خانه / کتابخانه و کتابدار 2.0 / آموزش و مهارتهای 2.0 / معرفی انوع رسانه های آموزشی به همراه معایب و مزایای آن ها

معرفی انوع رسانه های آموزشی به همراه معایب و مزایای آن ها

بر اساس تقسیم بندی برنی مورفی (۲۰۱۰)، رسانه­ های آموزشی می­ توانند به بخش ­های مجزا شامل رسانه­ های چاپی، الکترونیکی، رسانه ­های محیطی به همراه توجه به روش­ های مستقیم آموزش سلامت تقسیم­ بندی شوند (به نقل از برهمندپور و اردستانی، ص ۱۴-۱۷، ۱۳۹۱).

download (11)

نوع رسانه آموزشی

نمونه هر نوع رسانه

مزایا 

معایب

رسانه­ های چاپی

 

 

پوستر

مناسب برای ارایه نکات مهم

نیازمند خلاقیت بالا

پمفلت

مناسب برای ارائه نکات پیشگیری کننده

تنها انتقال دهنده مفاهیم

بروشور

مناسب برای جذب مخاطب

عدم توجه به جزئیات موضوع

برگچه

مناسب برای ارائه راهکارهای عملی

نیازمند همبستگی کامل مطالب

کتابچه

تفهیم مطالب اصلی

انطباق پیام ­ها با موضوع هر صفحه

بولتن

ارائه کوتاه اما رسمی نکات مهم

عدم اشاره به جزئیات

کالانما

ارائه راهنمایی در مورد محصولات مرتبط با سلامتی

نیازمند آشنایی با ذوق و سلیقه مخاطب

خبرنامه

ارائه اطلاعات علمی وکاربردی

نیازمند تخصص علمی بالا

روزنامه

اطلاع رسانی مطالب جدید

امکان ارائه مطالب اشتباه

مجله

ارئه اطلاعات تخصصی

مورد استفاده گروهی خاص

رسانه­ های الکترونیکی

پیامک چندرسانه ­ایی (MMS)

توانایی ارسال فایل های صوتی و تصویری بر روی تلفن همراه

غیرقابل استفاه برای تلفن های همراه قدیمی

نامه الکترونیکی (Email)

روش رایج برای انتقال پیام ها

نیازمند جذابیت و محتوای علمی بالا

سایت اینترنتی

ارزان ترین سیستم اطلاع‌ رسانی

کم اثر برای سالمندان

تارنگاشت(Weblog)

اطلاع رسانی موثر با حداقل هزینه

احتمال پایین بودن اعتبار علمی مطالب

نرم افزار رایانه ­ای (Software)

ابزرای برای ایجاد رفتارهای سالم

کم اثر برای افراد با مشغله بالا

بازی­ های رایانه­ ای

ابزاری برای تشویق به یادگیری

تشویق به داشتن فعالیت های نشسته

 

ویدئو کلیپ آموزشی

موثر برای تغییر رفتارهای ساده

نیازمند تخصص علمی و فنی بالا برای تهیه آن

رادیو

بالا بردن سواد و آگاهی جامعه

عدم ارتباط دوطرفه بصری

رسانه ­های محیطی      

آگهی نما (Billboard)

ابزاری برای توجه دادن سریع

نیازمند طراحی کاملا جذاب

تراکت

برای تبلیغ یا معرفی خدمات

محدودیت جغرافیایی برای اثرگذاری

برچسب­ها (Stickers)

آموزش نکات سلامتی به کودکان

نیازمند جذابیت بسیار بالا

بسیج اطلاع ­رسانی (Campaign

موثر برای بهبود یک چالش

نیازمند سازماندهی بالا

روش ­های مستقیم آموزش

کارگاه آموزشی (Workshop)

بالا بردن توان و انگیزه کارگروهی در فراگرفتن مطالب علمی

نیازمند آشنایی با تکنیک های آموزشی

سمینار(Seminar)

روشی برای تکمیل دانش مخاطبان

نیازمند دانش علمی تخصصی

نمایشگاه (Exhibition)

مکانی برای اطلاع رسانی خدمات

هزینه بر بودن راه اندازی

 

منابع:

برهمندپور، فرزاد؛ اردستانی، مناسادات، راهنمای انتخاب رسانه­ ها و روش­ های آموزش سلامت، تهران: موسسه فرهنگی هنری براثا، آرمان براثا، چاپ اول بهار ۱۳۹۱. 

نویسندگان: سمیه پناهی – روناک حمزه‌ای

Share

درباره ی روناک حمزه ای

دانش‌آموخته ی کارشناسی کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی همدان- دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شهید بهشتی- کارشناس واحد توسعه‌ی تحقیقات بالینی بیمارستان شهید بهشتی همدان

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *