خانه / آرشیو / دی بی ال پی پایگاه آنلاین اطلاعات کتابشناختی علوم کامپیوتری

دی بی ال پی پایگاه آنلاین اطلاعات کتابشناختی علوم کامپیوتری

آشنایی مختصر با دی بی ال پی:

دی بی ال پی ابتدا در سال ۱۹۹۳ در گروه تحقیقاتی «سیستم‌های داده‌ای و برنامه‌نویسی منطقی» دانشگاه تریر آلمان شکل گرفت و فقط بر مطالب همین حوزه تحقیقاتی متمرکز بود. در طی سالیان به مرور، این سرویس به تمامی زمینه­ های علوم کامپیوتری گسترش یافت و از یک وب سرور آزمایشی کوچک، به یک سرویس داده باز پرطرفدار برای تمامی علوم کامپیوتری تبدیل شد. دی بی ال پی در ابتدای شکل‌گیری خود فقط از طریق دانشگاه تریر در دسترس قرار می‌گرفت.

از سال ۲۰۱۰ این مرجع تبدیل به سرویس مشترک دانشگاه تریر و مدرسه دگستول شد؛ اما از نوامبر ۲۰۱۸ به بعد به طور اختصاصی توسط مدرسه دگستول پشتیبانی می‌شود؛ در حالی که همکاری خود را با دانشگاه تریر نیز حفظ کرده است. دی بی ال پی یک مرجع آنلاین اطلاعات کتابشناختی در حوزه علوم کامپیوتر است و دسترسی رایگان افراد را به فراداده‌های کتابشناختی با کیفیت و لینک به نسخه الکترونیکی منابع فراهم می‌کند.

 تا ژانویه ۲۰۱۹ دی بی ال پی بیش از ۴/۴ میلیون مطلب را از بیشتر از ۲/۲ میلیون نویسنده نمایه کرده است. تا این زمان همچنین بیش از ۴۰۰۰ ژورنال، ۳۹۰۰ مجموعه مقالات کنفرانس‌ها و ورکشاپ­ها و بیش از ۸۰۰۰۰ مونوگراف در این سایت نمایه شده‌اند که هدف آن کمک به پژوهشگران علوم کامپیوتری در کارهایشان می‌باشد. این پایگاه مطالب تقریباً تمامی موضوعات مرتبط به علوم کامپیوتری از جمله الگوریتم‌ها، هوش مصنوعی، اتوماسیون، بیوانفورماتیک، سیستم‌های اطلاعات کسب‌وکار، نظریه کدگذاری، محاسبه، زیست‌شناسی محاسباتی، معماری کامپیوتر، آموزش کامپیوتر و بسیاری دیگر از موضوعات را نمایه می‌کند.

دی بی ال پی تمامی مطالب نمایه کرده خود را در هشت دسته زیر طبقه‌بندی کرده است: کتاب‌ها و پایان‌نامه‌ها، مقالات ژورنال‌ها، مقالات کنفرانس‌ها و کارگاه‌ها، بخش‌هایی از کتاب‌ها و مجموعه‌ها، ویراستاری‌ها، منابع مرجع، داده‌ها و محصولات و منابع غیررسمی و دیگر مطالب (این دسته شامل تمامی مطالبی است که در هیچ‌کدام از هفت دسته قبلی جای نگرفته‌اند.)

 طبق آمار اعلام شده در داخل سایت دی بی ال پی تا اواسط سال ۲۰۲۰ تعداد ۵۰۷۲۴۵۵ مطلب در این پایگاه نمایه شده‌اند. در میان این مطالب ۱/۸۳٪ آن مربوط به کتاب‌ها و پایان‌نامه‌ها، ۳۸/۸۹٪ مربوط به مقالات ژورنال‌ها، ۵۱/۲۳٪ مربوط به مقالات کنفرانس‌ها و کارگاه‌ها، ./۶۹٪ مربوط به بخش‌هایی از کتاب‌ها و مجموعه‌ها، ./۹۱٪ مربوط به ویراستاری‌ها، ./۵۳٪ مربوط به منابع مرجع و ۵/۹۲٪ مربوط به منابع غیررسمی و دیگر مطالب می‌باشد.

در بخشی از این سایت به آدرس www.dblp.org/statistics  تمامی آمارهای مربوط به مطالب موجود در آن با استفاده از نمودارهای بسیار کامل به نمایش درآمده است. این آمارها شامل تعداد مطالب مربوط به هر دسته به تفکیک سال، تعداد نویسندگان به ازای مطالب، تعداد مطالب به ازای نویسندگان، تعداد کمک نویسندگان به ازای نویسندگان و تعداد رکوردهای جدید در هر ماه و سال هستند.

 دی بی ال پی برای نمایه مطالب در سایت خود دارای ملاک‌های بسیاری از جمله موارد زیر است: منابع توسط یک ناشر یا سازمان حرفه‌ای منتشر شده باشند، به‌طور منظم منتشر شوند، بر علوم کامپیوتر متمرکز باشند، تمام فراداده‌ها و چکیده‌های آن‌ها به صورت باز در اینترنت در دسترس باشند، قبلاً در جای دیگری منتشر نشده باشند و در یک فرایند داوری سخت‌گیرانه پذیرفته شوند. لیست کاملی از ملاک‌های این پایگاه برای نمایه مطالب در آدرس زیر موجود است: https://dblp.org/faq/5210119.html

هیئت مشاور دی بی ال پی

 دی بی ال پی دارای یک هیئت مشاور است که از تعدادی دانشمند حوزه‌های مختلف علوم کامپیوتری به وجود آمده است و وظایف زیر را بر عهده دارند:

  • تعریف دستورالعمل‌ها، استانداردها و اولویت‌ها برای ورود داده‌ها به دی بی ال پی
  • نظارت بر کیفیت اطلاعات ورودی
  • پشتیبانی تخصصی از دی بی ال پی
  • نماینده دی بی ال پی در جامعه علمی

دی بی ال پی بروزر

 از دیگر امکانات وب‌سایت مرورگری به نام دی بی ال پی بروزر می‌باشد که در سال ۲۰۰۵ توسط الکساندر وبر، در دانشگاه تریر نوشته شده است و امکان دسترسی آفلاین به دی بی ال پی را می‌دهد که تا سال ۲۰۱۵ شامل بیش از ۹/۲ میلیون اطلاعات کتابشناختی می‌شود. این مرورگر اطلاعات کتابشناختی را به شیوه‌های مختلف زیر در دسترس کاربران قرار می‌دهد:

  • صفحه نویسنده
  • صفحه مقاله
  • جدول محتوا
  • ژورنال‌ها/ اجلاس‌های مرتبط
  • نویسندگان مرتبط
  • تحلیل روندها (از طریق نمودارها)

لوگو

 

نام پایگاه

دی بی ال پی

آدرس دسترسی

https://dblp.org

انواع اطلاعات

فراداده‌های کتابشناختی

نوع متن 

کتابشناختی

حوزه موضوعی

مهندسی و فناوری

زیرشاخه‌های موضوعی

علوم کامپیوتری

تعداد رکوردهای تحت پوشش

بیش از ۵ میلیون رکورد

پوشش مطالب از سال

۱۹۳۶ میلادی

صاحب امتیاز

مدرسه دگستول

نوع دسترسی

دسترسی رایگان

زبان مطالب

انگلیسی

کلمات کلیدی

dblp، دی بی ال پی، پایگاه، اطلاعاتی، پایگاه اطلاعاتی برای علوم کامپیوتری، پایگاه اطلاعاتی برای دانشجویان کامپیوتر، سواد اطلاعاتی، پیشینه یابی، پژوهش، ابزارهای پژوهش

 

منابع:

https://dblp.org/faq/1474565.html

https://dblp.org/faq/6062231.html

https://dblp.org/faq/1474651.html

https://dblp.org/faq/1474671.html

https://dblp.org/faq/5210119.html

https://dblp.org/statistics/

https://en.wikipedia.org/wiki/DBLP

این محتوا در شرکت یابش تولید شده است.

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): مجله ی کتابدار ۲.۰
عنوان مقاله: دی بی ال پی پایگاه آنلاین اطلاعات کتابشناختی علوم کامپیوتری
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۶
شماره مجله(Issue): ۲
سال(Year): ۱۳۹۹
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/11283
Download PDF

درباره ی مجله ی کتابدار 2.0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *