خانه / دوره دوم (۱۳۹۵) / شماره اول (اردیبهشت ۱۳۹۵)

شماره اول (اردیبهشت ۱۳۹۵)

Cover-6

 

دانلود فایل PDF شماره یک از دوره دوم (اردی بهشت ۱۳۹۵)

 

مطالب این شماره:

Share

راهنمای کتابداران برای منابع آموزشی باز در فضای سازنده (میکراسپیس)

مقدمه مترجم منابع آموزشی باز[۱]، منابع متنی یا چندرسانه‌ای آموزشی، آموختنی و پژوهشی سودمندی هستند که در یک محل عمومی به‌صورت رایگان در دسترس عموم قرار می‌گیرند. کتابداران می‌توانند از این منابع در فضای سازنده (میکراسپیس)[۲] کتابخانه استفاده کنند. فضاهای سازنده (میکراسپیس)، فضاهای کاری مشترکی درون مدارس، کتابخانه‌ها یا مکان‌های دیگر هستند که می‌توانند فرصتی برای یادگیری، کشف و اشتراک …

ادامه نوشته »

گفتگو با «رضا فراستی» محقق برجسته حوزه اسناد و مدیر سابق اطلاع‌رسانی مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران

رضا فراستی در سال ۱۳۳۷ در محله شاه‌آباد تهران (مخبر الدوله یا جمهوری فعلی) به دنیا آمد و در محله اختیاریه بزرگ شد. رشته تحصیلی او در نظام قدیم علوم طبیعی یا همان علوم تجربی کنونی بود. سال ۱۳۵۶ دیپلم خود را گرفت و در کنکور شرکت کرد. با توجه به علاقه‌اش، رشته‌های پزشکی ارتش، کشاورزی و دام‌پروری را انتخاب …

ادامه نوشته »

آینده کتابخانه‌های عمومی: گرایش‌های نوظهور

مقدمه مترجم:در عصر حاضر که عصر اطلاعات و ارتباطات جهانی است کتابخانه‌های عمومی نیز به‌مثابه‌ی بزرگ‌ترین مراکز اطلاع‌رسانی جامعه می‌بایستی خود را با فنّاوری و ابزارهای اطلاع‌رسانی روز دنیا همگام سازند. به‌کارگیری سریع و گسترده از این ابزارها در مراکز مذکور رابطه تنگاتنگی با میزان و استمرار مراجعه افراد جامعه خواهد داشت؛ بنابراین در گام اول شناخت این تکنولوژی و …

ادامه نوشته »

کتابخانه‌های دیوید جیستا؛ نقاش فرانسوی

دیوید جیستا[۱] نقاشی فرانسوی است که در پاریس متولد و بزرگ شده است. او تحصیلات آکادمیک خود را در مدرسه عالی ملی هنرهای زیبا[۲] در پاریس گذرانده است. جیستا آموزش‌های هنری خود را با درک و تصور خود از مدرنیته در هم می‌آمیزد و تفسیری تازه در مورد زندگی معاصر را بیان می‌کند. او در سال ۱۹۹۰ با مدرک معادل …

ادامه نوشته »

مروری بر تحقیقات علم‌سنجی

مروری بر تحقیقات علم‌سنجی مقدمه مترجم: تأثیر اجرای تحقیقات علمی تنها از طریق ایجاد یک سیستم ارتباطی درست شناخته می‌شود. ارتباطات در علوم، می‌تواند از نقطه‌نظر یک مورخ، جامعه‌شناس، اقتصاددان یا یک متخصص کتابداری مشاهده شود. هرچند ارتباط علوم و دانشمندان وابستگی بسیار زیادی با هم دارد؛ به صورتی که یکی دیگری را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این امر که …

ادامه نوشته »

تجربیات مصاحبه دکترای علم اطلاعات و دانش‌شناسی ۱۳۹۶

تجربیات مصاحبه دکترای علم اطلاعات و دانش­‌شناسی ۱۳۹۶ گردآورندگان:سمیه پناهی و جمعی از داوطلبان شرکت کننده در مصاحبه خرداد و تیر  ۱۳۹۶ به نظر می‌رسد تالار گفتمان علم اطلاعات و دانش‌شناسی در سایت‌های راهنمای آزمون دکترا بدون اطلاعات کافی و دقیق بوده و مشارکت داوطلبان در بحث‌ها خیلی چشم‌گیر نیست و حتی باعث سردرگمی و نیز تشدید دلهره ناشی از …

ادامه نوشته »

کتابدار موضوعی ۲.۰

مقدمه مترجمکتابدار کسی است که مدیریت، سازمان‌دهی، فهرست نویسی، رده‌بندی، دانش‌شناسی و اشاعه اطلاعات را بر عهده دارد. کتابدار باید با دانش‌های روز در حوزه علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی آشنا باشد. کتابدار ۲.۰ مفهوم جدیدی است که از وب ۲.۰ گرفته شده است. کتابدار ۲.۰ مهارت‌هایی نظیر اطلاع‌یابی، سواد اطلاعاتی، سواد رسانه‌ای، سواد رایانه‌ای، کار با فناوری‌های موبایلی و ابزارهای پژوهش و … جهت کار در …

ادامه نوشته »

کلیف آیلند؛ نقاش، نویسنده و کتابدار

کلیف آیلند (Cliff Eyland)  (متولد 1954 میلادی) نقاش، نویسنده و کتابدار اهل کانادا است. آیلند از سال 1983 به عنوان منتقد هنری برای مجله های هنری کانادایی نوشته است، و شغل کتابداری او شامل 9سال کتابدار دانشگاه فنی نوا اسکاتیا در دانشکده معماری بوده است. همچنین به عنوان آزادکار (فری لنسر) برای گالری های مختلف، از جمله پلاگ(Plug) در موسسه هنر معاصر کار کرده است( از سال 1995 تا سال 2005 آیلند، معاون رییس هیئت مدیره پلاگ این(Plug In) بود). آیلند از سال 1998 تا 2010مدیر گالری وان وان وان(One One One) دانشگاه مانیتوبا(Manitoba) بود. او همزمان استادیار نقاشی در دانشگاه هنر مانیتوبا است.

ادامه نوشته »