عنوان: The Library Innovation Toolkit: Ideas, strategies, and program
نویسنده: Anthony Molaro
ناشر: Facet Publishing
سال نشر: ۲۰۱۵
تعداد صفحه: ۲۲۴
شابک: ۹۷۸۱۷۸۳۳۰۰۱۰۵
درباره کتاب: پیشرفت دلیلی برای ترقی به وسیله استفاده باارزش از زمان و منابع است. جوامع و کاربران کتابخانه همیشه در حال تغییر هستند؛ نوآوری واقعی کمک می کند تا در آینده نیازها و آرمان های خود را در کتابخانه ها تطبیق دهند. این انگیزش نوآوری در عمل، مجموعه ی وسیعی از عکس های فوری از کتابخانه ها، نمایشگاه ایده ها و ابتکارات که برای کتابداران در موسسات خود الهام بخش است را ارائه می دهد.
موضوعات تحت پوشش و با اهمیت ساختارهای سازمانی که منجر به ایجاد نوآوری می شود عبارتند از:
- استراتژی برای گرفتن ابزارهایی به صورت گام به گام برای دستیابی به نتابج نوآورانه برای کارکنان کتابخانه و سایر ذینفعان
- راه هایی برای گسترش کتابخانه فراتر از دیوارهای خود برای ارائه خدمات استثنایی و نوآورانه برای کاربران کتابخانه
- استفاده خلاقانه از فضاهای کتابخانه، مانند طراحی و اجرای یک آزمایشگاه رسانه ای دیجیتال
- نمونه هایی از برنامه نویسی خلاق، ایجاد یک انجمن”ایده” و…
این مرجع ارزشمند (ابزار نوآوری کتابخانه: ایده ها، استراتژی ها و برنامه ها) خوانندگان را به خطر کردن و پرسیدن سوال تشویق می کند و در تلاش برای ارائه خدمات بهتر و رویای ایده های بزرگتر می باشد.
عنوان: Marketing Your Library’s Electronic Resources
نویسندگان: Cheryl M LaGuardia ، Marie R Kennedy
ناشر: Facet Publishing
سال نشر: ۲۰۱۳
تعداد صفحه: ۲۰۴
شابک: ۹۷۸۱۸۵۶۰۴۹۴۲۹
درباره کتاب: بازاریابی منابع الکترونیکی کتابخانه خود، راهنمایی عملی در ایجاد برنامه های بازاریابی فراهم می کند تا به کتابداران در دریافت کلمه موردنظر درباره خود منابع الکترونیکی اجازه دهد.
این کتاب توضیح می دهد چگونه کتابخانه ها نمی توانند فقط روی سیستم های کشف مشتری از خود منابع الکترونیکی تکیه کنند بلکه ارزش بازاریابی یعنی آنکه کتابخانه می داند مشتریان خود به اندازه کافی است و می گوید: خارج از این همه از منابع در دسترس، این یکی از آن، این یکی رو از شما می خواهم.
به خوانندگان چگونگی توسعه، پیاده سازی و ارزیابی برنامه های بازاریابی، درک اصطلاحات بازاریابی و صرفه جویی در وقت را نشان خواهد داد.
این کتاب همچنین شامل نمونه طرح های بازاریابی از بهترین شیوه هاست.
خوانندگان: هر دست اندرکار ترویج منابع الکترونیکی کتابخانه خود و دانشجویان کتابداری و اطلاع رسانی که نیاز به درک عمل بازاریابی کتابخانه دارند.
عنوان: Literacy 2.0: Reading and Writing in 21st Century Classrooms
نویسندگان: Nancy Frey , Douglas Fisher , Alex Gonzalez
ناشر: Solution Tree
سال نشر: ۲۰۱۰
تعداد صفحه: ۱۵۲
شابک: ۹۷۸-۱۹۳۵۲۴۹۸۰۱
درباره کتاب: سواد ۲٫۰ ، ملاقات سواد سنتی و سواد فناورانه است. دانش آموزان در قرن۲۱ هنوز هم به توسعه مهارت خواندن و نوشتن نیاز دارند که هدف دستورالعمل آموزشی سواد۱٫۰ بوده؛ اما آنها باید فراتر از آن مهارت بروند و چگونگی استفاده از تکنولوژی برای برقراری ارتباط و همکاری در راه های جدید را یاد بگیرند.
در این کتاب نانسی فری، داگلاس فیشر و گونز الس تجربه های گسترده خود را در کلاس های درسی سواد ۲٫۰ به دانش آموزان ارائه می دهند. آنان آنچه را که دانش آموزان باید برای تبدیل شدن به مهارت سواد مرتبط با فن آوری اطلاعات و ارتباطات آموزش داده شوند را به صورت دقیق توصیف می کنند. آنها ابتدا مدل کلی آموزشی از نوع یادگیری موثر ارائه می دهند؛ سپس مهارت های سواد۲٫۰ مربوط به کسب، تولید و به اشتراک گذاری اطلاعات را آموزش می دهند.
این مهارت ها شامل: استفاده از موتورهای جستجوی موثر، ارزیابی اطلاعات موجود در وب سایت ها، اجتناب از سرقت ادبی، برقراری ارتباط با مخاطبان گسترده، همکاری و تشریک مساعی و ایجاد محصولات چندرسانه ای می باشد.
عنوان: Better Library and Learning Space Projects, Trends, Ideas
نویسنده: Les Watson
ناشر: Facet Publishing
سال نشر: ۲۰۱۳
تعداد صفحه: ۳۰۴
شابک: ۹۷۸۱۸۵۶۰۴۷۶۳۰
درباره کتاب: در هر فصل این کتاب، یک سوال مهم، با گرفتن بینش و ایده های عملی از کتابداران، مربیان و طراحان بین المللی مطرح است که یک “بانک منابع خلاق” را ارائه می دهد تا به تبدیل کتابخانه و فضاهای یادگیری شما کمک کند.
این یک ابزار معرفی مفاهیم نوآورانه و عملی، ترسیم نطرات یکدیگر و روش های جدید تشویق به فکر کردن در مورد فضاهای یادگیری در آینده است.
فهرست مطالب:
- پروژه های انگلستان(UK) – لس واتسون
- پروژه های امریکا( USA) – متی سیمون
- پروژه های چین – هیو اندرسون
- پروژه های هنگ کنگ – پروفسور باب فاکس
- پروژه های اروپا – جویس
- پروژه های استرالیا – پروفسور رولاند ساسکس
- فضا و فناوری کتابخانه – لس واتسون
- همه چیز تغییر کرده است/ – هیو اندرسون
- کتابخانه ها در جامعه شبکه ای: تکامل، انقلاب، انقراض؟ – کریس بت
- فراتر از آنالوگ: استودیو یادگیری به عنوان کتابخانه رسانه ای – کایل دیکسون
- نتیجه گیری
این کتاب یک راهنمایی مفید برای دانشجویان رشته کتابداری و اطلاع رسانی و همچنین معماران و طراحان کتابخانه ها و فضاهای یادگیری می باشد.
منابع:
نویسنده: ژیلا سعیدی
مشخصات استناددهی به این مقاله | |
نویسنده(ها): | ژیلا سعیدی |
عنوان مقاله: | معرفی کتب مرتبط با کتابداری ۲٫۰ وکتابخانه۲٫۰ (بخش سوم) |
عنوان مجله: | کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0) |
دوره مجله(Vol): | |
شماره مجله(Issue): | |
سال(Year): | ۱۳۹۴ |
شناسه دیجیتال(DOI): | |
لینک کوتاه: | http://lib2mag.ir/1658 |