خانه / آرشیو / دوره اول (1394) / شماره دوم (آبان 1394) / ۱۰۰ ایده تغییر دهنده وب (ایده ۲: رقابت فضایی)

۱۰۰ ایده تغییر دهنده وب (ایده ۲: رقابت فضایی)

رقابت فضایی (Space Race)، یک رقابت بین سازمان فضایی روسیه از سوی اتحاد جماهیر شوروی و ناسا از ایالات‌متحده آمریکا در زمینهٔ فضا بود. اتحاد جماهیر شوروی با قرار دادن اولین ماهواره در مدار زمین در سال ۱۹۵۷ میلادی و فرستادن اولین انسان به فضا در سال ۱۹۶۱، پیشتاز این میدان گردیدند؛ چهارم اکتبر ۱۹۵۷، اتحاد جماهیر شوروی اولین ماهواره مصنوعی ساخته‌شده توسط انسان به نام اسپوتنیک ۱ را به فضا فرستاد، این سفینه در مدار زمین قرار گرفت و عصر فضا آغاز شد. این امر، مایه غرور و افتخار شوروی‌ شد. به دنبال آن، ایالات‌متحده آمریکا، میلیاردها دلار صرف پژوهش‌های علمی کرد؛ که یکی از اثرات جانبی آن تولد اینترنت (آرپانت) بود.

بنابراین، می توان گفت که رقابت فضایی یک گام کوچک برای انسان، اما یک جهش بزرگ برای ارتباطات شبکه ای بود.

arpanettitle

آرپانت (ARPANET) مخفف سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفتهٔ شبکه (Advanced Research Projects Agency Network)، اولین شبکه سوئیچیگ بسته‌های اطلاعات در دنیا بود و پس از مدتی تبدیل به اینترنت جهانی شد. بودجه مالی این شبکه در ابتدا توسط سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفتهٔ دفاعی (آرپا، بعداً دارپا) در وزارت دفاع ایالات‌متحده آمریکا تأمین شد که از این پروژه در دانشگاه‌ها و آزمایشگاه‌های تحقیقاتی در ایالات‌متحده آمریکا استفاده شود. سوئیچیگ بسته‌های اطلاعات در آرپانت بر اساس طرحی از دانشمند بریتانیایی دونالد دیویس و لارنس رابرت از آزمایشگاه لینکلن بود.

منابع:

نویسنده: امیر رمضانی

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): امیر رمضانی
عنوان مقاله: ۱۰۰ ایده تغییر دهنده وب (ایده ۲: رقابت فضایی)
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol):
شماره مجله(Issue):
سال(Year): ۱۳۹۴
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/1253
Download PDF

درباره ی امیر رمضانی

دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *