خانه / کتابخانه و کتابدار 2.0 / آموزش و مهارتهای 2.0 / کتابخانه‌ها چگونه می‌توانند استعدادهای بالا را جذب و حفظ کنند؟

کتابخانه‌ها چگونه می‌توانند استعدادهای بالا را جذب و حفظ کنند؟

نوشته‌شده توسط کندی بالدهوف۱

دانش و استعداد همیشه بزرگ‌ترین دارایی کتابخانه‌های دانشگاهی و تحقیقاتی بوده است. بااین‌وجود کتابخانه‌ها و خدماتشان در راستای پیشرفت فن‌آوری و نیازهای در حال تغییر کسانی که بر آن‌ها متکی هستند، تکامل‌یافته‌اند. روشی که کتابخانه‌ها کارکنانشان را استخدام، شناسایی و حفظ می‌نمایند در هیچ فضای مشابهی پیشرفت نداشته است.
“درگذشته، کتابداران معمولاً در مورد اینکه از منابع موجود در مجموعه خود به‌خوبی آگاهی داشتند و توانایی‌های لازم را در کمک به کاربران برای بهره‌گیری از این منابع داشتند، مورد قضاوت قرار می‌گرفتند،” به نقل از دیانا مارکیوم۲، مدیرعامل ایتاکا۳ S + R، که یک استراتژی غیرانتفاعی و خدمات پژوهشی است که به تغییر حرکت جامعه دانشگاهی کمک می‌کند.
“در محیط فعلی، حق پاداش در کمک به کاربران در انجام خدماتشان است- مانند کمک به اعضای هیئت‌علمی برای یادگیری طرز استفاده از یک قطعهٔ خاص نرم‌افزاری، کمک به یک گروه تحقیقاتی در ساخت پایگاه داده‌ای برای پروژه تحقیقاتی آن‌ها، کار کردن با دانشجویان برای کمک به آن‌ها در ارزیابی منابع مبتنی بر وب، و غیره. “
در الگوهای جدید، علاوه بر دانش آن‌ها از وجود منابع، توانایی کارکنان کتابخانه برای موفقیت در کمک به دانشجویان و استادان در حال ارزیابی است. مؤثرترین ذهن‌های علمی در جهان را بررسی کنید.۴
جعبه‌ابزار جدید مورداستفاده کتابداران باید شامل مهارت در فن‌آوری و کامپیوتر و اجازه دادن به آن‌ها برای دسترسی به اطلاعات از منابع مختلف دیجیتالی باشد. با توجه به تجزیه‌وتحلیل موقعیت کتابخانه، مهارت‌های رایانه‌ای تبدیل به “یک نگرانی مهم” شده است و این مهارت‌ها رتبه بالایی در فهرست مهارت‌های موردنیاز دارند.
امروزه ممکن است از کتابداران خواسته شود که به ایجاد وب سایت‌ها، ویکی‌ها و مسیریاب‌های دیگری که به ترویج کتابخانه و افزایش دسترسی به اطلاعات کمک می‌کند، بپردازند. مهارت‌های فن‌آوری به‌طور مداوم در حال تحول و تغییر هستند، در این عصر، توانایی مدیریت فرمت‌های مختلف رسانه‌ها و داشتن مهارت تفکر انتقادی در ارزیابی منابع اطلاعاتی برای کتابداران مهم است. این مهارت‌های حیاتی باید در راستای توسعه و تغییرات سریع دنیای دیجیتال ادامه داشته باشد.

شناسایی استعدادهای بالا

با تغییر کتابخانه به یک سازمان خدمات محور، مرکز استعدادی فکری جدیدی ایجادشده است. عنوان شغلی جدید شامل افرادی مانند رئیس آموزش و توسعه۵، مدیر ارزیابی۶ و متخصص تحقیقات داده۷ است- مارکیوم می‌گوید که کتابخانه‌های دانشگاهی و تحقیقاتی دستیابی خود را در توسعه برای پشتیبانی از ساختار و خدمات را نه‌تنها برای تحقیقات بلکه برای تدریس و یادگیری گسترش داده‌اند.
یافتن “بهترین‌ها و سرزنده‌ترین‌ها” برای هدایت کتابخانه، به‌طور مستقیم بر روی موفقیت کلی موسسه تأثیر می‌گذارد. آن افرادی کهشم فن‌آوری دارند چگونگی تعامل با کاربران را حتی در رسانه‌های محلی از طریق کانال‌های دیجیتالی مانند فیس‌بوک۸، پین‌تر است۹، توییتر۱۰ و اینستاگرام۱۱ درک می‌کنند. آن‌ها همچنین چگونگی ایجاد رابطه و برقراری ارتباط خوب به‌صورت یکسان با کاربران کتابخانه و همکاران را می‌دانند. در این جهان نو و فرخنده علوم کتابداری، آن‌ها تقریباً به‌عنوان مشاوران و تحلیلگران، نیازهای کاربران را کشف و سپس تمام منابع موجود را ارزیابی و بهترین منابع اطلاعاتی مناسب را تعین می‌کنند. مهارت در این موارد می‌تواند در ایجاد نمای کلی کتابخانه و افزایش اعتمادبه‌نفس کاربران کمک کند.
به گفته مارکیوم “اگر قرار است کتابخانه‌ها در رقابت باشند، باید به آن‌هایی که کتابخانه‌ها را به مؤسسات خلاق و به‌روز مبدل می‌سازند پاداش دهند”. تلاش کتابداران (باید) برای کمک به دانشجویان موفق و کمک به انجام تحقیقات علمی بزرگ متمرکزشده باشد. مهارت‌های آن‌ها به‌شدت توسط موسسه ارزشمند واقع خواهد شد، به‌عنوان حرفه‌ای که دارند آن‌ها به موفق شدن نهاد کمک می‌کنند.”

 

پانویس ها:

۱.Cindy Baldhoff

۲.Deanna Marcum

۳.Ithaka

۴. World’s Most Influential Scientific Minds

۵.Head of Learning and Outreach

۶.Director of Assessment

۷. Research Data Specialista

۸.Facebook

۹.Pinterest

۱۰.Twitter

۱۱.Instagram

 

منبع:

این نوشته ترجمه مطلبی با این عنوان است: ? How can libraries attract and retain top talent

مترجم: شیرین زاهدی

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): شیرین زاهدی
عنوان مقاله: کتابخانه‌ها چگونه می‌توانند استعدادهای بالا را جذب و حفظ کنند؟
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol): ۲
شماره مجله(Issue): ۳
سال(Year): ۱۳۹۵
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/5231
Download PDF

درباره ی شیرین زاهدی

کارشناسی علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه رازی کرمانشاه کارشناس ارشد علم سنجی، دانشگاه تهران

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *