خانه / خواندنی ها / نگاهی به نحوه‌ی خواندن منابع پژوهشی؛ خواندن دانشگاهی

نگاهی به نحوه‌ی خواندن منابع پژوهشی؛ خواندن دانشگاهی

مقدمه مترجم:

خواندن یک مهارت است که به‌ویژه در دانشگاه ممکن است چالش‌برانگیز و زمان‌بر باشد. وقتی وارد دانشگاه می‌شوید متوجه خواهید شد که نیاز دارید مطالب زیادی را برای مطالعه یا برای انجام تکالیف خود بخوانید. برای این منظور درک و استفاده از راهبردهای مؤثر خواندن می‌تواند خواندن و مطالعه را از ناامیدکننده و گیج‌کننده بودن به خواندن معنی‌دار و هدفمند تبدیل کند. در ادامه راهبردهای مختلفی برای خواندن مؤثر و ارتباط بهتر شما با منابع مختلف ارائه می‌شود.

آیا واقعاً همه می‌دانند چگونه بخوانند؟

بااین‌وجود، دانشگاه هم از نظر کمیت و هم حجم آنچه باید بخوانید، توصیه‌هایی برای شما دارد. این راهنمای مختصر، نکاتی که ممکن است به شما کمک کند را ارائه می‌دهد. ما برای جلوگیری از افزودن به بار خواندن، این مطلب را به ‌صورت خلاصه آورده‌ایم.

به خواندن عادت کنید

همیشه انجام کاری که با آن آشنا هستید و در آن باتجربه هستید، آسان‌تر است. هر چه بیشتر بتوانید عادت به خواندن را در خود توسعه دهید و در گوشه و کنار روز برای آن زمان بگذارید، بیشتر متوجه می‌شوید که خواندن به صورت طبیعی اتفاق می‌افتد.

هیچ‌کس نمی‌خواهد وانمود کند که دانشگاه مستلزم خواندن منابع بیشتری چون کتاب، مجلات، صفحات وب و یا به‌روزرسانی‌های شبکه اجتماعی نیست. منابع زیادی در دسترس است. ولی لزومی به خواندن کلمه به کلمه آن‌ها نیست.

  • کتاب‌ها- به فهرست مندرجات نگاهی بیندازید تا یک نمای کلی از موضوع تحت پوشش کتاب داشته باشید. اگر خلاصه‌ای وجود دارد، به آن توجه کنید اگرنه، مقدمه و یا فصل اول می‌تواند به شکل خلاصه کل کتاب عمل کند. هنگام خواندن یک ‌فصل، نگاهی به پاراگراف اول و آخر بیندازید که ممکن است خلاصه‌ای از محتوای آن را ارائه دهد؛ عناوین مورداستفاده در فصل و هر شکل یا نمودار که ممکن است مبحث را خلاصه کنند را یادداشت کنید.
  • مقالات مجله و مجموعه مقالات همایش- این موارد ممکن است با چکیده‌ای بیایند که محتوای اصلی را خلاصه می‌کند. حتی ممکن است شما این مقاله را از طریق یک پایگاه اطلاعاتی پیدا کرده باشید که فقط شامل چنین چکیده‌هایی باشد – آن‌ها را از دست ندهید! اگر هیچ چکیده‌ای وجود ندارد، برای خواندن آن مانند خواندن یک فصل از کتاب رفتار کنید.
  • صفحات وب- برای پیدا کردن کلمات کلیدی موردنظر خود، از گزینه جستجو در مرورگر خود استفاده کنید. (به‌عنوان‌مثال F< ctrl >). یاد بگیرید که یک نگاه کلی به صفحه بیندازید و سپس آنچه را که نیاز دارید با جزئیات بیشتر بخوانید. سعی کنید عواملی که موجب حواس‌پرتی می‌شوند مانند تبلیغات را نادیده بگیرید و روی لینک‌های مفید بیشتر، کلیک کنید تا زمانی که تمام صفحه‌ای را که در حال بررسی آن هستید به پایان رسانده و سپس آن را ذخیره کنید (راست کلیک کرده و پیوند را در زبانه جدید باز کنید تا بعداً ذخیره شود).

 خواندن آکادمیک می‌تواند سخت‌تر باشد چون مطمئناً انتظار می‌رود گسترده‌تر و عمیق‌تر از یک کتاب درسی یا مقاله ویکی‌پدیا آن را بخوانید. (اگرچه دومی در پایان یک مقاله به مطالب علمی خوب و همچنین ارائه خلاصه‌ای از یک موضوع می‌تواند اشاره داشته باشد). شما باید با انواع مختلفی از منابع علمی – مقالات مجلات، مقالات همایش، کتاب، منابع مرجع و سایر منابع آشنا باشید.

به‌صورت فعالانه بخوانید

مانند خواندن آخرین رمان پرفروش، منفعلانه نخوانید. برای اینکه بتوانید از خواندن خود بیش‌ترین بهره را ببرید و همچنین از مراجعه مجدد به آن جلوگیری کنید، با متن تعامل برقرار کنید. همان‌طور که پیش می‌روید یادداشت‌برداری کنید. به دنبال نقل‌قول‌هایی باشید که از استدلال شما پشتیبانی کند (و یا می‌خواهید با آن مخالفت کنید). وقتی کارتان تمام شد، مقاله، بخش، کتاب یا صفحه وب را خلاصه کنید. مجموعه‌ای (شاید یک نوت بوک یا یک فایل ورد یا گوگل کیپ نوت) از این یادداشت‌ها به همراه یک مرجع مناسب برای مواردی که مطالعه کرده‌اید داشته باشید. سایت Referencing @ Portsmouth را برای کمک به این منظور مشاهده کنید: http://referencing.port.ac.uk. این کار باید میزان زمانی که برای دنبال کردن مطالبی که قبلاً خوانده‌اید، صرف کردید را کاهش دهد.

به متن نگاه کنید

این‌که بخشی از متن پیدا کنیم و باعجله به سراغ بخش بعدی برویم به خصوص در مورد کتاب‌های الکترونیکی، مجلات الکترونیکی و موتورهای جستجوی اینترنتی قدرتمند، بسیار آسان است؛ اما نگاه عمیق به محتوای آنچه می‌خوانید، می‌تواند درک شما از ادبیات و تعامل با موضوع را به میزان زیادی بهبود ببخشد.

در یک صفحه وب، به نشانی اینترنتی نگاه کنید و ببینید آیا می‌توانید رمزگشایی کنید که چه کسی صفحه را منتشر می‌کند – وب‌سایت یک شرکت است؟ صفحه خانگی یک دانش‌آموز؟ مدخل یک وبلاگ؟

در یک مقاله مجله، عنوان مجله را بررسی کنید؛ به منابع مراجعه کنید تا ازآنچه آن‌ها را در نوشتن کمک کرده است، آگاه شوید (این کار ممکن است منبع اطلاعاتی خوبی برای کار شما ارائه دهد)؛ حتی ممکن است بخواهید بیشتر پیش بروید و در مورد آن چیزی که می‌خوانید به دنبال منابعی بگردید که به آن استناد دهید. (از کتابدار موضوعی خود بخواهید بیشتر به این موضوع کمک کند). هنگام خواندن بخشی از یک کتاب (شاید به این دلیل که توسط نمایه به آنجا هدایت‌شده‌اید)، زمانی را برای یک نگاه اجمالی به‌عنوان، نویسنده (آیا آن‌ها در این زمینه شناخته‌شده هستند؟) و فصل‌های دیگر کتاب صرف کنید. همه این‌ها در تصمیم‌گیری در مورد اینکه چه چیزهایی را در ابعاد بزرگ‌تر می‌خوانید، به شما دیدی بهتر می‌دهد.

یادداشت‌های خود را مرور کنید

خواندن یادداشت چه به‌صورت کاغذی باشد و چه به‌صورت الکترونیکی آسان است. مخصوصاً وقتی‌که زمان کافی برای بررسی مجدد آن‌ها نداشته باشید. یادداشت‌ها به‌عنوان کمک‌کننده به حافظه و مرور و بررسی موضوع از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شوند مثلاً یک هفته بعد، یک ماه بعد، یا هنگام کار روی تکلیف دیگری که مرتبط با موضوع است یا قبل از امتحان برای کمک به مرور و بازنگری مطالب مفیدند. پس برای بررسی منظم آن‌ها وقت بگذارید. برخی از افراد نقشه‌های ذهنی را در این فرآیند مفید می‌دانند.

یک سیستم داشته باشید!

بااین‌حال شما یادداشت‌ها را به‌صورت کاغذی، الکترونیکی و ترکیبی از آن دو مدیریت می‌کنید و ارزش آن را دارد که برای نگهداری یادداشت‌های خود و ارجاعات رسمی به مطالب، یک سیستم خوب تهیه کنید (حتی ممکن است نسخه‌هایی از مقالات یا فصل‌ها را نگه‌دارید تا بتوانید دوباره آن‌ها را مرور کنید). قبل از اینکه از همه مطالبی که با آن‌ها سروکار دارید استفاده کنید و محتویات آن‌ها را مرور و بررسی کنید و برای اطمینان از اینکه هنوز پاسخگوی نیازهای شما است، یک مکانیسم خوب برای نگهداری و سازمان‌دهی آن‌ها ایجاد کنید. از نرم‌افزار ارجاع خوب مانند اندنوت دانشگاه (وب‌سایت اندنوت، اگر می‌خواهید از آن در دانشگاه استفاده کنید) یا گزینه‌های اینترنتی مانند مندلی، زوترو، سایت دیس فور می یا سایت یو لایک استفاده کنید که اغلب به شما این امکان را می‌دهد که یافته‌های خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. نرم‌افزارهایی مانند اندنوت اجازه می‌دهند هر فایل الکترونیکی (مانند پی‌دی‌اف مقالات مجله) را پیوست کنید تا به شما در تهیه و بازیابی چنین مطالبی کمک کند. البته داشتن یک سیستم خوب ما را به‌جایی می‌برد که با ایجاد عادات خوب شروع کردیم.

 برای خواندن همه تلاش خود را بکنید. از این کار نترسید، کاری کنید که به اعضای آکادمیک خود نشان دهید که شما یک استاد واقعی در موضوع خود هستید! انجام این کار به خوبی می‌تواند تفاوت زیادی را در رتبه‌بندی نهایی شما ایجاد کند.

منبع: این نوشته ترجمه مطلبی با این عنوان است: Academic reading

مترجم: نعیمه نوربخش

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): نعیمه نوربخش
عنوان مقاله: نگاهی به نحوه‌ی خواندن منابع پژوهشی؛ خواندن دانشگاهی
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۶
شماره مجله(Issue): ۳
سال(Year): ۱۳۹۹
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/11869
Download PDF

درباره ی نعیمه نوربخش

کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی- مدیریت کتابخانه‌های دیجیتال فارغ التحصیل از دانشگاه تهران

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *