خانه / آرشیو / بانک منابع سواد اطلاعاتی دانشگاه کاردیف

بانک منابع سواد اطلاعاتی دانشگاه کاردیف

مقدمه

کاردیف[۱] پرجمعیت‌ترین شهر ولز و یازدهمین شهر بزرگ بریتانیا است. دانشگاه کاردیف[۲] یک دانشگاه دولتی و تحقیقاتی است که در شهر کاردیفِ ولز قرار دارد. این دانشگاه در سال ۱۸۸۳ با عنوان کالج دانشگاهی ولز جنوبی و مونموت‌شر تأسیس شده‌است و در سال ۱۸۹۳ به عنوان یکی از کالج‌های بنیان‌گذار دانشگاه ولز گردید(ویکی پدیا). این دانشگاه در زمینه سواد اطلاعاتی[۳] بخشی را در سایت خود به نام بانک منابع سواد اطلاعاتی قرارداده است که در این مقاله یک معرفی کوتاه از این بخش ارائه می دهیم. این بخش یک منبع بسیار مفید برای دانشجویان و اساتید و همه کسانی است که به پژوهش علاقمند هستند.

صفحه اختصاصی این بانک اطلاعاتی در این آدرس قراردارد. در این صفحه سه بخش مجزا در نظر گرفته شده است:

  1. مرکز منابع[۴]
  2. دستنامه آموزش سواد اطلاعاتی[۵]

۳.چارچوب سواد اطلاعاتی[۶]

۱. مرکز منابع

مرکز منابع مجموعه ای از منابع آموزشی کوتاه دیجیتال و سواد اطلاعاتی است که برای مربیان و کتابداران طراحی شده اند تا از مواد آموزشی استفاده کنند و  مهارتهای لازم را کسب کنند. دانشجویان دانشگاه کاردیف همچنین می توانند از طریق بخش مهارتهای پژوهش در اینترانت دانشجویی به آموزش ها و برخی منابع دیگر در سایت دسترسی پیدا کنند. برای استفاده از یک منبع در منابع آموزشی، یا مستقیماً از طریق دکمه پیش‌نمایش به پیوند آن منبع  بروید یا روی دانلود فایل کلیک کنید. فایل های آموزشی ممکن است متن یا ویدیو باشند. تمامی منابع ممکن است توسط اعضای دانشگاه کاردیف به منظور آموزش، مدیریت و تحقیق در دانشگاه بارگیری یا کپی شود.

جستجو و اکتشاف[۷]

 لیستی از منابع بسیار خوب برای کارهای پژوهشی در این قسمت ارائه شده است.به عنوان مثال در یکی از پیوندهای این منابع یک جعبه ابزار بسیار خوب به نام اگزرت(اکسرت)[۸] معرفی شده است. اگزرت مجموعه‌ای از ابزارهای مبتنی بر مرورگر را برای ایجاد محتوای تعاملی غنی و قابل دسترس ارائه می‌کند. برای بسیاری از مربیان، بهره برداری موثر از فناوری در تدریس خود مستلزم غلبه بر موانع فنی زیادی است. اگزرت نرم افزاری است که به معلمان با مهارت های فنی محدود نیز اجازه می دهد تا مواد آموزشی یادگیری جذاب، تعاملی و در دسترس را در HTML5 ایجاد کنند. اگزرت ابزارهای آنلاین ساده ای را ارائه می دهد که هر کسی می تواند از آنها برای ایجاد آسان مواد تعاملی مؤثر استفاده کند.در حقیقت اگزرت یک نرم افزار رایگان و متن باز است که هر کسی که می خواهد بنویسد یا تولید محتوا کند، می تواند با استفاده از HTML5 منطبق با استانداردها آن را در اختیاردیگران  بگذارد که از آن استفاده کنند.

در این قسمت می توان نحوه ی جستجو در گوگل وگوگل اسکالر را نیز به شکل متنی و فایل ویدیویی به زبان انگلیسی و ولزی در یوتیوب دید. علاوه بر این مطالبی نیز در مورد نقشه ذهنی، یافتن اطلاعات، دسترسی و یافتن منابع معتبر، نحوه یافتن پیشینه های پژوهش و بسیاری مطالب آموزشی مفید دیگر نیز وجود دارد که پیشنهاد می کنم تمام لینک ها را ببینید.

 

 

تحلیل انتقادی

در این بخش درمورد خواندن و تفکر انتقادی[۹]، ارزیابی انتقادی و تشخیص نحوه طراحی پژوهش[۱۰]، ارزیابی انتقادی و شناسایی سوگیری ها[۱۱]، ارزیابی انتقادی  مطالب مفید دیگری می توانید اطلاعات جدیدی کسب کنید.

مدیریت و منابع

 در این  قسمت منابع آموزشی مدیریت اطلاعات، منابع مرتبط در مورد ارجاع، تحلیل انتقادی و اجتناب از سرقت ادبی[۱۲] و چندین پیوند در مورد استفاده از نرم افزار مدیریت منابع اندنوت[۱۳] وجود دارد.

همچنین درمورد پنج سبک ماخذ نویسی[۱۴] اطلاعات نسبتا خوبی ارائه می دهد

علاوه بر اینها در مورد نوشتن و تفکر انعکاسی، فهم انواع مقالات، راهنمای نوشتن مقالات، ویرایش، بازنگری و ارائه کارهای پژوهشی، ساخت پروفایل آنلاین، و ردپای دیجیتال منابعی وجود دارد.

۲.کتاب دستنامه آموزش سواد اطلاعاتی

کتاب راهنمای سواد اطلاعاتی کتابخانه دانشگاه کاردیف (ویرایش چهارم) راهنمایی و نکات عملی را برای کتابدارانی که سواد اطلاعاتی را آموزش می دهند ارائه می دهد. این کتاب در حال حاضر در حال به روز رسانی است تا تحولات یادگیری و آموزش دیجیتال را منعکس کند و وقتی آماده شد در اینجا در دسترس قرار خواهد گرفت. اگر مایل به دریافت نسخه ای از کتابچه راهنمای فعلی هستید، لطفاً با ilrb@cardiff.ac.uk تماس بگیرید

۳.چارچوب سواد اطلاعاتی

چارچوب سواد اطلاعاتی راهنمایی برای آگاهی، شیوه ها و مهارت های سواد اطلاعاتی و دیجیتالی است که کتابداران می توانند در دانشگاه کاردیف از آنها حمایت کنند. این چارچوب برای هدایت بحث‌های کتابداران موضوعی با کارکنان دانشگاهی پیرامون ادغام سواد اطلاعاتی در برنامه درسی و کمک به برنامه درسی و طراحی فعالیت‌های یادگیری مورد استفاده قرار می‌گیرد. و شامل فعالیت های پیشنهادی با چند پیوند به مثال های عملی است. کتابخانه نیز از آن به عنوان مبنایی برای اندازه گیری میزان آموزش سواد اطلاعاتی که اساتید به دانشجویان دوره آموزشی ارائه می دهند، استفاده می کند.

محتوا از چارچوب توسعه سواد یادگیری پروژه دیجی دُآی[۱۵]: توسعه سواد دیجیتال و برنامه درسی جدید سواد اطلاعاتی کونان و سکر (۲۰۱۱)[۱۶] مشتق شده است.

این چارچوب نشان می‌دهد که چگونه کتابداران موضوعی می‌توانند به توسعه آگاهی، مهارت‌ها و شیوه‌های یادگیری در زمینه‌های زیر کمک کنند:

۱.چشم انداز اطلاعاتی

چشم انداز اطلاعات به شدت در حال تغییر است، از جمله نحوه انتشار یا اطلاع رسانی اطلاعات دانشگاهی. کتابداران موضوعی می‌توانند طیف وسیعی از منابع اطلاعاتی موجود و نحوه انتخاب را برای مطالعه و تحقیق دانشگاهی، برای علاقه شخصی، برای توسعه شغلی یا در محل کار برجسته کنند.

۲.یافتن و انتخاب

کتابداران دانشگاهی رشد توانایی‌های دانشجویان را برای طرح سؤالات در رشته خود، دیدن الگوها در ادبیات، ارزیابی استدلال‌ها و یافتن شکاف‌ها پرورش می‌دهند. کتابداران موضوعی می‌توانند به توسعه مهارت‌های دانشجویان در یافتن مکان‌هایی که بحث‌های آکادمیک در حال انجام است، در شناسایی منابع با کیفیت و شواهد پیش‌زمینه و همچنین در یافتن منابع برای سایر وظایف، مانند ایجاد ارائه‌ها یا تحقیق درباره کارفرمایان بالقوه، کمک کنند.

  1. مدیریت اطلاعات

نظام مند بودن در ذخیره و مدیریت اطلاعات بازیابی شده باعث صرفه جویی در زمان و تلاش برای خواندن، تفکر و تدوین ایده می شود. همانطور که این مهارت‌های عملکردی آموزش داده می شود، یادگیرنده تشویق می شود تا در نظر بگیرد که چگونه می‌تواند آنها را در شیوه‌های کاری خود بکار گیرد و این فرآیندها را در طول زمان مرور کند.

۴. تولید و ارتباط

درگیر شدن با بحث های علمی دانشگاهی گسترده تر برای پیشبرد دانش، هدف کلیدی دانشگاه ها است. کتابداران دانشگاهی می توانند دانشجویان را تشویق کنند تا در این گفتگوها شرکت کنند، زیرا آنها یاد می گیرند که ایده ها را تقطیر و ترکیب کنند، افکار خود را سازماندهی کنند و به طور منسجم بنویسند. کتابداران موضوعی از طریق راهنمایی در مورد چرایی و چگونگی تایید ایده های دیگران، از طریق استناد و ارجاع و توجه به مالکیت معنوی و در صورت لزوم، مشاوره در مورد جایی که ایده های آنها می تواند به بهترین شکل منتقل شود، مشارکت می کنند.

  1. توسعه و افزایش هویت حرفه ای

وجود فناوری های شگفت انگیز و روز افزون اهمیت مدیریت حضور آنلاین شما را برای محافظت و ارتقاء شهرت حرفه ای و قابلیت استخدام در آینده نشان داده است. یک حضور آنلاین مؤثر نیز می تواند تأثیر تحقیقات شما را بهبود بخشد. کتابداران موضوعی می توانند مزایای ارتقاء و مدیریت هویت دیجیتالی شما و طیف وسیعی از ابزارهای موجود برای ارائه حضور آنلاین را برجسته کنند و می توانند در مورد معیارهای تأثیر تحقیق از طریق  مقیاس های کتابسنجی آگاهی رسانی کنند.

 

 

[۱] . Cardiff

[۲] . Cardiff University

[۳]. Information Literacy

[۴] . Resources hub

[۵] . Handbook for information literacy teaching

[۶] . Information literacy framework

[۷] .search and discovery

[۸] .Xerte

[۹] . Critical reading and thinking

[۱۰].Critical Appraisal – Identifying Study Design

[۱۱] . Critical appraisal – Identifying biases

[۱۲] . plagiarism

[۱۳] . EndNote

[۱۴] . IEEE, OSCOLA, MHRA, Vancouver, Harvard

[۱۵] . Digidoi

[۱۶] . Coonan and Secker

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): ثریا زنگنه
عنوان مقاله: بانک منابع سواد اطلاعاتی دانشگاه کاردیف
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۸
شماره مجله(Issue):
سال(Year): ۱۴۰۱
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/12595
Download PDF

درباره ی ثریا زنگنه

کارشناسی ارشد علم اطلاعات - کارمند اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *