خانه / آرشیو / دوره سوم (1396) / راهنمای کتابداران برای منابع آموزشی باز در فضای سازنده (میکراسپیس)

راهنمای کتابداران برای منابع آموزشی باز در فضای سازنده (میکراسپیس)

مقدمه مترجم
منابع آموزشی باز[۱]، منابع متنی یا چندرسانه‌ای آموزشی، آموختنی و پژوهشی سودمندی هستند که در یک محل عمومی به‌صورت رایگان در دسترس عموم قرار می‌گیرند. کتابداران می‌توانند از این منابع در فضای سازنده (میکراسپیس)[۲] کتابخانه استفاده کنند.

فضاهای سازنده (میکراسپیس)، فضاهای کاری مشترکی درون مدارس، کتابخانه‌ها یا مکان‌های دیگر هستند که می‌توانند فرصتی برای یادگیری، کشف و اشتراک دانش کودکان، بزرگ‌سالان و سایر افراد فراهم کنند. آن‌ها می‌توانند در این‌گونه مکان‌ها با استفاده از ابزارهای سازنده‌ای مانند چاپگرهای سه‌بعدی، برش دهنده‌های لیزری، دستگاه‌های کنترل عددی کامپیوتری، دستگاه‌های لحیم‌کاری، ماشین‌های دوخت، ابزارهای ویرایش عکس و فیلم و … خلاقیت‌های ذهنی خود را به معرض نمایش بگذارند.

در کتابخانه‌ها نیز هر فضای سازنده (میکراسپیس) به‌عنوان نوعی از خدمات کتابخانه‌ای در نظر گرفته می‌شود که توسط کتابداران به کاربران پیشنهاد می‌شود.

راهنمای کتابداران برای منابع آموزشی باز در فضای سازنده (میکراسپیس)

پویا، زنده، در حال تنفس، متداول، شخصی، قابل تطبیق، جذاب، خلاق، پیشتاز و رایج، فقط برخی از کلماتی هستند که برای توصیف اقدام منابع آموزشی باز استفاده شده‌اند. وزارت آموزش ایالات‌متحده آمریکا[۳] اخیراً تلاش‌های خود را گسترش داد تا دسترسی مدارس را به منابع آموزشی محتوای باز با کیفیت بالا افزایش دهد، همچنین دسترسی معلمان به فن‌آوری‌ها را بیشتر کند تا بتوانند یادگیری را برای دانش آموزان خود، شخصی‌سازی کنند.

منابع آموزشی باز چه هستند؟

منابع آموزشی باز، منابع آموزشی، آموختنی و پژوهشی هستند که در یک محل عمومی قرار دارند یا تحت گواهی‌نامه‌های هوشمندانه‌ای منتشر شده‌اند که اجازه اشتراک‌، دسترسی، تغییر کاربری برای اهداف تجاری و همکاری با دیگران را فراهم می‌کنند. این منابع عبارت‌اند از منابع آموزشی، مانند طرح­­های درسی، بازی‌ها، کتاب‌های درسی، آزمون‌ها، منابع صوتی و تصویری. علاوه بر رایگان بودن، این منابع آموختنی و آموزشی بدون هزینه، برای استفاده، تغییر یا به اشتراک‌گذاری با دیگران به‌صورت آنلاین در دسترس افراد هستند. استفاده مجدد و ترکیب مجدد منابع آموزشی، روش قدرتمندی برای کسب و اشتراک دانش است؛ زیرا منابع آموزشی باز، قابل تنظیم و انعطاف‌پذیر هستند و می‌توانند بسیار مؤثر مورداستفاده قرار گیرند تا دانش آموزان را برای رساندن به اهداف یادگیری‌شان حمایت کنند.

این امکان به‌وسیله‌ی فن‌آوری دیجیتال فراهم شده است که نوآوری بالقوه موجود در منابع آموزشی باز، آشکار شود و بدین ترتیب عادات یادگیری مادام‌العمر را کم‌کم به دانش آموزان بفهماند، آن‌ها را قادر به یادگیری با دستان خودشان سازد و موضوعات یا حوزه‌های مورد­علاقه‌ آن‌ها را به‌صورت رایگان، حتی در خانه و خارج از ساعات روز مدرسه دنبال کند. نه‌تنها معلمان می‌توانند به­راحتی منابع درسی یک کلاس را بازآفرینی کنند، بلکه دانش آموزان نیز این قدرت را دارند که محتوای خودکاری تولید کنند که به طور مستقیم با نیازها یا منافع آن‌ها در تعامل است و یک محیط یادگیری شخصی برای آن‌ها ایجاد کند.

مزایای استفاده از منابع آموزشی باز در فضای سازنده (میکراسپیس)

بخش آموزش‌وپرورشی ویلیامزفیلد[۴] در ایلینویز، هزینه منابع آموزشی باز را به عهده گرفته است. مدیران روی تقویت محتوای آموزشی علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی (STEM) و تمرین کردن و ایجاد فرصت‌های یادگیری نوآورانه برای دانش آموزان متمرکز شدند. دانش آموزان با استفاده از منابع آموزشی باز به‌جای کتاب‌های درسی قدیمی‌شان این فرصت‌ها را به دست آوردند.

لری سیکریست، یک معلم علوم در این بخش می‌گوید: «بزرگ‌ترین تحول برای من نسبت به گذشته، این است که بچه‌ها به‌جای داشتن روش معینی برای انجام کارها که از یک کتاب درسی به دست می­آید، می‌توانند کارهای موردعلاقه خود را انجام دهند.»

منابع آموزشی باز، به خاطر داشتن ماهیت کشف خلاقیت، مکمل عالی برای اقدام فضای سازنده (میکراسپیس) هستند. جنبش سازنده، به واسطه پرورش خلاقیت، همکاری و شخصی‌سازی در مدارس، با جنبش منبع باز، اهدافی را به اشتراک می‌گذارد. ادغام منابع آموزشی باز در فضاهای سازنده به‌خوبی طراحی و برنامه‌ریزی‌شده، فعالیت‌ها و منافع فیزیکی و مجازی به ارمغان می‌آورد و فرصت‌های یادگیری را گسترش می‌دهد. فضاهای سازنده به‌ویژه با منابع آموزشی باز به‌خوبی در تطابق هستند، زیرا آن‌ها یادگیری مبتنی بر تحقیق را نشان می‌دهند و تا حدودی به دانش آموزان آزادی می‌دهند تا یادگیری خود را مدیریت کنند.

کتابداران، معلمان و دانش آموزان اغلب به خاطر محدودیت‌های بودجه به‌وسیله فضا و منابع موجود برای فضاهای سازنده محدود شدند؛ اما از طریق منابع آموزشی باز، معلمان یا دانش آموزان می‌توانند محتوای با کیفیت بالا را در فضاهای سازنده قرار دهند. توانمندسازی منابع آموزشی باز می‌تواند به پر کردن شکاف بین چیزی که معلمان در یک فضای سازنده (میکراسپیس) دارند و فرصت‌های یادگیری عمیق‌تری که آن‌ها می‌خواهند دانش آموزان داشته باشند، کمک کند.

وب‌سایت خدمات منابع آموزشی باز[۵] کتابخانه‌ای دیجیتال است که در آن معلمان می‌توانند منابعی برای توسعه، حمایت و تقویت شیوه‌های فضای سازنده (میکراسپیس) خود پیدا کنند. این سایت بر اساس موضوع، استاندارد یا سطح کلاس، جستجو پذیر است. کاربران می‌توانند نتایج را محدود کنند تا موضوعاتی از قبیل فعالیت‌ها و آزمایشگاه‌ها، بازی‌ها، فیلم‌ها، طرح‌های درسی و ابزار­های تعاملی را شامل شود.

یک مدار با سوئیچ فعال‌شده از «روش پیشرفته.»

پانویس:
[۱] Open educational resources (OER)
[۲] Maker Space
[۳] U.S. Department of Education
[۴] Williamsfield School District
[۵] OER Commons

منبع:
این نوشته ترجمه مطلبی با این عنوان است:  A Librarian’s Guide to OER in the Maker Space

مترجم: فاطمه کرمی

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): فاطمه کرمی
عنوان مقاله: راهنمای کتابداران برای منابع آموزشی باز در فضای سازنده (میکراسپیس)
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۳
شماره مجله(Issue): ۴
سال(Year): ۱۳۹۶
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/9025
Download PDF

درباره ی فاطمه کرمی

کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *