خانه / آرشیو / دوره دوم (1395) / تور مجازی بازدید از «فیکس»: بخش نوجوان کتابخانه عمومی سانفرانسیسکو

تور مجازی بازدید از «فیکس»: بخش نوجوان کتابخانه عمومی سانفرانسیسکو

نویسنده: لیز بووی[۱] و کتی کورمیر[۲]

«فیکس[۳]» در کتابخانه ی سان فرانسیسکو یک ایده ی نوجوانانه از بهشت است. با فضاهایی برای وقت گذرانی با دوستان، خلاقیت و اکتشاف فناوری ها و همچنین اتاقی برای مطالعه و خواندن کتاب.

«فیکس» برپایه ی نظریه ی آموزشی “هوماگو[۴]” به نوجوانان فضاهایی برای بیرون رفتن، لمس محیط اطراف و هیجان و همچنین اجازه ی کشف اطلاعات و فناوری و طراحی و خلاقیت می دهد.

محبوبیت بخش نوجوان کتابخانه عمومی سانفرانسیسکو را می توان به این واقعیت نسبت داد که نوجوانان در هر مرحله از راه برنامه ریزی مشارکت دارند. آنها خواسته هایشان را می گویند و برنامه ریزان می شنوند. کشف نتایج زیر توسط کتی کرمیر به عنوان مدیر فیکس، ما را به یک تور مجازی بازدید از مناطق متعدد بخش نوجوان کتابخانه سان فرانسیسکو می برد.

منطقه ورودی و دیوار تعامل

The-Mix_Interactive-Wall_2ورودی فیکس صندلی های راحتی قرار دارد که با دیوارهای شیشه ای احاطه شده است. یکی از این دیوارها دارای یک صفحه نمایش لمسی است که به کاربران متعدد اجازه می دهد هم زمان با یکدیگر تعامل داشته باشند. یک نوار شفاف لمسی به یک پانل شیشه ای چسبیده است و یک پروژکتور عکس ها را از کامپیوتر به یک مینی مک می فرستد.

زمانی که نوجوانان یاد بگیرند که صفحه نمایش لمسی تنها داخل کتابخانه کار می کند، هیجان زده می شوند به خاطر اینکه می فهمند تنها آنها به این تکنولوژی پیشرفته دسترسی دارند. صفحه نمایش لمسی یک وسیله ی خوب برای شروع مکالمه است و مانند هر چیز دیگری در آن فضا نوجوانان زود یاد می گیرند که چگونه از ویژگی های قابل توجه آن استفاده کنند. ویژگی هایی مانند توانایی ذخیره ی عکس هایی که بعدا نمایش داده می شود و اصلاح آنها. در طول بازدیدهای گروهی، نوجوانان دوست دارند به تنهایی به یوتیوب وصل شوند و فیلم تماشا کنند، و آنها توانایی تغییر در فیلم را هم دارند.

صفحه نمایش لمسی یک ابزار ارتباطی قدرتمند است. صفحه نمایش به پنج مانیتور ما در شبکه ی فیکس متصل است. (واقع در ورودی، بخش ساخت، باغ فرش، منطقه انعطاف پذیر مطالعه و غرفه ویدئو). بنابر این ما می توانیم از صفحه نمایش برای نشان دادن فیلم ها یا برجسته کردن برنامه های دیگر در فضا استفاده کنیم. دیوار تعامل همچنین به عنوان یک ابزار برای ارائه کنفرانس ها استفاده می شود.

The-Mix_3Dprinter_7-1024x684

کارگاه ساخت ایده ها

این فضا دارای ظرفیت پنج تا شش نفر است. آنجا دو میز آزمایشگاه که می شود ارتفاع آنها را تنظیم کرد و شش چهارپایه با ارتفاع های مختلف وجود دارد. آنجا کابینت ها و قفسه هایی ساخته شده است به خوبی همان میز چرخ داری که پرینتر سه بعدی ما بر روی آن قرار دارد. یکی از ویژگی های کلیدی فضا این است که چندین در دارد که می توان برای برنامه های نمایشی باز کرد یا برای برنامه هایی که دود و گرما تولید می کنند مانند پخت و پز یا چاپ سه بعدی، بست. آنجا یک فن داخلی قرار دارد که توسط یک برنامه ی ۳۰ دقیقه ای زمانی که دود تولید می شود دود فضا را کنترل می کند. فضای ساختن همچنین یک پروژکتور و صفحه نمایش به همراه یک ورودی ها و خروجی های کامپیوتر دارد به طوری که ما می توانیم از آن آنلاین استفاده کنیم یا در هنگام انجام برنامه ها آموزش تصویری هم داشته باشیم که بسیار کاربردی و مفید است.

باغ فرش

نوجوانانی که در بخشی از فرایند طراحی مفهومی فیکس بودند گفتند که به فضاهای متمایز مثل فضای مطالعه ی آرام احتیاج دارند، اما آنها به فضایی که بتوانند در آن استراحت کنند و آرامش داشته باشند هم احتیاج داشتند. نتیجه ی این شد باغ فرش. مانند کل فضای فیکس، باغ فرش چند منظوره است. آنجا یک سالن با صندلی های تئاتر وجود دارد که در آنجا نوجوانان می توانند دستگاه های خود را به شارژر متصل کنند، اما آنجا همچنین به عنوان فضای عملکرد، فضای ارائه، فضای جلسه و فضای آموزشی نیز استفاده می شود. برنامه های هفتگی شامل صحبت با میکروفون، پانل های ارائه و دو TheMix_CarpetGardenWall-1024x683برنامه ی بسیار محبوب: بازی های گروهی و رقص. اولین بار که نوجوانان درباره ی فضا می آموزند، ما را صدا می کنند و می گویند: “من می خواهم رقص عملکرد گروهی خودم را داشته باشم.” یا “من می خواهم برنامه باشگاه روباتیک خودم را در این فضا داشته باشم.” و ما به آنها برای برنامه ریزی کمک می کنیم.

باغ فرش می تواند با یک پانل شیشه ای از بخش انعطاف پذیر مطالعه جدا شود، که دو فضای عایق صوتی مجزا به وجود می آید. ما خوش شانسیم که دو نوجوان که درگیر فرایند طراحی بودند به کنفرانس یادگیری رسانه های دیجیتال[۵] شیکاگو دعوت شدند. آنها از رسانه ی تو[۶] در شیکاگو بازدید کردند که بهترین آزمایشگاه آموزشی برای نوجوانان در کتابخانه عمومی شیکاگو است و یکی از جاهایی بود که ما از آن الهام گرفتیم. این سفر در میان فرایند طراحی اتفاق افتاد و نوجوانان با نظرات ارزشمند برای طراحان پروژه بازگشتند. مهم ترین بازخورد این بود: با صدای بلند هیچ تفاوتی بین فضاها وجود ندارد! این در یک پروژه طراحی که شامل فضاهای مجزای انعطاف پذیر بود منجر به ایجاد موانع صدا در جاهای لازم شد.

فضای مطالعه انعطاف پذیر، قفسه ها و دیوار کناری

The-Mix_Seating_9_5-1024x683ما درباره تمایل افراد به انعطاف پذیری در فضاها و صندلی ها در طول طراحی شنیده بودیم، و در نتیجه چیدمان های مختلفی برای فضای نشستن و مطالعه در سراسر “فیکس” با نگاه به انعطاف پذیری وجود دارد. زیر قفسه های کتاب چرخ وجود دارد به طوری که می توان آنها را برای رویدادهای مختلف به راحتی جا به جا کرد. به عنوان مثال، در طول برنامه اخیر ما، “فیکس” برای یک روز تبدیل به کیوسک کامپیوتر شد.

قفسه ها در کنار فضای مطالعه انعطاف پذیر هستند، و همچنین میز و صندلی های قابل حرکت که می توان برای پروژه های گروهی، کارگاه های آزمون آمادگی یا هر نیاز دیگری به صورت های مختلف چید.

در انتهای شرقی “فیکس” دیوار گوشه است. سه غرفه برای نشستن با ظرفیت های مختلف: یک غرفه با ظرفیت ۴ تا ۶ نفر، یک غرفه با ظرفیت ۲ تا ۳ و یک غرفه برای تنها یک نفر.

The-MixComputerStationClose_9_4-1024x712

ایستگاه کامپیوتر

ایستگاه کامپیوتر یک بانک شامل شش کامپیوتر ۲۷ اینچی آی مک[۷] که برای رسانه های دیجیتال کار و آموزش است قرار دارد. این رایانه های غالبا توسط نوجوانانی استفاده می شود که در کلاس های صوتی و تصویری افت داشته اند و به طور کلی نوجوانان برای کار بر روی پروژه های مختلفشان سراغ آنها می روند. ما همچنین یک کیوسک برای لپ تاپ ها در مجاورت بانک کامپیوترها داریم که نوجوانان لپ تاپ های HP و آیپدها را از آنجا با کارت کتابخانه در هرجای “فیکس” امانت ببرند.

 

غرفه صوتThe-Mix_SoundBooth_4-1024x683ی و تصویری

غرفه صوتی  یک استودیوی دو جداره ی عایق صدا است که نزدیک به درجه ی حرفه ای با ظرفیت ۶ تا ۸ نفر است. مدرسان با تجربه که در استودیوها آموزش می دهند می گویند که این فضا قابل مقایسه با استودیوهای حرفه ای است که اجاره ی آنها برای هر ساعت دویست دلار می شود. بنابراین ما برای ارائه غرفه های صوتی به عنوان یک منبع کاملا رایگان برای نوجوانان جامعه بسیار هیجان زده هستیم.

آنجا ورودی و خروجی های یک کامپیوتر در کنار غرفه وجود دارد که برای میکس و رمیکس کردن است و اجازه می دهد استودیو به یک فضای خالص برای ضبط تبدیل شود.

غرفه ویدئو نیز یک فضای دو جداره عایق صوتی با ظرفیت ۶ تا ۸ نفر است. این فضا یک صفحه سبز کشویی داخلی، مانیتور پخش ویدئو و ورودی و خروجی برای تجهیزات صوتی و تصویری دارد. همچنین یک انبار برای نگهداری چرخ دنده های اضافی دارد.

پانویس:
[۱]  Liz Bowie
[۲] Cathy Cormier

[۳] fix

[۴]  learning theory of HOMAGO
[۵]  Digital Media Learning Conference
[۶] YOUMedia
[۷]iMac

منبع:

این نوشته ترجمه مطلبی با این عنوان است: Take a Virtual Tour of The Mix, San Francisco Public Library’s Ultimate Teen Space

مترجم: معصومه سعادت

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): معصومه سعادت
عنوان مقاله: تور مجازی بازدید از «فیکس»: بخش نوجوان کتابخانه عمومی سانفرانسیسکو
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۲
شماره مجله(Issue): ۴
سال(Year): ۱۳۹۵
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/6214
Download PDF

درباره ی معصومه سعادت

کارشناس علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه الزهرا (س) تهران - دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات کودک و نوجوان دانشگاه شهید بهشتی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *