خانه / آرشیو / دوره دوم (1395) / تخصص در کتابخانه؛ اهمیت ساختمان در موفقیت تغییر در کتابخانه‌ها

تخصص در کتابخانه؛ اهمیت ساختمان در موفقیت تغییر در کتابخانه‌ها

ممکن است خدمت کردن به عنوان رئیس یک انجمن حرفه‌ای، در طول سال برای برخی دلهُره‌آور به نظر برسد. در انجمن کتابداران آمریکا۱ تعهدی سه ساله وجود دارد؛ یک سال به عنوان پیش-ریاست برای آمادگی و یادگیری، یک سال به عنوان ریاست و سال پایانی به عنوان بعد از ریاست. بدیهی است که رئیس در طول ریاست سه سالۀ انجمن، ساعات پرمشغلۀ یادگیری و صحبت در مورد مسائل حرفه‌ای بی‌شماری را سپری خواهد کرد تا در نتیجۀ آن‌ها خدمات مناسبی به اعضا ارائه شود. رئیس انجمن باید به تولید و اجرای طرح‌های ابتکاری ریاست نیز برسد. با وجود چنین زمان کوتاهی برای ایجاد یک تغییر، معتقدم بهترین انتخاب در  طرح‌های ابتکاری ریاست، پروژه‌هایی هستند که به‌‌جای شروع پروژه‌های جدید؛ به ایجاد و تقویت پیام‌ها، ایده‌ها و موفقیت‌های موجود انجمن کتابداران امریکا می‌پردازند.

با در ذهن داشتن این نکته، من با این چالش مواجه شدم که باید به ایده‌پردازی‌ در جهت موفقیت‌ها در انجمن و شغلم تمرکز کنم و به تقویت این موضوعات در شغل خود، بپردازم. تمام کارهای ابتکاری رئیس انجمن، به صورت هماهنگ و به کمک تیمی از اعضا و کارمندان متخصص انجمن انجام می‌شود.

دگرگونی در کتابخانه‌ها

تخصص در کتابخانه ظهور کرد و کمپین آگاهی عمومی؛ دگرگونی که سال قبل به وسیلۀ تیم رهبری از کتابخانه‌های دانشگاهی، عمومی، مدرسه‌ای و تخصصی تمام بخش‌های ‌جهان راه‌اندازی شده بود، این کتابخانه‌ها را به موفقیت‌های بیشتری رساند. این امر شامل حمایت، مدیریت و رهبری اعضای متخصص نیز می‌شود، تا آن‌ها برای یافتن و ایجاد بهترین منابع و مواد برای طراحی دفترچۀ راهنمای۲ منابع انسانی در قرن ۲۱ با یکدیگر همکاری کنند‌.

این محتوای آینده‌محور از منابع انسانی توسعه یافته، ترکیبی از مواد موجود و مواد جدید برای مدیران همۀ انواع کتابخانه‌ها و در هر اندازه‌ای، در دسترس خواهد بود و در وب‌سایت دفتر استخدام و توسعۀ منابع انسانی قرار دارد.

راهنمای منابع انسانی این ارزش‌ها را شامل می‌شود: صلاحیت‌های اساسی؛ شرح شغل و عناوین شغل؛ صلاحیت‌هایی برای سطوح مختلف شغلی؛ صلاحیت‌های معرفی شده مطابق آموزش ‌و ‌‌پرورش مداوم؛ گرایش‌ها؛ مجموعه‌ای از اینکه”چه چیزی یک متخصص می‌سازد؟” سوال‌هایی که به وسیلۀ مشتریان یا کاربران، مدیران و رهبران و دیگر کتابداران پاسخ داده خواهد شد و محتوایی برای ایجاد اطلاعات زمینه‌ای و استفاده از ابزار اندازه‌گیری و ارزیابی حرفه‌ای کتابخانه است.

دیگر جنبه‌های دگرگونی کتابخانه‌ها

تخصص در کتابخانه شامل:

-همایش و نمایشگاه نوآوری محیط زیست در اواسط زمستان سال ۲۰۱۷

-تأکید ویژه بر تشکیل باشگاه‌های کتاب؛ همراه با محتوایی که در سایت انجمن کتابداران آمریکا به نشانی ala.org  در دسترس قرار گرفته است و کنفرانس و نمایشگاه‌های متفاوت سالیانه در سال ۲۰۱۷

-توسعه دادن پروفایل‌های حرفه‌ای کتابخانه برای امروز و برای آینده از طریق مرکز آیندۀ کتابخانه.

علاوه‌براین، کارمندان ادارۀ مرکزی انجمن کتابداران آمریکا و ادارۀ انجمن در واشنگتن، اعضای کمیتۀ تصویب و تدوین قانون و سایر اعضای انجمن همراه یک مشاور سیاسی برای جایگاه انجمن و تعمیم حرفه‌ای، در جهت انتقال قدرت به رییس جمهور بعدی آمریکا و کنگره با یکدیگر همکاری می‌کنند.

این گروه متخصص، محتوای آنچه ما به عنوان متخصصان کتابخانه انجام می‌دهیم و کسی که باید باشیم را شناسایی و خلق می‌کنند که به ما در حال حاضر، روزهای اول مدیریت، ایجاد کنگرۀ جدید و زیرساخت‌های سیاسی هر ایالت کمک کنند.

در حالی که به ترقی و رشد چگونگی و چرایی شرایط کتابخانه‌ها و تغییر و دگرگونی متخصصان کتابداری به‌عنوان جزء اصلی، انجمن و سازمان خود، ادامه می‌دهیم، مشتاقانه منتظر فرارسیدن سال تخصصی‌مان هستیم.

پانویس:

۱. ALA: American Library Association

۲.playbook

منبع:

این نوشته ترجمه مطلبی با این عنوان است: The Expert in the Library; Building on the success of Libraries Transform by Julie B. Todaro

مترجم: ایمان نریمانی

ویراستار: معصومه انصاری

Share

درباره ی ایمان نریمانی

دانشجوی کارشناسی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *