خانه / آرشیو / دوره چهارم (1397) / کتابخانه‌های حامی محیط‌زیست

کتابخانه‌های حامی محیط‌زیست

 نکته: مقالات علمی – پژوهشی در مجله کتابدار ۲.۰ داوری نمی شود و با مسئولیت مترجم منتشر می گردد.
اگر از این ترجمه برای مقالات، پایان نامه‌ها و دیگر مطالب منتشر شده توسط شما، استفاده می‌شود لطفا نام مترجم را در رفرنس خود ذکر کنید و به رفرنس اصلی(لاتین) ارجاع مستقیم ندهید. (این کار از نظر اخلاق علمی صحیح نیست.)

چکیده:
اکثر دانشمندان سراسر جهان اکنون تائید می‌کنند که سیاره زمین زیر فشار است. برنده جایزه صلح نوبل بین دولتی در گزارشش راجع به تغییرات آب و هوایی گفته است که: گرمای جهانی واضح است و فعالیت‌های انسانی باعث افزایش درجه گرما شده است.
مردم و مؤسسات باید رفتارشان را تغییر دهند تا سیاره زمین بازسازی شود.

برایان والش، نویسنده تایم معتقد است از سال ۲۰۰۷: زمانی که جامعه متوجه خطر تغییرات اقلیمی و بحرانی شدن وضعیت شد، به عنوان نقطه عطف یاد خواهد شد.

فکر ساختن کتابخانه سبز به یک نقطه عطف منتهی و به یک جنبش کتابخانه‌ای تبدیل شد. جنبش کتابخانه سبز بیش از ۱۵ سال است که وجود دارد. این جنبش در اوایل دهه ۹۰ شکل گرفت و محبوبیتش را در حرفه کتابداری در سال ۲۰۰۳ به دست آورد. هدف آن کاهش پیامدهای{مضر} زیست‌محیطی بر روی سیاره زمین است و شامل تعداد زیادی از کتابداران، کتابخانه‌ها، شهرها، شهرک‌ها، کالج‌ها و محیط‌های آکادمیک (طرفدار کتابخانه سبز) است.

در دیکشنری آکسفورد واژه سبز به معنی فعالیت‌های مربوط به محیط‌زیست تعریف شده است. واژه پایدار به انواع فعالیت‌های اقتصادی و فرهنگی انسان که از تخریب منابع طبیعی جلوگیری می‌کند گفته می‌شود.

کلید واژگان: جنبش کتابخانه سبز- سبز- پایدار – کتابخانه‌ها- لید (LEED)- محیط‌زیست – اوج آلودگی- تغییر آب و هوایی- کتابخانه سبز 

مقدمه:
اطلاعات موجود درباره کتابخانه سبز و فعالیت‌های آن محدود اما در حال رشد است.
مقالات اولیه درباره کتابخانه سبز در دهه ۹۰ میلادی منتشر شدند. بولتن کتابخانه ویلسون در فوریه ۱۹۹۱ مقاله‌ای راجع به نقش ویژه کتابخانه در محیط‌زیست منتشر کرد.

این بولتن شامل سه مقاله دیگر هم بود:
۱: یافتن درختان در جنگل، منابع اطلاعاتی محیط زیستی نوشته تام واتسون (۱۹۹۱)، در این مقاله واتسون فهرستی از گروه‌ها، آژانس‌ها و انتشاراتی را جمع‌آوری کرد که بر محیط‌زیست و اطلاعات راجع به آن متمرکز هستند.
۲: جشن روز زمین در تمام سال: نوشته لیندا رومه (۱۹۹۱)، در این مقاله تاریخچه روز زمین و همچنین ایده‌هایی بر چگونگی جلب توجه عموم در تمام سال بر روی مسائل محیط‌زیست ارائه شد.
۳: سر و صدا در کتابخانه: تأثیرات و کنترل نوشته آن رایگان، بررسی آلودگی صوتی در کتابخانه‌ها.

در سال ۱۹۹۱ یک گروه حامی محیط‌زیست از کارگران بازنشسته کتابخانه سبز در برکلی کالیفرنیا و کتابداران از کتابخانه دانشگاه ایداهو در مسکو به وجود آمد. ایداهو تصمیم گرفت یک مجله تخصصی که سواد محیط زیستی را تبلیغ و ترویج می‌دهد منتشر کند. یک سر مقاله جهانی به نام «ایجاد یک محل اجماع بین‌المللی برای کتابداران، مشاوران اطلاعات، گروه‌های مدنی، سازمان‌ها، مربی‌ها و افراد شخصی» فراهم آمد.

اولین شماره مجله کتابخانه سبز در ژانویه ۱۹۹۲ با نام موضوعات زیست‌محیطی در جهان اطلاعاتی (GLJ) منتشر شد

شماره سال ۱۹۹۲ با سرمقاله ماریا آنا بانکواسکا شروع شد و شامل مقاله‌های کاربردی‌ای در کتابخانه بود:

  • کنفرانس‌های سلامت انجمن کتابداری آمریکا نوشته نانسی پوپ. نیروی
  • کار محیط زیستی انجمن کتابخانه‌های آمریکا نوشته تری لینک.
  • کتابخانه‌های تخصصی و اطلاعات محیط زیستی نوشته پت م
  • ورای. چگونه کتابخانه‌تان را سبز کنید نوشته مو
  • نته استیگر. فرصت بازیافت: پرینترهای لیز
  • ری نوشته تد کروس؛ تأثیرات زیست‌محیطی نوشته پاتریسیا کروس.

یک سال بعد، مقاله کتابداری سبز: نگرانی علیه تغییر نوشته آتون در نوامبر ۱۹۹۳ در مجله دستیار کتابدار منتشر شد. در این مقاله آتون درباره فعالیت‌های کتابداری سبز در ایالات‌متحده و هشدار دادن به کتابداران انگلیسی علیه اقتصادی کردن این کارها در کتابخانه توضیح می‌دهد.

کمتر از ده سال طول کشید که مقاله‌های بعدی کتابخانه سبز منتشر شود. مجله کتابخانه‌های سبز مقاله‌هایی را منتشر کرد:

۱-سبز شدن آسان نیست اما مطمئناً جالب است.
۲-برنامه‌نویسی پایدار سالانه در کتابخانه آن آربور نوشته امی کانتو و بث اندرسون. کانتو و اندرسون بر یک سری برنامه با عنوان پایدارسازی کتابخانه جهانی بیندیش، محلی عمل کن متمرکز شدند. بعضی از مهم‌ترین برنامه‌ها برای پایدارسازی کتابخانه‌ها شامل جایگزینی برای سوخت وسایل نقلیه، نمایش عروسکی شناخت حیوانات وحشی، خانه سازگار با محیط‌زیست و نمایش فیلم رهایی از آنفولانزا

متن:

امروزه واژه سبز در همه رشته‌ها به کار برده می‌شود. این واژه به گرمای بیش از حد جهانی و کارهایی که ما می‌خواهیم برای سبز کردن همه چیز انجام دهیم و حفظ سیاره زمین مربوط می‌شود.

وقتی کتابداران می‌خواهند راجع به کتابخانه‌های سبز صحبت کنند چیزی که معمولاً به ذهنشان می‌آید ساختمان سبز کتابخانه‌ها است. هیئت مدیره مدیریت تلفیقی پسماند کالیفرنیا ساختمان سبز یا سازگار با محیط‌زیست را ساختاری طراحی شده، ساخته شده، تعمیر شده، به کار گرفته شده یا دوباره استفاده شده به روش بوم شناختی و کارآمد از نظر منابع، تعریف می‌کند. علاقه به افزایش ساخت کتابخانه سبز زمانی بود که گروه انجمن طراحی مجله کتابخانه در دسامبر ۲۰۰۷ به سمینار رفتن به سمت سبز شدن در شیکاگو، ایلینویز رفتند. در این مراسم معماران، طراحان شهری و کتابداران آخرین تحولات و راه‌حل‌های طراحی در ساختمان‌های کتابخانه سبز را به اشتراک گذاشتند. ساختمان‌های سبز طبق سیستم رتبه‌بندی لید (پیشتازی در انرژی و طراحی محیط زیستی) رتبه‌بندی می‌شوند.

سیستم صدور گواهی توسط انجمن ساختمان‌های سبز آمریکا ایجاد شد. بعد از معرفی لید در سال ۲۰۰۰، این سیستم تبدیل به استاندارد ملی آمریکا برای ساختمان‌های بازرگانی و بنگاه‌های علمی شده است.

 لید یک استاندارد اجرایی درست و صحیح است، به این معنی که اجازه می‌دهد یک مالک یا طراح ساختمان چگونه بدون پیگیری روش‌های ویژه به تعداد معیارهای مشخص برسد. در پروژه‌هایی که مبتنی بر امتیاز هستند استاندارد LEED یک سیستم مبتنی بر امتیاز است.

شش دسته‌بندی (معیار) برای احداث ساختمان‌های جدید بر اساس پایدار بودنشان، بهره‌وری آب، انرژی جو، مواد و منابع، کیفیت زیست‌بوم داخلی و نوآوری در طراحی وجود دارد. در حال حاضر شش نوع گواهی ساختمانی تحت استاندارد لید (LEED) شامل: لید برای ساختمان جدید (LEED-NC)، لید برای بازرگانی داخلی (LEED-CL)، لید برای هسته و پوسته (درون هر چیز و بیرون هر چیز)(LEED-CS)، لید برای ساختمان‌های موجود (LEED-EB)- لید برای توسعه محله (LEED-ND) و لید برای خانه‌ها (LEED-H) موجود است.

سیستم رتبه‌بندی لید با چهار سطح گواهی در حال پیشرفت است: گواهی نقره‌ای، طلایی و پلاتینیوم. هر سطح گواهی ۳۲ نوع از طراحی‌های محیطی و مسائل انرژی از حداکثر امتیاز (۶۹ امتیاز) را دارد.

برای مثال: گواهی ساختمان بر مبنای LEED-NC در فهرست شش معیار باید حداقل ۲۶ امتیاز از امتیازات لازم را داشته باشد. برای دریافت گواهی درجه نقره: یک ساختمان نیاز به ۳۳ امتیاز دارد. برای طلایی ۳۹ و برای پلاتینیوم حداقل ۵۲ امتیاز نیاز است. دریافت گواهی پلاتینیوم دشوار است.

در حال حاضر فقط ۲ کتابخانه در آمریکا وجود دارد که گواهی پلاتینیوم را دارند: کتابخانه ریاست جمهوری ویلیام جی کلینتون در لیتل راک آرکانساس و کتابخانه عمومی محلی تراس در قسمتی از لس‌آنجلس. کتابخانه ریاست جمهوری کلینتون در آغاز گواهی نقره را تحت برنامه USGBC LEED NC دریافت کرد.

در سال ۲۰۰۷، این کتابخانه گواهی پلاتینیوم LEED EB را با افزایش برنامه‌های بازیافت و استفاده از مواد شوینده سبز برای تمیز کردن، کاهش CO۲ هوا و استراتژی‌های بهره‌وری انرژی، چشم‌انداز مبتنی بر استفاده از آب و بام سبز دریافت کرد. کتابخانه عمومی محلی تراس در سال ۲۰۰۳ گواهی پلاتینیوم را دریافت کرد.

برخی از ویزگی های کتابخانه‌های سبز شامل: نور طبیعی روز، ایجاد سایه با فیلتر کردن نور مستقیم خورشید، شبکه خورشیدی، سنسورهایی که نور داخل را برای بهره‌وری انرژی کنترل می‌کنند و بام چوبی است. مکان کتابخانه نزدیک به ایستگاه‌های شارژ ماشین‌های الکتریکی (برقی) و محل عبور باشد. همچنین یک دوچرخه باربند دار و ایستگاه پست ارائه می‌دهد.

تلاش برای ساختن کتابخانه‌های سبز در حال افزایش است.

در سال ۲۰۰۸ شهردار ماساچوست پیشنهاد ۵ میلیون دلاری برای ساختن یا بازسازی کتابخانه‌های سبز را داد. برنامه‌های اعضای هیئت کتابخانه‌های ایالتی، دادن پاداش و امتیاز به ۳۱ شهر و شهرک ایالت ماساچوست بود.

برای گرفتن پاداش و امتیاز، کتابخانه‌ها باید به سمت استانداردهای طراحی بر مبنای LEED بروند.

مسلماً شیکاگو، ایلینویز پیشرو در ساختن کتابخانه سبز است. شهر شیکاگو به خودش افتخار می‌کند که اولین شهر در پیوستن به فعالیت‌های حامی محیط‌زیست در ساختمان‌های عمومی است.

حتی این شهر یک استاندارد ساختمانی به نام استاندارد شیکاگو برای خودش ایجاد کرد که اساس و پایه آن از لید (سیستم رتبه‌بندی ساختمان سبز) گرفته شده است

اولین کتابخانه سبز، کتابخانه بودلانگ وودز است که در بهار ۲۰۰۳ تأسیس شد. به دنبال آن کتابخانه ENGLE WOOD در تابستان ۲۰۰۳ و کتابخانه اوریل پارک در بهار ۲۰۰۴ تأسیس شد.

چندین دلیل وجود دارد که چرا کتابخانه‌ها می‌خواهند ساختمان سبز یا ویژگی‌های ترکیبی سبز را در ساختمان‌هایشان اجرا کنند. اول: ساختن ساختمان‌های سبز مقرون به صرفه است، اکنون ساختن ساختمان‌های سبز مطابق بودجه کتابخانه‌هاست و امکان‌پذیر است. دوم: منابع انرژی در دسترس، منابع محدودی هستند. این منابع برای تنفس (زندگی) در سیاره زمین ضروری هستند و بودجه کتابخانه‌ها می‌گوید باید از این منابع انرژی با احتیاط استفاده کنیم.

مهم است که انتشار کربن از ساختمان‌هایمان را کاهش دهیم. واژه کربن فوت پرینت، مقدار سوخت تولید شده از گازهای گلخانه‌ای به طور مستقیم و غیرمستقیم توسط فعالیت‌های انسانی تعریف شده است

اکنون بهترین زمان برای انتخاب ساختمان سبز است.

کتابخانه‌هایی که می‌خواهند ساختمان سبز بسازند اما هزینه ساخت یک ساختمان جدید را ندارند، چه کنند؟ یک انتخاب، بازسازی ساختمان کتابخانه موجود است که حتی می‌تواند منجر به دریافت گواهی لید (LEED-EB) تحت گواهی لید برای ساختمان‌های موجود شود. در این اوضاع بد اقتصادی حتی بازسازی هم با وجود بودجه کتابخانه‌ها، ممکن است امکان‌پذیر نباشد.

 یک قدم سبز ساده که کتابخانه‌ها می‌توانند برای سالم ماندن زمین و ساکنینش انجام دهند این است که استفاده از شوینده‌های شیمیایی سمی را کنار بگذارند و محصولات تمیزکننده را به محصولات سازگار با محیط‌زیست تغییر دهند.

طبق گفته کن رانکل سم‌شناس در بخش سلامت عمومی ایلینویز، برخی شوینده‌ها می‌توانند باعث حمله‌هایی مانند تنگی نفس و آلرژی‌ها در بچه‌ها شوند. شوینده‌های سبز بخار کمتری خارج می‌کنند و برخی از آن‌ها حتی با گیاه بر اساس ترکیباتی مانند سبوس ساخته شده‌اند.

بی‌ثباتی اقتصادی، کاهش انرژی و تنزل رتبه جهانی جامعه را دگرگون کرده است و نوبت دگرگون کردن کتابخانه‌ها است. جیمز کانستلر، نویسنده «اضطرار طولانی» معتقد است که ترکیب قدرتمندی از میدان‌ها نفتی کاهش‌یافته، تغییرات آب و هوایی، افزایش جمعیت و بحران مالی به زودی باعث تغییر سبک زندگی آمریکایی خواهند شد. این تغییرات گسترده به وجود آمده ممکن است به کتابخانه‌های عمومی فشار وارد آورد تا برنامه‌های سبز غیر معمول و جدید برای جامعه استفاده کننده‌شان ارائه دهند. در مارس ۲۰۰۸، مجله کتابخانه مقاله‌ای را منتشر کرد: «بعد از سوخت (نفت): کتابخانه‌های عمومی نقش مهمی را در جامعه بعد از نفت دارند. استون می‌گوید باورش این است که کتابخانه‌های عمومی جای امنی برای اعضای جامعه در زمان کاهش ذخیره‌های سوختی هستند. او ادعا می‌کند در این بحران متلاطم که خدمات و منابع کتابخانه اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند و به کتابدارانی نیاز خواهند داشت تا درباره مشکلات غذایی و داروهای جایگزین اطلاعاتی را فراهم کنند. او اعلام کرد که کتابداران باید با بیمارستان‌ها، مراکز اجتماعی و شهرداری‌ها همکاری کنند و با ایجاد انجمن‌های اجتماعی پایدار در مواجه شدن با کاهش ذخایر سوخت کمک کنند.
امنیت غذایی یکی از موضوعات مهم و قابل توجه در ادبیات اوج دوران نفت است. موضوع امنیت غذایی برای کتابخانه‌ها مثل کتابخانه‌ای در اسوالبارد نروژ مهم است. نیاز به تبدیل شدن به مخازنی برای بایگانی مواد ژنتیکی مانند دانه‌ها است. برخی کتابخانه‌ها در حال انبار کردن دانه‌های محلی هستند. مدیر کتابخانه عمومی کلارک کانتی، جولی ماروسکین بیش از ۸ سال در حال کاشت و پرورش و ذخیره دانه‌های کمیاب در کتابخانه‌اش است.

ماروسکین در حال با پیشنهاد سفر کاری باغبانان مشتاق به دانه‌های کمیاب به کتابخانه‌اش، در حال ایجاد ارتباط بین منابع کشاورزی و انجمنش است.

یک راه برای مقابله با ناامنی غذایی پرورش غذا (دانه) توسط خود است.

برخی از کتابخانه‌های عمومی این کار را، با ایجاد درخت‌کاری و آموزش به مراجعه کنندگانشان درباره موفقیت‌های فعالیت‌های باغبانی و دانه‌های (غذاهای) محلی کردند و دیگر کتابخانه‌ها از باغ‌هایشان برای پرورش دانه و مشارکت اجتماعی استفاده کردند.
در سال ۲۰۰۸ انجمن کتابخانه مرکزی ریچموند در کالیفرنیا باغی را ایجاد کرد. افراد زیادی شامل کتابداران، کارگر شهری، انجمن‌های داوطلب، برزگران و حامیان کتابخانه به کاشتن و نگه‌داری از باغ کمک کردند.

مثال دیگر برای نوع خدمت کتابخانه در زمان بعد از نفت، کتابخانه امانت ابزار (کتابخانه‌هایی که ابزار امانت می‌دهند) است. در حال حاضر ۲۲ کتابخانه امانت ابزار در ایالات‌متحده است. کتابخانه عمومی برکلی اولین کتابخانه امانت ابزار بود که در سال ۱۹۷۹ آغاز به کار کرد.

کتابخانه برای ساکنان برکلی و صاحبان املاک بیش از ۲۵۰۰ ابزار رایگان برای استفاده ارائه کرد. مراجعه‌کنندگان می‌توانستند از مخلوط کن سیمان تا چاقو، از ماشین چمن‌زنی تا بیل باغچه و هر چیزی در بین آن‌ها را امانت بگیرند

کتابخانه‌های دانشگاهی و دانشکده‌ای ممکن است به زودی قادر به دریافت پول (بودجه) برای ایجاد برنامه‌های پایدارپذیر در فضاهای دانشگاهی‌شان باشند. در ۱۴ آگوست ۲۰۰۸ رئیس‌جمهور جرج بوش قانون آموزش عالی و پایداری (HESA) را به عنوان بخشی از آموزش عالی جدید امضا کرد.

قانون HESA، نابودی زمین را یادآوری می‌کند. برنامه توسعه پایدار دانشگاه پیشنهاد دادن جوایز برای مؤسسات آموزش عالی است تا برنامه‌های آموزشی توسعه پایدار، فعالیت‌ها و دانشکده‌ای را توسعه بدهند و اجرا کنند. این برنامه تحت مدیریت وزارت آموزش‌وپرورش انجام می‌شود.

قدم سبز دیگر برای کتابداران در مؤسسات یادگیری عالی تشویق رئیس‌جمهورشان و رئیس دانشگاهشان به پایبند بودن به تعهد آب و هوایی دانشگاه و دانشکده آمریکایی رئیس‌جمهورشان است

رفتن به سمت سبز شدن در دانشکده‌ها و دانشگاه‌ها یک عامل بالقوه و مولد دستیابی سریع به تغییرات اجتماعی است.

اگر در سال‌های آینده پیشگویی‌های کانستلرز به وقوع بپیوندد، امکان دارد وارد جهانی شویم که مردم آن مجبور هستند ماشین‌ها، تراکتورها و هواپیماها را رها کنند و از قطار و حیوانات استفاده نمایند، در حیاط خلوتشان باغچه درست کنند، خانه‌هایشان را رها کنند و به حومه‌های شهر و مزرعه‌های خانوادگی‌شان بروند.

نویسنده کتاب محدودیت‌های رشد و کارشناس توسعه پایدار پروفسور دونلا میدوز در فهرست کتابش کتابخانه عمومی را یکی از هفت عجایب پایداری نامیده است. یکی از وظایف کتابخانه‌ها خدمت کردن به جامعه است. جامعه به کتابخانه نیاز دارد و در حقیقت کتابداران با فراهم کردن اطلاعات صحیح از تمام موضوعات و عناوین سبز، از فعالیت‌های ساخت جایگزین به انتخاب گزینه‌های تجدید پذیر، در عمل نقش اصلی را بازی می‌کنند.

زمانی که در کتابخانه‌های دانشگاهی انبوه پیام‌های چاپ شده و کتاب‌های نالازم بیرون انداخته شده، چاپ صفحه به صفحه مدارک کاربران کتابخانه، کامپیوترها و فنّاوری‌های قدیمی دور انداخته شده و جدی نبودن حساب نوع و مقدار مصرف انرژی استفاده شده روزانه را دیدم، متوجه غفلتی سهل‌انگارانه شدم.

میزان فعلی مصرف محیط زیستی در کتابخانه‌های دانشگاهی به طور جدی در حال آسیب زدن به محیط‌زیست اطرافمان است و نباید ادامه داشته باشد. به علاوه بودجه کتابخانه از نظر اقتصادی ناپایدار است و در میان هزینه‌های مختلف برای کاربران، تهدیدی برای مأموریت اصلی کتابخانه یعنی فراهم آوری رایگان و دستیابی آزاد به اطلاعات برای همه کاربران است.

کتابخانه‌ها اگر می‌خواهند دسترسی به اطلاعات آزاد و رایگان برای همه را ادامه دهند و اگر می‌خواهند از اهداف گسترده جوامع پژوهشی توسعه پایدار حمایت کنند باید بر ایجاد بیشتر مدل‌های کاربردی بر تأثیرات محیط زیستی تمرکز نمایند. ما نمی‌توانیم بدون نگاه جدی به تأثیر فعالیت‌هایمان بر محیط‌زیست و جامعه دانشکده‌ای اطرافمان، توسعه دادن، تولید کردن، دیجیتالی کردن و مصرف کردن را ادامه دهیم.

در پایین (ذیل) راه‌حل‌هایی برای کتابخانه سبز شدن آمده است:

انتخاب محل: در کنار جمعیت، مکان در دسترس، پارکینگ و شرایط محل مثل طوفان، فرسایش، رطوبت و گرد و غبار و غیره، همچنین بررسی دقیق محل قبل از انتخاب محل انتخاب یک مکان مناسب برای یک کتابخانه سبز در مقایسه با انواع دیگر ساختمان‌ها خیلی ضروری است.

صرفه‌جویی در آب: استفاده از سقف برداشت آب، توالت‌های سبز، بازیافت آب و غیره. می‌توان مقداری آب برای سرسبزی داخل و بیرون ساختمان کتابخانه و محوطه‌سازی مناسب ذخیره کرد.

صرفه‌جویی در انرژی: بخش خیلی مهم در انقلاب سبز است. با استفاده از باد و خورشید می‌توانید دما و نور را در مکان‌های دارای برق مدیریت کرد

منابع ساختمان: استفاده از محصولات قابل بازیافت آسیب‌های طبیعی محیط‌زیست را کاهش می‌دهد. استفاده کمتر از چوب باعث ذخیره بیشتر درخت‌ها می‌شود. استفاده از منابع در دسترس محلی باعث ذخیره هزینه انتقال و سوخت خواهد شد. استفاده نکردن از پلاستیک و دیگر محصولاتش.

کتابخانه‌های پیشگام در زمینه سبز شدن:

اکنون در جهان تعداد کمی کتابخانه سبز مشغول به کار هستند. این لیست جامع نیست اما می‌تواند الگو قرار بگیرد.

کتابخانه عمومی فایتیول، مینه پلیس: این کتابخانه دارای بام سبز است که از طریق آن دمای هوا را به ۲۰ درجه سلسیوس کاهش داده است. سقف برداشت آب را برای محوطه‌سازی و آبیاری با کاهش هزینه انرژی تا ۷۵ درصد صورت داده است. از نور طبیعی برای مناطق عمومی استفاده می‌کند.

کتابخانه مرکزی سیاتل: در یک مکان عمومی شلوغ قرار گرفته است تا هزینه حمل‌ونقل را تا ۴۰۰۰۰ گالن (۱۵۱۶۰۰ لیتر) کاهش دهد.

کتابخانه ملی سنگاپور: معروف‌ترین ساختمان سبز در سیاره زمین است. استفاده از چراغ در قفسه‌ها باعث می‌شود نور با فیلتر به داخل کتابخانه رود. سنسورهای تیره یا روشن برای حداکثر راحتی دارد.

کتابخانه عمومی مینه پلیس: با ساختمانی شیشه‌ای و بتنی با ذخیره ۴۲ درصد آب و ۵۰ درصد

پرداخت انرژی در کتابخانه‌های سبز پیش قدم است.

نتیجه

چند درصد از کالاهای روزانه کتابخانه در سطل زباله ریخته می‌شود؟ چند درصد از فهرست‌های ناشران بر روی کاغذ قابل بازیافت تولید می‌شوند و به کتابخانه‌ها می‌آیند؟ میانگین چه مقدار کاغذ توسط کارمندان کتابخانه و کاربران استفاده می‌شود؟ چه مقدار انرژی توسط کامپیوترهایمان و چاپگرهایمان استفاده می‌شود؟ آیا جوهر کارتریج بازیافت می‌شود و این جوهری که استفاده می‌کنیم برای محیط‌زیست مناسب است؟ آیا ما می‌دانیم چه مقدار زباله جامد در کتابخانه تولید می‌شود؟ آیا ما هیچ مدل اقتصادی برای بهبود هزینه‌های چاپ و تکثیر در کتابخانه‌هایمان داریم؟ آیا روش‌های موجود خوب هستند و با مأموریت کتابخانه‌ها برای دستیابی سریع و رایگان به اطلاعات برای تمام کاربران همخوانی دارند؟

کتابخانه یک موسسه همیشگی است. طراحی یک کتابخانه سبز کم‌هزینه است. کتابخانه سبز باعث کاهش چشمگیر هزینه انرژی و صرفه‌جویی در آب و افزایش کارآمدی می‌شود.

زمان مناسبی برای کتابداران است که به جامعه‌شان برای سبز شدن و پایدار ماندن کمک کنند. همچنین زمان مناسبی برای آنان است تا جنبش کتابخانه سبز را حمایت کنند و ادامه دهند.

منابع

۱. Antonelli،Monica”. The Green library movement:An overview of green library literature and actions from 1979 to the future of green libraries.”Electronic Green Journal.1(27)،۲۰۰۸.۱۲.

۲. Shah،Leena.”Green Libraries In Academic Institutions:Need Of The Hour.”international journal of research-granthaalayah.9(3)،۲۰۱۵.۵.

۳. jankowska، maria anna.” A call for sustainable library operations and services.”c & rl news(www.acrl.org/c & rl news).2008

گردآورنده: مسعود قانعی مقدم

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): مسعود قانعی مقدم
عنوان مقاله: کتابخانه‌های حامی محیط‌زیست
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۴
شماره مجله(Issue): ۱
سال(Year): ۱۳۹۷
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/9667
Download PDF

درباره ی مسعود قانعی مقدم

کارشناس کتابداری و اطلاع رسانی از دانشگاه قم

۴ دیدگاه

  1. با سلام و عرض احترام. تشکر میکنم از تمامی دست اندرکاران کتابدار ۲. این کار اولین کار حرفه ای من می باشد. اگر در ترجمه آن نقصی می بینید تماما به عهده خودم می باشد. در گروه بحث فایلی از مقاله می گذارم. تشکر بار دیگر از کتابدار ۲ و همچنین افرادی که تا حدودی کمکم کردند و همچنین گروه بحث.

  2. سلام مقاله جالبی بود
    اگر وقت کردید مقاله BeaLib: A Beacon Enabled Smart Library System
    را ترجمه کنید، مقاله‌ای بسیار عالی است که علاوه بر نشان داده رویکردهای جدید در کتابخانه‌ها و استفاده از فناوری‌ها برای ارتباطات اطلاعاتی، نشان می‌دهد چگونه کارهای عملی جدید پژوهشی را می‌شود در این رشته انجام داد. متاسفانه وقت برای ترجمه نداشتم، پس خودتون زحمتش را بکشید

    • سلام. اگر بتوانم حتما. متاسفانه در یک سوپر مارکت کار میکنم و وقت آنچنانی برایم باقی نمی ماند ولی تمام سعیم را میکنم که ترجمه را ادامه دهم.

  3. راه حل هایی برای کتابخانه سبز شدن

    انتخاب محل: انتخاب یک مکان مناسب برای یک کتابخانه سبز در مقایسه با انواع دیگر ساختمان ها خیلیضروری است کتابخانه ها باید در مرکز شهر باشند تا به راحتی برای کل شهر قابل دسترس قرار بگیرند.

    پارکینگ و شرایط محل مثل طوفان، فرسایش، رطوبت و گرد و غبار و غیره، قبل از انتخاب محل بررسی گردد

    صرفه جویی در آب: می توان مقداری آب برای سرسبزی داخل و بیرون ساختمان کتابخانه و محوطه سازیمناسب ذخیره کرد با استفاده ازکاهنده های مصرف آب، توالت های سبز، بازیافت آب و غیره..

    صرفه جویی در انرژی: بخش خیلی مهم در انقلاب سبز است. با استفاده از باد و خورشید می توانید دما و نور را در مکان های دارای برق مدیریت کرد، این کار راه حلی اقتصادی برای صرفه جویی در صورتحساب برقموسسات است.

    مواد ساختمانی: استفاده از محصولات قابل بازیافت آسیب های طبیعی محیط زیست را کاهش می دهد. استفاده کمتر از چوب باعث ذخیره بیشتر درخت ها
    می شود. استفاده از منابع در دسترس محلی باعث ذخیره هزینه انتقال و سوخت خواهد شد. استفاده نکردن از پلاستیک و دیگر محصولاتش.

    کیفیت هوای داخل:نبود تهویه هوا در مکان های عمومی می تواند باعث تاثیرات مضر بسیاری مانند عفونتباکتریال شود. هوا باید در جریان باشد و نباید بدون حرکت بماند. استفاده از سیستم های تهویه مطبوع، انتشارگازهای مضر برای لایه اوزن و روند گرم شدن زمین را کاهش می دهد.

    عناصر طراحی سبز که می توانند در کتابخانه ها مورد استفاده قرار بگیرند شامل:
    همکاری اجتماعی- مواد سبز-بام سبز- سیستم کفپوش مخصوص کف- بهره وری انرژی- تهویه هوای طبیعی- انرژی های سبز و تجدیدپذیر- کیفیت محیطی داخل ساختمان می باشند.

    کتابخانه های پیشگام در زمینه سبز شدن:

    اکنون در جهان تعداد کمی کتابخانه سبز مشغول به کار هستند. این لیست جامع نیست اما می تواند الگو قراربگیرد.
    کتابخانه عمومی فایتیول، مینه پلیس: این کتابخانه دارای بام سبز است که از طریق آن دمای هوا را به ۲۰درجهسلسیوس کاهش داده است. سقف برداشت آب را برای محوطه سازی و آبیاری با کاهش هزینه انرژی تا۷۵درصد صورت داده است. از نور طبیعی برای مناطق عمومی استفاده می کند.

    کتابخانه مرکزی سیاتل: در یک مکان عمومی شلوغ قرار گرفته است تا هزینه حمل و نقل را تا۴۰۰۰۰گالن)۱۵۱۶۰۰لیتر( کاهش دهد.

    کتابخانه ملی سنگاپور: معروف ترین ساختمان سبز در سیاره زمین است. استفاده از چراغ در قفسه ها باعث میشود نور با فیلتر به داخل کتابخانه رود. سنسورهای تیره یا روشن برای حداکثر راحتی دارد.

    دانشگاه کالیفرنیا: با ساختمانی شیشه ای و بتنی با ذخیره ۴۲درصد آب و ۵۰درصد پرداخت انرژی در کتابخانههای سبز پیش قدم است

    نتیجه

    کتابخانه یک موسسه همیشگی است. طراحی یک کتابخانه سبز کم هزینه است . کتابخانه سبز باعث کاهشچشمگیر هزینه انرژی و صرفه جویی در آب و افزایش کارآمدی می شود. ساختمان های کتابخانه ، بخشیهستند که مورد غفلت قرار گرفته اند و کتابداران هیچگونه صحبتی راجع به این موضوع نمی کنند.
    زمان مناسبی برای کتابداران است که به جامعه شان برای سبز شدن و پایدار ماندن کمک کنند،همچنینجنبش کتابخانه سبز را حمایت کنند و ادامه دهند.
    به سیستمی نیاز است که درباره ساختمان های کتابخانه سبز آگاهی کامل دهد چرا که سبزی اضافه و رطوبتبالا می تواند به کتاب ها آسیب برساند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *