ثریا زنگنه
آرشیو, آموزش و مهارتهای 2.0, جعبه ابزار پژوهشگران, دوره هشتم (1401), شبکه های اجتماعی, علم سنجی, مهارت های پژوهشگری, نرم افزارها, پایگاه های استنادی, پایگاه های اطلاعاتی
مقدمه: در جلسه قبل از قسمت اکشن پنل گزینه file را توضیح دادیم. امروز در ادامه و برای توضیح دو بخش Items و Analysis باید ابتدا نقشه ای ترسیم کنیم و بعد این دو بخش را توضیح دهیم. برای دیدن آیتم ها حتما باید داده هایی را وارد نرم افزار کنید. بنابراین ما از قسمت file و از بخش map …
ادامه نوشته »
ثریا زنگنه
آرشیو, جعبه ابزار پژوهشگران, دوره هشتم (1401), شبکه های اجتماعی, علم سنجی, فناوری ها, مهارت های پژوهشگری, نرم افزارها, پایگاه های اطلاعاتی
مقدمه: در جلسه قبل چهار بخش(پنل) از محیط اصلی نرم افزار و کاربرد خاص هر بخش توضیح داده شد. امروز آخرین بخش این نرم افزار، کاربردها و قابلیت های آن را برای شما توضیح می دهیم. اما قبل از توضیح پنل پنجم نرم افزار لازم است، برخی اصطلاحات توضیح داده شود. و یک مقدمه کوتاه در مورد انواع داده های …
ادامه نوشته »
ثریا زنگنه
آرشیو, آموزش و مهارتهای 2.0, جعبه ابزار پژوهشگران, دوره هشتم (1401), مهارت های پژوهشگری, وبسایت ها, پایگاه های اطلاعاتی
مقدمه کاردیف[۱] پرجمعیتترین شهر ولز و یازدهمین شهر بزرگ بریتانیا است. دانشگاه کاردیف[۲] یک دانشگاه دولتی و تحقیقاتی است که در شهر کاردیفِ ولز قرار دارد. این دانشگاه در سال ۱۸۸۳ با عنوان کالج دانشگاهی ولز جنوبی و مونموتشر تأسیس شدهاست و در سال ۱۸۹۳ به عنوان یکی از کالجهای بنیانگذار دانشگاه ولز گردید(ویکی پدیا). این دانشگاه در زمینه سواد …
ادامه نوشته »
سحر سابقی
آرشیو, آموزش و مهارتهای 2.0, جعبه ابزار پژوهشگران, دوره هشتم (1401)
مقدمه: امروزه اغلب ناشرین معتبر بینالمللی از شناسگر شئ دیجیتال یا (DOI: Digital Object Identifier) استفاده میکنند تا با ایجاد شناسهای یکتا برای تولیدات علمی خود، فرایند رفرنسدهی به مقالات را سادهتر و در نتیجه امکان دستیابی به آنها از طریق یک لینک مختصر را فراهم نمایند. معرفی دی او آی شناسگر شئ دیجیتال در واقع یک کد منحصر به فرد …
ادامه نوشته »
ثریا زنگنه
آرشیو, آموزش و مهارتهای 2.0, جعبه ابزار پژوهشگران, دوره هشتم (1401), علم سنجی, فناوری ها, مهارت های پژوهشگری
مقدمه: در جلسه قبل در مورد اهمیت علم سنجی، کاربرد و نقش آنها در پیشبرد اهداف تحقیق و کمک به تصمیم گیری در جوامع مختلف صحبت کردیم. نکاتی کلی در مورد نرم افزار و نحوه نصب آن بیان شد. و به محیط نرم افزار رسیدیم. در ادامه بیشتر با این نرم افزار آشنا می شویم. بعد ازاینکه نرم افزار …
ادامه نوشته »
ثریا زنگنه
آرشیو, آموزش و مهارتهای 2.0, جعبه ابزار پژوهشگران, دوره هشتم (1401), علم سنجی, مهارت های پژوهشگری, نرم افزارها, کارآفرینی, کتابخانه و کتابدار 2.0
مقدمــه دستاوردهای امروز دانش مدیون تلاشهای اندیشمندان و محققان پیشین است. دسترسی به پژوهشهای گذشته و مرور آنها راه را برای کشف دانشهای نوین نهفته در دل پدیده ها هموار می کند. بنابراین محققان برای تحقق اهداف شان نیاز به داشتن یک تصویر و یا نمایی جامع از حوزه های تخصصی مد نظرشان دارند. این تصویر جامع چطور بدست می …
ادامه نوشته »
مجله ی کتابدار 2.0
آرشیو, دوره هفتم (1400), شماره اول ( اردیبهشت 1400)
با سلام و درود. مجله کتابدار ۲ مجله ترویجی خوبی بود. فضای خوبی برای شروع نوشتن دانشجویان بود. مرا یاد نشریه Online Magazine از شرکت Information Today Inc. میانداخت. در یک دورهای مجله ارتباط علمی هم چنین نقشی داشت؛ فضا و بستر خوبی برای نوشتن دانشجویی بودند. حیف شد. رشته ما تمام مجلات ترویجیاش را یکی پس از دیگری از …
ادامه نوشته »
مجله ی کتابدار 2.0
خواندنی ها
سلام و درود به مدت حدود شش سال (مهر ۹۴ تا اردیبهشت ۱۴۰۰) همراه با دوستان زیادی با عناوین مختلف اعم از نویسندههایمان، مترجمان، سردبیرها و جمع زیادی از کتابداران، دانشجویان و اساتید بودیم. خیلیها با انتشار محتوا کمک کردند؛ دیدگاههای به روز در حوزهی کتاب، کتابخوانی و کتابداری و سوادهای نوین مانند سواد اطلاعاتی، رسانهای ، دیجیتال، داده و …
ادامه نوشته »
مریم طاوسی
آرشیو, دوره هفتم (1400), شماره اول ( اردیبهشت 1400), مهارت های پژوهشگری, کتابخانه و کتابدار 2.0
تفاوت میان Dissertation و Thesis هر دو عبارت لاتین Dissertation و Thesis در زبان فارسی به هر دو صورت «پایاننامه» و «رساله» ترجمه فارسی میشوند و یا اغلب، به جای یکدیگر به کار میروند در حالی که دو معنای متفاوت دارند. در اغلب موارد، عبارت Dissertation به معنای رساله دکترا و عبارت Thesis به معنای پایاننامه مقاطع قبل از دکترا مانند کارشناسی ارشد …
ادامه نوشته »
فاطمه زرمهر
دوره هفتم (1400), شماره اول ( اردیبهشت 1400), مقالات پژوهشی و مقالات ترجمه
نکته: مقالههای علمی – پژوهشی در مجله کتابدار ۲.۰ داوری نمیشود و با مسئولیت نویسنده/مترجم منتشر می گردد. اگر از این مقاله برای مقالهها، پایان نامهها و دیگر مطالب منتشر شده توسط شما، استفاده میشود لطفا نام نویسنده/مترجم را در رفرنس خود ذکر کنید و به رفرنس اصلی(لاتین) ارجاع مستقیم ندهید. (این کار از نظر اخلاق علمی صحیح نیست.) چکیده: …
ادامه نوشته »