خانه / کتابخانه و کتابدار 2.0 / آموزش و مهارتهای 2.0 / پنج منبع آنلاین رایگان برای توسعه حرفه‌ای کتابداران

پنج منبع آنلاین رایگان برای توسعه حرفه‌ای کتابداران

توسعۀ حرفه‌ای مداوم در تغییر و تحولات هر زمینه‌ای لازم است، هرچند ممکن است نیازمند صرف هزینۀ بالایی باشد. وبینارها یکی از راه‌های شرکت کردن در توسعۀ حرفه‌ای هستند که معمولاً راحت و رایگان هستند.
وبینار یک سمینار آنلاین است که مدت آن معمولاً یک ساعت است و شامل اسلاید و سخنرانی است. وبینارها اولین پخش برنامه زنده‌ای هستند که مخاطبان می‌توانند در جریان آن پرسش خود را مطرح کنند. وبینارها جهت مشاده مخاطبان به صورت آنلاین آرشیو می‌شوند. از ایده‌های برنامه تا شرح تکنولوژی‌های جدید در فرم وبینارها قابل دسترس هستند. برخی فروشندگان برنامه‌های علم کتابداری و سازمان‌های حرفه‌ای، محتواهای رایگانی تولیدکرده و در اختیار قرار میدهند. پنج منبع وبینارهای توسعه یافته حرفه‌ای که از طریق آن‌ها می‌توانید محتوای آرشیوی را انتخاب کرده و از طریق عضویت اخبار اطلاعات جدید آن‌ها را از طریق نشانی پست الکترونیک خوددریافت کنید.

  1. ۲OCLC : پورتال آموزشی اتصال به وب‌سایت مرکزی کتابخانه رایانه‌ای پیوسته، شامل بیش از ۱۰۰ وبینار و طرح‌های آموزشی مبتنی بر متن است که مهارت‌هایی مانند: مدیریت، حل اختلافات، بازاریابی و رسانه‌های اجتماعی را آموزش می‌دهد. یک کاربری رایگان که در آن تمام دوره‌های مورد نیاز قابل مشاهده است و گواهی پایانی به صورت رایگان قابل دسترس است.
  2. فروشندگان و کارگزاران کتابخانه ای: فروشندگانی همچون Demco و Booklist وبینارهایی را که شامل ایده‌های نوآورانه و رایج تبلیغات محصولات و خدمات خود هستند پوشش می‌دهند. این محتواها شامل سخنرانی‌هایی با ایده‌های جدید و برجسته همچون Booklist’s Makerspaces Hacking Fashion, and e-Textiles و موارد دیگر هستند.
  3. حرفه‌ مندان و سازمان‌های دیگر کتابداری: کتابخانه‌های دیگر می‌توانند منبع مهمی از محتوا باشند. برخی مناطق نظیر کلرادو و نیوجرسی اطلاعات را به صورت آزادانه حتی در خارج از محدودۀ کتابخانه دسترس‌پذیر ساخته‌اند. در موارد مشابه سیستم کتابخانه‌های عمومی همچون توپکا و نبراسکا اطلاعات خود را به صورت رایگان در یوتیوب به اشتراک گذاشته‌اند. فقط بعضی از این محتوا برای طیفی از مخاطبان کتابخانه‌های حرفه‌ای مفید است، زیرا اغلب با ویدیوهایی آمیخته است که با هدف آموزش به بعضی از کاربران ایجاد شده و یا شامل آموزش‌های محلی است.
  4. برنامه‌های علوم کتابداری: بیشتر دانشگاه‌ها ویدیوهای آموزشی و بخش‌های ضبط شده‌ای از کنفرانس‌ها و سخنرانی‌ها را در یوتیوب به اشتراک می‌گذارند. و کاربرد آن‌ها بیشتر برای مدارسی است که ارتباط پیوسته (آنلاین) قوی دارند و یا از برنامه‌های آموزشی دور هستند (همچون محتوای دانشگاه ایالت خوزه: این محتواها از ذهنیت و تفکرات دانشجویان و دانش آموزان تولید شده است اما برای هرکسی که نیازمند اطلاعات حرفه‌ای است و یا به رشته‌های دانشگاهی علاقه خاصی دارد قابل دسترس است)
  5. انجمن‌های حرفه‌ای کتابداری: برای پی.ال.ای.۳ و دیگر انجمن‌های کتابخانه‌ای تولید محتوای توسعه حرفه‌ای یک اولویت است. هرچند همۀ محتواها رایگان نباشند. با عضویت در خبرنامه به صورت رایگان در مورد اطلاعات و پیشآمدها اطلاعات کسب کنید. پی.ال.ای. محتویات خود را به هر دو صورت رایگان و با پرداخت هزینه بایگانی می‌کند. از مزیت‌های وبینارهای پی.ال.ای. متمرکز بودن برنامه‌های آنها بر کتابخانه‌های عمومی است (اینکه چگونه بهترین خدمات را به کاربران بی خانمان ارائه کنند). در این فضا هیچ معامله و بازاریابی از فرصت‌های شبکه‌ای و فضای انرژی‌زای کنفرانس‌ها وجود ندارد اما وب، راه‌های رایگان زیادی برای یادگیری در مورد روند و مهارت‌های جدید و در حال ظهور ایجاد کرده است. آموزش در سازمان‌های حرفه‌ای، انتخاب فروشنده‌ها و جستجودر محتویات تولید شده توسط همکاران، می‌تواند در توسعۀ حرفه‌ای که یکی از آسان‌ترین و لذت بخش‌ترین قسمت‌های کار هفتگی است به شما کمک کند.

پانویس ها:

  1. Online Computer Library Center
  2. PLA: Public Library Association

منبع:

این نوشته، ترجمه مطلبی با این عنوان است: Five Sources for Free, Online Professional Development Materials

مترجم: شیرین زاهدی

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): شیرین زاهدی
عنوان مقاله: پنج منبع آنلاین رایگان برای توسعه حرفه‌ای کتابداران
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol):
شماره مجله(Issue):
سال(Year): ۱۳۹۴
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/1689
Download PDF

درباره ی شیرین زاهدی

کارشناسی علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه رازی کرمانشاه کارشناس ارشد علم سنجی، دانشگاه تهران

یک دیدگاه

  1. مطلب مفیدی بود. فقط کاش به مثالهایی از هر نوع آموزش لینک میدادید. سپاسگزارم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *