خانه / آرشیو / دوره سوم (1396) / ده چالش مهم که کتابداران دانشگاهی در سال ۲۰۱۶ با آن مواجه بودند

ده چالش مهم که کتابداران دانشگاهی در سال ۲۰۱۶ با آن مواجه بودند

طبق نظرسنجی وایلی کتابدارها با این چالش‌ها مواجه بودند؛

  1. بودجه
    مشکل بودجه همواره بزرگ‌ترین چالش برای کتابداران شرکت‌کننده در کنفرانس کتابخانه‌های دانشگاهی و کتابداران سایر نقاط جهان است.
    این چالش شامل رقابت برای سرمایه‌گذاری، گسترش دادن منابع کتابخانه با در نظر گرفتن اهداف آن و حمایت کردن از میزان منابع کتابخانه‌ای است.
  1. تعامل دربارۀ تغییرات در کتابخانه
    در عصر دیجیتال، تغییرات اجتناب ناپذیر است اما گفتگو کردن در مورد این تغییرات و برخوردارز حمایت‌های لازم برای تعامل، به دلیل ارتباط با کاربران و ذینفعان، مسئله‌ای چالش برانگیز است.
  1. درخواست رو به کاهش کاربران برای دریافت محتوا
    نیاز به اعتباربخشی خریدهای کتابخانه و محدودیت بودجه، اغلب کتابداران را مجبور به رد کردن درخواست‌های کاربران دربارۀ دریافت محتوا می‌کند.
  1. پیشرفت حرفه
    مجهز کردن کتابداران به مهارت‌هایی که هم‌اکنون به آن نیاز دارند، ضرورت دارد. آموزش‌های شغلی و فرصت‌های پیشرفت شغلی در کمک کردن به کتابداران برای مواجهه و چیره شدن بر مشکلات شغلی، امری حیاتی هستند. مهارت‌های جدید و ضروری که ۵ تا ۱۰ سال پیش‌نیازی به داشتن آن‌ها نبود؛ مهارت‌هایی مانند مصورسازی داده‌ها و مهارت‌های ارتباطی که در حال حاضر برای تأثیر بیشتر کتابداران در مورد فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند، مورد نیاز هستند.
  1. پذیرفتن تغییرات فنی و هم مسیر شدن با آن
    تکنولوژی و اینترنت تأثیر زیادی روی کتابخانه‌ها و روش ارائۀ خدمات از سوی آن‌ها دارد. سرعت دیجیتال‌سازی اطلاعات، بر عملکرد و سیستم‌ کتابخانه‌ها در دورۀ زمانی بسیار کوتاه، تأثیر چشم‌گیری داشته است؛ در نتیجه منجر به ایجاد شکاف در مهارت‌های مورد نیاز جهت کارایی کتابخانۀ دیجیتال شده است.
  1. روند گرایش‌های پژوهشی و نقش کتابدار در چرخۀ پژوهش
    نقش کتابداران در فرآیند برقراری ارتباط میان کاربران و اطلاعات مورد نیاز آن‌ها، در حقیقت کشف محتوا و دسترسی به آن است. مجموعه‌ای از مهارت‌های جدید مانند مدیریت داده، برای کتابداران ضروری است تا در روند پژوهش پیشگام بمانند و در عصر آلودگی و افزونگی اطلاعات، برای کاربران بیشترین محتوای مرتبط را فراهم کنند.
  1. به‌روز ماندن در جریان تغییرات
    ماهیت پیچیدۀ شغل و حرفۀ کتابداری به این معناست که کتابداران باید به‌طور مداوم همراه با پیشرفت‌ها و خط‌مشی‌های جدید در فضای انتشارات علمی پیش روند. کشف قوانین و مقررات و درک چگونگی تأثیر تغییرات بر چشم‌انداز کتابخانه‌ها کار ساده‌ای نیست.
  1. مدیریت عملکرد کتابخانه و بررسی عملکرد کارمندان
    شبکۀ پیچیدۀ انتشارات علمی، همراه با فشار رو به افزایش برای اثبات ارزش کتابخانه‌ها، مدیریت عملکرد کتابخانه و بررسی عملکرد کارمندان را به چالشی رو به پیشرفت برای کتابداران تبدیل کرده است.
  1. تبیین ارزش کتابداران برای پژوهشگران
    تغییرات ایجاد شده در فضای انتشارات موجب بازتعریف نقش کتابداران، به مراتب فراتر از گزینش و دسترس‌پذیری محتوا شده است. با وقوع این امر، کتابداران به دنبال یافتن راهی برای پاسخ به این چالش و نمایاندن ارزش کار خود به کاربران هستند.
  1. مدیریت انتقال پیوسته از مجموعۀ چاپی به مجموعۀ دیجیتال محور
    انتقال «مجموعۀ چاپی به دیجیتال» یکی از چالش برانگیزترین و طولانی‌ترین بحث‌ها در کتابخانه بوده است. علاوه بر مدیریت این انتقال، کتابدارها مسئول ایجاد تعامل برای پرورش بهتر همکاری، تعامل و تطابق سایر فعالیت‌ها، در جریان انتقال فضای فیزیکی کتابخانه‌ها هستند (کتابداران در تغییر دادن فضای کتابخانه برای ایجاد همکاری هرچه بهتر و هماهنگی فعالیت‌های دیگر نقش بسزایی دارند).

منبع:
این نوشته ترجمه مطلبی با این عنوان است:  The Top 10 Challenges Academic Librarians Face in 2016

مترجم: سمانه بیرجند
دانشجوی کارشناسی ارشد، رشته آرشیو، دانشگاه تهران

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): مجله ی کتابدار ۲.۰
عنوان مقاله: ده چالش مهم که کتابداران دانشگاهی در سال ۲۰۱۶ با آن مواجه بودند
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۳
شماره مجله(Issue): ۱
سال(Year): ۱۳۹۵
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/7869
Download PDF

درباره ی مجله ی کتابدار 2.0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *