خانه / دوره دوم (۱۳۹۵) / شماره اول (اردیبهشت ۱۳۹۵)صفحه 27

شماره اول (اردیبهشت ۱۳۹۵)

Cover-6

 

دانلود فایل PDF شماره یک از دوره دوم (اردی بهشت ۱۳۹۵)

 

مطالب این شماره:

مشخصات استناددهی به این مقاله
نویسنده‌(ها): مجله ی کتابدار ۲.۰
عنوان مقاله: شماره اول (اردیبهشت ۱۳۹۵)
عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0)
دوره مجله(Vol):
شماره مجله(Issue):
سال(Year): ۱۳۹۵
شناسه دیجیتال(DOI):
لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/3183
Download PDF

چهار فضای اصلی که هر کتابخانه مدرن باید داشته باشد

مقدمه مترجم: امروزه عصر اطلاعات و ارتباطات ماهیت کتابخانه‌ها را از حالت سنتی خارج نموده و آن را به سوی جامعه اطلاعاتی یا جامعه دانش‌محور سوق داده است. در این جامعه کتابخانه‌ها از طریق رویکردهای ویژه‌ای به فضاهایی پویا و فعال تبدیل شده‌اند که در جهت برطرف کردن نیازهای اطلاعاتی کاربران کتابخانه اهداف کاربردی را در نظر گرفته‌اند. چهار فضای …

ادامه نوشته »

ذخیره ایمیل در کامپیوتر به صورت PDF (تنها با یک کلیک!)

نحوه ذخیره ایمیل در کامپیوتر به صورت PDF (تنها با یک کلیک!) آیا تاکنون برای دانلود ایمیل خود از جیمیل[۱]، از گزینه «Print» برای ذخیره به صورت PDF استفاده می‌کردید؟ یا برای انجام این کار از صفحه ایمیل خود اسکرین شات می‌گرفتید؟ یک راه ساده‌تر نیز وجود دارد: تنها با یک کلیک، شما می‌توانید مستقیماً ایمیل‌ها را از حساب جیمیل …

ادامه نوشته »

معرفی کتابخانه دانشگاه کرنل آمریکا با تأکید بر خدمات آن برای معلولان

مقدمه مترجم معلولان در یک جامعه، دارای ارزش مساوی با استفاده‌کنندگان عادی از کتابخانه هستند و باید از خدماتی مساوی با دیگران بهره‌مند گردند.کتابخانه از معدود نهادهایی است که نیازهای آموزشی، شغلی، تفریحی و اطلاعاتی افراد را تأمین می‌کند، لذا باید قادر به تأمین اطلاعات مربوط به مواد، وسائل و تجهیزات به‌منظور حمایت از برنامه‌های توان‌بخشی باشند. از این رو …

ادامه نوشته »

چهار روند نوین از فناوری که هر کتابداری به آگاهی از آن‌ها نیاز دارد

مقدمه مترجم امروزه فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی ابزار مناسبی برای آموزش و فراگیری و کسب دانش و درنهایت ارتقای سطح علمی افراد و جوامع است که به‌مرورزمان بر تمامی ارگان‌ها و نهادهای اطلاعاتی اثرگذار خواهد بود و کتابخانه‌ها نیز از این امر مستثنی نیستند. در جوامع مبتنی بر دانش، پس از آموزش، امکان دانش و بازتولید آن فراهم می‌شود. …

ادامه نوشته »

جستجوی مقالات لاتین در ده گام

جستجوی مقالات لاتین در ده گام ۱. استفاده از پایگاه های چکیده نامه ای بسیار بزرگ اسکوپوس – با بیش از ۷۰ میلیون رکورد-این پایگاه هزینه ای است و نیاز به اشتراک دارد Scopus.com وب آو ساینس- با بیش از ۶۸ میلیون رکورد-رکورد-این پایگاه هزینه ای است و نیاز به اشتراک دارد apps.webofknowledge.com گوگل اسکالر – این پایگاه رایگان است …

ادامه نوشته »

کارگاه جعبه ابزار پژوهش در کتابخانه ملی برگزار شد.

کارگاه جعبه ابزار پژوهش روز سه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶ برای اولین بار در کتابخانه ملی با حضور حسین حیدری مدیر شرکت یابش و مدرس کارگاه برگزار شد. این جعبه ابزار به پژوهشگران کمک می کند تا آن‌ها ابزارهای لازم برای مراحل هشت گانه ی یک فعالیت پژوهشی را بهتر بشناسند و قوی تر عمل کنند. برای مطالعه فایل ارائه …

ادامه نوشته »

سمینار مقدماتی درباره علم سنجی، شاخص ها، پایگاه ها و فعالیت ها

سمینار مقدماتی درباره علم سنجی، شاخص ها، پایگاه ها و فعالیت ها توسط حسین حیدری مدیر شرکت یابش در جشنواره ی پویش دانشگاه فرهنگیان که در پردیس شهید بهشتی مشهد برگزار می شد در تاریخ بیست و سوم دی ماه ۱۳۹۶ ارائه گردید.   برای مطالعه فایل ارائه شده اینجا کلیک کنید. مشخصات استناددهی به این مقاله نویسنده‌(ها): مجله ی …

ادامه نوشته »

کتاب واژه نامۀ علم سنجی (انگلیسی-فارسی، فارسی-انگلیسی) منتشر شد.

عنوان:  کتاب واژه نامۀ علم سنجی (انگلیسی-فارسی، فارسی-انگلیسی) تألیف و تنظیم: محمد فلاح، دکتر علیرضا نوروزی، معصومه انصاری صفحه‌آرایی: الهام رضوانی گیل‌کلائی سال نشر: زمستان ۱۳۹۶ شابک: ۱-۴۶۰-۴۴۹-۶۰۰-۹۷۸ مشخصات نشر: گرگان: انتشارات نوروزی با همکاری معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کردستان،  ۱۳۹۶ تعداد صفحات: ۱۱۰ص. دربارۀ کتاب: تأکید اصلی این کتاب بر واژگان تخصصی حوزۀ اطلاع‌سنجی، …

ادامه نوشته »

اینفوگرافی: هفت روش رایج در همترازخوانی مقاله

مشخصات استناددهی به این مقاله نویسنده‌(ها): ملیحه پردال عنوان مقاله: اینفوگرافی: هفت روش رایج در همترازخوانی مقاله عنوان مجله: کتابدار ۲.۰ – (عنوان لاتین: Kitābdār-i 2.0) دوره مجله(Vol): ۳ شماره مجله(Issue): ۶ سال(Year): ۱۳۹۶ شناسه دیجیتال(DOI): لینک کوتاه: http://lib2mag.ir/9406

ادامه نوشته »

۵ خدمت دیگری که کاربران مایلند در کتابخانه‌ها بیابند (و نحوه ارائه کتابخانه‌ها)

مقدمه مترجم  رسالت اصلی کتابخانه‌ها تأمین اطلاعات موردنیاز کاربرانشان است؛ اما قبل از این رسالت باید به نکته مهم‌تری توجه کرد: جذب مخاطبان به کتابخانه. برای دستیابی به این مهم، فعالیت‌های کتابخانه باید بر اساس تقاضا و نیاز کاربران برنامه‌ریزی شود. در این مقاله به تعدادی از پیشنهادهای کاربران برای عملکرد بهتر و تعامل بیشتر با کتابخانه‌ها اشاره شده است. …

ادامه نوشته »