خانه / آرشیو / دوره دوم (1395) / چهار ویژگی اساسی پژوهشگران موفق

چهار ویژگی اساسی پژوهشگران موفق

پژوهشگران برای موفقیت بیشتر از چه مهارت‌های اساسی باید برخوردار باشند؟
چگونه آنها می ­توانند همراه فرایند تکاملی و رو به جلو فناوری ها، در درازمدت عملکردی مؤثر و پایدار داشته باشند؟
گروه­ های مختلفی از رهبران فکری در حوزه بازاریابی و بخش تحقیقات، به‌طور شفاف در مورد این پرسش ها در گزارش جدید «حرکت به‌سوی سازمان با بصیرت»[۱] توسط ام.آر.اس[۲] گروه دلفی[۳] بحث کرده­ اند.
بر اساس این گزارش، عشق به مشتری و واقع‌گرایی تنها به‌عنوان مهارت‌های پایه هستند و پژوهشگران باید خصوصیات و توانایی‌های زیر را نیز در خود پرورش و گسترش دهند:

۱- تیزهوشی
در این گزارش، جیک استیدمن[۴]، مدیر تحقیقات در توییتر[۵]، و دکتر نیک بیکر[۶]، رئیس ام.آر.اس گروه دلفی، بر اهمیت خواندن و درک زمینه‌های کسب‌وکار تأکید دارند.
در طراحی و اجرای یک پروژه، محققان باید از کاربرد فناوری هایی تغییرشکل یافته با رویکرد (اهداف) قدیمی و روش شناسی های منسوخ شده اجتناب کنند. در عوض باید بر اهداف کسب‌وکار و نیازهای خاص مشتریان و سهامداران تمرکز کنند.
محققان می توانند با فراست و هوش تجاری، تاثیرات بیشتری در سطح استراتژیک داشته باشند حتی در مواقعی که با چالش های جدید روبرو می شوند.

۲- تجزیه تحلیل و تفسیر داده ها
جسیکا سالمون[۷]، رئیس تحقیقات O2 ، معتقد است که ارزش بنیادی پژوهشگران ارائه توانایی آن­ ها است برای:
درک موضوع کسب‌وکار،
درک ورودی ­ها صرف‌نظر از اینکه آن‌ها داده‌های مشتری است،
برآورد داده‌ها،
مشاهدات کیفی
وقیمت‌گذاری بازار
پژوهشگران باید ابزارهای گوناگون و منابع داده‌ها را به‌عنوان اهرمی برای پیشرفت کسب‌وکار در آینده استفاده کنند.

۳- ارائه ی صحیح و برقراری ارتباط با مخاطب
برقراری ارتباط و تعامل مؤثر که اغلب نادیده گرفته می‌شود، مهارتی بسیار مهم است.
با استناد به گفته استیدمن و بیکر[۸] “Death by PowerPoint is a thing”و[۹] می ­توان گفت که با نمودارهای مکرر و مطالب حاشیه­ ای، مشتریان و سهامداران (در کل مخاطبان شما هر کسی که می خواهد باشد) از توجه کافی به مسائل مهم و عمده باز بمانند.
درعین‌حال که داشتن داده‌های قوی مهم است، پژوهشگران باید به:
چگونگی بیان موضوع،
برقراری ارتباط عاطفی
و متقاعد کردن مخاطبانشان آگاهی داشته باشند.

برای این کار استفاده از چندرسانه ای ها (multimedia)، تصاویر متحرک (انیمیشن) و … نیز می‌تواند به انتقال پیام کمک کند.

۴- انعطاف پذیری و اقتباس سریع
بر اساس این گزارش پژوهشگرانی به موفقیت در آینده دست پیدا می کنند، که مجموعه‌ای از مهارت‌های میان‌رشته‌ای و خلاقیتی پویا برخوردار باشند. پژوهشگران باید هرلحظه درصدد ابتکار عمل، یادگیری تکنیک­ های جدید و کشف فرصت­ ها باشند.

پانویس:
[۱] Towards an Insights Driven Organisation
[۲] MRS: MRS is the world’s leading research association
[۳] Delphi Group
[۴] Jake Steadman
[۵] Twitter
[۶] Dr. Nick Baker
[۷] Jessica Salmon
[۸] Steadman and Baker
[۹] اصطلاح مرگ با پاورپوینت پدیده ناشی از استفاده نادرست از نرم‌افزار ارائه شده است. مرگ پاورپوینتی شامل ارائه گرافیک و تصاویر و نمودارها و مطالب گیج کننده و بیش‌ازحد و ارائه ۴۰ اسلاید با صدای بلند است. مرگ پاورپوینتی وقتی رخ می‌دهد به‌راحتی از چشم­های خسته‌ی حضار قابل‌تشخیص است! وقتی‌که آنان دزدکی به گوشی‌های هوشمند خود نگاه می ­کنند یا غرق در افکار روزمره خویش شده ­اند!

منبع:
این متن ترجمه مطلبی با این عنوان است : ۴Essential Attributes of Successful Researchers

مترجم: ملیحه پردال

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): ملیحه پردال
عنوان مقاله: چهار ویژگی اساسی پژوهشگران موفق
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۲
شماره مجله(Issue): ۶
سال(Year): ۱۳۹۵
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/7741
Download PDF

درباره ی ملیحه پردال

کارشناسى کتابدارى - کتابدار کتابخانه عمومى - مدرس جهاددانشگاهى

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *