مصاحبه با سرکار خانم نسیم طالبی رتبه یک کنکور کارشناسی ارشد رشته علم اطلاعات و دانش شناسی در سال ۱۳۹۷ دانشجوی کارشناسی ارشد رشته علم اطلاعات و دانش شناسی گرایش مدیریت اطلاعات دانشگاه تهران |
با عرض سلام و تبریک فراوان برای کسب رتبه اول در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۳۹۷ در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی. اسماعیلیان هستم و متشکرم که وقتتان را در اختیار ما گذاشتید.
لطفاً خودتان را معرفی کنید.
سلام و عرض ادب، نسیم طالبی هستم، متولد سال ۱۳۶۳، اهل مشهد؛ سال ۱۳۸۷ از رشته کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه فردوسی مشهد، در مقطع کارشناسی با معدل ۱۷/۵۸ فارغالتحصیل شدم.
چطور با این رشته آشنا شدید؟ آیا علاقه قبلی داشتید؟
دخترخالهام در دانشگاه الزهرا رشته کتابداری میخواند و برای اولین بار توسط ایشان این رشته رو شناختم. ولی دلیل اینکه این رشته آمدم این بوده که میخواستم دانشگاه فردوسی قبول شم. فقط صرف اینکه قبول شده باشم این رشته رو انتخاب کردم ولی بعد از ورود به دانشگاه خیلی دوران خوبی را تجربه کردم. استاد فتاحی و استاد پریرخ بهترین انسانهایی بودند که توی زندگیام تأثیر گذاشتند. به غیر از این دو بزرگوار استاد نوکاریزی هم بودند که خیلی خوب بودند. با مباحثی که از این رشته یاد میگرفتم همیشه احساس میکردم که از بچههای رشتههای دیگر جلوترم. مخصوصاً سواد کامپیوتری که داشتیم خیلی از بقیه دانشجویان جلومان میانداخت. بعضی از درسها رو که با واحدهای مرتبط با سواد اطلاعاتی و کامپیوتر جایگزین کردند و موفق هم شدند، بزرگترین لطف رو کردند و با عوض شدن اسم رشته هم کار بزرگ دیگری انجام دادند. به نظرم بزرگترین لطف رو انجام دادند و باعث شد علاقه من محکمتر بشود.
علت ادامه تحصیلتان چیست؟
من چندین سال در کتابخانه آستان قدس بخش کتابخانه دیجیتالش کار میکردم که مشغول راهاندازیاش بودیم و در یک شرکت خصوصی مسئول پشتیبانی سایتی که برای فروش آنلاین هتل بوده، همکاری میکردم. به خاطر اینکه میخواستم از نظر سطح سواد و موقعیت شغلی خودم ارتقاء بدم، ادامه تحصیل دادم.
وقتی شروع کردید چه رتبهای رو نشون کرده بودید؟
فقط زیر ۱۰ رو میخواستم. تک رقمی و فقط به دانشگاه تهران فکر میکردم.
آیا اولین بارتان بود که در کنکور کارشناسی ارشد شرکت میکردید؟
همان سالی که فارغالتحصیل شدم شرکت کردم و با رتبه ۱۲۰ دانشگاه علامه طباطبائی قبول شدم ولی دلم نمیخواست که در رشته کتابداری ادامه بدم و سالهای بعد دو بار در رشته مدیریت اجرایی شرکت کردم ولی بعدش به دلیل عوض شدن اسم رشته خیلی علاقهمند شدم و وقتی فهمیدم که دانشکده ما رو در دانشگاه تهران به دانشکده مدیریت انتقال دادند خوشم آمد و راضی شدم ادامه بدم و خیلی دلم اینو میخواست. دومین بار کنکور ۱۳۹۷ بود که در رشته خودمان شرکت کردم و تنها دلیل دوباره کنکور دادنم تغییر در نام رشته و سرفصلش بود.
از کی درس خواندنتان را شروع کردید؟
از بهمن ماه استارت زدم. ولی به دلیل کلاسهایی که شرکت میکردم نتوانستم منسجم بخوانم؛ در کل فکر میکنم ۲۰ روز قبل از عید خواندم. بعدش از ۱۷ فروردین دوباره شروع کردم.
ساعات و نحوه مطالعه شما در این ایام چطور بود؟
هر روز ۵ ساعت بوده از هشت صبح الی یک ظهر. به جز جمعهها. برای مطالعه کردن آدم صبحم؛ یعنی صبحها میتونم عالی بخونم. به صورت مفید میخواندم. خلاصهبرداری میکردم. اول از همه سؤالات کنکور رو تا ده سال قبل که گرفته بودم خوندم و نکاتش یادداشت کردم بعدش مطالعه رو با اشراف بیشتر شروع کردم. برای خودم فوکسونومی داشتم و مصورسازی انجام میدادم. روی زبان انگلیسی خیلی تأکید میکردم.
روی کدام درسها بیشتر وقت میگذاشتید؟
مجموعهسازی و سازماندهی اطلاعات
درسی را حذف کردید؟
بله علمسنجی و مدیریت دانش. چون این دو درس در زمان ما نبود و نخواستم ذهنم درگیر دروس تازه بکنم.
احساس ضعف در درسی داشتید؟
خیر. مگر در درس آمار. چون درس آمار در رشته ما ضعیف عمل کرده است. اساتید گروه ریاضی هم نمیتوانند در حوزه ما تدریس کنند چون توضیحاتشان برای ما گنگ است.
استرس هم داشتید؟
نه اصلاً. برنامه داشتم. کتابها رو لیست کرده بودم. دور اول که میخواندم یک تیک میزدم و دور دوم یه تیک دیگه میزدم. دور اول روزنامهوار میخواندم و دور دوم خلاصه برمیداشتم و برای بار سوم از روی خلاصهها روزنامهوار مطالعه کردم.
تفریح چطور؟
بله. جمعهها تفریح میکردم. استخر میرفتم، طبیعتگردی میکردم و با دوستانم سپری میکردم. کار هم میکردم.
به غیر از کتب درسی مطالعات غیر درسی هم داشتید؟
بله. دو رمان به نامهای ملت عشق و جزء از کل را خواندم و توصیه میکنم؛ و شاید یکی از دلایل کنکور دادنم این دو باشد مخصوصاً کتاب جزء از کل.
هفته آخر را چه کردید؟
هفته آخر را فقط تست زدم و سه روز آخر رو اصلاً هیچ کاری نکردم و فقط تفریح میکردم. دلم میخواست که بخوانم ولی اصلاً نخواندم.
مطالبی که خواندید بعد از آزمون هم خاطرتان ماندند؟
بله. دستهبندی مطالب و خلاصههایم خوب بودند و همچنین خواب بعد از مطالعه خیلی مفید است. مخالف شب امتحانی خوندن هستم. شاید جواب بده ولی چون در حافظه کوتاهمدت هستش زود از بین میره.
در مورد آزمون بگید…
انتظار داشتم اصلاً قبول نشم. نفر آخر بودم که بیرون آمدم. متون درس زبان خیلی طولانی بودند. خیلی سخت بود ولی تا لحظه آخر در جلسه نشستم و سؤالات را خواندم مخصوصاً زبان رو جواب دادم. بعد از آزمون، به خاطر سخت بودنش کلاً فراموشش کردم. در زمان اعلام نتایج هم خودم ندیدم و دوستم رتبه منو دیده بود و خبرشو داده بود. با این اتفاق در دیگری روی زندگی من باز شد.
بالاترین درصد پاسخگوییتان مربوط به کدام درس بود؟
درس آرشیو، ۱۰۰ درصد سؤالات پاسخ صحیح داده بودم.
سایر دروس رو چطور پاسخ دادید؟
درس زبان عمومی و تخصصی رو ۴۹ درصد بودم. از اول مهر شروع کرده بودم و فقط واژهای میخوندم. برای مطالعه کتابهای ۵۰۴ واژه و واژگان ضروری تافل رو انتخاب کرده بودم؛ همچنین کتاب دو جلدی خانم یا آقای قاسمی (اگر درست یادم باشه) که ویژه ارشد بود رو خوندم.
درس مرجعشناسی ۶۰، سازماندهی اطلاعات ۶۰، مجموعهسازی ۵۶، پایگاههای اطلاعاتی ۴۴، آمار و روش تحقیق هم ۳۶.
اگر رتبه مورد نظرتان کسب نمیکردید چه میکردید؟ دوباره کنکور میدادید؟
حتماً در انتخاب رشتهام فقط روزانهها رو انتخاب میکردم؛ شبانه دوست نداشتم برم. یا اگر کلاً قبول نمیشدم همان کار قبلیام را ادامه میدادم.
اولویتهای انتخاب رشتهتون رو یادتونه؟
بله؛ مدیریت اطلاعات دانشگاه تهران، تربیت مدرس، شهید بهشتی و بعد شیراز و فردوسی مشهد. دلم میخواست هر دانشگاهی رو تجربه کنم.
چرا دانشگاه تهران؟
آشنایی قبلی با گروهشان نداشتم؛ رتبه دانشگاه برایم مهم بود. حتی رتبه بینالمللیاش هم خوب است.
چه عواملی در موفقیت شما تأثیرگذار بوده؟
انگیزهای که برای ارتقاء سواد و موقعیت شغلیام داشتم.
آینده را برای خودتان چطور تصور میکنید؟ چه رؤیایی دارید؟
دکتری را بخوانم. دوست دارم در یک محیط فرهنگی کار کنم بیشتر در خارج از کشور علاقه دارم این کار رو انجام بدم. در ایران هم خیلی دوست دارم معلم یا استاد بشوم یا جایی بتوانم سواد اطلاعاتی و استفاده از نرمافزارها رو آموزش بدهم چون در این مورد خیلی احساس نیاز میکنم و عقبیم.
چه راهنمایی برای داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد دارید؟
کتابهای کلیدی را بخوانند و بعضی کتابها که دو سه تا سؤال از آن میآیند رو کنار بگذارند. جزوات آمار دکتر نوکاریزی برای درس آمار خیلی مهماند همانی که در کلاس تدریس میکردند. در وبلاگشان موجود است. هر فردی یک ساعت ژنتیکی دارد که باید با آن هماهنگ شود. خودم زمان صبح را برای یادگیری انتخاب میکنم و زمانهای بعدی نمیتوانم و اگر هم مطالعه کنم جهت سرگرمی انجام میدم. برای همه داوطلبان آرزوی موفقیت دارم.
از لطفتان ممنونیم…
لیست منابعی که خانم طالبی خوانده بودند:
- ۵۰۴ واژه ضروری + واژگان ضروری آمادگی برای تافل؛
- شناخت خدمات و کتابهای مرجع/ نوشته نورالله مرادی. تهران: فرهنگ معاصر، ۱۳۷۲.
- خدمات مرجع و اطلاعیابی: از نظریه تا عمل/ نویسنده رحیم علیجانی، با همکاری نورالله کرمی؛ ویراستار علمی زاهد بیگدلی. تهران: چاپار، ۱۳۸۸.
- خدمات مرجع دیجیتال در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی/ طاهره غلامی. تهران: کتابدار، ۱۳۹۴.
- مجموعهسازی در کتابخانهها/ علی سینایی. تهران: سمت، ۱۳۷۹. (دو جلد)
- مجموعهسازی و خدمات تحویل مدرک/ تألیف حمید محسنی. تهران: کتابدار، ۱۳۸۲.
- مجموعهسازی منابع الکترونیکی (راهنمای عملی)/ نوشته استوارت د.لی؛ ترجمه محمد زرهساز، علیرضا اسفندیاری مقدم؛ ویراستار محمدحسین دیانی. مشهد: کتابخانه رایانهای؛ تهران: چاپار، ۱۳۸۷.
- تحلیلی بر اشاعه دانش ایران در جهان (۱۹۹۳ تا ۲۰۰۷)/ تألیف عبدالرضا نوروزی چاکلی، محمد حسنزاده، حمزهعلی نورمحمدی؛ همکار گردآوری اطلاعات علی اعتمادیفرد. تهران: مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، ۱۳۸۷.
- فهرستنویسی: اصول و روشها/ تألیف رحمتالله فتاحی، مهدی طاهری. تهران: کتابدار، ۱۳۸۶.
- فهرستنویسی و ردهبندی منابع اطلاعاتی/مؤلفان زهیر حیاتی، طاهره جوکار. تهران: کتابدار، ۱۳۹۰.
- خدمات فنی/ پوری سلطانی. تهران: مؤسسه تحقیقات و برنامهریزی علمی و آموزشی، مرکز خدمات کتابداری، ۱۳۵۷.
- کتابخانه و کتابداری/ تألیف و تنظیم علی مزینانی. تهران: سمت، ۱۳۸۹.
- تاریخ فلسفه کتابداری. ا. ک. موکهرجی؛ ترجمه اسدالله آزاد. مشهد: آستان قدس رضوی، مؤسسه چاپ و انتشارات، ۱۳۷۵.
- اداره کتابخانه/ طاهره علومی. تهران: سمت، ۱۳۷۶.
- آشنایی با تکنولوژی اطلاعاتی/ کیت بهان، دیانا هولمز؛ ترجمه مجید آذرخش، جعفر مهراد. تهران: سمت، ۱۳۷۷.
- آشنایی با بانکهای اطلاعاتی/ داود محمدیفرد، ویراستار شهرزاد نیاکان. تهران: چاپار، ۱۳۸۸.
- آشنایی با بانکهای اطلاعاتی/ آتش جعفرنژاد. تهران: سمت، ۱۳۷۹.
- روش تحقیق در علم اطلاعات و دانششناسی/ یزدان منصوریان. تهران: سمت، ۱۳۹۳.
- روشهای تحقیق در کتابداری/ محمدحسین دیانی. مشهد: کتابخانه رایانهای، ۱۳۹۲.
- منابع الکترونیکی و توسعه مجموعه کتابخانه/ ویراستار سول اچ.لی؛ مترجم علیرضا رستمی گومه. تهران: چاپار، ۱۳۸۳.
- خلاصه مباحث اساسی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی/ تهیهکنندگان امیر متقیدادگر، علیاکبر احمدلو. تهران: پردازش، ۱۳۸۷.
با آرزوی موفقیت تمامی دانشجویان در هر مقطعی
کتابدار باشید و کتابدار بمانید.
زمان و مکان مصاحبه: ۲۵ آذر ۱۳۹۷؛ کتابخانه دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مصاحبهکننده: فرید اسمعیلیان ملکی
مشخصات استناددهی به این مقاله | |
نویسنده(ها): | فرید اسمعیل یان ملکی |
عنوان مقاله: | گپی با نخبگان جوان؛ نسیم طالبی (رتبه یک کارشناسی ارشد۹۷ ) |
عنوان مجله: | کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0) |
دوره مجله(Vol): | ۵ |
شماره مجله(Issue): | ۶ |
سال(Year): | ۱۳۹۸ |
شناسه دیجیتال(DOI): | |
لینک کوتاه: | http://lib2mag.ir/10836 |
یک دیدگاه
بازتاب ها: مصاحبه با رتبه سه کنکور کارشناسی ارشد رشته علم اطلاعات و دانش شناسی در سال ۱۳۹۷ | | کتابدار 2.0