خانه / کتابخانه و کتابدار 2.0 / آموزش و مهارتهای 2.0 / تصور ما از مفهوم اینترنت: درست یا غلط

تصور ما از مفهوم اینترنت: درست یا غلط

مقدمه:
در جامعه‌ی امروز غالباً کاربران برای مفهوم وب و اینترنت تمایزی قائل نمی‌شوند و افراد این مفاهیم را یا باهم یکسان تلقی می‌کنند یا برای این مفاهیم تعریف خاص مجزایی در ذهن ندارند. این در حالی است که این مقوله‌ها متمایز از یکدیگر است و چه بسا دانستن این مفاهیم در استفاده مؤثرتر و کاربردی‌تر به افراد یاری رساند. باید توجه داشت که اینترنت خود از پنج بخش مجزا تشکیل شده است که وب تنها یکی از بخش‌هاست. در این مقاله کوشش شده ابتدا مفهوم اینترنت به زبان ساده بیان می‌شود و سپس شما را با اجزای اینترنت و مفاهیم هر بخش آشنا کنیم.

مفهوم اینترنت:
اگر از مقوله واژه‌شناسی لغت اینترنت گذر کنیم به مفهوم این واژه می‌رسیم.
اینترنت یک شبکه‌ی ارتباطی جهانی برای داده‌ها است. در اینجا لازم است مفهوم شبکه به‌طور مختصر بیان شود. شبکه یا Network به تعدادی کامپیوتر متصل به هم گفته می‌شود که در ارتباط با یکدیگرند و قادرند داده‌ها و اطلاعات را انتقال دهند. یک شبکه از ارتباط دو تا بینهایت کامپیوتر ایجاد می‌شود.
در مفهوم اینترنت این شبکه در وسعت جهانی و شامل میلیاردها کامپیوتر متصل به هم است. اگر اکنون شما به‌وسیله‌ی کامپیوتر خود در حال مطالعه‌ی این مطلبید بخشی از شبکه‌ی جهانی اینترنت هستید.
این شبکه به هیچ کشور خاص یا نهادی تعلق ندارد اما این بدان معنا نیست که هیچ سازمانی بر آن نظارت ندارد. یک موسسه‌ی غیرانتفاعی با عنوان Internet Society در سال ۱۹۹۲ برای نظارت بر پروتکل‌ها و قوانین جاری در اینترنت ایجاد شده است.

شاید بد نباشد اگر مفهوم پروتکل در همین‌جا توضیح داده شود تا ابهام‌زدایی صورت بگیرد. پروتکل به مفهوم مجموعه قوانینی است که در لازمه‌ی برقراری ارتباط بین دو مجموعه است؛ یعنی اگر دو مجموعه
پروتکل‌های یکسانی نداشته باشند قادر به برقراری ارتباط نیستند.
مثلاً اگر به‌واسطه‌ی یک وب‌سایت در حال مطالعه این مطلب هستید در کنار آدرس سایت پروتکل http را مشاهده می‌کنید؛ که این پروتکل شامل مجموعه قوانینی است که در ارتباطات مؤثر است.

مفهوم وب:
حال که با مفهوم اینترنت و قوانین ارتباطی آشنا شدیم به آشنایی با اجزای اینترنت می‌پردازیم.
این جزء چندرسانه‌ای امروزه بر تمامی صنعت کامپیوتر و ارتباطات و اطلاعات سایه افکنده است.
از مهم‌ترین کاربردهای وب دسترسی به سایت‌های اینترنتی و وب گردی‌هاست. وب جهان شمول یا همان World Wide Web راه رایج ما برای انتشار اطلاعات بر روی شبکه‌های اینترنتی است. در سال ۱۹۹۱ برای اولین بار یک مرورگر عرضه شد که یک رابط بصری پیشرفته و جذاب را به کاربران ارائه کرد. در ابتدا تنها هایپرلینک‌ها کاربر را از متنی به متن دیگر ارجاع می‌داد اما امروزه پشتیبانی از عکس‌ها، صوت، ویدئو و محتواهای تعاملی نیز ارائه می‌شود.

در اینجا به این نکته می‌رسیم که به دلیل همین محبوبیت بسیار زیاد شبکه‌ی وب است که بسیاری از کاربران مفهوم وب و اینترنت را یکی تلقی می‌کنند این در حالی است که وب تنها یکی از کاربردهای شبکه‌ی اینترنت است.

پروتکل انتقال فایل FTP:
این پروتکل برای انتقال فایل‌های متنی و باینری از مبدأ به مقصد است. این سرویس برای کاربران معمولی اینترنت کاربردی نا آشنا است اما برای افراد حرفه ای همچون صاحبان یک وب‌سایت بسیار کاربردی است.
این سرویس از اجزای قدیمی و پایه‌ای شبکه‌ی اینترنت است و آشنایی با آن می‌تواند کاربردی باشد.
برای مثال این سرویس برای توسعه‌دهندگان وب برای انتقال فایل‌ها از کامپیوترهای کوچک‌تر به سرورهای میزبان وب‌سایت است.

پســت الکترونیـکی Email:
از رایج‌ترین کاربردهای اینترنت می‌توان به ایمیل اشاره کرد و قطعاً هر روزه به استفاده‌کنندگان این خدمت اضافه می‌شود. از مزایای این خدمت می‌توان به‌سرعت بالا در انتقال اطلاعات و ضریب امنیت مناسب و بسیار موارد دیگر اشاره کرد. این ویژگی‌ها ایمیل را به یکی از برترین ابزارهای ارتباطی تبدیل کرده است. در واقع ایمیل نامه‌ای دیجیتال است که در شبکه اینترنتی ما انتقال میابد که مزایای زیاد این روش استفاده از نامه‌های کاغذی را کمرنگ کرده است.

گوفــــر Gopher:
این سرویس پروتکلی در شبکه‌ی اینترنت است که برای کاربر دسترسی به منابعی همچون فایل‌ها و متن‌ها را فراهم می‌آورد. این پروتکل با آدرس URL در دسترس است.
گوفر یکی از قدیمی‌ترین اجزا اینترنت است که قبل ورود وب به‌عنوان یک سرویس ارائه‌دهنده‌ی منابع اطلاعاتی کاربرد داشت. اما با ایجاد وب نقش گوفر کمرنگ شده است.
این سرویس تفاوت کمی با سایت‌های اینترنتی دارد؛ زیرا مانند سایت‌ها فایل‌ها و متن‌ها را در دسترس کاربران قرار می‌دهد؛ و اما تفاوت گوفر و وب در آن است که شما در وب فرم‌های گرافیکی، عکس‌ها و مثال‌ها را در اختیار دارید و به‌واسطه‌ی ارتباط شبکه‌ای بین وب و اینترنت شما به‌راحتی به صفحات مرتبط وبی هایپر لینک داده می‌شوید که خود دامنه‌ی جستجو را افزایش می‌دهد.
این در حالی است که در گوفر شما تنها یک منو را مشاهده می‌کنید و برای دسترسی‌های بیشتر تنها به صفحات دیگر گوفری هایپرلینک داده می‌شوید که خب امروزه به دلیل دامنه‌ی کوچک‌تر این صفحات دامنه‌ی جستجو کاهش میابد. اطلاعات ارائه شده بر گوفر معمولاً قابل اطمینان‌اند و سرویس‌دهی آن سریع‌تر است.

 تلنت Telnet:
این سرویس به شما اجازه ورود به کامپیوترهای موجود در اینترنت را می‌دهد و برای ما بانک‌های اطلاعاتی آنلاین، خدمات چت و دیگر خدمات را فراهم می‌کند. رایج‌ترین منابع تحت وب آن سرویس‌های مربوط به فهرست کتابخانه (Library catalogs) هاست.
این خدمت به‌واسطه‌ی آدرس‌های تلنتی شامل پروتکل‌های Ftp/Pop/Smtp/Http ارائه می‌شود. این پروتکل به ما اجازه‌ی ورود به کامپیوترهای دیگر را می‌دهد.

نویسنده: کیمیا یادی پور

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): کیمیا یادی پور
عنوان مقاله: تصور ما از مفهوم اینترنت: درست یا غلط
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۳
شماره مجله(Issue): ۵
سال(Year): ۱۳۹۶
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/9349
Download PDF

درباره ی کیمیا یادی پور

دانشجوی کارشناسی کتابداری پزشکی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *