خانه / دوره دوم (۱۳۹۵) / شماره اول (اردیبهشت ۱۳۹۵)

شماره اول (اردیبهشت ۱۳۹۵)

Cover-6

 

دانلود فایل PDF شماره یک از دوره دوم (اردی بهشت ۱۳۹۵)

 

مطالب این شماره:

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): مجله ی کتابدار ۲.۰
عنوان مقاله: شماره اول (اردیبهشت ۱۳۹۵)
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol):
شماره مجله(Issue):
سال(Year): ۱۳۹۵
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/3183
Download PDF

نرم افزارهای علم سنجی(نرم افزار Vosviewer قسمت ۶)

مقدمه درجلسات قبل محیط نرم افزار را مرحله به مرحله توضیح دادیم، و دو مدل ورود داده به نرم افزار نیز نشان داده شد. امروز نکات تکمیلی ترسیم نقشه را برای شما بیان می کنیم. در ابتدای شروع فرایند ترسیم نقشه نرم افزار، سه مدل یا سه راه برای ایجاد نقشه پیشنهاد می کند (شکل زیر). اگر داده های شما …

ادامه نوشته »

نرم افزارهای علم سنجی(نرم افزار Vosviewer قسمت ۵)

مقدمه با استفاده از نرم افزارهای تحلیل شبکه های اجتماعی و حوزه های علم سنجی می توان ارتباطات نویسندگان و شبکه های هم نویسندگی، سیر تحول موضوعات علمی، پدیدار شدن موضوعات و رشته های علمی جدید، موضوعات بکر و دور مانده از چشم پژوهشگران، ارتباطات اسناد و آثار علمی و بسیاری از موارد مفید در حوزه رشد علوم مختلف را …

ادامه نوشته »

نرم افزارهای علم سنجی ( نرم افزار Vosviewer قسمت ۴)

مقدمه: در جلسه قبل از قسمت اکشن پنل گزینه file را توضیح دادیم. امروز در ادامه و برای توضیح دو بخش Items و Analysis باید ابتدا نقشه ای ترسیم کنیم و بعد این دو بخش را توضیح دهیم. برای دیدن آیتم ها حتما باید داده هایی را وارد نرم افزار کنید. بنابراین ما از قسمت file و از بخش map …

ادامه نوشته »

نرم افزارهای علم سنجی ( نرم افزار Vosviewer قسمت ۳)

مقدمه: در جلسه قبل چهار بخش(پنل) از محیط اصلی نرم افزار و کاربرد خاص هر بخش توضیح داده شد. امروز آخرین بخش این نرم افزار، کاربردها و قابلیت های آن را برای شما توضیح می دهیم.  اما قبل از توضیح پنل پنجم نرم افزار لازم است، برخی اصطلاحات توضیح داده شود.  و یک مقدمه کوتاه در مورد انواع داده های …

ادامه نوشته »

بانک منابع سواد اطلاعاتی دانشگاه کاردیف

مقدمه کاردیف[۱] پرجمعیت‌ترین شهر ولز و یازدهمین شهر بزرگ بریتانیا است. دانشگاه کاردیف[۲] یک دانشگاه دولتی و تحقیقاتی است که در شهر کاردیفِ ولز قرار دارد. این دانشگاه در سال ۱۸۸۳ با عنوان کالج دانشگاهی ولز جنوبی و مونموت‌شر تأسیس شده‌است و در سال ۱۸۹۳ به عنوان یکی از کالج‌های بنیان‌گذار دانشگاه ولز گردید(ویکی پدیا). این دانشگاه در زمینه سواد …

ادامه نوشته »

درباره‌ی DOI

مقدمه: امروزه اغلب ناشرین معتبر بین‌المللی از شناسگر شئ دیجیتال یا (DOI: Digital Object Identifier) استفاده می‌کنند تا با ایجاد شناسه‌ای یکتا برای تولیدات علمی خود، فرایند رفرنس‌دهی به مقالات را ساده‌تر و در نتیجه امکان دستیابی به آنها از طریق یک لینک مختصر را فراهم نمایند. معرفی دی او آی شناسگر شئ دیجیتال در واقع یک کد منحصر به فرد …

ادامه نوشته »

نرم افزارهای علم سنجی ( نرم افزار Vosviewer قسمت ۲)

مقدمه: در جلسه قبل در مورد اهمیت علم سنجی، کاربرد و نقش آنها در پیشبرد اهداف تحقیق و کمک به تصمیم گیری در جوامع مختلف صحبت کردیم. نکاتی کلی در مورد نرم افزار و نحوه نصب آن بیان شد. و به محیط نرم افزار رسیدیم. در ادامه بیشتر با این نرم افزار آشنا می شویم.   بعد ازاینکه نرم افزار …

ادامه نوشته »

نرم افزارهای علم سنجی (سلسله مباحث معرفی و آموزش نرم افزارهای علم سنجی)

مقدمــه دستاوردهای امروز دانش مدیون تلاش­های اندیشمندان و محققان پیشین است. دسترسی به پژوهشهای گذشته و مرور آنها راه را برای کشف دانش­های نوین نهفته در دل پدیده ها هموار می کند. بنابراین محققان برای تحقق اهداف شان نیاز به داشتن یک تصویر و یا نمایی جامع از حوزه های تخصصی مد نظرشان دارند. این تصویر جامع چطور بدست می …

ادامه نوشته »

تجربه نگاری از مدت همراهی با مجله کتابدار ۲.۰

با سلام و درود. مجله کتابدار ۲ مجله ترویجی خوبی بود. فضای خوبی برای شروع نوشتن دانشجویان بود. مرا یاد نشریه Online Magazine از شرکت Information Today Inc. می‌انداخت. در یک دوره‌ای مجله ارتباط علمی هم چنین نقشی داشت؛ فضا و بستر خوبی برای نوشتن دانشجویی بودند. حیف شد. رشته ما تمام مجلات ترویجی‌اش را یکی پس از دیگری از …

ادامه نوشته »

اطلاعیه‌ی آخر مجله‌ی کتابدار ۲.۰

سلام و درود به مدت حدود شش سال (مهر ۹۴ تا اردی‌بهشت ۱۴۰۰) همراه با دوستان زیادی با عناوین مختلف اعم از نویسنده‌هایمان، مترجمان، سردبیرها و جمع زیادی از کتابداران، دانشجویان و اساتید بودیم. خیلی‌ها با انتشار محتوا کمک کردند؛ دیدگاه‌های به روز در حوزه‌ی کتاب، کتابخوانی و کتابداری و سوادهای نوین مانند سواد اطلاعاتی، رسانه‌ای ، دیجیتال، داده و …

ادامه نوشته »