خانه / آرشیو / کتابخانه ای جذاب با چاشنی اینترنت اشیا

کتابخانه ای جذاب با چاشنی اینترنت اشیا

کرونا زیادی طولانی شده؟

هوس سفر کرده‌اید؟

بسیار خوب

بیایید چشم‌هایتان را ببندید و تصور کنید به کتابخانه عمومی اورلاندو[۱] سفر کرده‌اید.

اجازه دهید برای شما توصیف کنم…

اورلاندو شهری در شهرستان اورنج ایالت فلوریدا مرکزی است که در سال ۱۸۸۵ بنیان‌گذاری شده است. شهر اورلاندو مرکز کلان‌شهر ارلندو است. طبق سرشماری ۲۰۱۰ آمریکا این شهر دارای ۲۳۸۳۰۰ نفر جمعیت است که آن را در زمره ۷۷ شهر بزرگ آمریکا و ۵ شهر بزرگ فلوریدا قرار داده‌ است. همچنین کلان‌شهر ارلندو با ۲۱۳۴۴۱۱ نفر جمعیت در بین کلان ‌شهرهای آمریکا در رده ۲۶ قرار دارد و ششمین کلان‌شهر جنوب شرق آمریکا و سومین کلان‌شهر فلوریدا است (ویکی‌پدیا).

شاخه اصلی کتابخانه عمومی اورلاندو در مرکز شهر اورلاندو واقع شده و از مجموعه‌های قابل توجهی از کتاب‌ها، دی‌وی‌دی‌ها و سی‌دی‌های موسیقی و همچنین یک منطقه بزرگ کودکان و یک صحنه برای اجرای نمایش‌ها است. بخش‌های کتابخانه شامل مرجع، کودکان، کتابخانه مرکزی و مرکز یادگیری و برنامه‌های ویژه، رایانه و اتاق‌های داستان است. در طبقه دوم کتابخانه عمومی اورلاندو مرکز ملرز[۲]، یک مرکز آموزشی و فن‌آوری دیجیتال ۰۰۰/۲۶ متر مربعی که دارای استودیوهای صوتی، تصویری و عکاسی، کلاس‌های مرتبط با فن‌آوری‌های مختلف، یک آزمایشگاه ساخت با چاپگرهای سه بعدی[۳] و یک دیوار رسانه‌های تعاملی بزرگ قرار دارد. خدمات دیگر شامل شبیه‌سازی رانندگی، پرواز و ساخت‌و‌ساز و دسترسی به اتاق کنفرانس است. شما می‌توانید در کلاس‌ها یا اردوها شرکت کنید یا از یکی از رایانه‌های کتابخانه استفاده کنید. شعب این کتابخانه در ۱۵ مکان وای فای رایگان ارائه می‌دهد.

در بدو ورود، یک ساختمان چند طبقه با دو آگهی بزرگ بر روی آن توجه شما را جلب می‌کند. هدف این پوسترها، آگاهی‌رسانی در مورد خدمات خانوادگی کتابخانه و برنامه‌های آتی است و محتوای مندرج در آگهی‌ها از شما می‌خواهند کاری را برای این موسسه انجام دهید که شاید نزدیک به ۱۰۰ سال غیرقابل توصیف بود و آن کار چیزی نیست جز دانلود یک برنامه آی بیکون[۴]!

نمی‌دانید آی بیکون چیست؟

عیبی ندارد … من اینجا هستم تا شما را در جریان همه چیز بگذارم.

آی بیکون در واقع همان بیکون استانداردسازی شده توسط شرکت اپل است که اجازه می‌دهد برنامه‌های دستگاه‌های آی.او. اس و اندروید به بیکون‌ها گوش ‌دهند و در زمان مناسب به بیکون‌ها پاسخ دهند. به‌طور خلاصه این تکنولوژی شامل یافتن مکان دستگاه هوشمند در محل و ارسال دیتا با توجه به مکان آن فرد و مشخصات دستگاه هوشمند بر پایه بلوتوث انرژی پایین[۵] است (اسمعیلی، ۱۳۹۶).

در ماه نوامبر، این کتابخانه، برنامه «بلو بیم»[۶] را اجرا کرد. این برنامه در واقع، یک سرویس مستقر در اورلاندو هست که از فناوری آی بیکون برای ارسال اطلاعات با توجه به موقعیت مکانی مشتریان استفاده می‌کند. بازدیدکنندگانی که برنامه را بارگیری می‌کنند درباره پیشنهاد‌ها و رویدادهای کتابخانه یادآوری[۷] دریافت می‌کنند. به‌عنوان مثال، اگر در حال جستجوی قفسه‌های طبقه سوم برای کتاب آشپزی کودک جولیا[۸] هستید، پیامی در مورد برنامه آشپزی و دست پخت گوشه کتابخانه دریافت خواهید کرد که شامل پیش‌نمایش[۹] آشپزی توسط سرآشپزهای محلی است.

خانم دبی ماس (معاون سیستم کتابخانه اورلاندو در شهر اورنج[۱۰]) دراین باره می‌گوید:

 این کتابخانه می‌خواست روشی نوآورانه برای اطلاع‌رسانی به مشتریان درباره خدماتی داشته باشد که با علایق آن‌ها متناسب است. به عبارتی می‌توانم بگویم: این جریان آهسته و پیوسته اطلاعاتی تقریباً شبیه یک شیر آب مجازی است که روی کف حیاط می‌ریزد و جریان دارد.

هنگامی که اپل در سال ۲۰۱۳، آی بیکون را راه‌اندازی کرد، کارشناسان گفتند که این ‌کار، صنایع خرد را دگرگون می‌کند. درست در حالی که تعدادی از شرکت‌ها از آی بیکون برای فروش همه‌چیز از مبادله ارز در فرودگاه‌ها گرفته تا کیف‌های دستی طراح در برند میسی[۱۱] استفاده می‌کردند، برخی از شرکت‌های نوپا از این فناوری برای کمک به نوآوری کتابخانه‌ها و موزه‌ها استفاده می‌کنند.

از سایر شرکت‌های نیویورکی که خدمات مبتنی بر مکان را ارائه می‌دهند می‌توان به بلوبیم و کپیرا[۱۲]، اشاره کرد. این شرکت‌ها به کتابخانه‌ها کمک می‌کنند تا تجربیات بهتری را برای مشتریان خود ایجاد کنند. استارتاپ مستقر در بوستون با عنوان تجاری اسپاتزر[۱۳]، با استفاده از این فناوری در موزه‌ها، روش جدیدی از تعامل مردم با هنر را ارائه می‌کند.

برندان سیکو[۱۴]، مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ اسپاتزر در این باره می‌گوید:

 « قطعاً این فناوری خاص با آن احساس ارزشمندی که کتابخانه‌ها و موزه‌ها برای جهانیان تداعی می‌کند، گره خورده است؛ زیرا مکان‌هایی ماندگار و ارزشمند برای نگهداری دانش هستند».

این فناوری جدید در تمام دنیا برای مؤسسات فرهنگی قابل استفاده است. با پیشرفت تکنولوژی، دلایل استفاده افراد از کتابخانه‌ها و موزه‌ها تغییر کرد. در پی رکود اقتصادی بزرگ، بسیاری از مردم از کتابخانه‌ها برای رایانه و دسترسی رایگان به اینترنت استفاده می‌کنند، در حالی که سالیان گذشته، برای امانت گرفتن کتاب از کتابخانه استفاده می‌کردند. کارشناسان این شرکت‌ها می‌گویند که فناوری بیکون می‌تواند به این کتابخانه‌ها و موزه‌ها کمک کند تا به افراد اهمیتشان را در جامعه یادآوری کند و طیف گسترده‌ای از خدمات و منابع ارائه شده را به نمایش بگذارد؛ اما در ابتدا، آن‌ها باید مراجعان را متقاعد کنند از برنامه‌ای استفاده کنند که آن‌ها را از لحاظ مکانی ردیابی کند.

ایجاد موزهها و کتابخانهها مجهز به خدمات اطلاعاتی موقعیت مکانی افراد نسبت به منابع اطلاعاتی

اسپاتزر که در اوایل سال ۲۰۱۴ راه‌اندازی شد، با نئو گالری[۱۵] در نیویورک و مدرسه هنری بوستون[۱۶]، یکی از قدیمی‌ترین کتابخانه‌ها و مؤسسات فرهنگی مستقل در کشور همکاری می‌کرد. بعد از اینکه یک بازدیدکننده موزه برنامه را بارگیری می‌کند، به‌محض اینکه به سمت مجموعه‌های هنری می‌رود، فناوری بیکون، اطلاعات هنری مرتبطی را برایش جمع‌آوری می‌کند. همچنین این فناوری می‌تواند به مجرد اینکه شخص به مجموعه هنری دیگری پا می‌گذارد، ترجیحات و اولویت‌های مخاطب را شناسایی کرده و بر اساس تجربه، خدمات شخصی‌سازی شده تشخیص داده و به کار بگیرد. سیکو می‌گوید موزه‌ها می‌توانند از اسپاتزر برای افزودن سطح جدیدی از مجاورت با اطلاعات و آگاهی‌رسانی متن محور به فضای فیزیکی خود استفاده کنند.

وی همچنین از ایده آلش برای موزه‌ها این‌طور می‌گوید:

« متأسفانه موزه‌ها هزینه زیادی را صرف انتشار اطلاعات می‌کنند و حتی برای تولید تجربیات چندرسانه‌ای به فناوری‌های منسوخ متکی هستند. خب پیشنهاد ما این است که بیایند تجربه دنیای واقعی را با یک تجربه دیجیتالی پیوند بزنند».

کریس زابلتا[۱۷] (بنیانگذار پروژه بلوبیم در سال ۲۰۱۴) می‌گوید:«می‌خواستم ابزاری بسازم که به مردم کمک کند تا تعامل بهتری با کتابخانه‌ها داشته باشند.» وی از ۳۰ کتابخانه، از جمله کتابخانه رایگان فیتیویل[۱۸] در ایالت شمالی نیویورک و دیگری در توپکای کانزاس[۱۹] برای مشارکت در این کار دعوت کرد.

فناوری بلوبیم با استفاده از شعاع‌های نوری سبک وزن در ابعاد چوب حاکی که در مکان‌های مختلف و به شکل هدفمند در کتابخانه‌ها استفاده می‌شود. سیستم کتابخانه عمومی اورنج دارای ۲۵ شعاع نوری در سه شعبه است. زابلتا می‌گوید ۳۰ کتابخانه از این فناوری برای تقویت پیشنهادهای کنونی خود استفاده می‌کنند. مثلاً در یک کتابخانه، برای یادآوری انتشار فیلم‌های جدید همان روز، از شعاع نوری استفاده می‌کنند. برخی دیگر برای آگاهی‌رسانی و تبلیغ کارگاه‌های رایانه‌ای و فروش کتاب استفاده کرده‌اند. زابلتا می‌گوید این سرویس گرچه یادآوری‌ها را می‌فرستد اما از بابت رعایت حریم خصوصی، خیالتان را راحت می‌کند چون کاملاً محرمانه و ناشناس عمل کرده و اطلاعات شخصی کاربران را جمع‌آوری نمی‌کند. وی همچنین درباره مهم‌ترین علت و انگیزه مخاطبان برای دانلود نرم‌افزار اضافه می‌کند:

« آنچه آی‌بیکون‌ها باید تأمین کنند تا افراد هنگام استفاده، احساس راحتی بیشتری داشته باشند، بحث اعتماد است. به محض اینکه شما اولین بار اطلاعات شخصی را از افراد تقاضا می‌کنید، ۹۰ درصد تعجب خواهند کرد و این مانعی سد راه اعتمادسازی است».

با این حال، شرکت‌های دیگر رویکرد شخصی‌تری اتخاذ کرده‌اند. برای مثال کپیرا[۲۰] در اوایل ماه دسامبر با دو نفر از ۱۰۰ کاربر کتابخانه خود، یک برنامه آزمایشی را آغاز کرد. بدین صورت که به محض ورود به یک کتابخانه مشارکتی، یک یادآوری درباره کتاب‌هایی که از امانت بازگشته و نیز مواردی که به زودی مهلت امانت آن‌ها تمام و آماده امانت خواهد شد را برای کاربران بفرستد. مایکل برس[۲۱]، یکی از اعضای هیئت مدیره این شرکت می‌گوید: این سرویس برای کتابخانه‌هایی با کارمندان محدود، امکان ارائه خدمات بیشتر به کاربران می‌دهند.
او می‌گوید: « این فقط یکی از راه‌های برقراری ارتباط واقعی با کاربران است و هنوز هم می‌توان روش‌های خلاقانه‌تری ‌یافت .« برس می‌گوید شرکت وی در نظر دارد با مشاغل همجوار مانند رستوران‌ها و ایستگاه‌های مترو همکاری کند، به این ترتیب که مراجعان می‌توانند پیام‌ها و مشوق‌های ویژه‌ای را در داخل و خارج از کتابخانه دریافت کنند .برس همچنین معتقد است:

«این یک سیستم امتناع نیست بلکه یک سیستم انتخاب است».

هرکدام از شرکت‌های کپیرا، اسپاتزر و بلوبیم، از مدل‌های قیمت‌گذاری مختلفی استفاده می‌کنند اما جالب است بدانید که همه آن‌ها را از طریق مؤسسات فرهنگی وصول می‌کنند، نه بازدیدکنندگان و کاربران.
خانم ماس را که به خاطر دارید؟ دستیار مدیر سیستم کتابخانه عمومی اورنج را می‌‌گویم. ایشان گزارش کرده که برخی از کارمندانش که در ابتدا نسبت به پتانسیل و توانمندی فناوری تردید داشتند، اکنون با اشتیاق در حال استفاده هستند. ماس می‌گوید: این کتابخانه در ماه جاری تبلیغاتی را انجام می‌دهد تا افراد بیشتری برای دانلود برنامه اقدام کنند.این اخبار برای زابلتا بسیار خوشحال‌کننده است. او می‌گوید:

« آی بیکون‌ها به هرجایی نمی‌روند، این برنامه از روی جی. پی. اس[۲۲] متوجه مقصد بعدی می‌شوند».

امیدواریم از این سفر رضایت داشته باشید.

پانویس ها

[۱] Orlando Public Library

[۲]. Melrose

[۳].۳D

[۴] iBeacon تکنولوژی آیبیکون در سال ۲۰۱۳ توسط شرکت اپل معرفی شد. این تکنولوژی با استفاده از بلوتوث هوشمند (BLE)، پیام هایی را بر اساس موقعیت مکانی افراد، به گوشی های هوشمند ارسال می کند. بگذارید اینطور بگوییم که این فناوری مانند یک فانوس دریایی عمل میکند و میتواند اطلاعات را به مخاطب برساند. تکنولوژی آیبیکون از زیر مجموعه­های اینترنت اشیا است. اولویت استفاده از این فناوری در تبلیغات میباشد و پیش­بینی می­شود بسیاری از برندهای دنیا بر روی این تکنولوژی نوآورانه سرمایه­گذاری خواهند کرد. این فناوری می­تواند دنیای بازاریابی را متحول کند (کدخدایی،۱۳۹۷).

[۵] Bluetooth Low Energy

[۶] BluuBeam(شهپر آبی)

[۷] alert

[۸] Julia Child cookbook

[۹].Demo

[۱۰] Orange County Public Library

[۱۱] Macy’s

[۱۲] Capira Technologies

[۱۳] Spotzer

[۱۴] Brendan Ciecko

[۱۵] Neue Galerie(موزه ای که قدمتش به اوایل قرن بیستم برمی­گردد و آثار هنری آلمانی و ایتالیایی را به نمایش می­گذارد)

[۱۶] Boston Atheneaum

[۱۷] Chris Zabaleta

[۱۸] Fayetteville

[۱۹] Topeka, Kansas

[۲۰]. Capira Technologies

[۲۱] Michael Berse

[۲۲]. GPS

منابع

https://www.ocls.info/locations-hours/orlando-public-library

https://fa.traasgpu.com/

کدخدایی، آرش (۱۳۹۷). فعال‌سازی قابلیت آیبیکون روی ماژول HM-10. بازیابی شده در ۶ مرداد ۱۳۹۹ از

https://digispark.ir/ibeacon-hm-10-bluetooth/

 اسمعیلی، وحید (۱۳۹۶). iBeacon چیست؟ بازیابی‌شده در ۶ مرداد ۱۳۹۹ از

https://www.paivandtech.com/blog/ibeacon-

 

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): معصومه انوری و ثریا زنگنه
عنوان مقاله: کتابخانه ای جذاب با چاشنی اینترنت اشیا
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۶
شماره مجله(Issue): ۳
سال(Year): ۱۳۹۹
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/11862
Download PDF

درباره ی معصومه انوری

کتابدار کتابخانه عمومی قلم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *