌اس، وی‌پی و الزیور هدایت می‌شود.

به گفته پژوهشگران، آغاز این تلاش در راستای شناسایی نیازهای آموزشی و شکاف‌های علمی و آموزشی احتمالی در بین کتابداران است. این پیوستگی عالی بین کتابداران شمال شرق منافع بسیار را در سراسر جهان داراست. شناسایی فروشگاهی مجزا برای دسترسی کتابداران به منابع مورد نیاز جهت آموزش؛ این امر نه تنها باعث گسترش تجربه و تخصص شخصی کتابداران خواهد شد، بلکه به این طریق با ابتکارات پژوهشی مؤسسات محلی در ارتباط خواهند بود.

این تیم قصد گردآوری فهرستی از دوره‌های موجود برای کتابداران دانشگاهی و محققان و ارائۀ نیازهای آن‌ها به واسطۀ مصاحبه‌ها، نظرسنجی‌ها را دارد تا از این طریق هدایت گروه‌های متمرکز برای شناسایی شکاف‌های متداول آموزشی تعیین مسیرهای کسب موفقیت برای کتابداران محقق شود. وجود ارتباط بین کتابخانه‌های مدارس با این پروژه حیاتی است و این تیم قصد مصاحبۀ آنلاین با مربیان کتابخانه‌های مدارس را دارند.

شرکای پروژه این پروژه را برای کسب منافع محتمل از طریق برگزاری نشست‌های طولانی مدیریت داده‌های پژوهشی ضروری دانستند و شناسایی شکاف مهارتی کتابداران را مورد توجه قرار دادند.

فرانسیس اکنتوی در کتابخانۀ پزشکی آموزش دارویی هاروارد از چنین مشارکت پویایی با الزویر و همکاری با کتابدار علوم بهداشتی ابراز خرسندی کرده، اذعان می‌کند؛ ایجاد یک راهکار مؤثر برای تقویت توسعۀ مدیریت داده‌های پژوهشی به طور باور نکردنی مورد نیاز بود و این گفتۀ مارتین خیلی زود محقق شد که «ما مزایای همکاری با یکدیگر را پذیرفتیم و به نظر می‌رسد این همکاری نتیجۀ فوق‌العاده‌ای را پیش رو داشته باشد».

«همکاری، نیازی مناسب و مؤثر جهت رشد مؤسسه‌هاست و ما خوشحال هستیم که در زمینۀ آموزش نسل بعدی متخصصان کتابخانه با همکارانمان همکاری کنیم»، نظر اریک آلبرایت، مدیر اداره کتابخانه، کتابخانه علوم بهداشتی هیرش، دانشگاه توفتس.

«کتابداران دانشگاهی سابقه‌ای طولانی در حمایت از فرایند پژوهش دارند. عنوان پژوهش به طور فزاینده‌ای داده محور است، متأسفانه ما شاهد یک شکاف در مجموعۀ توانمندی‌ها و مهارت‌های مورد نیاز برای ادغام کامل کتابداران با مدیریت داده و تجزیه‌وتحلیل مراقبت‌های بهداشتی هستیم. من از این ابتکار عمل که در آن الزویر و دیگر کتابخانه‌های دانشگاهی به منظور توسعۀ برنامه‌هایی برای حل نیازهای آموزشی کتابدارانمان همکاری دارند، هیجان‌زده می‌شوم. با این راهکار امکان تقویت بهتر و سریع‌تر زمینه‌های در حال توسعه ممکن خواهد شد». توضیح از: ریچارد کاپلان، رئیس کتابخانه و منابع آموزشی، دانشگاه ماساچوست.

منبع:
این نوشته ترجمه مطلبی با این عنوان است: Exploring the need for a research data management librarian academy

مترجم: بهناز ولیزاده

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): بهناز ولیزاده
عنوان مقاله: بررسی نیاز به کتابدار آموزشی برای مدیریت داده‌های پژوهشی
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۵
شماره مجله(Issue): ۳
سال(Year): ۱۳۹۸
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/10379
Download PDF

درباره ی بهناز ولیزاده

کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه الزهرا (س) شعبه ارومیه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *