حسین ادبی فیروزجاه
آرشیو, دوره هفتم (1400), شماره اول ( اردیبهشت 1400), کتابخانه و کتابدار 2.0, کتابخانههای پیشگام
مقدمه مترجم رشد چشمگیر و روزافزون و بسیار شتابنده فناوری ما را در آستانه ورود به یک انقلاب صنعتی فناورانه قرار داده است. این پدیده مطمئناً بر نحوه زیست، ارتباطات و به طور کلی شیوه زندگی جوامع تأثیر میگذارد. احتمالاً بسیاری از حرفهها در آینده نهچندان دور به شکل ماشینی درخواهد آمد و کارها جنبه اتوماسیونی پیدا خواهند کرد. بسیاری …
ادامه نوشته »
مجله ی کتابدار 2.0
آرشیو, دوره هفتم (1400), شماره اول ( اردیبهشت 1400)
📣 اطلاعیه مهم سلام و دورد دوستان عزیزی که به عنوان نویسندگان و خوانندگان همراه ما بودید اگر در حال تهیه مطلبی برای مجله کتابدار ۲.۰ هستید ممنون میشویم تا پایان فروردین ماه ۱۴۰۰ ارسال بفرمایید. این شماره آخرین انتشار مجله است. با تشکر فراوان💐 در صورت تمایل جهت ارسال مطلب با خانم رضوانی در تلگرام یا ارسال ایمیل به …
ادامه نوشته »
علی اوچی
آرشیو, آموزش و مهارتهای 2.0, دوره هفتم (1400), شماره اول ( اردیبهشت 1400), پایگاه های اطلاعاتی, کتابخانه و کتابدار 2.0
مقدمه مترجم: دانشمند داده فردی است که میتواند با بررسی سؤالات نامحدود و دگرگونپذیر و همچنین استفاده از دانشی که دارد در مورد آمار و الگوریتمهای پیشرفته، ارزش زیادی را خلق کند؛ اما یک دانشمند داده برخلاف تحلیلگر داده است چرا که تحلیلگر داده بر درک و فهمیدن دادهها از دیدگاه و چشمانداز گذشته و حال متمرکز میشود، در حالی …
ادامه نوشته »
ثریا زنگنه
آرشیو, خواندنی ها, دوره ششم (1399), شماره ششم (اسفندماه 1399), فناوری ها, وبسایت ها
گروه اکسلایبریز[۱] یک شرکت نرم افزاری اسرائیلی است که سیستم های کتابخانه ای یکپارچه (اتوماسیون کتابخانه ای) و سایر نرم افزارهای کتابخانه ای را توسعه می دهد. دفتر مرکزی این شرکت در اورشلیم است و دارای ده دفتر دیگر در سطح جهان است. در اکتبر ۲۰۱۵، اکسلایبریز توسط پروکوئست[۲] خریداری شد و اکنون یک شرکت متعلق به پروکوئست است. این شرکت …
ادامه نوشته »
مجله ی کتابدار 2.0
آرشیو, تازه های نشر کتابداری, دوره ششم (1399), شماره ششم (اسفندماه 1399)
درباره کتاب هدف این کتاب توضیح کلی روشهایی است که مناسب تحلیل متون و پیوندهای انواع گوناگونی از سایتها و سرویسهای اجتماعی تحت وب هستند. کتاب از روش کلان داده استفاده میکند، چرا که منابع اطلاعاتی توصیف شده وب و توییتر بسیار گسترده هستند. روشهای تحلیل متون معرفی شده در این کتاب نیازی به منابع بزرگ محاسبات رایانهای یا مهارتهای …
ادامه نوشته »
فاطمه دلاور
آرشیو, خواندنی ها, دوره ششم (1399), شماره ششم (اسفندماه 1399)
نحوه برخورد کتابخانه ها با محدودیت های ناشر در زمینه مدیریت حقوق دیجیتال از زمان شروع مدیریت حقوق دیجیتال[۱] برای کتابهای الکترونیکی[۲]، کاربران کتابخانه از خواندن و مرور پرونده های دیجیتال ابراز سرخوردگی و ناامیدی کرده اند. بسیاری از آنها نظرات شان را در مورد چگونگی به چالش کشیدن مدیریت حقوق دیجیتال و توانایی دستیابی به اطلاعات به صورت آنلاین …
ادامه نوشته »
سیده حمیده جمشیدی
آرشیو, خواندنی ها, دوره ششم (1399), شماره ششم (اسفندماه 1399), فناوری ها
مقدمه در جامعه اطلاعاتی کتابخانه ها مراکز ضروری دانش هستند که وظیفه ثبت نتایج “تولیدات فکری” را نیز بر عهده دارند. اگرچه کتابخانه ها بدون پشتیبانی فناوری اطلاعات و ارتباطات مدرن نمی توانند نقش های خود را به درستی به عهده بگیرند؛ هیچ یک از آنها نمی توانند به صورت جزیرهای عمل کنند، بنابراین باید با یکدیگر ارتباط برقرار کنند …
ادامه نوشته »
فاطمه اندامی
آرشیو, خواندنی ها, دوره ششم (1399), شماره ششم (اسفندماه 1399)
مقدمه کنسرسیوم، ائتلاف یا هم فرجام به پیوند دو یا چند فرد، شرکت، سازمان یا حکومت(یا ترکیبی از این ها) با هم برای انجام کنش های هماهنگ یا ادغام منابعشان برای رسیدن به هدف یکسان گویند. کنسرسیوم بین المللی حفاظت اینترنت، یک سازمان بین المللی شامل کتابخانه ها و دیگرسازمان ها است که برای هماهنگی حفاظت از محتوای اینترنت برای …
ادامه نوشته »
زهرا میرزایی
آرشیو, آموزش و مهارتهای 2.0, دوره ششم (1399), شماره ششم (اسفندماه 1399), کتابخانه و کتابدار 2.0
چکیده: دادهکاوی[۱]، دانشی میانرشتهای پیرامون استخراج دانش و آگاهی از مجموعهای داده و اطلاعات است که از روشها، فرآیندها، الگوریتمها و سیستمهای علمی برای استخراج دانش و بینش از دادهها در اشکال گوناگون (ساختاریافته و ساختار نیافته) استفاده میکند. دادهکاوی مفهومی برای یکپارچهسازی آمار، تحلیل داده، یادگیری ماشین و دیگر مفاهیم مرتبط تحت یک عنوان واحد است. این کار به …
ادامه نوشته »
ثریا زنگنه
آرشیو, جعبه ابزار پژوهشگران, خواندنی ها, دوره ششم (1399), شماره ششم (اسفندماه 1399), وبسایت ها
مقدمه داوری کارهای پژوهشی بهطورمعمول به این صورت است که شما کار پژوهشی خود را به مجلهای که تمایل دارید مقاله شما در آنجا به چاپ برسد، ارسال میکنید و به این ترتیب فرایند داوری مقاله شما شروع میشود. داور و احتمالاً داوران با توجه به کار شما برای مقاله نگارش شده اصلاحیه و بازنگری در نظر میگیرند و یا …
ادامه نوشته »