مقدمه مترجم
در کتابخانههای عمومی روشهای مختلفی برای عملکرد کارکنان و ارائۀ خدمات وجود دارد اما عملکرد مبتنی بر شواهد که به مفهوم حل یک مشکل به بهترین نحو و بر اساس شواهد ممکن است، دیدگاه متفاوتی ارائه میدهد. در این نوع عملکرد، تجربه با آخرین شواهد و مستندات علمی موجود تلفیق شده و انتظار یک پیامد مناسب متصور خواهد بود.
عملکرد مبتنی بر شواهد در کتابخانههای عمومی
با توجه به تغییر قوانین و رقابت برای دسترسی به اطلاعات با منابع محدود اقتصادی، درخواست کاربران از کتابداران و مدیران کتابخانههای عمومی جهت ایجاد دسترسی به اطلاعات رو به افزایش است. این رویکرد در روند حرفهای اصول قوی و پیشرفتهای دارد (الدریج[۱]، سال ۲۰۱۲) و توسط طرفداران و متخصصان کتابخانههای بینالمللی بهطور یکسانی پشتیبانی میشود؛ اما این رویکرد بهعنوان یک مدل توسط سازمانهای حرفهای[۲] و دولتهای ملی[۳] حمایت میشود. اخیراً در سند تعامل کتابخانهها (تحویلدار کتابخانهها: اهدافی برای کتابخانههای عمومی در انگلستان در سال ۲۰۱۶-۲۰۲۱)، بهطور ویژهای به عملکرد مبتنی بر شواهد در کتابخانهها و نظام اطلاعرسانی توجه شده است.
پام رایان[۴] در سال ۲۰۱۵ «فراخوانی برای اقدام» برای کتابداران کتابخانههای عمومی ارسال کرد که متن آن بدین شرح بود: «لازم است که ما بهطور کلی مسئولیت تغییر فرهنگ عمومی کتابخانه را بپذیریم، نقش داستانگوییهای خود را بر عهده گیریم و شواهد خود را به اشتراک بگذاریم؛ اما از کجا و چگونه باید شروع کرد؟» چارچوبهای جدید مبتنی بر شواهد کتابخانه و عمل اطلاعرساتی کوفو گینناکیس و برتل[۵]«بیان،
جمعآوری، ارزیابی، موافقت، اقتباس » (رویه مبتنی بر شواهد کتابخانه و اطلاعات در سال ۲۰۱۶) یک مدل واقعی برای برنامههای کاربردی ارائه میدهد و زمینهای را در نظر میگیرد که کتابداران در آن فعالیت میکنند و شواهد مختلفی برای تصمیمگیری مناسب، در دسترس هستند.
* نکات اساسی جهت اطلاع کارکنان کتابخانۀ عمومی:
ذهن خود را باز نگه دارید
شواهد پژوهشهای گذشته (به روش کمی، کیفی، ترکیبی یا ثانویه)، نقش مهمی در عملکرد حرفه ایفا میکنند. تنوع در رویکرد جامع برای عملکرد مبتنی بر شواهد[۶] در کتابداری اهمیت ویژهای دارد. کوفو گینناکیس و برتل[۷] در سال ۲۰۱۶ دو دسته از این رویکردهای جامع را معرفی و تعیین کردند؛ «شواهد محلی» (شامل آمار، ارزیابی، مستندسازی، مشاهده، شواهد واقعهنگاری و واقعیتهای سازمانی) و «دانش حرفهای» (شامل تخصص، دانش ضمنی، دریافت اطلاعات مستندات از همکاران، بهترین شیوه دریافت اطلاعات از سازمانهای دیگر و ادبیات غیر تحقیقاتی است). هر عنصری، بهصورت بالقوه ممکن است در رسیدن به «ایدۀ آگاهانه و موردنظر حرفهای» ارزش یکسانی داشته باشد.
بر اساس موفقیت (چرخ را دوباره اختراع نکنیم)
احتمال دارد شخص دیگری در حوزۀ شما و یا در مؤسسهای دیگر، قبلاً چیزی مشابه طرح، ایده یا پرسش شما را امتحان کرده باشد. قبل از اینکه پروژه یا فرآیند خود را شروع کنید، جستجوی علمی سریعی انجام داده و لیست بایگانی پستی خود را بررسی کنید و اگر چیزی نیافتید آنگاه آن طرح را با همکاران خود که در زمینههای مشابه کار میکنند به اشتراک گذاشته و به دنبال پاسخ بگردید. جستجوی خود را اصلاح و تغییر دهید تا با درک بهتری از مسائل به دنبال راهحلهای بالقوه بگردید.
ببیند و یاد بگیرید
توجه کنید که کاربران چطور و چقدر از خدمات شما استفاده کرده و میکنند، جهت دریافت اطلاعات در چه مراحلی به کمک نیاز دارند؟ شواهد تجربی محلی میتوانند در درک آنچه کاربران شما میخواهند بسیار مهم باشند و به شما برای توسعۀ فرآیندها و سیستمهایی که برای کاربران کتابخانهای اهمیت دارند، بیش از کتابداران مفید فایده باشند (جیلیسپی[۸] در سال ۲۰۱۴، پاتریج[۹] در سال ۲۰۱۶). نظرات کاربران را با طراحی خدمات خود ترکیب کرده و مجموعههای خود را بر اساس نیاز، تغییر و گسترش دهید.
دسترسی آزاد (رایگان)
کتابداران کتابخانههای عمومی مانند کتابداران دانشگاهی، دسترسی آسان و آزاد به منابع ندارند. راههای متفاوتی برای جمعآوری، دسترسی و سازماندهی مدارک وجود دارند که از آن جمله میتوان به ابزارهایی مانند مؤسسه حرفهمندان کتابداری و اطلاعرسانی ـ انگلیس[۱۰] اشاره کرد. کتابخانههای انگلیس؛ ابزار و مطالعات موردی؛ چارچوب شورای هنری انگلستان «انگیزۀ یادگیری برای همه»، تحقیقاتی از سوی کارنگی ترست[۱۱]، اخبار کتابخانههای عمومی و مجلات در دسترس مانند کتابخانۀ مبتنی بر شواهد، فعالیتهای اطلاعاتی و مجلۀ سواد اطلاعاتی نقطۀ شروع خوبی است. راهنمای مجلات دسترسی آزاد[۱۲] بیش از ۵۰ مورد دیگر را فهرست میکند.
اکنون به شما بستگی دارد…
در انجام هر فعالیتی بر اساس شواهد پیش بروید (رایان[۱۳]، ۲۰۱۵) و مستندات را به اشتراک بگذارید، روشهایی را که انجمن بینالمللی کتابخانههای عمومی برای دسترسی آزاد به منابع ارائه کرده است در نظر داشته باشید.
دربارۀ عملکرد مبتنی بر شواهد در کتابخانه و مراکز اطلاعرسانی
بکی کول[۱۴] نویسندۀ کتاب «عملکرد مبتنی بر شواهد در کتابخانه و مراکز اطلاعرسانی» در سال ۲۰۱۶ است. این کتاب توسط دنیس کوفو گینناکیس[۱۵] و آلیسون برتل[۱۶] ویرایش شده است و مبانی مبتنی بر پژوهش و شواهد کتابخانهای و عمل اطلاعرسانی را معرفی و بیان میکند. این کتاب به دو بخش؛ بررسی زمینۀ عملکرد مبتنی بر شواهد در کتابخانه و مراکز اطلاعرسانی و پیشنهاد مدلی جدید برای کاربرد آن در محل کار؛ و بازنگری پیشرفت عملکرد مبتنی بر شواهد در کتابخانههای مدارس، عمومی، بهداشت، مدرسه و کلیۀ کتابخانههای سراسر جهان، تقسیم میشود.
پانویس:
[۱]. Eldredge
[۲]. CILIP
[۳]. Impact Toolkit
[۴]. Pam Ryan
[۵]. Koufogiannakis and Brettle
[۶]. EBP
[۷]. Koufogiannakis and Brettle
[۸]. Gillespie
[۹]. Partridge
[۱۰]. CILIP
توضیح: (صدای پیشرو برای اطلاعات، مدیریت دانش و حرفهی کتابداری است. هدف ما این است که مهارتهای اطلاعاتی و کتابخانهای و ارزشهای حرفهای را در قلب یک جامعۀ دموکراتیک، برابر و پربار قرار دهیم).
[۱۱]. Carnegie Trust
[۱۲]. DOAJ: Directory of Open Access Journals
[۱۳]. Ryan
[۱۴]. Becky Cole
[۱۵]. Denise Koufogiannakis
[۱۶]. Alison Brettle
منبع:
این نوشته ترجمه مطلبی با این عنوان است: Tips for using evidence-based practice in public libraries
مترجمین: ژیلا سعیدی۱ – ندا صیادی۲
۲. دانشجوی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی
مشخصات استناددهی به این مقاله | |
نویسنده(ها): | ژیلا سعیدی |
عنوان مقاله: | نکاتی برای استفاده از عملکرد مبتنی بر شواهد در کتابخانههای عمومی |
عنوان مجله: | کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0) |
دوره مجله(Vol): | ۳ |
شماره مجله(Issue): | ۳ |
سال(Year): | ۱۳۹۶ |
شناسه دیجیتال(DOI): | |
لینک کوتاه: | http://lib2mag.ir/8813 |