خانه / دوره دوم (۱۳۹۵) / شماره اول (اردیبهشت ۱۳۹۵)

شماره اول (اردیبهشت ۱۳۹۵)

Cover-6

 

دانلود فایل PDF شماره یک از دوره دوم (اردی بهشت ۱۳۹۵)

 

مطالب این شماره:

من یک کتابدارم…

#من_یک_کتابدارم … خانه‌ام #کتابخانه است #کتاب‌ها فرزندانم هستند و من باید حواسم به تک‌تک‌شان باشد به اینکه مبادا لباس‌شان کثیف شده باشد! مبادا در سر جای خود نباشند و گم شوند! مبادا آن‌ها که رفته‌اند، دیر به خانه برگردند!!! مبادا بیمار شده باشند و جراحتی بر آنان وارد شده باشد! مبادا یکی از آنان بی‌تربیتی کرده و حرفِ بدی بزند!!! …

ادامه نوشته »

فرصت‌های کارآفرینی برای متخصصان علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی در جامعه معاصر

 نکته: مقاله‌های علمی – پژوهشی در مجله کتابدار ۲.۰ داوری نمی‌شود و با مسئولیت نویسنده/مترجم منتشر می گردد. اگر از این مقاله برای مقاله‌ها، پایان نامه‌ها و دیگر مطالب منتشر شده توسط شما، استفاده می‌شود لطفا نام نویسنده/مترجم را در رفرنس خود ذکر کنید و به رفرنس اصلی(لاتین) ارجاع مستقیم ندهید. (این کار از نظر اخلاق علمی صحیح نیست.) مقدمه …

ادامه نوشته »

شش فضای آموزشی فعال که کتابخانه شما باید داشته باشد

مقدمه مترجم برای رشد و پیشرفت دانش آموزان وجود فضاهای آموزشی با امکانات و تجهیزات مناسب ضروری است. به نظر می‌رسد کتابخانه‌ها با داشتن چنین فضاهایی جهت انجام فعالیت‌های متنوع فردی و گروهی، مکان‌های مناسبی برای این گروه‌ها هستند. به همین دلیل لازم است علاوه بر فعالیت‌های روزانه از قبیل خدمات فنی و امانت کتاب، فضاهای مفیدی برای آموزش علوم …

ادامه نوشته »

چالش‌های کتابداران در رویارویی با نسل گوگل

مقدمه نسل گوگل (Google Generation)، یک اصطلاح جالب برای توصیف افرادی است که پس از اوایل دهه ۱۹۹۰ متولد شده‌اند. نسل گوگل در حال حاضر، یکی از تحصیل کرده‌ترین نسل در تمام دوران است که از هنگامی که چشم به جهان گشوده‌اند، تحت سلطه اینترنت بوده‌اند. نتایج مطالعات صورت گرفته، حاکی از آن است که اگرچه این نسل تعامل و …

ادامه نوشته »

تجربیات مصاحبه دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی ۱۳۹۸

تجربیات مصاحبه دکترای علم اطلاعات و دانش­‌شناسی ۱۳۹۸ گردآورندگان: سمیه پناهی و جمعی از داوطلبان شرکت کننده در مصاحبه خرداد و تیر ۱۳۹۸ فایل حاضر، جهت راهنمایی داوطلبان دکترای علم اطلاعات و دانش­‌شناسی توسط جمعی از دوستان شرکت کننده در مصاحبه سال ۱۳۹۸ تدوین شد. این فایل شامل اطلاعات مهمی از قبیل تاریخ فرایندهای مختلف آزمون و همچنین سوالات کتبی …

ادامه نوشته »

موفقیت همکاران مجله کتابدار ۲.۰ در کنکور مقطع دکتری

با توجه به اعلام نتایج نهایی کنکور مقطع دکتری ، سه تا از همکاران خوب ما در مجله کتابدار ۲.۰ ، توانستند نتایج زیر را کسب نمایند: سمیه پناهی رتبه ۴/دانشگاه اصفهان،روزانه لیلا جباری رتبه ۱۲/ دانشگاه مدرس روزانه نرگس ملکوتی رتبه ۲۵/ فردوسی روزانه بدین وسیله از طرف مجله کتابدار ۲.۰ و تمام همکاران، کسب این موفقیت را به این دوستان تبریک …

ادامه نوشته »

برای چه کسی می‌نویسید؟

برای چه کسی می‌نویسید؟ نقش عضویت نویسندگان در جوامع مختلف بر تصمیم‌گیری آن‌ها برای انتشار مقاله در مگاژورنال‌های دسترسی آزاد[۱] مقدمه مترجم این روز‌ها اصطلاح مگاژورنال در مباحث مرتبط با انتشارات علمی زیاد شنیده می‌شود، اما بر اساس چه تعریفی یک نشریه مگاژورنال نامیده می‌شود؟ ویژگی اصلی مگاژورنال‌ها این است که مجموعه‌ متنوعی از پژوهش‌ها را بدون قضاوت درباره‌ اهمیتشان، صرفاً …

ادامه نوشته »

رشد فردی و ارتقای مهارت‌های سواد دیجیتال با یادگیری آنلاین: راهنمای سایت‌های آموزشی رایگان در اینترنت

چکیده:           پیچیدگی‌های زندگیِ امروز پیوسته ما را با دشواری‌هایی روبه‌رو می‌کند که برای غلبه بر این دشواری‌ها ناگزیریم پی‌درپی مهارت‌های تازه‌ای یاد بگیریم. مهارت‌هایی از قبیل حلّ مسئله، تصمیم‌گیری، برقراری ارتباط سازگارانه و مؤثر با دیگران، تفکر انتقادی، تفکر خلاق، خودآگاهی، همدلی، غلبه بر استرس، جرئت‌ورزی، خونسردی و انعطاف‌پذیری. گاهی به برخی از این مهارت‌ها سواد هم می‌گویند. مانند …

ادامه نوشته »

کتاب راهنمای مدیریت منابع الکترونیکی در کتابخانه‌ها منتشر شد.

عنوان کتاب: راهنمای مدیریت منابع الکترونیکی در کتابخانه‌ها ترجمه شده توسط گروه ترجمه کتابداران ۰. ۲ ویراست علمی و فنی : معصومه انصاری/ حسین حیدری مقابله : سمیه پناهی صفحه‌آرایی: الهام رضوانی گیل‌کلائی طراح جلد: حسین حیدری نوبت چاپ: اول، تابستان ۱۳۹۸ —– حمایت شده از طرف شرکت یابش Yabesh.ir درباره کتاب: این کتاب شامل مطالب بسیار مهمی در حوزه …

ادامه نوشته »

ایجاد یک کسب و کار در کتابخانه

مقدمه امروزه کتابخانه‌ها می‌توانند دروازه‌های کسب‌وکار و تجارت بوده و با وجود امکانات و منابع موجودشان در این زمینه فعالیت داشته باشند؛ اما بسیاری از کتابخانه‌ها از جمله کتابخانه‌های دانشگاهی از این کار امتناع کرده و هدف اصلی خود را آموزش و پژوهش معرفی می‌کنند. بازاریابی و ایجاد کسب‌وکار، بیشتر در کتابخانه‌های عمومی مورد توجه قرار گرفته و برخی از …

ادامه نوشته »