خانه / آرشیو / دوره دوم (1395) / چگونه سواد دیجیتال را با کدنویسی به کتابخانه شما بیاوریم؟

چگونه سواد دیجیتال را با کدنویسی به کتابخانه شما بیاوریم؟

در طول چند سال گذشته، جهان کتابخانه درباره‌ی برنامه‌نویسی در STEM (علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی) و کدنویسی، یعنی سواد دیجیتال جدید گفتگوهایی ‌کرده است. برای بسیاری از کتابداران مانند خود من، کسانی که از یک حوزه علوم انسانی می‌آیند و برای برنامه‌نویسی طراحی شده در کتاب‌ها و متون به کار گرفته می‌شوند، این سواد دیجیتال جدید می‌تواند به نظر دلهره‌آور باشد. با توجه به این حقیقت که تعداد زیادی از برنامه‌های کدنویسی و STEM معروف به‌وسیله‌ی بودجه‌های کلان، کتابخانه‌های چند سیستمی و تعداد زیادی از کارکنان حمایت می‌شوند، ایده‌ی قرار دادن برنامه‌ای مهم در کتابخانه شما می‌تواند تقریباً غیرممکن به نظر برسد!

به‌هرحال، من اینجا هستم تا به شما بگویم که شما برای آوردن علوم کامپیوتر به جامعه‌تان به بودجه‌ای کلان و گروه زیادی از کارکنان نیاز ندارید. شما فقط به وب‌سایت (دخترانی که کدنویسی می‌کنند) نیاز دارید.

دخترانی که کدنویسی می‌کنند چه کسانی هستند؟

IMG_1734

انجمن دخترانی که کدنویسی می‌کنند، یک سازمان غیرانتفاعی ملی با هدف از بین بردن شکاف جنسیتی در فناوری است. همان‌طور که نام دخترانی که کدنویسی می‌کنند، نشان می‌دهد، زنان هنوز بسیار کم در صنعت فناوری معرفی می‌شوند- فقط ۱۸ درصد فارغ‌التحصیلان علوم کامپیوتر، زنان هستند. انجمن دخترانی که کدنویسی می‌کنند، تلاش می‌کند تا این وضعیت را تغییر دهد با برنامه‌ی انجمن‌های رایگانی که دختران دبیرستانی و ابتدایی را آموزش می‌دهد تا یاد بگیرند چطور بعد از مدرسه در طول سال تحصیلی کدنویسی کنند.

این سازمان با داوطلبانی مانند کتابخانه‌ها مشارکت می‌کند تا برنامه آموزشی انجمن را میزبانی و تسهیل کنند- همه‌ی شما برای میزبانی انجمنتان نیاز به فضا، کامپیوترها، اینترنت و رهبری دارید. این برنامه نه‌تنها از قرار دادن جوانان در معرض مهارت‌های سخت علوم کامپیوتر فراتر می‌رود، بلکه همچنین مهارت‌های ساده‌ای مانند سخنرانی، شبکه و همکاری را نیز تقویت می‌کند. علاوه بر این، شبکه‌ی دخترانی که کدنویسی می‌کنند شامل یک انجمن حامی و فعال از بیش از ۱۰،۰۰۰ دختر در سراسر کشور است.

یک کد نویس نیستید؟ مسئله‌ای نیست!
به‌عنوان یک کتابدار بدون زمینه‌های فنی، بهترین قسمت در مورد حمایت یک انجمن دخترانی که کدنویسی می‌کنند، این است که اگر شما نمی‌توانید کدنویسی را انجام دهید، آن‌ها برنامه آموزشی و یک مربی فنی برای شما فراهم می‌کنند. این آخرین سال تحصیلی، کتابخانه من یک انجمن دخترانی که کدنویسی می‌کنند شامل ۱۳ دختر را میزبانی کرد. من مسئول مدیریت راه‌اندازی انجمن بودم: تبلیغات، برگزاری جلسات اطلاعات و ثبت‌نام دانش آموزان برای برنامه- همه‌ی مهارت‌هایی که من هر روز به‌عنوان یک کتابدار انجام می‌دهم. علاوه بر این، من مسئول راه‌اندازی لوازم و تجهیزات اجرای هر جلسه‌ی انجمن بودم و برای برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی یک جشن فارغ‌التحصیلی در پایان سال تحصیلی کمک کردم. این نقشی بود که من نه‌تنها برای انجام دادن آن به‌خوبی آماده شده بودم بلکه همچنین کاری بود که احساس کردم بی‌نهایت باارزش بود!
کتابخانه من یک مرکز کامپیوتر جداگانه ندارد، اما ما ۱۲ کامپیوتر در اتاق نوجوانمان داریم. وقتی تعداد زیادی از دانش آموزان منظم ما دوست دارند کامپیوترها را بعد از مدرسه برای بازی کردن و انجام تکالیف استفاده کنند، ما جلسه انجمنمان را برای ساعت ۹:۱۵ صبح‌های شنبه تنظیم می‌کنیم. بزرگ‌ترین درگیری که من با شروع انجمن داشتم- به‌طور حیرت‌انگیزی زمان شروع جلسه‌ی انجمن نبود – بلکه مدیریت تقاضای دانش آموزان بود. ما بیش از ۴۰ دانش‌آموز علاقه‌مند داشتیم و کامپیوترهای کافی نداشتیم! من از دیدن دختران زیادی که مصمم بودند هر صبح روز شنبه زود بیدار شوند تا کدنویسی را یاد بگیرند، متحیر بودم. این شاهکار آسانی برای نوجوانان نیست!

از طریق حمایت یک انجمن دخترانی که کدنویسی می‌کنند، من نه‌تنها می‌توانم سواد دیجیتال را به جامعه‌ام بیاورم، می‌توانم نقشی در شکل‌دهی فناوری آینده نیز داشته باشم. این انجمن یکی از محبوب‌ترین برنامه‌ها در کتابخانه ما بوده است و من مشتاق شروع دوباره انجمن در پاییز امسال هستم.

اگر کتابخانه شما برای میزبانی یک انجمن دخترانی که کدنویسی می‌کنند فضا و کامپیوترهایی دارد، من خیلی پیشنهاد می‌کنم که شما یکی از این انجمن‌ها را به کتابخانه‌تان بیاورید! برای کسب اطلاعات بیشتر و درخواست، به https://girlswhocode.com/Clubs/ بروید!

شما می‌توانید همچنین انجمن دخترانی که کدنویسی می‌کنند را در صفحات TwitterFacebookInstagramYouTube & Tumblr دنبال کنید!

منبع:
این نوشته ترجمه مطلبی با این عنوان است: How to Bring Digital Literacy to Your Library with Coding

مترجم: فاطمه کرمی
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): فاطمه کرمی
عنوان مقاله: چگونه سواد دیجیتال را با کدنویسی به کتابخانه شما بیاوریم؟
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۲
شماره مجله(Issue): ۶
سال(Year): ۱۳۹۵
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/7602
Download PDF

درباره ی فاطمه کرمی

کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *