خانه / آرشیو / شش گام برای تداوم نوآوری در کتابخانه

شش گام برای تداوم نوآوری در کتابخانه

هنگامی که در کتابخانه‌، نشانه‌هایی از رکود و خستگی به چشم می‌خورد، چگونه می‌توان با نوآوری آن را احیا کرد و به حیات آن ادامه داد؟

 یک متخصص از دانشگاه ایالت کارولینای شمالی، تجربیات خویش را با شما اشتراک می‌گذارد. هنگامی‌که کتابخانه «جیمز بی هانت جونیور[۱]» در دانشگاه ایالت کارولینای شمالی «در سال ۲۰۱۳ افتتاح شد، بسیار مجهز و روزآمدتر از سایر کتابخانه‌ها به نظر می‌رسید. ساختمان کتابخانه، حدود بیست و دو هزار مترمربع بود و دارای چندین دیوار مجهز به صفحه‌نمایش با وضوح شش برابر، یک آزمایشگاه بازی متنوع؛ فضای بصری گسترده؛ استودیوهای خلاقیت؛ بیش از صد اتاق مطالعه و فضاهای آموزشی گروهی، سطوح شیشه‌ای با قابلیت نوشتن و پاک کردن در هر قسمت از متن، بوک‌بوت‌ها[۲] (کتاب‌های ربات) با یک مخزن ذخیره‌سازی ظرفیت بیش از دو میلیون جلد کتاب. صندلی‌ها و میزهای قابل تنظیم در همه جهات (طراحی شصت نوع مبلمان متنوع)، به علاوه محاسبات[۳] و ذخیره‌سازی‌ با کارایی و سرعت بالا.

مسئولین دانشگاه ایالت کارولینای شمالی، ظرفیت‌ها و امکانات کتابخانه هانت[۴] را برای دریافت جایزه «نوآوری استنفورد برای کتابخانه‌های تحقیقاتی در سال ۲۰۱۴″، در ۶۸ صفحه توصیف کردند و آن جایزه را به راحتی از آن خود کردند؛ اما این توصیف‌ها برای چهار سال پیش بود؛ اینجا باید پرسید که مدت‌زمان ماندگاری نوآوری‌ها چقدر است؟

در حال حاضر، «امیلی لیناما[۵]»، معاون فناوری اطلاعات و مدیر فناوری دانشگاه، تحقیقی برای کتابخانه‌ها در حوزه «نوآوری با نگاهی به کتابخانه هانت» انجام داده است. به گفته وی، این نوآوری‌ها پایدار نخواهد ماند. در تحقیق بعدی، تمرکز اصلی روی اقداماتی است که دانشکده‌ها و دانشجویان قصد انجام آن را دارند و هم‌چنین آنچه هانت می‌تواند برای پشتیبانی از این نیازها انجام دهد. سال گذشته، او در «تعلیم و تربیت» جایزه «ستاره در حال پیشرفت[۶]» را کسب کرد، افتخاری که وی آن را «بسیار بزرگ و غیرمنتظره» نامید. در مصاحبه اخیر با پردیس فناوری، «لینم»[۷] چندین راهکار برای تداوم نوآوری‌ها ارائه داد.

  1. لیلی بازی در پردیس دانشگاه

کتابخانه هانت از کتابخانههای جدید کالج سنتنیال[۸] است و در حدود دو مایل دورتر از کتابخانه هیل[۹] واقع در پردیس اصلی است. از زمان افتتاح کتابخانه هانت، این دو کتابخانه در حال لی‌لی بازی برای کسب عنوان ارائه‌دهنده‌ بهترین و محبوب‌ترین ایده‌های نوآوری بودند.

در حالی که مراجعه‌کنندگان «هانت» از فضای تجسم ۲۷۰ درجه‌ای برخوردار هستند، اما، «هیل» در حال پیش‌بینی برای یک فضای ۳۶۰ درجه‌ای است. هم‌چنین هیل در حال ارائه ایده راه‌اندازی یک استودیوی واقعیت مجازی با تجهیزاتی مانند آکیولوس ریفت (سربند واقعیت مجازی[۱۰]) و دسته بازی مجازی[۱۱] است، هانت نیز ایده خدمات به دانشجویان فارغ‌التحصیل با دسترسی محدود در دانشکده‌ها را ارائه کرد. کتابخانه هیل، ایده اخیر هانت را پذیرفت و اتاق‌های مطالعه گروهی خود را به فناوری مجهز کرد که کتابخانه هانت قبلاً آن را پیاده‌سازی کرده بود.

لینما اظهار داشت: «ما ایده‌های زیادی را بین این دو کتابخانه به اشتراک گذاشته‌ایم». «ما می‌خواهیم که هر دو کتابخانه برای دانشجویان مفید باشند و واقعاً چنین هستند.» وی خاطرنشان کرد: «بسیاری از کارمندان – به ویژه در سطح مدیریتی – در هر دو ساختمان کار می‌کنند و بدین ترتیب، هر دو فضا» توسط دانشجویان بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. در هیل تعداد کلاس‌های بیشتری در محوطه دانشگاه وجود دارد، در هانت «نیز به سبب پارکینگ خوب آن، عصرها مراجعه‌کننده بیشتری دارد.

  1. گاهی اوقات نوآوری فقط ضربه زننده است.

گاهی اتفاق می‌افتد که برنامه‌های اصلی هانت برای نوآوری کتابخانه‌های روند «نه صرفاً جدید» تلقی می‌شود. مثلاً یک فضای کارآمد در پایان پروژه نوسازی به پیشنهاد یکی از کارمندان به «هانت» اضافه شد. در آن زمان مسئله این بود که جایی برای ساخت آن وجود نداشت. لینما خاطرنشان کرد: بنابراین ما یک مخزن ذخیره‌سازی را که شاید ده فوت در پنج فوت باشد برداشتیم و این فضای کم را با چاپگرهای سه‌بعدی تعویض کردیم. کار چاپی توسط کارکنان انجام می‌شود، زیرا فضا آن‌قدر بزرگ نیست که دانشجویان بتواند برخی کارها را خودشان انجام بدهند.

با این وجود، این عمل دقیقه آخری نتایج بزرگی را نشان داد. لینما گفت: «این برای ما جای تعجب داشت و ما از واکنش دانشجویان بسیار شگفت‌زده شدیم.»

با دیدن آن شور و شوق، کارکنان از آن برای نوسازی‌های بعدی در هیل ایده گرفتند تا فضایی را که قبلاً توسط کارمندان استفاده می‌شد به «میکراسپیس» تبدیل شود. این فضا، چاپ سه‌بعدی را به همراه سایر امکانات و تجهیزات نمونه‌سازی اولیه برای آزمایش اینترنت اشیاء ارائه می‌دهد.

هم‌چنین تمام تلاش‌ها باعث شد تا کارکنان کتابخانه به پدیده ساخت اعتقاد پیدا کنند. لینما گفت: «فکر می‌کنم این یک پیروزی بزرگ و غیرمنتظره برای کتابخانه بوده است.»

  1. افرادی با ایدههای جدید استخدام کنید

کتابخانه‌ها برای ترویج این تفکر که آن‌ها همواره مشتاق انجام کارهای جدید و نوآورانه و متفاوت در همه زمان‌ها و برای همه افراد جامعه هستند “، تلاش بسیاری کرده‌اند. در این فرهنگ به جای اینکه نوآوری از بالا به پایین هدایت شود، از پایین به بالا هدایت می‌شود.

وی توضیح داد که برای نهادینه کردن این فرهنگ باید کاری بیش از فرستادن کارمندان به کارگاه‌ها و نشست‌های خلاقیت و نوآوری انجام داد و از آن‌ها باید انتظار داشت که به انجام کارها با یک روش خاص و متفاوت تراز قبل دست بزنند. «شما باید افرادی را استخدام کنید که باعث ارتقای سازمان شما شوند».

همه ساله تعدادی از «داوطلبان» به‌عنوان کارمند، به مجموعه کتابخانه اضافه می‌شود. این گروه، فارغ‌التحصیلان دوره‌های «مطالعات کتابخانه‌ای، کتابداری و اطلاع‌رسانی» دانشگاه‌ها هستند و به مدت دو سال در کتابخانه استخدام می‌شوند. این گروه از کارکنان علاوه بر پشتیبانی از خانه و دورکاری، بر روی برنامه‌های نو و ویژه نیز کار می‌کنند (پروژه‌هایی از ایده‌های برتر و نو که فکر می‌کنیم، سازمان ما باید انجام دهد اما منابع یا زمان یا کارمند کافی برای انجام آن‌ها نداریم)؛ اما قابل توجه است که بعد از گذشت دو سال، تنها حدود شش نفر از ده نفر به عنوان کارمند دائمی در مجموعه باقی می مانند.

طبیعی است که همیشه برای همه چیز نتیجه مطلوب پیش نمی‌آید. روی دیگر نوآوری در اینجا پذیرفتن فرهنگ انعطاف‌پذیری است. آیا اگر کارکنان شما به دلیل ایده‌های شما که به شکست منتهی شده و یا خواهد شد، دچار دردسر زیادی می‌شوند، بدین معنی است که واقعاً قرار نیست شما به جایگاه ایده‌آل‌تان برسید؟!

با این حال، کتابخانه‌ها روی ایده‌ها نو کار می‌کنند و همچنین سعی در یافتن راه‌هایی برای خدمت‌دهی بیشتر به مردم دارند؛ اما انجام ایده‌های نو همیشه ساده نیست؛ تقریباً همیشه کتابخانه‌ها برای دریافت و افزایش بودجه به‌عنوان یک سازمان دولتی شناخته می‌شوند؛ اما همیشه افرادی هستند که سعی دارند از دانشجویان به‌عنوان نیروی کم‌هزینه‌تر استفاده کرده و کارهای خود را پیش ببرند.

  1. برای جذب منابع مالی بیشتر، برنامه‌ریزی و فکر کنید.

در حالی که پول و نیرو و زمان برای تداوم نوآوری ضروری هستند، دانشگاه‌های دولتی هرگز از این منابع برخوردار نیستند.

 لین لنما: دولت با تأکید بر این پیام به طور مکرر اظهار می‌دارد: «ما منابع مالی برای استخدام افراد جدید نداریم. ما منابع مالی برای خرید تکنولوژی جدیدی نداریم. هیچ کسی منابع مالی ندارد. شما باید خودتان منابع مالی را فراهم کنید.»

«لینما» معتقد است که قبل از ارائه هر ایده جدید، ابتدا باید در مورد چیزهای دیگری که وجود ندارد نیز تصمیم بگیرید. به‌عنوان‌مثال، در هانت فضای ۲۷۰ درجه احتمالاً تغییر نخواهد کرد، اما به نظر «لینما» باید سعی کنید که «واقعیت مجازی» را در آن فضای کتابخانه‌ای وارد کنید تا افراد بتوانند یک تجربه سه‌بعدی اجتماعی از واقعیت افزوده را نیز داشته باشد. حتی در صورت امکان سعی کنید که پروژکتورهای کم‌هزینه را در قسمت‌هایی که کمتر دیده می‌شود بگذارید تا بتواند بودجه بیشتری بابت پروژه‌های گران‌تر کنار بگذارد.

دوم، شما باید بدانید که نوآوری نیاز به جذب منابع مالی دارد. لینما به نمونه مبلمان هانت اشاره کرد که دانشگاه نمی‌توانست آن را تهیه کند اما کمک‌های خصوصی خرید این‌گونه کارها را ممکن ساخت.

سوم، ارائه‌دهندگان تجهیزات فناوری رقیب‌های اصلی در نوآوری هستند. لینما اظهار داشت که آن‌ها از داشتن جایگاهی ویژه در کتابخانه‌ها بسیار خرسند می‌شوند. «ما وقتی که می‌خواستیم حمایت صنف فروشندگان را به دست آوریم، لازم دیدیم با فروشندگان بزرگ شروع به کار کنیم. این یکی از دلایل گسترش کتابخانه هانت از بعد فناوری بود.

وی افزود مسئله این است که بار دوم درخواست منابع از فروشندگان سخت‌تر از دفعه اول است و به اندازه بار اول نمی‌توانیم منابع جدید مالی را جذب کنیم.«شرکت‌ها» تمایل دارند تجهیزات خود را در ساختمان (کتابخانه‌ها) نگه دارند، زیرا این یک تبلیغ بزرگ برای آن‌ها است؛ اما تاکنون چیزی به ما پیشنهاد نداده‌اند. ما در تلاش هستیم تا راه‌حل مناسبی برای همگامی با تکنولوژی را بیابیم اما در واقع فروشندگان و شرکت‌ها چندان تمایلی به انجام این کار ندارند.

  1. فناوری را تا حد امکان در دسترس همگان قرار دهید

هنگامی که هیجانات فروکش کرد، وقت آن رسیده است که از نوآوری استفاده کنید، به پیشنهاد لینما ابتدا باید بفهمید که دانشکده‌ها و دانشجویان واقعاً چه کاری و فعالیت و خدمات تازه انجام می‌دهند، سپس نیازهای مراجعه‌کنندگان را تأمین کنید.

هدف این است که بفهمیم چگونه می‌توان فضاهای بیشتری را برای این ایده‌ها و فناوری ایجاد و استفاده از آن‌ها را آسان‌تر کرد. لینما اذعان داشت که تسهیل استفاده از فناوری ممکن است از یک جهت عجیب‌وغریب باشد، به‌ویژه وقتی در مورد نوآوری صحبت می‌شود؛ اما از طرفی دیگر، انجام این کار باعث گسترش و دسترسی به شیوه‌های جدید استفاده از نوآوری و فناوری‌ها می‌شود.

هدف دیگر این است که نیروی مجرب را از دیگر رشته‌ها برای دستیابی به ایده‌های جدید دعوت کنیم. به همین دلیل این کتابخانه میزبان تعداد زیادی برنامه‌نویس مانند برنامه نویسان «ویز» است و همچنین شرکت و حضور در جلسات برای جامعه دانشگاهی و همچنین عموم افراد آزاد است. در هر نشست، محققان ایالتی و متخصصان خارج از کشور، کارهای نو خود را در مورد یک موضوع خاص و یا در مورد یکی از فضاهای پیشرفته کتابخانه به اشتراک می‌گذارند. این امر، افرادی را که علاقه به نوآوری و یا موضوع‌های مرتبط هستند را گرد هم جمع می‌کند. مباحث شامل بررسی و گزارش داده‌ها، تجربه‌های انسانی در محیط‌های مجازی، ساختارهای شبکه‌های اجتماعی و مدل‌سازی فضایی است.

اخیراً «لینما» در یک سخنرانی عنوان کرد که یکی از اساتید دانشکده «علوم دریایی، زمین و علوم فضا» را که متخصص اقیانوس‌شناسی است را ترغیب کرده تا در مورد پردازش HPC اطلاعاتی را بیان کند. وی گفت: «ما با هم ارتباط داشتیم، زیرا اخذ این اطلاعات، امکان مدرن سازی وضعیت آب‌وهوا را به همراه داشت. من فکر می‌کنم ما می‌توانیم با هم کار کنیم. و ما این امکان را داریم. اما برای انجام این کار به چه نوع خدماتی نیاز داریم؟

  1. یاد بگیرید که چگونه پروژهها را تبلیغ و معرفی نمایید

«لینما» عنوان کرد با توجه به اینکه این نوع همکاری‌ها با استفاده از فناوری موجود در کتابخانه‌ها در حال انجام است، حال او و گروهش باید بدانند که چگونه آن پروژه و سایر پروژه‌های بزرگ و مشهور را معرفی و تبلیغ کنند.

وی حدس میزند که انجام این کار می‌تواند دو نتیجه مثبت داشته باشد. اول؛ این معرفی‌ها می‌توانند به جامعه‌ها الهام بدهند و کمک کنند تا مراجعه‌کنندگان از انواع کارهای جدیدی که در جامعه در حال انجام است مطلع و شگفت‌زده شوند.

 دوم، تبلیغات خوب، کتابخانه‌ها را برای دستیابی بیشتر به فناوری ترغیب می‌کند. «شما فقط نمی‌توانید فناوری یا فضا را در اختیار داشته باشید، شما باید این خدمات را به مردم معرفی کنید و بگویید که چه کاری می‌توانند با آن‌ها انجام دهند و چرا این خدمات مفید هستند.»

«ریچ سایکس» به عنوان مشاور «امتک (Amtek)» به کتابخانه‌های دانشگاهی در سراسر سواحل اقیانوس اطلس توصیه کرده است که خود را «شرکت فن‌آوری و آموزشگر تجهیزات قرن بیست و یکم» معرفی کنند. محصولاتی که او به تبلیغ آن‌ها می‌پردازد، در جهت کمک به بهتر شدن کارهای چاپ و طراحی سه‌بعدی، فرز CNC، برش‌های لیزری، قالب تزریق، خم شدن سیم، طراحی‌های سه‌بعدی و ساخت تابلو کامپیوتری است. سایکس به خاطر انجام دادن این کارها، اطلاعات و تجاربی دارد که می‌تواند به کتابخانه‌های دانشگاهی کمک کند تا با تجهیزات مناسب آشنا شوند.

فضاهای کتابخانه خود را نمایان کنید. آن را مخفی نکنید. سایکس توصیه کرد: «وقتی کسی وارد کتابخانه می‌شود و ۵۰ دانشجو را در آنجا می‌بیند که کارهای واقعاً منظم و مرتبط انجام می‌دهند، او نیز مشتاق می‌شود.» درنهایت این همان چیزی است که شما می‌خواهید.«

تجهیزات با دستورالعمل‌های ساده را انتخاب کنید. سایکس بیان داشت: مردم باید بتوانند در چند دقیقه دستورالعمل و راهنما را دریافت کنند و از این ابزار استفاده کنند. فروشندگان صنعت با انتشار تعداد زیادی از برنامه‌های طراحی مانند Autodesk Tinkercad و ۱۲۳D با این رویه آشنایی دارند.

در دسترسی آزاد به منابع، از استانداردهای سطح بالا مانند راحتی و کاربرپسند بودن را در نظر بگیرید و محصولاتی را انتخاب کنید که استانداردهای کلی را دارند. به عنوان مثال، چاپگرهایی که با ۳DPrinterOS کار می‌کنند، برای چاپ خود به یک رابط مبتنی بر وب نیاز دارند.

 Stratasys، نیز همین کار را می‌کند، خواندن فایل‌های CAD به تعداد زیادی از برنامه‌های طراحی اجازه می‌دهد تا آن‌ها را به صورت آنلاین مدیریت کرده و روی چاپگرهای Stratasys چاپ کنند. به گفته سایکس، برنامه‌های آینده اعضای تیم را قادر می‌سازد تا در پروژه‌های چاپ سه‌بعدی همکاری کنند، حتی اگر یک نفر به‌عنوان‌مثال از اتوکد استفاده کند و دیگری به‌طور هم‌زمان از Solidworks استفاده کند.

از فرصت‌های مالی استفاده کنید. فروشندگان علاقه‌مند به کسب درآمد و شهرت هستند. آن‌ها ممکن است بتوانند به شما در شناسایی منابع، کمک‌هزینه‌ها و پول‌های دولتی که قبلاً از آن‌ها چیزی نشنیده‌اید کمک کنند. در منطقه سایکس، این می‌تواند شامل صندوق تجهیزات آموزش عالی ویرجینیا، یا بودجه «بنیاد ملی علوم» باشد که همه مراجعه‌کنندگان کتابخانه در خرید تجهیزات کمک کرده‌اند.

جلسات کوتاه‌مدت را تنظیم کنید. سایکس معتقد است، بهترین راه برای ترغیب مردم برای حمایت از فرصت‌های سازنده، آموزش کوتاه‌مدت به آن‌ها است پیام تبلیغاتی این است: «به جلسه بیایید، بنشینید و ایده دهید و نوآوری کنیم. بیایید نیروی خود را به کار ببندیم. بیایید این پروژه‌ها را بررسی کنیم و این کارها را انجام دهیم، فناوری‌ها را دوباره بازسازی کنیم و نشان دهیم که چه کارهایی می‌توان انجام داد.» افراد برای رسیدن به نتیجه یک مسئله مشتاق هستند. تجربه موانع را از بین می‌رود.

پانویس:
[۱]. James B. Hunt Jr. Library
[۲]. Book Boot
[۳]. HPC
[۴]. Hunt Library
[۵]. Emily Lynema
[۶]. Rising Star Award
[۷]. Lynema
[۸]. Centennial Campus
[۹]. D.H. Hill
[۱۰]. آکیولوس ریفت: (Oculus Rift) یک نمایشگر سربند واقعیت مجازی است که توسط آکیولوس وی‌آر در ۲۸ مارس ۲۰۱۶ به بازار عرضه شد. این شرکت برای توسعهٔ ریفت ۲۲٫۴ میلیون دلار امریکا بودجه گردآوری کرد تا این که توسط فیسبوک خریداری شد (برگرفته از ویکی­پدیا)
[۱۱]. Vive gear

منبع: این نوشته ترجمه مطلبی با این عنوان است: ۶Ways to Feed Innovation in Your Library

مترجم: شیما حجازی

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): شیما حجازی
عنوان مقاله: شش گام برای تداوم نوآوری در کتابخانه
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۶
شماره مجله(Issue): ۲
سال(Year): ۱۳۹۹
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/11278
Download PDF

درباره ی شیما حجازی

کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *