خانه / کتابخانه و کتابدار 2.0 / آموزش و مهارتهای 2.0 / معرفی محبوب ترین رسانه ی آموزشی عصر حاضر و نرم افزار های آموزش سلامت

معرفی محبوب ترین رسانه ی آموزشی عصر حاضر و نرم افزار های آموزش سلامت

  تلفن همراه و استفاده از برنامه ­های رایانه ­ای و نرم افزارهای قابل نصب بر روی آن، به سبب جذابیت بالا، جزو پرکاربردترین رسانه­ های تفریحی-آموزشی محسوب می­ شوند. امروزه استفاده از تلفن همراه به عنوان یک ضرورت فردی-اجتماعی تلقی می­ شود. با توجه به کمبود وقت و سهولت استفاده، تلفن همراه به عنوان ابزاری پرکاربرد جهت تعاملات اجتماعی در فضای مجازی جامعه شناخته شده است.
در واقع، اگر بسترسازی مناسب فرهنگی در جامعه انجام گیرد، تهدیدات و مضرات استفاده از تلفن همراه را می­توان به فرصتی جهت ارتقاء برنامه­ های آموزش سلامت تبدیل نمود.

download (9)
     نرم افزارهای پزشکی نمایش ­های رسانه­ ای هستند که، باورها و ادراکات افراد از بیماری‌ها و سلامت را می سازند یا بر آنها تاثیر می‌گذارند و این باورها و ادراکات به نوبه خود رفتار سلامت فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهند. مسائل سلامت که در رسانه ها به نمایش گذاشته می‌شود به سرعت می‌تواند نگرش مخاطب را تغییر دهد. علاوه بر شکل دادن باورها و ادراکات، نمایش های رسانه ای می‌توانند تولید معنا کنند (Lupton,1999).

download (6)

در جدول ذیل چند نمونه از مشهورترین و معتبرترین نرم افزارها در زمینه آموزش و مدیریت سلامت معرفی می­ شود:

 معرفی نرم افزارهای آموزش سلامت

 

نام نرم افزار

کاربرد

۱

My Pillbox

نرم افزار برای یادآوری مصرف داروها

۲

سنجش سلامت

محاسبه گر شاخص ­های استاندارد سلامت(اندازه گیری میزان سلامتی روحی و جسمی)

۳

Home Remedies

آشنایی با درمان­ های طبیعی و گیاهی

۴

Drugs.com Medication Guide

مشاهده اطلاعات و ویژگی­ های داروها

۵

Visual Anatomy Free

آمورش بصری آناتومی بدن

۶

Doctor on Demand

مکالمه با پزشک برای درمان

۷

WebMD

ارائه اطلاعات حیاتی برای کمک­ های اولیه

۸

CPR. Choking

انجام عمل احیای تنفسی

۹

Baby and Child First Aid

آموزش کمک های اولیه به والدین

۱۰

Heart Rate

اندازه گیری میزان ضربان قلب

۱۱

Eye Test

سنجش قدرت بینایی

۱۲

فارسی سلامت

محاسبه درصد چربی بدن

۱۳

Weight Companion

تغییرات کاهش وزن و قد

    با این اوصاف، پس جای تعجب نیست اگر در دنیای امروز نام پزشک هوشمند بر روی تلفن همراه گذشته شود. چرا که با نصب نرم افزارهای معتبر پزشکی بر روی تلفن همراه افراد می ­توانند سلامتی جسمی و روانی خود را مدیریت نمایند و از آن جمله می ­توانند کارهایی مانند: اندازه گیری میزان ضربان قلب، میزان فشار خون، محاسبه گروه خونی، محاسبه سلامتی چشم و … را به صورت دقیق و قابل اعتماد انجام دهند.

download (7)

    در واقع، رسانه با توجه به قابلیت های بی نظیرش می‌تواند به عنوان یک مکانیسم ارتباطی نقش مهمی را در زمینه سلامت ایفا کند. رسانه همواره در نمایش و معرفی تازه ترین نوآوری های پزشکی، تغییر در رفتار سلامت، تولید اطلاعات سلامت، نمایش تصاویر مربوط به سلامت، سبک زندگی، پزشکی، دارو و درمان و بیماری سهیم بوده است (احدزاده، ۱۳۹۱). اگرچه مطالعات بسیاری نیز مضرات استفاده نامناسب از رسانه اثبات نموده ­اند و نگرانی­ های جدی را در مود تأثیر رسانه بر بروز رفتارهای خشونت آمیز، رفتارهای جنسی، مصرف مواد، اختلالات تغذیه­ ای و مشکلات تحصیلی مطرح کرده ­اند. بدیهی است که، متخصصین و سیاست گذاران باید در جهت تعدیل آثار منفی و افزایش آثار مثبت رسانه­ های آموزشی مخصوصا برای قشر کودک و نوجوان اهتمام ورزند چرا که  تقلید و تغییر ویژگی بارز این دو گروه سنی است.

منابع:

  1. احدزاده، اشرف، ارتباطات سلامت و رسانه های اجتماعی، همایش رسانه و سلامت، مرکز آموزش و پژوهش همشهری، ۲۳ اسفند ۱۳۹۱، دسترسی از http://www.hamshahritraining.ir/news-3624.aspx
  2. باشگاه خبرنگاران جوان. “۱۵ نرم افزار پزشکی برای تلفن همراه”، کد خبر ۴۸۲۶۹۴۳ ، ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳، دسترسی ۱۸ اسفند ۱۳۹۴.
  1. Lupton, D. “Editorial: Health, illness and medicine in the media” Health، ۳(۳)، ۲۵۹-۲۶۲, ۱۹۹۹

نویسندگان: سمیه پناهی – روناک حمزه ای

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): روناک حمزه ای
عنوان مقاله: معرفی محبوب ترین رسانه ی آموزشی عصر حاضر و نرم افزار های آموزش سلامت
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۲
شماره مجله(Issue): ۴
سال(Year): ۱۳۹۵
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/6335
Download PDF

درباره ی روناک حمزه ای

دانش‌آموخته ی کارشناسی کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی همدان- کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شهید بهشتی- کارشناس واحد توسعه‌ی تحقیقات بالینی بیمارستان شهید بهشتی همدان

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *