سلسله معرفی شرکتها، کسبوکارها و استارتاپهای حوزهی علم اطلاعات، داده، کتابداری
نرمافزار مدیریت کتابخانه کوبا
مقدمه:
در ادامهی معرفی الگوهای کسبوکار برای کتابداران به معرفی «کوبا» میپردازیم. با ظهور فناوریهای نوین نوع نیاز کاربران کتابخانهها نیز همگام با فناوری تغییر میکند. بهعنوانمثال امکان رزرو کتابها، تمدید تاریخ امانت و یا دسترسی به متن منابع کتابخانه در خانه یا هر مکانی و حتی بر روی تلفنهای همراه یا تبلت و… امروزه جزو خدماتی است که هم کاربران طالب آن هستند و هم کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی به عنوان خدمات ارزشمند از راه دور آن را تبلیغ میکنند. در همین راستا شاهد افزایش روزافزون نرمافزارهای مدیریت اطلاعات کتابخانهای هستیم که روزبهروز دسترسی به اطلاعات را لذتبخشتر میکنند.
نرمافزار مدیریت کتابخانه کوبا[۱]
نرمافزار مدیریت کتابخانه[۲] یک وبسایت مبتنی بر چند کاربر است که به راحتی قابل استفاده است، برای ساده کردن مدیریت، گردش و دستیابی به کتاب و اعضای یک مدرسه، مؤسسه آموزشی، دانشکده و کتابخانه عمومی ساخته و به طور ویژه طراحی شده است. شرکت اسکوایر سولوشن[۳] با بیش از دو دهه سابقه آموزش و یادگیری تصمیم گرفت به بررسی چالش اتوماسیون در مؤسسات آموزشی بپردازد. تیم توسعه این شرکت با مشورت نزدیک با سرپرستان نهادها، دانشکدهها، کارمندان، دانشجویان و والدین سعی کرده است تا نرمافزار مدیریت کتابخانه کوبا را ارائه دهد، مجموعه نرمافزاری جامع که به صورت کارآمد حتی سادهترین فرایندهای اداری موجود در کتابخانه را نیز سادهتر میکند. این نرمافزار توسط بسیاری از مؤسسات آموزشی در هند برای مدیریت، امانت و دستیابی به کتاب و مدیریت عضویت دانشآموزان (کتابخانههای آموزشگاهی) یا دانشجویان (کتابخانههای دانشگاهی) استفاده میشود.
استفاده از نرمافزار مدیریت کتابخانه کوبا:
در خصوص کتابها و منابع
اضافه کردن کتاب، ویرایش کتاب، حذف کتاب، جستجو و فهرست کتابهای موجود در کتابخانه، ایجاد بارکد کتاب از نرمافزار کوبا، اضافه کردن کتابها تازه رسیده، دسترسی برای ثبتنام از طریق اکسل (دسترسی به لیست دانشآموزان یا دانشجویان از طریق لیست اکسل که قبلاً به کتابخانه داده شده است)، خروجی گرفتن از دادههای کتاب با فرمتهای اکسل و پیدیاف[۴]
امانت کتاب با انتخاب نام دانشجو یا اسکن بارکد کارت عضویت کتابخانه و اسکن بارکد کتاب برای ثبت کتاب به نام شخص،
تاریخ بازگشت کتاب در حین ثبت کتاب به نام دانشجو، خودکار انتخاب میشود.
بازگشت کتاب از امانت توسط فرآیند خودکار اسکن و لیست کتابهای ثبت شده به اسم شخص موجود در حساب کاربری او انجام میشود.
محاسبه خودکار دیرکرد کتابها و کتابهای بازنگشته از امانت (گمشده)، ثبت خسارت و هزینه از دست رفته (زیان منابع کتابخانه). ثبت هزینه و ثبت کتابهای برنگشته از امانت یا مفقودی، گزارشگیری کتابهای به امانت رفته یا برگشته، خروجی گرفتن از کتابهای به امانت رفته با فرمت اکسل و پیدیاف
در خصوص اعضا و کاربران کتابخانه
اضافه کردن، ویرایش، حذف، غیرفعال کردن کارت عضویت بهصورت مقطعی، عضویت بهصورت دستی و یا وارد کردن لیست دانشجویی با فرمت اکسل
میتوانید اعضا و کاربران را با تعیین تعداد کتاب مُجازی که میتوانند امانت بگیرند، تاریخ بازگشت، حق عضویت و اعتبار عضویت اضافه کنید.
خروجی گرفتن از دادههای دانشجویی در اکسل و پیدیاف، هشدار و تنظیم اعلان هم از قابلیتهای بخش مدیریت کاربری اعضاست.
مدیران کتابخانهها غالباً از مدارک کوچک، مدارس خصوصی، دانشگاهها، دانشکدههای جامعه، مؤسسات تحقیقاتی و یا کتابخانههای عمومی بزرگ با چالشهای متعددی روبرو میشوند. کوبا قادر به انجام میلیونها تراکنش روزانه ضمن ارائه دید عملیاتی در زمان واقعی در سراسر بخشها و دانشگاهها، نه تنها کاربر پسند و آیندهنگر است بلکه همه کاره و کاملاً متناسب با شرایط خاص است.
مزایای استفاده از سیستم مدیریت کتابخانه کوبا
- اطلاعات را فوراً در زمان واقعی بازیابی کنید.
- کاهش تلاش دستی با اتوماسیون فرایند.
- سریع منبع حقیقت را به دست آورید.
- هماهنگی کارآمد بین تیمهای مختلف.
- کاهش در هزینههای عملیاتی و نیروی انسانی.
- دسترسی تک نقطهای به اطلاعات از هر نقطه جهان.
ویژگیهای کلیدی نرمافزار مدیریت کتابخانه کوبا
مدیریت موجودی، مدیریت دانش، مدیریت فهرست، اسکن بارکد، هشدارها و اعلانها، مدیریت تأمین کنندههای خدمات کتابخانه، مدیریت جذب مشتریان جدید، بارکد (رفید[۵])، مدیریت امانات، محاسبه هزینهها، اُپک[۶]، مدیریت پشتیبانی، مدیریت دورهای، مدیریت قفسه، رزرو، قابلیت جستجو
بسترهای نرمافزاری موبایل
آی اُ اس[۷]، اندروید
پشتیبانی از زبانهای:
عربی، انگلیسی، آلمانی، هندی
دیگر کاربران کتابخانه کوبا
کسب و کاردارها، فریلنسر[۸] ها، استارتاپها، شرکتهای کوچک و متوسط، آژانسها
آدرس سایت: http://koobalibsys.com
پانویس:
[۱]. KOOBA
[۲]. Mangement Library
[۳]. Acquiro Solutions
[۴]. PDF
[۵].RFID
[۶]. OPAC
[۷]. iOS
[۸]. فریلنسر یا آزادکار به شخصی میگویند که بدون نیاز و بدون وابستگی به شرکت، سازمان و یا کسبوکار دیگری، حرفه و تخصص خود را بهصورت جداگانه و فردی برای مجموعههای مختلف انجام میدهد و با توجه به تخصص خود و یا نیاز مجموعهها، کارفرمای خود را در هر زمانی که بخواهد عوض میکند. همچنین میتواند در یک لحظه چندین کارفرما داشته باشد.
برگرفته از: https://www.softwaresuggest.com/us/kooba
مترجم: ثریا زنگنه
مشخصات استناددهی به این مقاله | |
نویسنده(ها): | ثریا زنگنه |
عنوان مقاله: | نرمافزار مدیریت کتابخانه کوبا |
عنوان مجله: | کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0) |
دوره مجله(Vol): | ۵ |
شماره مجله(Issue): | ۵ |
سال(Year): | ۱۳۹۸ |
شناسه دیجیتال(DOI): | |
لینک کوتاه: | http://lib2mag.ir/10573 |
یک دیدگاه
بازتاب ها: نرمافزار مدیریت کتابخانهای لایبرریان | | کتابدار 2.0