خانه / آرشیو / دوره اول (1394) / شماره سوم (دی 1394) / معرفی کتابخانه دسترسی آزاد (OALib)

معرفی کتابخانه دسترسی آزاد (OALib)

در این مطلب به معرفی و نحوه جستجو در پایگاه اطلاعاتی OALib می پردازیم:

تعداد مقالات تحت پوشش: ۲,۱۵۶,۴۱۷ مقاله 

تعداد مجلات تحت پوشش: ۵۷۳۲ مجله دانشگاهی

ناشران تحت پوشش: بسیاری از ناشران دسترسی آزاد مانند BioMed Central, Hindawi Publishing, PLOS, Frontires, Open Access Library, Hans Publishing, MDPI, Scientific Electronic Library Online, Scientific Research Publishing و غیره.
 
پوشش موضوعی: زیست پزشکی و علوم زیستی، تجارت و اقتصاد، شیمی و علوم مواد، علوم کامپیوتر و ارتباطات، علوم زمین و زیست محیطی، مهندسی، پزشکی و مراقبت های سلامت، فیزیک و ریاضیات، علوم اجتماعی و انسانی (از جمله علم اطلاعات و کتابداری)
 
مأموریت: ارائه مقالات پژوهشی رایگان به دانشمندان سراسر جهان
 
سرویس ها: 
  • مقالات (OALib Articles)
  • ژورنال (OALib Journal): مجله ای متشکل از مقالات OALib که در کتابخانه دسترسی آزاد ذخیره شده اند. خدمات نشر برای مقالات دانشگاهی در تمام زمینه های موضوعی STM (علم، فناوری و پزشکی) و همچنین حوزه های موضوعی علوم اجتماعی است. در صورتی که مقاله دارای عنوان و چکیده انگلیسی باشد، هیچ محدودیتی از لحاظ زبان متن کامل مقالات مورد پذیرش وجود ندارد. هزینه پذیرش مقاله در این ژورنال ۹۹ دلار آمریکا هست. مقاله پذیرش شده، به یک یا تعداد بیشتری از ۳۲۲ حوزه موضوعی اختصاص می یابد.
  • پیش چاپ (OALib PrePrints): یک سرویس رایگان است. نویسندگان می توانند قبل از ارسال مقاله به یک مجله جهت داوری، نسخه دستنوشته (Manuscript) مقاله خود را به منظور بررسی مقدماتی، حروفچینی، و ذخیره سازی در یکی از ۳۲۲ مخزن، در این قسمت سابمیت کنند.
  • نمایه سازی (OALib Indexing): این سرویس برای ناشران، نویسندگان و خوانندگان است. آن ها می توانند ابرداده و لینک مقاله با دسترسی آزاد واقع در جایی دیگر روی اینترنت را ارسال کنند. نمایه سازی رایگان است.
  • ذخیره سازی (OALib Repository): این سرویس برای نویسندگان است. نویسندگان می توانند مقالات خود (پیش از چاپ یا پس از چاپ) از ناشری دیگر به همراه ابرداده آن مقالات را برای درج در یکی از ۳۲۲ مخزن موضوعی، ارسال کنند. ذخیره سازی مقالات رایگان است.
 سال راه اندازی: ۲۰۰۸ میلادی
 
تهیه کننده: OALib, Inc
 
نحوه جستجو: این سایت دارای موتور جستجوی توانمندی است که در آن می توان بیش از ۲ میلیون مقاله از مجلات علمی، معتبر و داوری شده را بر اساس نام نویسنده، عنوان، کلیدواژه و چکیده جستجو نمود و مقالات بازیابی شده را بصورت تمام متن و رایگان دانلود کرد. جستجو به دو صورت ساده و پیشرفته قابل انجام است. برای انجام جستجوی ساده، مطلب موردنظرتان را در کادر جستجو وارد نمایید و دکمه ی Search را بزنید:
 
oalib 1 
oalib 2
 
همچنین امکان مرور موضوعی (Browse by Subject) مقالات نیز امکان پذیر است:
 
 
پس از انجام جستجو، در صفحه ی نتایج با کلیک کردن روی PDF، مقاله ی مورد نظرتان را دریافت نمایید:
 
Untitled
 
لینک دسترسی: http://oalib.com
 
لینک سابمیت مقاله: http://oalib.com/choose.jsp
(جهت بررسی اولیه، حروفچینی و ذخیره سازی یا جهت داوری همتراز، حروفچینی و انتشار در مجله OALib یا جهت ثبت متادیتا و لینک مقاله دسترسی آزاد منتشرشده یا جهت ارسال نسخه پیش چاپ یا پس چاپ مقاله از هر ژورنالی به همراه متادیتای آن به منظور ذخیره سازی در یک یا چند مورد از ۳۲۲ مخزن موضوعی)
 
لینک عضویت در سایت: http://oalib.com/users/showAddUser
 
لینک ورود به سایت: http://oalib.com/login
 
نویسنده: امیر رمضانی
مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): امیر رمضانی
عنوان مقاله: معرفی کتابخانه دسترسی آزاد (OALib)
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol):
شماره مجله(Issue):
سال(Year): ۱۳۹۴
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/1374
Download PDF

درباره ی امیر رمضانی

دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *