مقدمه مترجم
کتابخانهها مجموعهای از اطلاعات، منابع و خدمات اطلاعاتی هستند که توسط یک نهاد عمومی، خصوصی یا یک شخص، نگهداری و اداره میشوند و معمولاً در ساعات مشخصی از ایام هفته (ساعات کاری) آماده خدمترسانی به مراجعهکنندگان میباشند. ممکن است بعضی از کتابخانهها در روزهای پایانی هفته تعطیل باشند یا ساعات کاری آنها در روزهای عادی، برای استفادهی بعضی افراد، مناسب نباشد. این موضوع میتواند برای برخی مراجعهکنندگان مشکلساز باشد؛ بنابراین باید راهکارهایی برای بهبود این وضعیت ارائه شود تا با افزایش دسترسی کاربران به منابع کتابخانه، گامی مثبت در مسئله کتابخوانی برداشته شود.
یکی از راهکارهای مناسب این امر، استفاده از سیستم اوپن پلاس است. این سیستم، راهحلی کامل برای گسترش ساعات کار کتابخانه و بهبود خدمات به جامعه است. برنامهای کاملاً خارج از ساعت راهاندازی میکند که اجازه میدهد کتابخانهها بدون کارکنان باز باشند.
در معرض تغییر | ساعات کار
تغییرات دائمی نیستند اما تغییر وجود دارد. این یک خط از آهنگ «تام سایر» گروه موسیقی راش است، اگر شما با بچههای جذاب دبیرستانی دهه ۱۹۸۰ ارتباط داشتید، ممکن است این آهنگ را به یاد بیاورید. چیزی که در سال ۱۹۸۲ خیلی فیلسوفانه به نظر رسید، حالا تغییرات سریعی که خیلی حرفهای بهدست آمدهاند، ازجمله تغییرات ما را توصیف میکند. تغییر مداوم ممکن است احساساتی اعم از نگرانی تا دلهره کامل را نشان دهد.
سخنرانی در روز توسعه کارکنان در کتابخانه عمومی شهرستان گوینت، لارنسویل، جورجیا، فرصتی به من داد تا به همراه دوست نویسنده قدیمیام، مایکل کیسی، راهنمای کاربران در کتابخانه عمومی شهرستان گوینت، تعداد کمی از شعبهها را بازدید کنم. من در مورد تغییرات بزرگ در کتابخانه چیزهایی شنیده بودم، اما دیدن آنها در عمل، توجه برانگیز بود. ما در میان یک تغییر شکل مهم، میتوانیم بعضی از دروس مربوط به تغییر از این سیستم را یاد بگیریم.
گشودن درها
در مواجهه با یک زیرساخت آر اف آی دی[۱] (سامانه بازشناسی با امواج رادیویی) قدیمی، بودجه پرسنلی محدود و فرآیندهای ناکارآمد، کتابخانه عمومی شهرستان گوینت شروع به ارتقاء عظیم فنآوری و تغییر مدل خدمات کرد بهاینترتیب، کتابدارانی که تبلت یا لپتاپ استفاده میکردند، جایگزین میزهای کمک بزرگ شدند. نصب و راهاندازی کیوسکهای بررسی آر اف آی دی میتوانست پیشنهادهایی برای کتاب بر اساس علاقه کاربر ارائه نماید، یک سیستم رزرو چاپی/کامپیوتری جدید و یک وبسایت ورد پرس جدید معرفی کند. برای گسترش خدمات هر چه بیشتر، سیستم، به یکی از اولینها در شمال آمریکا تبدیل شد تا برنامهای سلفسرویس و کاملاً خارج از ساعت راهاندازی کند که اجازه دهد کتابخانه بدون کارکنان باز باشد.
سیستم اوپن پلاس[۲] در نسخه بتا در شعبه اصلی کتابخانه عمومی شهرستان گوینت، دوشنبه تا جمعه، ساعت ۱۰-۸ صبح وجود دارد. کارکنان مدیریت در نیمه دیگر ساختمان قرار گرفتهاند و میتوانند ۱۴ دوربین امنیتی نصبشده بهعنوان بخشی از اوپن پلاس را ببینند چنانکه یک محافظ امنیتی یا حضور مشابه استفاده کنیم، احتمال گسترش دادن این سیستم به صبح روز یکشنبه با ساعات دسترسی متعاقب احتمالی وجود دارد.
این سیستم در دانمارک ابداع شده و در مناطقی از انگلستان در حال استفاده است، این سرویس (یکی از معدود) یک شماره شناسایی شخصی[۳] برای در کتابخانه فراهم میکند؛ دوربینها فعالیت را درحالیکه کتابخانه بدون کارمند است ثبت میکنند. چارلز پیس، مدیر اجرایی کتابخانه عمومی شهرستان گوینت، به من گفت: «هدف پروژه اوپن پلاس، گسترش دسترسی به مجموعهها و منابع کتابخانه ما فراتر از ساعاتی بود که کتابخانه در غیر این صورت میتوانست باز باشد. ما ارزش سرمایهگذاری که مالیاتدهندگان ایجاد کردهاند را به حداکثر میرسانیم».
نگرانیهایی برای بیان کردن
چه میشد اگر چیزی اتفاق میافتاد؟ آیا شما هنگام برنامهریزی برای گسترش یک سرویس جدید یا یک تغییر بزرگ در خدمات موجود با این موضوع مواجه شدهاید؟ شاید یک یا دو علامت باعث رفتن به کتابخانه شدند، مانند سبد خرید کتابی که من اخیراً در یک کتابخانه دور از شرق دیدم که با یک علامت اخطار فقط کارکنان مشخص شده بود. آیا تصور میشود که «کسی ممکن است این سبد خرید کتاب را برای یک سواری لذتبخش بردارد…»؟
من یک «سخنرانی در مورد گردش در» کتابخانه عمومی شهرستان گوینت را برای دانشآموزانم ضبط کردم، تصاویر را نشان میدهد و خدمات جدید را توصیف میکند. مانع دانشآموزانم از هیجان به احساس واقعی نشد «این باعث میشود من احساس ناراحتی کنم.»
فقط انسان است که در مورد پذیرش کاربران در ساختمانهای بدون نظارت ما، کمی احساس ناآرامی و ناراحتی میکند. فقدان میز مرجع را نیز به آن اضافه کنید و شما لیوان بزرگی از تغییر با لایهای کفآلود از عدم قطعیت در بالای آن دارید. مدل کتابخانه باز، بعضی از موضعگیریها را در انگلستان به همراه داشت که این ترسها را روشن میکند: آیا ما تماس انسانی را از دست میدهیم؟ آیا اموال کتابخانه نابود خواهد شد؟ آیا این آغازی برای پایان یافتن کتابخانههاست همانطور که ما آنها را میشناسیم؟ آیا پسازآن روباتها خواهند بود؟
کتابخانه دنیای غرب؟
هیچکس از کتابخانههای خالی و کتابداران اندرویدی دفاع نمیکند. دسترسی گسترده در طول ساعات بدون کارمند، ممکن است نیازی را برآورده کند. پیس تأکید کرد که «این مدل سلفسرویس، فرصتهای زیادی به همه انواع کتابخانهها پیشنهاد میدهد تا بدون افزودن کارمندان اضافی، جامعه خود را افزایش دهند».
کارکنان کتابخانه عمومی شهرستان گوینت در مورد کاربران سیستم اوپن پلاس که کتابخانه را زود استفاده میکنند، ازجمله یک مادر آموزشدهنده کودکان در منزل با سه فرزند، با من صحبت کردند. تقریباً هر روز، آنها آن ساعات اولیه را با مجموعه مرورگرهای جدی میگذرانند و چاپگرها و وای فای را استفاده میکنند. سؤال من این است که چه چیزی باعث موفقیت تغییر از حالتی به حالت دیگر شده است. درحالیکه برخی از کارکنان اعتراف کردند که آنها هنوز از طریق پاسخهای شخصی به تغییرات قابلتوجه، مشغول به کار بودند، همه موافقت کردند که مدیریت کتابخانه، متمرکز و ارتباطی شده است. یک کتابدار بخش گفت: «آنها یک سال پیش به ما گفتند این اتفاق خواهد افتاد»، «و آنها همه این موضوع را دنبال کردند.» علاوه بر آن تمایلی برای شنیدن بازخورد کارکنان و روش تغییر وجود داشت همانطور که در طول فرایند، موردنیاز بود. این رویکرد، موردی برای تماشا کردن است.
پانویس:
[۱] RFID
[۲] Open+
[۳] PIN
منبع:
این نوشته ترجمه مطلبی با این عنوان است: Open to Change │Office Hours
مترجم: فاطمه کرمی
مشخصات استناددهی به این مقاله | |
نویسنده(ها): | فاطمه کرمی |
عنوان مقاله: | در معرض تغییر | ساعات کار |
عنوان مجله: | کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0) |
دوره مجله(Vol): | ۳ |
شماره مجله(Issue): | ۲ |
سال(Year): | ۱۳۹۶ |
شناسه دیجیتال(DOI): | |
لینک کوتاه: | http://lib2mag.ir/8490 |