خانه / آرشیو / ۷ نکته ی کلیدی برای “استادی جستجو”

۷ نکته ی کلیدی برای “استادی جستجو”

امروزه حجم اطلاعات در فضای مجازی بقدری بزرگ شده است که پیدا کردن آنچه مورد نیاز ما است گاهی از یک جستجوی ساده بر نمی آید. اگر چه جستجو کردن بخشی از زندگی مان شده است زیرا نیاز به اطلاعات در هر لحظه وجود دارد. هر کسب و کاری، هر پژوهشی و حتی خیلی ساده تر رفع نیازمندی های کاری در منزل همراه با جستجوست
مثلا کافیست بوی بد فاضلاب منزل را جستجو کنیم که انواع راه حل ها نشان داده شده است، تا یک صادر کننده ای که نیازمند تحلیل بازار کشور مقصد است که بدنبال اطلاعات در فضای وب می گردد.

این فضای به این وسعت نیازمند یکسری دانش پایه ای می باشد که باید عموم استفاده کنندگان به آن مسلط باشند و تحت عنوان سواد رسانه ای و اطلاعاتی از طرف یونسکو مطرح است.

اما مانند هر فناوری دیگری این فضای وسیع نیازمند متخصصان حرفه ای که احاطه ی کاملتری به این محیط داشته باشند، است. برای همین در اینجا چند نکته ی کلیدی برای اینکه شما توانمندی یک “استاد جستجو” را داشته باشید بیان می کنیم:

۱.حل مسائل با استفاده از جستجو سعی کنید یا مسئله بیابید، یا از دیگران مسئله طلب کنید، یا مسئله بسازید! مسائلی که بیشتر شما را به اعماق وب ببرد و نیازمند ساعت ها وقت گذاشتن باشد. سعی نکنید تا به مشکل برخوردید از یک نفر که وارد است سوال کنید چون راه حل سریع شما را با چالش مواجه نمیکند و یادگیری شما ضعیف می شود.

۲. دیدگاه “ذهن جستجوگر” در خود تقویت کنید. کسی باشید که تا حرفی از کسی شنیدید بتوانید با استفاده از وب تأیید یا رد کنید، نظریات مختلف راجع به آن را بخوانید و یا اینکه اصلا راجع به کلمه ای که او گفته و شما نمیدانید اطلاعاتی حداقلی در سریع ترین زمان ممکن بیابید. مثلا وقتی مدیر شما میخواهد که راجع به فلان چیز که در جلسه ای بوده است و شنیده اطلاعاتی در بیاوردید سریعا سراغ این نروید که غر بزنید چرا چیزی که خودش بلد نیست را از شما می خواهد.

۳.سعی کنید آموزش ببینید از طریق جستجو روشی بسیار کارآمد برای بهبود مهارت های شماست مثلا شروع کنید نرم افزار پاورپوینت را با استفاده از جستجو کردن و نه استفاده از فقط یک وب سایت آموزشی یادبگیرید مثلا برای اینکه یک فایل صوتی دارید و میخواهید تکه هایی از آن را در اسلاید های مختلف منتشر کنید و یا هر مسئله ی دیگری.

یک نکته ی بسیار کلیدی است که خیلی مواقع آنچه که شما به عنوان یک فایل نرم افزاری و یا دیجیتال می خواهید خریداری کنید ممکن است مشابه اش رایگان باشد لذا جستجو برای استفاده از منابع آزاد و رایگان می تواند به عنوان یک هدف برای بهبود مهارت های جستجوی شما باشد.

۴. داشتن صبر و حوصله و خسته نشدن در جست جوگری از شاخص های اصلی “استاد جستجو” شدن است. مطمئنا قرار نیست با یک جستجوی ساده در گوگل جواب هر چیزی را بیابید.

۵. در “جستجو کردن” یک کارِ بسیار مهم لازم است و آن طراحی “استراتژی جستجو” است. باید آنقدر توانمندی ذهنی تان را بالا ببرید که هم استراتژی بسیار ساده طراحی کنید و هم بسیار سخت. چیزی که خود من و دوستان متخصص جستجو رو دیدم دچار می شویم این است وقتی یک مسئله برایمان پیش میاید بخاطر تفکری که پیدا کرده ایم سراغ سخت ترین راه حل ها می رویم و فکر می کنیم کار خوبیست بلکه گاهی باید واقعا با جستجوی ساده در گوگل به آن رسید لذا این که شما در آنِ واحد برای یک مسئله بتوانید سریعا چندتا استراتژی در ذهنتان داشته باشید بسیار مهم است.و در این طراحی، دانش وب پیدا و وب پنهان یعنی توانایی غواصی در اعماق وب کلیدی است.

۶.جستجو کردن شامل دو بخش است اول، “کیفیت جستجو” که به استراتژی شما برمی گردد و دیگری “کیفیت اطلاعات” یعنی باید آنقدر توانمند باشید که وقتی یک صفحه از نتایج گوگل را می بینید بتوانید بگویید بعضی نتایج بی ارزش هستند بدون آنکه اصلا آن ها را باز کنید.

یا اینکه وقتی در رسانه های اجتماعی مانند تلگرام، واتس آپ، اینستاگرام و… با اطلاعات مختلفی روبرو می شوید توانایی تشخیص اطلاعات با کیفیت و جدایی آن ها از اطلاعات بی کیفیت را داشته باشید. و اگر امکانش را دارید با اطلاعات دروغ مبارزه کنید و دیگران را آگاه کنید و یا اینکه حداقل خودتان در زنجیره ی اشاعه ی اطلاعات اشتباهی نباشید.

۷.اگر خواسته باشید یک استاد جستجوی قوی باشید کافیست حتی بصورت خودآموز مطالب مدرسه ی سواد اطلاعاتی را خودتان شروع کنید بی آموزید با استفاده از نکات بالا و علاوه بر آن شروع به آموزش بدیگران کنید. هر چه سعی کنید با افراد بیشتری در ارتباط باشید و مسایل آن ها را حل کنید، مطمئنا زودتر حرفه ای خواهید شد.

در شبکه های اجتماعی با هشتگ #مدرسه_سواد_اطلاعاتی , #سواد_اطلاعاتی آموزش های حرفه ای ما را دنبال کنید

لینکدین-تلگرام-اینستاگرام-فیس بوک

آشنایی با مدرسه سواد اطلاعاتی

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): حسین حیدری
عنوان مقاله: ۷ نکته ی کلیدی برای “استادی جستجو”
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۶
شماره مجله(Issue): ۱
سال(Year): ۱۳۹۹
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/11002
Download PDF

درباره ی حسین حیدری

رهبر و مدیر شرکت یابش (فعال در زمینه ی داده، اطلاعات، کتابخانه ها و علم سنجی) هستم، در زمینه های راه اندازی کسب و کار، استارت آپ ها و سوادهای نوظهور در حدی تجربه دارم و یک مربی در همین زمینه ها محسوب می شوم. سعی کردم که یک انرژی دهنده و الهام بخش برای دیگران باشم و نیز یک انسان.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *