خانه / دوره اول (۱۳۹۴) / شماره دوم (آبان ۱۳۹۴)صفحه 2

شماره دوم (آبان ۱۳۹۴)

شماره دوم مجله

دانلود فایل PDF شماره دوم مجله (آبان ۱۳۹۴)

 

مطالب این شماره:

فیس بوک و کتابخانه‌ها

۱EIFL (اطلاعات الکترونیکی برای کتابخانه ها) یک سازمان غیر انتفاعی بین المللی است که در سال ۱۹۹۹ بنیانگذاری شده و با هدف ایجاد دسترسی به اطلاعات دیجیتالی در کشورهای در حال توسعه فعالیت می کند. این سازمان در مشارکت با کتابخانه های بیش از ۶۰ کشور در حال توسعه در آفریقا، آسیا، اروپا، آمریکای لاتین است. EIFL امکان دسترسی به دانش …

ادامه نوشته »

آزادکاری: روشی برای تغییر نگرش کتابداران به برنامه‌های کارآفرینی

این سؤال که چرا رشته کتابداری و از همه مهم‌تر کتابداران نتوانسته‌اند به‌اندازه کافی در عرصه کارآفرینی فعال باشد، می‌تواند ناشی از عدم انطباق آموزش‌های کتابداری با نیاز جامعه، آموزش‌های غیرعملی و شاید ارائه دروس غیرمفید باشد. در چند سال اخیر همایش‌ها، مقالات و برنامه‌های کارآفرینی در کتابداری و اطلاع‌رسانی با هدف عملیاتی شدن این مفهوم در رشته کتابداری و …

ادامه نوشته »

رسانه‌های اجتماعی و کتاب (بخش دوم: تعریف)

اصطلاح رسانه‌های اجتماعی به طیف وسیعی از خدمات مبتنی بر اینترنت و تلفن همراه اشاره می‌کند که به کاربران اجازه مبادلات آنلاین، کمک به محتوای ایجاد شده توسط کاربر، یا پیوستن به جوامع آنلاین را می‌دهد. در واقع رسانه‌های اجتماعی نمونه‌هایی از وب ۲ هستند. ویژگی اصلی این رسانه‌ها مشارکت کاربر در تولید محتواست؛ هرچند که گاهی مشارکت کاربر در …

ادامه نوشته »

سواد داده در پشتیبانی از پژوهش ۲٫۰

تیبور کولتای (Tibor Koltay)، استاد گروه علم اطلاعات دانشگاه Szent István مجارستان، مطلبی را در مورد نقش سواد داده در پشتیبانی از پژوهش در وبلاگ کتابداری انتشارات الزویر نوشته، که با هم در زیر مطالعه می کنیم: اینترنت باعث ایجاد شکل جدیدی از شبکه‌ها شده و امکان دسترسی و دستکاری حجم انبوهی از داده‌های پژوهش ۱۲٫۰ (علوم ۲۲٫۰ یا علوم الکترونیکی۳) را فراهم می‌کند؛ …

ادامه نوشته »

معرفی کتب مرتبط با کتابداری ۲٫۰ و کتابخانه ۲٫۰ (بخش دوم)

عنوان: The Cybrarian’s Web: An A-Z Guide to 101 Free Web 2.0 Tools and Other Resources نویسندگان: Cheryl Ann Peltier-Davis ناشر: Facet Publishing سال نشر: ۲۰۱۲ تعداد صفحه: ۵۱۲ شابک: ۹۷۸۱۸۵۶۰۴۸۲۹۳ درباره کتاب: کتاب فوق راهنمای بهترین ابزارهای رایگان وب ۲٫۰ و کاربردهای عملی آن ها در کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی است که می تواند به کتابداران برای تمرکز …

ادامه نوشته »

معرفی بخش کودک کتابخانه عمومی اوحدی مراغه ای

کتابخانه عمومی اوحدی مراغه‌ای در سال ۱۳۳۴ تأسیس گردیده است با زیربنای کلی ۲۳۵۰ مترمربع و بخش کودک کتابخانه ۲۰ مترمربع از فضا را در برگرفته است. در حال حاضر موجودی منبع کتابی (پایان شهریور ۱۳۹۴) ۱۶۸۲ عنوان کتاب کودک در ۱۷۷۰ نسخه می‌باشد؛ و تجهیزاتش عبارت‌اند از یک دستگاه رایانه، ۴ میز و ۱۶ صندلی کودک که همه‌روزه از …

ادامه نوشته »

معرفی نرم افزار علم سنجی هیست سایت (بخش دوم)

نرم افزار هیست سایت

عملکردهای اساسی نرم‌افزار رتبه‌بندی مدارکی از یک حوزه علمی: به‌وسیله ارجاعات استناد شده محلی (LCR)، تعداد ارجاعات استناد شده (NCR)، تعداد استناد جهانی (GCS)، تعداد استناد محلی (LCS)، لیست الفبایی بر اساس عنوان، نام نویسنده، نام مجله و تاریخ انتشار رتبه‌بندی مجلات یک حوزه علمی: به‌وسیله تعداد مدارک در یک حوزه موضوعی (PUBS)، تعداد کل استناد جهانی (TGCS)، تعداد کل استناد جهانی …

ادامه نوشته »

چگونگی جستجو و یافتن مجلات با دسترسی آزاد در اسکوپوس

در ۲۹ جولای ۲۰۱۵ شاخصی برای دسترسی آزاد به مجلات نمایه شده در اسکوپوس راه‌اندازی شد. این شاخص به کاربر این اجازه را می‌دهد که به‌راحتی مجلات با دسترسی آزاد (Open Access Journals) در اسکوپوس را توسط لینک «مرور منابع» شناسایی کند. این لینک، یک لیست الفبایی از همهٔ مجلات، سری کتب، نشریات تجاری و مقالات کنفرانس‌هایی که در اسکوپوس موجود هستند …

ادامه نوشته »

اپلیکیشن های ضروری در امور روزانه شما (بخش اول)

اِوِر نُت (Evernote) شعار تجاری اِوِر نُت این است که «هر چیزی را به خاطر بسپارید» و اپلیکیشن ها در گفتار خود صادق‌اند. اِوِر نُت یک اپلیکیشن چند پلتفرمی می‌باشد که به برخی از ویژگی‌های غنی اپلیکیشن های نت یا استیکی شباهت دارد. شما می‌توانید توسط این اپلیکیشن یادداشت‌هایی ایجاد نمایید، هر چیزی را از یادداشت‌های کوچک گرفته تا یادآورهای …

ادامه نوشته »

آشنایی با مایک تلوال: دانشمند برجسته حوزه علم سنجی

مایک تلوال (Mike Thelwall) پروفسور علم اطلاعات و عضو ارشد گروه تحقیقات آماری مجازسنجی (Statistical Cybermetrics Research Group) دانشگاه ولورهمپتون انگلستان می‌باشد. وی، همچنین عضو انجمن محققان مؤسسه اینترنت آکسفورد (Oxford Internet Institute) در دانشگاه آکسفورد می‌باشد. علاوه بر آن به‌عنوان مدرس علم اطلاعات در دانشگاه Åbo Akademi University در فنلاند مشغول به فعالیت است. پژوهش‌های کنونی وی در حوزه …

ادامه نوشته »