فرزانه محمدی
دوره سوم (1396), شماره ششم ( اسفند ماه 1396), کتابخانه و کتابدار 2.0, کتابخانههای پیشگام
مقدمه مترجم: امروزه عصر اطلاعات و ارتباطات ماهیت کتابخانهها را از حالت سنتی خارج نموده و آن را به سوی جامعه اطلاعاتی یا جامعه دانشمحور سوق داده است. در این جامعه کتابخانهها از طریق رویکردهای ویژهای به فضاهایی پویا و فعال تبدیل شدهاند که در جهت برطرف کردن نیازهای اطلاعاتی کاربران کتابخانه اهداف کاربردی را در نظر گرفتهاند. چهار فضای …
ادامه نوشته »
سمیرا فلسفی
آموزش و مهارتهای 2.0, دوره سوم (1396), شماره ششم ( اسفند ماه 1396), کتابخانه و کتابدار 2.0
نحوه ذخیره ایمیل در کامپیوتر به صورت PDF (تنها با یک کلیک!) آیا تاکنون برای دانلود ایمیل خود از جیمیل[۱]، از گزینه «Print» برای ذخیره به صورت PDF استفاده میکردید؟ یا برای انجام این کار از صفحه ایمیل خود اسکرین شات میگرفتید؟ یک راه سادهتر نیز وجود دارد: تنها با یک کلیک، شما میتوانید مستقیماً ایمیلها را از حساب جیمیل …
ادامه نوشته »
اطهره نقدی نژاد
دوره سوم (1396), شماره ششم ( اسفند ماه 1396), کتابخانه و کتابدار 2.0, کتابخانههای پیشگام
مقدمه مترجم معلولان در یک جامعه، دارای ارزش مساوی با استفادهکنندگان عادی از کتابخانه هستند و باید از خدماتی مساوی با دیگران بهرهمند گردند.کتابخانه از معدود نهادهایی است که نیازهای آموزشی، شغلی، تفریحی و اطلاعاتی افراد را تأمین میکند، لذا باید قادر به تأمین اطلاعات مربوط به مواد، وسائل و تجهیزات بهمنظور حمایت از برنامههای توانبخشی باشند. از این رو …
ادامه نوشته »
مهناز کریم زاده
دوره سوم (1396), شماره ششم ( اسفند ماه 1396), فناوری ها, کتابخانه و کتابدار 2.0
مقدمه مترجم امروزه فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی ابزار مناسبی برای آموزش و فراگیری و کسب دانش و درنهایت ارتقای سطح علمی افراد و جوامع است که بهمرورزمان بر تمامی ارگانها و نهادهای اطلاعاتی اثرگذار خواهد بود و کتابخانهها نیز از این امر مستثنی نیستند. در جوامع مبتنی بر دانش، پس از آموزش، امکان دانش و بازتولید آن فراهم میشود. …
ادامه نوشته »
مجله ی کتابدار 2.0
آموزش و مهارتهای 2.0, دوره سوم (1396), شماره ششم ( اسفند ماه 1396), پایگاه های اطلاعاتی
جستجوی مقالات لاتین در ده گام ۱. استفاده از پایگاه های چکیده نامه ای بسیار بزرگ اسکوپوس – با بیش از ۷۰ میلیون رکورد-این پایگاه هزینه ای است و نیاز به اشتراک دارد Scopus.com وب آو ساینس- با بیش از ۶۸ میلیون رکورد-رکورد-این پایگاه هزینه ای است و نیاز به اشتراک دارد apps.webofknowledge.com گوگل اسکالر – این پایگاه رایگان است …
ادامه نوشته »
مجله ی کتابدار 2.0
اخبار سمینارها و کارگاه های آموزشی, خبرگزاری 2.0, دوره سوم (1396), شماره ششم ( اسفند ماه 1396)
کارگاه جعبه ابزار پژوهش روز سه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶ برای اولین بار در کتابخانه ملی با حضور حسین حیدری مدیر شرکت یابش و مدرس کارگاه برگزار شد. این جعبه ابزار به پژوهشگران کمک می کند تا آنها ابزارهای لازم برای مراحل هشت گانه ی یک فعالیت پژوهشی را بهتر بشناسند و قوی تر عمل کنند. برای مطالعه فایل ارائه …
ادامه نوشته »
مجله ی کتابدار 2.0
اخبار سمینارها و کارگاه های آموزشی, خبرگزاری 2.0, دوره سوم (1396), شماره ششم ( اسفند ماه 1396)
سمینار مقدماتی درباره علم سنجی، شاخص ها، پایگاه ها و فعالیت ها توسط حسین حیدری مدیر شرکت یابش در جشنواره ی پویش دانشگاه فرهنگیان که در پردیس شهید بهشتی مشهد برگزار می شد در تاریخ بیست و سوم دی ماه ۱۳۹۶ ارائه گردید. برای مطالعه فایل ارائه شده اینجا کلیک کنید. مشخصات استناددهی به این مقاله نویسنده(ها): مجله ی …
ادامه نوشته »
معصومه انصاری
تازه های نشر کتابداری, خبرگزاری 2.0, دوره سوم (1396), شماره ششم ( اسفند ماه 1396), علم سنجی
عنوان: کتاب واژه نامۀ علم سنجی (انگلیسی-فارسی، فارسی-انگلیسی) تألیف و تنظیم: محمد فلاح، دکتر علیرضا نوروزی، معصومه انصاری صفحهآرایی: الهام رضوانی گیلکلائی سال نشر: زمستان ۱۳۹۶ شابک: ۱-۴۶۰-۴۴۹-۶۰۰-۹۷۸ مشخصات نشر: گرگان: انتشارات نوروزی با همکاری معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کردستان، ۱۳۹۶ تعداد صفحات: ۱۱۰ص. دربارۀ کتاب: تأکید اصلی این کتاب بر واژگان تخصصی حوزۀ اطلاعسنجی، …
ادامه نوشته »
ملیحه پردال
اینفوگرافی, دوره سوم (1396), شماره ششم ( اسفند ماه 1396)
مشخصات استناددهی به این مقاله نویسنده(ها): ملیحه پردال عنوان مقاله: اینفوگرافی: هفت روش رایج در همترازخوانی مقاله عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0) دوره مجله(Vol): ۳ شماره مجله(Issue): ۶ سال(Year): ۱۳۹۶ شناسه دیجیتال(DOI): لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/9406
ادامه نوشته »
نسرین رضائی
دوره سوم (1396), شماره ششم ( اسفند ماه 1396), مبانی و کلیات 2.0, کتابخانه و کتابدار 2.0
مقدمه مترجم رسالت اصلی کتابخانهها تأمین اطلاعات موردنیاز کاربرانشان است؛ اما قبل از این رسالت باید به نکته مهمتری توجه کرد: جذب مخاطبان به کتابخانه. برای دستیابی به این مهم، فعالیتهای کتابخانه باید بر اساس تقاضا و نیاز کاربران برنامهریزی شود. در این مقاله به تعدادی از پیشنهادهای کاربران برای عملکرد بهتر و تعامل بیشتر با کتابخانهها اشاره شده است. …
ادامه نوشته »