مریم سپیانی
آرشیو, خواندنی ها, دوره ششم (1399), شماره سوم ( شهریورماه 1399)
طی یک ماه گذشته، کمپین «بستن کتابخانهها[۱]» خواستار بسته شدن ساختمانهای کتابخانه نه تنها برای مراجعۀ عموم بلکه برای [حضور] کارکنان در کتابخانه شد. در شهرستان هنپین[۲] ایالت مینهسوتا[۳]، کارکنان ۲۲۰ کتابخانه با دو گزینهای که هردو ناخوشایند بودند مواجه شدند: یا اینکه به مرخصی بدون حقوق بروند و یا به افراد بیخانمانی که در هتلها ساکن شده بودند و برخی …
ادامه نوشته »
فاطمه دلاور
آرشیو, خواندنی ها, دوره ششم (1399), رسانههای اجتماعی, شماره سوم ( شهریورماه 1399)
مقدمه مترجم دانشگاهها از مهمترین مراکز تولیـد و اشـاعه دانـش هستنـد و ایجـاد نوآوری از مهمترین کارکردهای آنها به شمار میآید و بیشترین تلاش دانشگاهها نیز در جهت بهرهمندی از منابع موجود و آشنایی محققان با منابع اطلاعاتی جدید است. در این بین وب امکان دسترسی به حجم بالایی از دادههای پژوهش ۱۲٫۰ (علوم ۲۲٫۰ یا علوم الکترونیکی۳) را فراهم میکند و باعث …
ادامه نوشته »
احمد اصغریان
آرشیو, خواندنی ها, دوره ششم (1399), شماره سوم ( شهریورماه 1399), فناوری ها
مقدمه زندگی کنونی بشر به شکلی پیش رفته است که اشیاء نقشی حیاتی در آن ایفا میکنند. در گذشته اشیاء عملکرد محدودی داشتند؛ اما فناوری نوین اینترنت اشیا[۱] که ارتباطات در آن فراتر از ارتباط انسان با انسان و ماشین با ماشین است منجر شده است که کارکردهای دادهای در اشیاء فعال شده و عملکردهای نیمه هوشمندانهای را در اشیا …
ادامه نوشته »
مجله ی کتابدار 2.0
آرشیو, خبرگزاری 2.0, دوره ششم (1399), شماره سوم ( شهریورماه 1399)
فصلنامه مدیریت اطلاعات و دانش شناسی در راستای بهره مندی از نتایج پژوهش های پژوهشگران و کتابداران در عرصه مدیریت اطلاعات و دانش شناسی دارای فعالیت مداوم است. این مجله به منظور افزایش سرعت چاپ مقالات پژوهشی در خدمت جامعه علمی بوده و پذیرای پژهش های انجام شده از سوی پژوهشگران است. از جمله مزایای مجله مدیریت اطلاعات و دانش …
ادامه نوشته »
سمانه مثنوی
آرشیو, خواندنی ها, دوره ششم (1399), شماره سوم ( شهریورماه 1399), فناوری ها, پایگاه های اطلاعاتی
سای دراو یک مخزن رایگان از نقاشیهای با کیفیت شامل حیوانات، مجموعههای علمی و موضوعاتی است که میتوانند به در زمینه طراحی پوسترهای علمی و ارائه های دانشگاهی مورد استفاده قرار بگیرند. این پایگاه توسط دو دانشجوی دکترا به نامهای فدریکو کلودی[۱] و الکس هرستون[۲] پایهگذاری شده است. از آنجایی که هدف مؤسسان این سایت دسترسپذیر کردن هر چه بیشتر …
ادامه نوشته »
مجله ی کتابدار 2.0
آرشیو, جعبه ابزار پژوهشگران, خواندنی ها, دوره ششم (1399), شماره سوم ( شهریورماه 1399), پایگاه های اطلاعاتی
پاب پاب پلتفرمی است که شیوه جدیدی از انتشار مطالب علمی را به دانشگاهها و دانشمندان معرفی نموده است. این پلتفرم ابزاری اشتراکی برای انتشار فعالیت های علمی است که توسط سه نفر از فارغالتحصیلان دانشگاه ام آی تی به نامهای تراویس ریچ[۱]، ساریک شیهیپار[۲] و دیوید موینینا سنگا[۳]، پایهگذاری شده است. این افراد معتقدند زمان آن رسیده که در …
ادامه نوشته »
مجله ی کتابدار 2.0
آرشیو, خواندنی ها, دوره ششم (1399), شماره سوم ( شهریورماه 1399), وبسایت ها, پایگاه های اطلاعاتی
لبز اکسپلورر یک موتور جستجو در حوزه پزشکی است که به کاربران خود این امکان را می دهد که به صورت رایگان بهترین آزمایشگاه های جهان را بازیابی کنند، همچنین این موتور جستجو برای آزمایشگاه ها نیز فرصتی برای بیشتر دیده شدن فراهم می آورد. موتور جستجوی لبز اکسپلورر از طریق ایجاد خدمات کسب و کار برای گروه های تحقیق …
ادامه نوشته »
مجله ی کتابدار 2.0
آرشیو, جعبه ابزار پژوهشگران, خواندنی ها, دوره ششم (1399), شماره سوم ( شهریورماه 1399)
در حال حاضر افزایش میزان بازدید از پروفایل و فعالیت های تحقیقاتی برای پژوهشگران تازهکار امری بسیار مهم است. در این مطلب به شما کمک میکنیم تا با داشتن پروفایل قوی در وب آو ساینس[۱] و ارکید[۲] و توجه به دو مفهوم ضریب تأثیر[۳] و دسترسی آزاد[۴]، میزان بازدید پژوهشهای خود را در جامعه علمی دنیا افزایش دهید. پروفایل نویسنده …
ادامه نوشته »
نعیمه نوربخش
خواندنی ها, دوره ششم (1399), شماره سوم ( شهریورماه 1399), مهارت های پژوهشگری
مقدمه مترجم با توجه به اینکه مقالات بهخصوص مقالات مجلات از اهمیت زیادی برای پژوهشگران برخوردارند و آنها زمان زیادی را صرف خواندن مقالات علمی میکنند، درنهایت پی میبرند به نکات اصلی و ضروری مقاله دست پیدا نکردهاند که این اهمیت توجه به آموزش در زمینهٔ مهارت خواندن را نشان میدهد. استفاده از استراتژیهای مطالعه فعال میتواند درک مطالب آنها …
ادامه نوشته »
نعیمه نوربخش
خواندنی ها, دوره ششم (1399), شماره سوم ( شهریورماه 1399), مهارت های پژوهشگری
مقدمه مترجم: خواندن یک مهارت است که بهویژه در دانشگاه ممکن است چالشبرانگیز و زمانبر باشد. وقتی وارد دانشگاه میشوید متوجه خواهید شد که نیاز دارید مطالب زیادی را برای مطالعه یا برای انجام تکالیف خود بخوانید. برای این منظور درک و استفاده از راهبردهای مؤثر خواندن میتواند خواندن و مطالعه را از ناامیدکننده و گیجکننده بودن به خواندن معنیدار …
ادامه نوشته »